Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heeft iemand al iets te melden over de Hankook banden onder de Sportage?

Ik heb ooit Hankooks gehad op m'n vorige auto, een Rio 1.5 LS uit 2003 en dat vond ik echt 3 x niks.. Hopelijk doen ze het wel goed onder de Sportage..Ik krijg binnenkort m'n Sportage met 17" en heb getwijfeld of ik er niet gelijk Pirelli's onder zou laten leggen.

Ervaringen met de Hankook's (en ook andere banden) zijn welkom..

Groeten,

Stace

Geplaatst

Hallo Stace,

Ik zou als ik jou was de Hankooks supersnel wisselen voor Pirelli's. Het verwonderd mij telkens weer dat KIA nog zaken doet met Hankook.

Geplaatst (aangepast)

Helemaal met Alex eens. Wanneer je kiest voor de Pirelli Cinturato P7, dan maak je geen slechte keus. De band is stil, energiezuinig, zeer slijtvast en komt als beste uit de ANWB zomerbandentest 2010.

Ik rij ermee op mijn Venga (225/45/17) en ze bevallen mij echt uitstekend.

Zie link:

http://www.kiaclub.nl/showpost.php?p=34553&postcount=1

aangepast door Smart
Geplaatst

En qua banden type sluit ik mij weer helemaal bij Smart aan. Deze Pirelli's zijn erg goed en voelen inderdaad erg lekker om mee te rijden. Bij mij zitten ze er al 15.000km onder naar volle tevredenheid.

Geplaatst

In de ANWB/ADAC zomerbandentest 2010 scoort Hankook Ventus S1-Evo 225/45/17 helemaal niet slecht. Goede subtopper. 3 van de 4 sterren net als een band van oa GoodYear, Vredestein.

Geplaatst (aangepast)

Helaas wordt bij het beoordelen van bandenmerken door velen de fout gemaakt dat ze hun mening vormen op basis van een ervaring met 1 type band van dat bepaald merk.

Het is niet omdat bijvoorbeeld de Pirelli P zero nero slijt als een gek, dat alle pirelli's slijten als een gek; dus ook bij Hankook, het is niet omdat het ene type hankook geen grip heeft, alle Hankooks geen grip hebben. Je kan en mag dat niet over 1 kam scheren. Sterker nog, je kan zelfs met hetzelfde type band verschil hebben als je een andere maat neemt. Bijvoorbeeld als de ANWB de Michelin Energy Saver in 205/55/16 test en een zeer goed resultaat heeft, is dat geen garantie dat dezelfde band in 175/75/13 hetzelfde resultaat haalt.

Om bij Hankook te blijven, ik heb zowel goede als slechte ervaringen hiermee, maar dat geldt ook voor Pirelli, Michelin en andere A- en B-merk banden.

Anders wordt het natuurlijk wanneer we over de C-merk banden gaan praten (de budgetbanden, meestal chinees :wink: ), daar zijn de meeste gewoon niet goed, een uitzondering daargelaten, want af en toe zit ook daar wel eens een goede band tussen, je moet alleen weten welke.

Dus in geval van de topic starter zou ik eerst maar eens proberen hoe de banden bevallen, vervangen kan altijd nog. En vergelijke met je de Hankook banden onder je Rio van 2003 heeft al helemaal geen zin, Hankook heeft de laatste 5 jaar namelijk een enorme sprong vooruit gemaakt en kan zich op de meeste vlakken meten met de Europese A-merken.

aangepast door Leon
Geplaatst
Heeft iemand al iets te melden over de Hankook banden onder de Sportage?

Ik vroeg aan mijn dealer wat voor banden er standaard onder komen, hij wist niet welke maar zei wel dat er zeker geen Hankook onder kwamen...

??

Geplaatst

Is er wel een merk dat altijd gebruikt wordt. Heel vaak is het zo dat per wielmaat er verschillende merken zijn maar ook gebeurt het wel dat bij dezelfde wielmaat ook verschillende merken voorkomen.

