flipperdeflap Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Na een paar weken gebruik ben ik nog steeds erg tevreden over m'n nieuwe Sportage, maar ik merk dat het zachte dashboard-materiaal erg gevoelig is voor vegen. Als je bijvoorbeeld je TomTom van de voorruit haalt, heb je de kans dat je met je hand/vingers over het materiaal veegt, waardoor strepen ontstaan, die niet meer makkelijk weg te krijgen zijn. Ik dacht al aan een vochtige doek, maar ook die creeert weer vegen door de wrijving Heeft iemand anders hier al ervaring mee (misschien door een ander merk auto) en zo ja... hoe krijg je ze weg ???? Quote
KiaZeker Posted August 21, 2010 Posted August 21, 2010 Ik ken het van mijn huidige auto. Ook een keer iets te enthousiast gewreven met een microvezel doek. Raakte het zachte deel van het dash met de iets hardere rand van de doek en hoppa. Streep er over Niet meer echt weg gekregen. Met turtle ice is het verminderd maar nog steeds zichtbaar. Lang leve de zachte dashboard manie zullen we maar zeggen (want als een auto tegenwoordig hard plastic heeft oeioei dan krijgt ie al meteen een paar strafpunten ) Dus hopelijk heb je meer success dan ik. Quote
PowerAutoBoot Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Ook ik heb dit ervaren,had bij de hema een doosje voor het dasboard gekocht is net zo`n bandenplak doosje daar zit een sponsachtig matriaal in met iets wat het dasboard verzorgt en daar kreeg ik het weer netjes. Quote
Alex VB Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Kijk eens hier voor een filmpje mbt het reinigen van je interieur en dashbord: http://nl.meguiars.be/forum/viewtopic.php?t=2738 Quote
KiaZeker Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 Dat filmpje gaat over harde kunststof, dat is veel gemakkelijker te onderhouden. Probleem met de huidige zachte kunststoffen bij een dashboard is dat er een matteringslaag op zit die glansstrepen of -plekken kan krijgen. En die zijn heel moeilijk of niet meer weg te krijgen. Quote
Alex VB Posted August 22, 2010 Posted August 22, 2010 De techniek en producten zijn hetzelfde. Maar om je tevreden te stellen zal ik aan Sven vragen welke methode(s) en producten het best te gebruiken zijn. Quote
flipperdeflap Posted August 22, 2010 Author Posted August 22, 2010 Ik zal eens langs de hema fietsen, wie weet helpt het, bedankt voorlopig voor de tips Quote
Alex VB Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 http://nl.meguiars.be/forum/viewtopic.php?p=22145#22145 Hier staat het antwoord van Sven van de Firma Meguiar's. Veel succes.. Quote
Alex VB Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Wij gaan dat wel eventjes regelen: Hier mijn vraag en daaronder het antwoord van Sven.. Een vraag mbt de zachte kunstoffen die tegenwoordig gebruikt worden. Zoals bekend worden tegenwoordiger in de nieuwe wagens als die van Audi, BMW, Mercedes etc. meer zachte soorten kunstof gebruikt dan vroeger. Het gevolg is dat deze "sneller" strepen krijgen en vuil aantrekken. Wie weet het product of producten van Meguiar's en de hulpmiddelen om deze te verwijderen en het kunstof te onderhouden. Deze vraag werd me meerdere malen door clubleden gesteld, maar ik ben het antwoord schuldig. Antwoord Sven: Alex, ook deze zachte kunststof kan gereinigd worden met carpet en interieur cleaner, en beschermd en gevoedt worden met Natural Vinyl protectant (G4116), ook Quik Detailer Interior kan altijd. En dit zijn de producten: Carpet en interior cleaner. Protectant natural shine protectant Quixk interior detailer Quote
Gia Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Ik ken het van mijn huidige auto. Ook een keer iets te enthousiast gewreven met een microvezel doek. Raakte het zachte deel van het dash met de iets hardere rand van de doek en hoppa. Streep er over Niet meer echt weg gekregen. Met turtle ice is het verminderd maar nog steeds zichtbaar.Lang leve de zachte dashboard manie zullen we maar zeggen (want als een auto tegenwoordig hard plastic heeft oeioei dan krijgt ie al meteen een paar strafpunten ) Dus hopelijk heb je meer success dan ik. In mijn volvo zit ook de zachte kunststof nog nooit strepen/vlekken gekregen. Poetsen alleen met zachte droge of vochtige nog nooit poetsmiddel gebruikt. Quote
riodriver Posted August 23, 2010 Posted August 23, 2010 Dit materiaal noemen ze soft touch kunststof poly prop waar een hoog gehalte rubber in zit. is inderdaad kras/veeg gevoelig. als de kras te diep is ...helaas. je kunt het proberen met een beetje vloeibare siliconen daar wil het wel eens mee opknappen. tja de heren auto constructeurs willen bezuinigen dit probleem komt ook bij andere merken voor. Quote
flipperdeflap Posted August 24, 2010 Author Posted August 24, 2010 (edited) Bedankt voor al deze info! Ik zal behalve langs de Hema ook eens langs onze Jim Barens (automaterialenzaak) rijden, misschien hebben zij wat van deze producten. Een paar dagen later: Maar eerst ben ik even met cockpit-spray en een oud t-shirt aan de gang geweest en op een aantal plekken (niet de grote vlakken, dus nog niet bovenop) heb ik ze wel weg. Het zal wel wat glanzender zijn geworden, maar dat zie je op die plekken toch niet (bv. strook boven dashboard-kastje) Edited August 28, 2010 by flipperdeflap Quote
Sandra DB Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 (edited) Wij hebben het bij onze nieuwe Yaris opgelost met dit : https://www.meguiars.be/nl/g7516eu/meguiar-s-endurance-tire-gel We hadden het nog liggen van onze 1ste Kia. Vettig spul, maar toch was dit de oplossing voor ons. Het dashboard glimt nu wat harder maar dat nemen we er dan maar bij ;). Bij Meguiars zeiden ze om wat anders te gebruiken wat we ook hebben gedaan ( mijn schoonbroer had het in zijn bezit ) maar helaas hielp dat niets. Benieuwd hoelang het de oplossing zal zijn. Edited August 9, 2021 by Sandra DB Quote
Murcielaygo Posted August 9, 2021 Posted August 9, 2021 Flipperdeflap is al 6 jaar niet online geweest en stelde zijn vraag bijna 11 jaar geleden, ik de k niet dat hij dit probleem nog heeft 1 Quote
Sandra DB Posted August 10, 2021 Posted August 10, 2021 (edited) Sorry dat we het even meedeelde zodat eventuele toekomstige eigenaars met een zelfde probleem het ook even mee konden nemen als mogelijk oplossing. Maar blijkbaar hebben we het verkeerde product gebruikt zeggen ze bij Meguiars en zou het nu weer natural shine moeten zijn dat we moeten gebruiken, want quick detailer interior is niet de oplossing. Edited August 10, 2021 by Sandra DB Quote
Recommended Posts