moehring Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Ik zit er aan te denken om dagrijverlichting in te (laten) bouwen in mijn Sorento. Maar ik wil geen kerstboomverlichting wel iets moois en straks. Liefst in de koplampunit maar misschien is de bumper wat? Heeft iemand hiermee ervaring of heeft goede verhalen over een bedrijf ( of misschien Kia dealer). Quote
masimo Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Ik ken wel iets dat met de normale lampen werkt. Een module die je op tijd van 10 minuten inbouwt. Deze heeft drie funkties: Dagrijlicht, Coming Home en Leaving Home funktie. Best prijzig maar wel de moeite waard. Zie hier Ik ga die eerdaags bestellen. Er zijn ook opties met LED, maar vaak niet mooi weggewerkt zodat het mooi strak en origineel lijkt. In het duitse Sorento forum (www.sorento-forum.de; aanmelden, zoeken op tagfahrlicht) hebben verschillende mensen LEDS gebouwd. In de lampen ziet mooi uit maar is alleen beschikbaar voor het eerste Sorento model (2002-2006). Verder vind je daar ook inbouw-hulp. Hella bied ook verschillend soorten aan oa gekombineerd met de mistlampen. Maar duur. Eerste foto vind ik de mooiste. Maar inbouw in de lampen is moeilijk en duurt een tijdje. Quote
snackey Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Masimo, ik ben zeer benieuwd naar het resultaat van de daylightrunning. Heb zeer zeker interesse. Quote
Alex VB Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 Er is er nog een in Duitsland die deze modules en meer biedt. Ik ben alleen g#%@#$* de link kwijt.. Deze is mijns inziens hier al eens geplaatst..! Zodra ik hem heb zal ik hem plaatsen.. Quote
masimo Posted June 1, 2010 Posted June 1, 2010 (edited) @Alex, snel die g#%@#$* link zoeken. Kan ik nog even vergelijken. Ik dacht eerst zo'n zelfde op eBay te kunnen vinden, aangezien al die gadgets meestal uit China komen. Echter niks gevonden. Maar de "hoge" prijs weegt zeker op tegen het inbouwgemak. @Snackey, even voor de goede orde. Ik ga voor de DRL via de gewone lampen, met als extra Coming / Leaving Home funktie. Dus niks met LEDS, omdat er voor de "Facelift" Sorento niks moois te krijgen is dat echt IN de lampen zit. @moehring, dagrijlicht is in Amerikaanse modellen standaard. Al eens kontakt met Kia USA gezocht? Ik laat wat weten hier als het erin zit. Edited June 1, 2010 by masimo Quote
snackey Posted June 2, 2010 Posted June 2, 2010 @Snackey, even voor de goede orde. Ik ga voor de DRL via de gewone lampen, met als extra Coming / Leaving Home funktie. Dus niks met LEDS, omdat er voor de "Facelift" Sorento niks moois te krijgen is dat echt IN de lampen zit. Dat was mij duidelijk, ik ook niet. ik wil alleen weten of die module goed werkt. Ziet er simpel uit en is eenvoudig te monteren. Maar doet hij ook wat hij moet doen? Quote
masimo Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 Volgens verschillende Sorento bezitters in het Duitse forum, werkt ie prima. Ik heb 'm gisteravond besteld, dus ik kan binnenkort berichten of dat inderdaad klopt. Quote
Alex VB Posted June 3, 2010 Posted June 3, 2010 @Massimo, Ik ben benieuwd. Als het bij jou werkt moet het bij de cee'd ook werken. Ik ben alleen benieuwd wat deze module doet bij auto's met automatische verlichting aan functies.. Ik zal eens mailen en navragen.. Vergeet je verslag niet.. Quote
Alex VB Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Beter laat dan nooit de beloofde link: http://www.carmodule.de/ Hier vindt en nog meer interessante spulletjes zoals een module die ervoor zorgt dat je mistlamp aangaat als je knipperlicht knippert.. Quote
