Jump to content

Ervaringen met start/stop systeem


Rob D

Recommended Posts

Ik heb een Kia Ceed SW CRDI X-ecutive 115 pK in bestelling staan. Deze zal uitgerust zijn met het start/stop systeem.

Zelf heb ik geen ervaringen met dit systeem en zou daarom ook graag willen weten hoe het systeem bevalt in combinatie met een Kia.

Link to comment
Share on other sites


Hey Rob,

Ik heb nu 2 maanden ervaring met dit systeem.

In de praktijk werkt het prima. Het enige wat ik ervaar is dat het niet werkt als ik de airco aan heb. Dit heeft met het energieniveau van de accu te maken.

Ik weet niet of anderen deze ervaring ook hebben?

Zogauw de wagen in zijn vrij staat en voet van de koppeling is, slaat de motor af. De motor slaat zeer snel weer aan op het moment dat ik de koppeling weer intrap. In zijn 1 en weg ben je. Ik vind het een mooi systeem, alleen jammer van het niet werken als de airco aan staat. Ik zal dit nog eens aan de dealer voorleggen. Ik heb het idee dat er een slechte accu is meegeleverd, maar ik lees ook berichten hier dat het bij het systeem hoort zo. Wat ik hier ook gelezen heb, en gehoord heb van de dealer is dat het ook niet werkt bij koud weer van rond het vriespunt..maar dat heb ik nog niet mogen ervaren aangezien ik deze auto pas 2 maanden in bezit heb.

groeten van Bas

Edited by Bas1969
Link to comment
Share on other sites


Ik heb dezelfde motor in mijn ceed sw en moet zeggen dat het systeem prima werkt. Motor slaat zacht af, zonder gebonk en start ook vrij zacht zodra je het koppelingspedaal aanraakt.

Inderdaad is het zo dat het bij koude temperaturen en bij koude motor niet werkt. Bij warmere buitentemperaturen en koude motor (na 200meter rijden) werkt het systeem ook al.

Maar ik moet zeggen dat ik er niet van hou dat telkens die motor afslaat, soms slaat hij vanzelf terug aan wanneer je nog staat te wachten voor een verkeerslicht.

Het eerste wat ik doe wanneer ik de motor start is het isg knopje indrukken en dus het systeem uitschakelen.

Een iets aangepaste rijstijl zal een veel grotere invloed op het verbruik hebben dan die paar luttele secondes dat de motor stationair draait.

Edited by vince!
Link to comment
Share on other sites


Ik heb hier al meerdere malen gevraagd (en nooit antwoord gekregen) of dat start en stop systeem nou werkelijk wat bespaard.

Zijn er nou echt geen mensen met een redelijk vast rijpatroon die het eens een week met en een week zonder willen proberen en met aftanken de resultaten kunnen melden ?

De (fors) duurdere accu's vallen niet onder de 7jr garantie en mag je fijn zelf betalen.....waarvan akte..

Link to comment
Share on other sites


Ik heb geen idee (nog) of ISG werkelijk wat bespaart. Ik wil het wel testen, maar dat zou dan ook inhouden dat ik deze weken de airco uit zou moeten laten bij alle ritten, en dan maar hopen dat de gemiddelde wachttijden voor stoplichten, files etc. ongeveer gelijk zijn. Het is denk ik lastig te realiseren hier een betrouwbare test op te doen ?? Raar hoor dat er een ISG systeem in de KIA zit, maar eigenlijk de accu onvoldoende "sterk" is om het systeem optimaal te laten funcioneren. Beetje jammer....

Maar nog steeds tevreden met mijn aankoop hoor. :P

Groeten !

Bas

Link to comment
Share on other sites


Ik heb hier al meerdere malen gevraagd (en nooit antwoord gekregen) of dat start en stop systeem nou werkelijk wat bespaard.

Zijn er nou echt geen mensen met een redelijk vast rijpatroon die het eens een week met en een week zonder willen proberen en met aftanken de resultaten kunnen melden ?

De (fors) duurdere accu's vallen niet onder de 7jr garantie en mag je fijn zelf betalen.....waarvan akte..

Ik heb een "rotsvast" rijpatroon. En naar mijn mening bespaar je er geen ene ruk mee. Ik heb heel veel ISG shit gehad. Het heeft gewoon 5 maand niet gewerkt (tijdens de wintermaanden, van half dec tot half mei). Ik zit nog steeds op hetzelfde gemiddelde gebruik als in de winter. 1:13,3.

Woonwerk is maar 10 km enkelzijdig, maar ik gebruik ISG overal waar mogelijk. Misschien dat we hier nog wel echte stads/filerijders met ISG hebben met andere resultaten. ISG lijkt gewoon een truucje om de Co2 uitstoot naar een kunstmatig lager nivo te brengen om zo belasting/bijtelling/bpm voordelen te kunnen behalen.

En het kan natuurlijk een emotionele waarde hebben in de trend van "hij staat uit, dus ik ben groen".

En het systeem werkt ook prima als de airco aan staat (in tegenstelling tot wat ik hier boven lees).

/EDIT: Ik moest hier nog even aan denken: http://www.werkelijkverbruik.nl/

Op deze site worden tankpassen vergeleken. En het gebruik met ISG is wel lager dan zonder ISG. 7,64 tegen 7,96 liter per 100 km. Er staat ook bij voor hoeveel euro je per jaar wordt opgelicht t.o.v. het norm verbruik van de auto. En die 1.4 met ISG zou toch bijna 1:17 moeten halen... hahahaha...

