Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wie heeft er ervaring met de achtervering van een ceed' sw met een caravan. Ik vind dat de sw van zich zelf al ver door hangt bij het trekken van de caravan (ongeveer 1100 kilo) meer dan bij onze vorige auto.

Posted

Ik neem aan dat een Cee'd toch wel degelijk afgeveerd zal zijn, er wordt een kogeldruk van 75 kilo opgegeven. Als jij met je caravan van 1100 kilo al doorhangt, wat zal het straks worden met de 1250 kilo die ik aan de haak ga hangen?

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Wie heeft er ervaring met de achtervering van een ceed' sw met een caravan. Ik vind dat de sw van zich zelf al ver door hangt bij het trekken van de caravan (ongeveer 1100 kilo) meer dan bij onze vorige auto.

Ik heb hulpveren van Autovision (Niveau plus) in de achterveren gezet.

Werken progressief ; hoe zwaarder belast des te meer tegendruk.

Werkt prima met een aanhanger en 2 mensen achterin en blijft comfortabel als je alleen rijdt.

Zie http://www.autovision.nl/content.php?pagina=4

Edited by OutOfFocus
Posted (edited)

Het aantal kilo's wat er achter hangt is niet bepalend. Bepalend is de kogeldruk.

Die wordt aangegeven in de handleiding van de cee'd. Afhankelijk van het type is dat 55 of 75 kg (benzine en dieselversie). Als je je daar aan houdt mag er geen probleem zijn. Desnoods iets lager maar zeker niet lager dan 50 kg. Een zo hoog mogelijke kogeldruk geeft een stabiele caravan achter de auto

Ik rijd al een jaar of 35 met een sleurhut rond met allerlei auto's ervoor (en allerlei caravans er achter :wink:) en heb nooit problemen gehad en overigens nooit iets gedaan met hulpveren of iets dergelijks. Gewoon de goede kogeldruk en een redelijke gewichtsverdeling van de caravan. Ik doe dat op "het gevoel" maar je kunt als je dat wilt je caravan natuurlijk even laten wegen op een weegbrug, zowel totaalgewicht als per wiel en het gewicht op het neuswiel

Edited by ger.w.
Posted

Ik had hiervoor een Al-Ko neuswiel gekocht met ingebouwde weegschaal. Deze met een electronische weegschaal vergeleken en hij was zeer nauwkeurig.

Posted
Ik had hiervoor een Al-Ko neuswiel gekocht met ingebouwde weegschaal. Deze met een electronische weegschaal vergeleken en hij was zeer nauwkeurig.

Is idd handig, maar je kunt je neuswiel ook gewoon op een personenweegschaal zetten. Die "weegdingen" die je bij de caravanboer koopt zijn wel erg onbetrouwbaar trouwens. Ik probeer meestal gewoon de dissel een stukje op te tillen. Lukt dat net dan zit het wel goed. Ik rijd het liefst met zo'n 75 kg "op de haak". Dan "ligt'ie er lekker achter "

Posted

Ik wilde ook altijd een hoge kogeldruk, maar dat kon ik met mijn caravan alleen bereiken als ik de (zeer) grote voortent met stokken voorin had. In de dissel zaten ook nog eens twee gasflessen. Bij de Hobby had je bijna geen kogeldruk vanwege het reservewiel achter de as.

Met de kogeldruk zat ik altijd tussen de 68 en 73 kg. De caravan lag als een blok op de weg.

Posted (edited)
Ik wilde ook altijd een hoge kogeldruk, maar dat kon ik met mijn caravan alleen bereiken als ik de (zeer) grote voortent met stokken voorin had. In de dissel zaten ook nog eens twee gasflessen. Bij de Hobby had je bijna geen kogeldruk vanwege het reservewiel achter de as.

Met de kogeldruk zat ik altijd tussen de 68 en 73 kg. De caravan lag als een blok op de weg.

Ik heb nu een Dethleffs met een magnifieke indeling, n.l. een groot 2 persoonsbed voorin, een zitgroep (zeg maar soort "bankstel") in het mideen en een eindkeuken. Perfect...alleen totaal geen kogeldruk en het ding "lag voor geen meter". Daarom ( en niet lachen) heb ik een grindtegel onder de gasflessen gelegd. Werkt perfect. Over grote voortenten gesproken. Ik heb sinds vorig jaar zo'n Penta van Isabella. Wat een geweldige voortent is dat. Daarnaast ook maar een omnistore luifeltje gekocht want het opzetten is uitsluitend zinvol als je wat langere tijd ergens staat (is even werk)

Maar dit wordt meer een dicsussie voor het isabella forum....sorry.