masimo Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Dat is ook een mooie module met veel funkties. Maar qua inbouw ben je er wel een poosje ermee zoet. Die ik besteld heb, heeft maar drie kabeltjes en zit er binnen 10 minuten in. Ik verwacht de module a.s. maandag. Quote
masimo Posted June 7, 2010 Posted June 7, 2010 (edited) Zoals beloof het ervaringsbericht. Module vandaag gekregen en meteen ingebouwd. Binnen twee minuten zit ie erin!! Ik heb alleen de Leaving Home funktie nog niet aangesloten. Daarvoor moet een kabeltje aan de plus van het knipperlicht. Dagrijlicht en Coming Home funkties werken zoals beloofd. MAAR. Er is iets mis met de aansturing. De module blijft de stelmotoren van de verlichting kontinue aansturen en dat hoor je ook. De aansturing is niet zo krachtig en snel als bij bediening met de normale hoogteverstelling. Als het DRL aan is dan gaat de lichtbundel langzaam naar beneden. Dat gaat gepaard met een geluid (het lopen van de stelmotoren van de lampen). Als je het normale licht inschakelt, worden de verlichting iets feller en gaat de bundel weer omhoog. Het geluid is dan weg. Normale licht weer uit, dan DRL weer aan, en hup, de bundel gaat weer langzaam naar beneden en de stelmotoren blijven aktief. Het maakt niks uit of de auto loopt of niet. Module uit voorzorg maar weer eruit gehaald, want ik wil geen kapotte stelmotors van mijn lampen. Ik heb de verkoper een mail gestuurd en wacht even op zijn antwoord. Mensen die deze module in de Sorento 2002-2006 hebben ingebouwd, ondervinden dit probleem niet. Ik gok op een verschil in de elektriek tussen de twee modellen. Edited June 7, 2010 by masimo Quote
snackey Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Alex, dat ziet er voor onze (pro) ceed dan ook nog niet goed uit. Heb jij de verkoper al gemailed? Quote
Alex VB Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 Ik zal eens navragen.. Maar wij hebben gelukkig geen electronische stelmotoren voor de verlichting enkel handmatig. Ik ben sowieso benieuwd naar de functies die ik al heb zoals coming home en automatisch licht aan. Ik houd je op de hoogte.. Quote
masimo Posted June 8, 2010 Posted June 8, 2010 (edited) De module moet ook goed werken op Sorento van 2006-2009. Althans dat melden een aantal bezitters in het duitse sorento forum. Ook voor de 3.3V6. Kreeg vandaag antwoord van de verkoper. Eerst de vraag of de auto "Kurvenlicht" (meedraaiende koplampen) had. Nee dus. Daarna het advies om de lichtsterkte van het DRL in te stellen op 95%. Helaas zonder resultaat. Stelmotoren blijven aktief. Ik vermoed dat de volgende stap de 100% instelling wordt, maar daarvoor moet er een extra eindtrap toegevoegd worden. Ik denk dat de verkoper me die gaat sturen, althans dat vermoed ik uit zijn antwoord. Ik verlies dan de lichtsterkte instelling voor het DRL. Wordt dan standaard 100%. Lagere waarden nog wel nog mogelijk, maar vanwege de foute stelmotoren aansturing geen aanrader. Op zich jammer maar niet zo erg. Extra kosten in principe 15 euro maar die ga ik zeker niet betalen. Ik geef hem nog een kans met de 100% poging, anders gaat het dingetje terug. Edited June 8, 2010 by masimo Quote
masimo Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 (edited) Vandaag gebeld met de verkoper. Oorzaak is volgens hem de PWM (Pulse Width Modulation) methode die gebruikt wordt voor het dimmen van het DRL. Op een of andere manier stoort die op de stelmotoren. Waarom dat nu specifiek bij mijn auto gebeurd is hem echter niet duidelijk. Er zijn echter geen elektrische veranderingen aan de auto gedaan. Alle modules worden op goede werking getest. Hij is er zeker van dat het probleem wordt opgelost door de extra massa-aansluiting (ik noemde dat eerder extra eindtrap), waarmee het DRL op 100% (=12 Volt) ingesteld wordt. Dan is er geen PWM aansturing meer. Ik moet de module terugsturen en hij wordt gratis aangepast. Ook de verzendkosten worden vergoed. Mocht het daarna nog niet werken, krijg ik het geld terug. Op zich goede service van dit bedrijf. Edited June 9, 2010 by masimo Quote