@Leon: zo is het helaas wel. Daarom hield ik het in mijn stukje maar op een grove omschrijving als "subtopper". Een fabrikant zal ws nooit door een bepaalde kwaliteitsbodem zakken. Gezien de prijs mag Hankook ook niet slecht zijn, want zo goedkoop zijn ze niet.

Geplaatst

Ik heb met de Hankooks onder mijn Hyundai Tucson (ik meen K304) in de maat 235/60/16 prettig gereden. Geen echte kritiek in ieder geval.

Daarna 18 inch velgen gemonteerd met Dunlop Sportmaxx in de maat 245/45/18. Wat een verschil in wegligging en (jawel!) zelfs in comfort. Dat zo'n redelijk platte 18 inch band toch comfortabeler was dan de originele 16 inch band. Heel opmerkelijk.

Ik ben het overigens eens met de vorige schrijvers dat niet alle Hankook banden slecht zijn, want als je de (vooral Duitse) testen erop naslaat komen er zeker ook Hankooks altijd wel als 'empfehlenswert' uit de test.

BTW! Onder de Venga zaten standaard zeer goede 16 inch Continentals eco zomerbanden. Deze heb ik ingeruild (ingerolen!) voor Continental winterbanden (de opvolger van de TS830). Deze gaan in okt./nov. dan onder de auto op de originele 16 inch velgen.

Geplaatst

Ik heb op mijn Sportage de Hankook OPTIMO K415 in de maat 235-55-18 en ik heb er nu zo,n 1000 km mee gereden maar ik vind het best een goede band ..

hoewel ze wel wat meer afrol geluid maken dan de Pirelli Scorpion STR die in dezelfde maat onder mijn vorige auto zaten ..

Geplaatst

Bedankt voor de reacties. :wink:

Ik weet dat banden in een andere maat heel anders kunnen zijn. Ik ga ze denk ik maar gewoon eens uitproberen. Uit de ANWB zomerbanden test 2010 (hoogte 45) komen ze inderdaad niet eens zo slecht.

Geplaatst

Onder mijn sorento liggen de Hankook ventus st rh06 275/45/20

En ik begrijp niet wat jullie zo slecht vinden van de hankooks uit ervaring met onze klanten blijken de hankooks het beste kwestie prijs/kwaliteit.

Natuurlijk als je steeds de goedkoopste band wilt, dan moet je ook niet verscchieten van korte levensduur.

En dan om nog even te reageren op een post hierboven dat je met 18'' banden van ... merk meer comfort hebt dan met 16'' van hankook lijkt me sterk aangezien elke band ongeveer hetzelfde is opgebouwd van karkas en als je naar een grotere velg gaat word de flank kleiner, waardoor de flank versterkt word (stijver word) en de band dus harder word.

Zo ook bij runflat tyres is de flank versterkt.

Geplaatst
.....En dan om nog even te reageren op een post hierboven dat je met 18'' banden van ... merk meer comfort hebt dan met 16'' van hankook lijkt me sterk aangezien elke band ongeveer hetzelfde is opgebouwd van karkas en als je naar een grotere velg gaat word de flank kleiner, waardoor de flank versterkt word (stijver word) en de band dus harder word. Zo ook bij runflat tyres is de flank versterkt.

Ik spreek uit ervaring, niet wat op papier staat!

BTW! Niemand in dit topic heeft de Hankooks als slecht betiteld. Wel zijn er duidelijke verschillen en die mogen toch benoemd worden?

Geplaatst
Is dit dan geen slecht betitelen :confused:

Ja maar hij is topicstarter en vraagt ons juist om een mening, aangezien hij een slechte ervaring heeft gehad met Hankook banden. De replyers hebben allemaal evt. alternatieven aangedragen of hebben de Hankooks als goed bestempeld.