Ik doe er een paar plaatjes bij

post-2436-1297853170,26_thumb.jpg

post-2436-1297853170,74_thumb.jpg

Edited by ger.w.
Posted

Geen straf ger.w. op me deze caravan op stap te gaan. Isabella tenten ijn gewoon mooi welke je op hebt eigenlijk. Ook Ventura vind ik top ervoor staan. We hebben nu Dorema (zat bij deze caravan toen we hem kochten) vind ik toch een stuk minder er voor staan :?

Ontopic:

Wij hebben onze caravan afgelopen voorjaar naar de camping gebracht achter de Cee'd 5d. Moet zeggen dat ik hem een beetje in de kont vind hangen. We hadden (vrijwel) geen bagage in de kofferbak.

Wel allemaal tuinmeubelen op het vaste bed voorin. Met vroige auto hebben we het nog erger gehad dat hij in de kont ging hangen.

Posted

Een goede dag,

Gewoon verzwaarde veren laten plaatsen door de dealer.

Wekt Prima,

Eerst geprobeerd (caravan) met de standaard veren en 50kg kogeldruk.

Het ging, maar als je nog enkele jaren met je auto wil doen en niet elke drempel

op de grond wil zitten. zijn verzwaarde veren zeker een aanrader.

Gr. Walter

• 1 month later...
Posted
Ik heb hulpveren van Autovision (Niveau plus) in de achterveren gezet.

Hallo, Heb je er 1 per veer geplaatst en zit deze boven of onderin de veer? Ik heb een set van 2 veren en lees nu in de handleiding dat er eigenlijk (minimaal) 2 per veer geplaatst moeten worden.

Posted
Ik heb nu een Dethleffs met een magnifieke indeling, n.l. een groot 2 persoonsbed voorin, een zitgroep (zeg maar soort "bankstel") in het mideen en een eindkeuken. Perfect...alleen totaal geen kogeldruk en het ding "lag voor geen meter". Daarom ( en niet lachen) heb ik een grindtegel onder de gasflessen gelegd. Werkt perfect. Over grote voortenten gesproken. Ik heb sinds vorig jaar zo'n Penta van Isabella. Wat een geweldige voortent is dat. Daarnaast ook maar een omnistore luifeltje gekocht want het opzetten is uitsluitend zinvol als je wat langere tijd ergens staat (is even werk)

Maar dit wordt meer een dicsussie voor het isabella forum....sorry.

Ik doe er een paar plaatjes bij

got herejee Ger, ga je die kermis elke keer opzetten of is dat 1x seizoen......

Ben zo blij dat mijn jeugd inmiddels hun eigen gang gaat.......

Heb zomer 2008 de laatste campingslagboom doorgereden, Papa was er klaar mee.........

Guest Jantje
Posted

doe mij dan toch maar een camper. Ondanks dat de caravan van Ger wel heel mooi uitziet van binnen.

Nog even doorsparen dan koop ik een mooie bestelbus en bouw er me eigen camper van :)

Posted

We mogen mee met Mr. bigwade....... Yehhhhhh!!

Het is net de reallife soap 'De Bus' van SBS6!

Posted

Ik heb ze werkelijk zien rijden in Frankrijk 2 jaar geleden.

1 met aanhanger en daar stond een Smart !! op en nr 2 kwamen 2 motoren uit de achterkant.

Beide campers bevolkt door ........ Engelsen, jawel.

Guest Jantje
Posted

gaan we happy doen met de frogers bigwade?

haha nee dat is mij te groot, ik heb alleen een bed nodig en ruimte om wat zooi kwijt te kunnen (lees: kook materialen etc), trekhaakje erachter met het personenwagentje of motor erbij en klaar is kees uhhhh jan

Guest Jantje
Posted

Ja BW, een klant van ons rijdt met een eurocargo onderstel, iets kleiner dan die jij laat zien, hele achterklep kan open en dan past er precies een MG cabrio in.

Posted

Ik zou graag een camper willen rijden. En ja, soms kom je ze tegen met Smart (what's in a name?) op een trailer erachter. Ben je toch een beetje mobiel genoeg.......!;)

Alleen de stalling kost goud geld om die dingen te stallen.

Posted

Alleen de stalling kost goud geld om die dingen te stallen.

Welnee.... bij een boer in de buurt, en zeker in Doetinchem is dat eitje.

Camper zelf kost alleen meer dan een auto met caravan en rijdt beslist minder.

Daarnaast moet je dat ding aan de praat houden, ook in de winter..

Kijk ook eens naar huurprijzen.

Daar zit je met 3 man lachend voor op Majorca (als je dat zou willen)

Guest Jantje
Posted

zeg maar gerust dat een camper zoals door BW afgebeeld meer rijdt als een 2e huis en dat de gemiddelde persoon voor het geld wat je voor zo'n hok betaald een leuk huis kan kopen!