Edited by patten
Link to comment
Share on other sites


Ik heb geen idee (nog) of ISG werkelijk wat bespaart. Ik wil het wel testen, maar dat zou dan ook inhouden dat ik deze weken de airco uit zou moeten laten bij alle ritten, en dan maar hopen dat de gemiddelde wachttijden voor stoplichten, files etc. ongeveer gelijk zijn. Het is denk ik lastig te realiseren hier een betrouwbare test op te doen ?? Raar hoor dat er een ISG systeem in de KIA zit, maar eigenlijk de accu onvoldoende "sterk" is om het systeem optimaal te laten funcioneren. Beetje jammer....

Maar nog steeds tevreden met mijn aankoop hoor. :P

Groeten !

Bas

Ha Bas, nee...

Je rijdt met airco, boombox en alles wat je standaard aan hebt een week met en zonder ISG, en dan rapporteren....

Edited by bigwade
Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje
Nou laat het eens weten in jouw geval, weekje met, weekje zonder.

Kunnen we daarna concluderen of zo'n duur systeem met dure accu's

Link to comment
Share on other sites


Ik heb wel eens gehoord dat als je langer dan 30 seconden stil staat het loont om de motor uit te schakelen. Nu was dit alles voor ISG, maar lijks mij dat dit nog steeds net zoveel energie kost. Korter dan 30 seconden stoppen kost dus energie en langer stoppen levert op. Dan is de vraag welke situatie komt meer voor en win\verlies je dus door de ISG ;)

Link to comment
Share on other sites


Daar gaan we weer.

Ik zou aan Alex willen vragen een ISG topic op te zetten met alleen resultaten.

Zonder forum geleuter.. (hoe leuk ik dat ook vind)

Ik heb nu ruim 3 of 4 keer gevraagd of dat ISG wat doet w.b brandstofbesparing.

Geen werkelijke reacties.

Zelf geloof ik er (echt) niet in.

Reken ook mee de duurdere accu's en startmotor.

Alex, graag een ISG topic zonder kul, met alleen resultaten.

grtz

Frank

Link to comment
Share on other sites


Mee eens. Ik wil trouwens ook wel eens weten hoe lang je stil moet staan voor het rendeert. Is dit echt 30 seconden? In de Kia documentatie is daar niets over te vinden. Ik wil het fijne ook wel eens weten.

Daar gaan we weer.

Ik zou aan Alex willen vragen een ISG topic op te zetten met alleen resultaten.

Zonder forum geleuter.. (hoe leuk ik dat ook vind)

Ik heb nu ruim 3 of 4 keer gevraagd of dat ISG wat doet w.b brandstofbesparing.

Geen werkelijke reacties.

Zelf geloof ik er (echt) niet in.

Reken ook mee de duurdere accu's en startmotor.

Alex, graag een ISG topic zonder kul, met alleen resultaten.

grtz

Frank

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

er zal sowieso een tijdje voor nodig zijn omdat het meer brandstof kost om een motor te starten dan om een motor stationair te laten draaien.

Link to comment
Share on other sites


Dat denk ik dus ook.

Daarnaast moet een motor op temperatuur gehouden worden.

Een motor is pas na ca 1/2 uur op temperatuur.

Alle ISG acties daarvoor remmen de opwarming.

Het starten kost (aantoonbaar) meer energie en dus brandstof.

Voorlopige conclusie; ISG is er alleen voor het Eco label en jaagt gebruikers op hogere kosten vanwege de dure accu's (EN GEEN GARANTIE)

Ik hoop dat ik helemaal ongelijk heb maar staaf dat met CIJFERS !

Link to comment
Share on other sites


Ik heb bij dit soort opties zelf het idee dat dit weer iets extra is wat kapot kan gaan of aan extra slijtage onderhevig zal zijn voor (start)motor en accu bijvoorbeeld, of zie ik dit verkeerd?

Link to comment
Share on other sites


Guest Jantje

opzich zie je dat helemaal correct. Alhoewel ik toch wel aanneem dat de startmotor etc hiervoor is aangepast.. maar zeker weten doe ik het niet.

Link to comment
Share on other sites


Ik heb bij dit soort opties zelf het idee dat dit weer iets extra is wat kapot kan gaan of aan extra slijtage onderhevig zal zijn voor (start)motor en accu bijvoorbeeld, of zie ik dit verkeerd?

Dat zie je niet verkeerd.

Slijtage ( het woord zegt het al) van accu en startmotor valt niet binnen de garantie van 7 jr.

De accu is een pere dure.

Het Start/Stop systeem is naar mijn idee alleen opgezet om binnen emissie eisen te blijven volgens test normen.

Dat het in de praktijk zou moeten werken doet er niet toe vanuit de fabrikanten.

Geef ze eens ongelijk.

Jij zit wel vast aan die dure accu's en die kosten meer dan jouw brandstofbesparing (denk ik)

Zelf zou ik zo'n start/stop systeem bij aflevering direct laten killen door de dealer.

Nooit aan dus.

Ik kan het helemaal fout hebben maar heb hier en op het www nog geen tegenbewijs gezien.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...