Geplaatst

Ik heb op mijn vorige sportage hankooks gehad . Ze zijn zeker niet fluisterstil, maar voldeden verder prima en zijn zeer slijtvast. Type Optimo

Geplaatst

Heb er nu 2600 km mee gereden en vind ze niet slecht had onder mijn soul Michelin pilotsport gezet ,had toen niks anders als wiel spin met een beetje snel optrekken met de hankook geen last

Geplaatst

Kun je al iets melden over het verbruik. Ik ga er vanuit dat je een 2.0 benzine hebt. Ik ben nog in afwachting wanneer de mijn uitgeleverd wordt, First Edition X-clusive AWD.:-P

• 1 maand later...
Geplaatst

Vrijdag jl onze Sportage opgehaald. Ik heb getwijfeld of ik andere banden dan de Hankook Optimo K415 in de maat 225/60/17 zou laten monteren. Uiteindelijk niet gedaan gezien de toch wel goede recensies in diverse tests. Na 3 dagen (erg kort) ben ik redelijk tevreden, zowel op droog als nat wegdek. Het afrol geluid is inderdaad wat hoger als mijn vorige auto (Michelin Premacy HP 215/55/16). Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Geplaatst

Die hangkoekjes van mij zijn iig niet te verslijten, prima spul

(sportage feb 2009)

Dutch Dragon (zoek hier op forum) heeft vergelijkbare ervaringen, dacht ik.

Geplaatst

Hahahah Ja heh Frank,

Bij mij zitten ze er nog onder, en ik zit op de 32000+ km Ik denk dat ik er 15000 + op heb gereden en ga straks weer de zomervelgen eraf halen en dan gaan de winter velgen met de hankooks er weer onder.

Aangezien ik 10000 den hankook banden voorbij zie komen in m'n werk en als ik op bezoek ga bij hankook kan ik zeggen dat ik gewoon weer hankook uit die loods ga halen als ze op me winter velgen versleten zijn.

Zoals al eerder beschreven is: Ja er zijn hankook banden die slecht zijn ( ook van vertellen van Hankook zelf ) Maar er zijn ook hankook banden die gewoon goed zijn. Ok het geluidsniveau is hoger met rijden, maar boeiend zet me radio toch aan :D

Greetz,

Ursin

Ps: Frank ik moet nog steeds voor een grote beurt :roll: ben aan de late kant. Ga zo gelijk bellen voor een afspraak :-D

Geplaatst

Stace,

Onder mijn vorige Spotage zaten de hankook's 16' er bijna 45000 km onder.

Achter waren ze op dit had ook te maken met de uitlijning.

Ik kwam er achter dat ze aan de binnenkant harder sleten dan aan de buitenkant. Na opnieuw te zijn uitgelijnd hebben ze achter 44000 km mee gedraaid en zijn toen vervangen door hankook's. De voorbanden hadden nog genoeg profiel.

Heb de auto ingeruild voor de nieuwe sportage 18' weer hankook's en die gedragen zich tot nu toe goed.

:?:Maar is het niet zo, dat als je er iets anders onder wilt, je extra moet betalen?

Of is het bedrag zodanig laag dat je daar niet naar hoeft te kijken.

Als het verschil 500 euro's is kun je beter een tijd op de hankook rond rijden.

• 1 maand later...
Geplaatst

Hier een update van de Hankook 225/60/17 banden. Ik rij nu 2 maanden met de Sportage en heb eigenlijk (buiten het stuurgedrag, wat mogelijk door iets anders veroorzaakt wordt, zie ander topic op het forum) geen problemen met de banden. Droog wegdek, nat wegdek, zelfs op sneeuw hebben de banden prima grip. Ik durf zelfs te beweren dat deze banden beter grip hebben op besneeuwd wegdek als de Michelin Premacy 215/55/16 zomerbanden op mijn vorige auto. Slijt gedrag kan ik nog niets van zeggen.

Geplaatst

Oh, maar die Hankookies slijten echt niet zo snel hoor. hebben een harde compound.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...