Alex VB Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Blij voor je dat er een oplossing geboden wordt voor je probleem en als die niet werkt dat je dan gewoon je geld retour krijgt.. Ik heb naar betreffende bedrijf een mail gestuurd met enkele vragen maar daar heeft hij niet op geantwoord. En zo slecht is mijn Duits niet dat het niet leesbaar is.. Quote
NonkelSimon Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Zouden jullie me eens een link kunnen geven van wat massimo precies heeft besteld voor zijn sorento? Want dat kan ik precies niet zometeen terugvinden hier in het gesprek. Alvast bedankt! Quote
masimo Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Link staat iets verder boven op deze pagina. Maar voor het gemak: KLIK HIER De module voor de Sorento wijkt iets af van de afbeelding, want er komt nog een blauwe kabel uit die voor de Leaving Home funktie is. Die moet aan de + van knipperlicht. Die van mij krijgt nog een vierde kabeltje met oogje voor massa-aansluiting. Quote
lausbub Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 weet iemand (bijv alex vb) welke lampen er gaan branden in een pro cee'd. zijn dit net zo als vw (sommige golfs) de grootlicht lampen of de dimlichten?? bij dit bedrijf in duitsland. Quote
Alex VB Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Als ik mij niet vergis de 2 stadslichten (De 2 binnenste lampen) Het schijnt. En anders de dimlichten maar dan zwakker dan 100%. de intensiteit kan je zelfs instellen. Quote
masimo Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Bij de Sorento zijn het de dimlichten (de buitenste lampen). De rest van de verlichting (achterlichten, kentekenverlichting) blijft uit. Quote
lausbub Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 dan kan je ook de grootlichten laten branden ipv dimlicht. wil het misschien ook kopen maar wil ook xenon kopen en dan moet je hem op 100 % zetten, maar dan kan je beter gewoon je lichten aan zetten. Quote
fbmg Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Is dit nu ook geschikt voor de nieuwe Sorento met Xenon verlichting ? Quote
moehring Posted June 17, 2010 Author Posted June 17, 2010 Je haalt me de woorden uit de mond. Toen ik de discussie opstartte heb ik helemaal vergeten er bij te zetten dat ik het laatste type Sorento heb, een X-clusive van eind 2009 dus met xenon. Er zijn mooie LED systemen van Philips en Hella maar: -ik ben vreselijk onhandig -het moet net als bij Audi in de koplamp, maar niet voor de lichtbundel -volgens mij is de koplamp verlijmt oid dus: -moet het door een vakbekwaam installateur (dealer?) met garantie ed worden ingebouwd. Dat ik later bij vocht in koplamp of het doet het niet meer of het gaat niet meer uit wel ergens terecht kan. Quote
masimo Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Ik heb vandaag mijn DRL module terug gekregen met een extra massa-aansluiting. Van het weekend aansluiten. Volgens de leverancier kan die nu ook voor Sorento's met Xenon gebruikt worden. Maar de module die ik heb is alleen geschikt voor modellen 2002-2009. Een mooie oplossing met LED's in de lampen zou mijn voorkeur ook hebben. Maar ik heb geen zin om de boel uit elkaar te slopen en overal kabels te gaan trekken. Quote
Recommended Posts