mrhope Geplaatst 4 Oktober, 2010 Geplaatst 4 Oktober, 2010 Hallo beste Venga rijders. Ik rijd nu al een tijdje rond in mijn Venga en er zijn een tweetal zaken waar ik mij aan stoor. Elke keer als ik een "verkeersheuvel" neem hoor ik een krakend geluid, vermoedelijk de achterklep. Herkend iemand dit en heeft iemand hiervoor een oplossing? En als ik terugschakel en op de motor afrem voel ik een behoorlijke resonantie in mijn versnellingspook. Is dit gebruikelijk? Vast bedankt voor de reactie. Gr. Fred Quote
Remko .me Geplaatst 4 Oktober, 2010 Geplaatst 4 Oktober, 2010 Heel erg herkenbaar, ik heb alles al geprobeerd... werkt echt niks. Het is de hoofdsteun van je bestuurderskant.. of de passagierskant... hou die maar vast dan heb je het niet meer. Kan ook van achterkomen de hoofdsteunen. Quote
bigwade Geplaatst 4 Oktober, 2010 Geplaatst 4 Oktober, 2010 Resonantie van de versnellingspook in de hoofdsteun ? Leg eens uit leraar Chrones Quote
flierefluiter Geplaatst 5 Oktober, 2010 Geplaatst 5 Oktober, 2010 Hallo beste forum leden, Resonantie in de versnellingspook, dat is eigenlijk een normaal iets bij een bak die geschakeld word met stangen, bij een kabelschakel systeem heb je dat meestal niet. Wat ik echt aanbeveel, leg nooit teveel druk op het schakel mechanisme, en laat die versnellingspook gewoon voor wat hij is. Wat je kan krijgen als je de pook onbewust vast houd, dan trek of duw je soms tegen de pook, op den duur kan dit vervelende consequenties hebben, zoals slechter schakelen, of zelfs defecte onderdelen aan het schakelmechanisme, tot aan defecten in de bak zelf. Er word heel vaak niet aan gedacht, maar het kan echt voorkomen. Een versnellingspook is echt alleen maar om van versnelling/gang te verwisselen, verder niets. Dit is niet betuttelend bedoeld van mij, maar je zou ze de kost eens moeten geven die er een defct aan over gehouden hebben, en soms kost dat veel geld. Bedeknk ook eens even, als je over een hobbel of door een gat in het wegdek, wat even niet opgemerkt word, je kan zommar doordat je de pook vasthoud uit de versnelling drukken of trekken, meestal gaat dit gepaard zonder de koppeling in te trappen, het kan je een sinchroonmjeshring kosten, een leuke en dure grap, het kost je een revisie. Ik heb al eens een kennis gehad, die ded dit ook, plots belde hij mij op. Ik sta onderweg, en er loopt olie uit mijn vliegwielhuis. Ojee, dacht ik, da's niet best. Er op af, en ja, versnellingsbak olie uit het vliegwiel huis, je ruikt het enorm goed, die versnellingsbak olie. De auto naar mijn huis gesleept, de auto omhoog, alles los gehaald, en ja hoor, een mooi gaatje in het huis van de versnellingsbak, er stak een stuk sinchroonmeshring uit de bak. Zo, beste vriend, dat kost jou een nieuwe/andere bak. Want even dichtlassen is er niet bij. Want waar zijn de resten van dit onderdeel? Een nieuwe of een revisie bak was niet aan de orde, koste heel erg veel geld. We hebben er 2 gevonden bij een demontage bedrijf, een ervan kwam niet in aanmerking, de auto waar de baak uit kwam was een aantal malen over de kop geslagen, en heeft dus de bak teveel klappen opgelopen. De andere gekocht en gemonteerd, en hij kon weer rijden. Dit is wat ik bedoel, dit kan er gebeuren als je de versnellingspook vast houd. Bij mijn vriend was het een aantal keren voorgevallen dat met een kuil of een hobbel in het wegdek de vesnelling werd uitgewipt zonder te koppelen. Het gaat echt een keer fout, denk daar even goed aan. Dan het kraken van de carrosserie bij het nemen van een drempel! Dit is eigenlijk ook heel normaal, elke carrosserie heft een bepaalde stijfheid, een drempel is een erg gemeen onding voor elke voertuig, ga je te hard, dan krijgt de gehele carrosserie en de wiel ophanging een flinke knauw, zeg maar gerust een flinke opdonder. Wat je vaak hoort zijn de rubberbussen in de ophanging van uw auto. Wat ook voorkomt, dat de carrossrie iets tordeert, je hoort dan de rubbers van de portieren en de achterklep, het klinkt erg raar, maar toch is het zo. Dat heeft allemaal te maken met de taaiheid en de stijfheid van de carrosserie. Ik beveel altijd aan, ga gewoon erg rustig over een drempel, je kan zelfs met een te hoge snelheid iets van de ophanging verwoesten onder uw auto. Bekijk de statistieken maar eens, sinds de invoering van de drempels worden er meer schokdempers en wiel ophangings onderdelen verkocht, dus de rekening van die rot drempels valt ook weer bij de consument op de deurmat. Terwijl men bij alle instanties voor een veiliger verkeer lopen te roepen, moet dit op deze wijze dan, is mijn vraag? Ik hoop dat ik u een beetje op weg heb geholpen met het probleem resonantie in de versnellinspook en het kraken van de auto, bij het nemen van een drempel. Met vriendelijke groet, Ad Quote
frans51 Geplaatst 5 Oktober, 2010 Geplaatst 5 Oktober, 2010 het schakelen van 1 naar 2 gaat beroert en als je rustig in 4 rijdt hoor je de bak zagen. Ik ga morgen naar de garage deze neemt het op met Kia. Quote
Remko .me Geplaatst 5 Oktober, 2010 Geplaatst 5 Oktober, 2010 Resonantie van de versnellingspook in de hoofdsteun ?Leg eens uit leraar Chrones Haha zijn twee vragen hea Quote
Venga OK Geplaatst 6 Oktober, 2010 Geplaatst 6 Oktober, 2010 Hallo beste Venga rijders.Ik rijd nu al een tijdje rond in mijn Venga en er zijn een tweetal zaken waar ik mij aan stoor. Elke keer als ik een "verkeersheuvel" neem hoor ik een krakend geluid, vermoedelijk de achterklep Gr. Fred Fred, Heb je de half lederen bekleding? Bij mij kraakte het leder op plaatsen waar deze de kunststof delen raakte bij de achterbank (zijkanten bij de deur) Beetje leer verzorging er op (of uiercreme in mijn geval) en het was weg. Succes! Peter Quote
mrhope Geplaatst 6 Oktober, 2010 Topic Starter Geplaatst 6 Oktober, 2010 Iedereen bedankt voor het meedenken. Beste Ad, mijn versnellingspook probeer ik nu zo min mogelijk vast te houden (wordt wel afkicken). Peter, ik heb geen leren bekleding, dus dat is het. Maar bedankt. Met de achterklep ben ik nog even aan het rommelen. Zonder hoedenplank gereden, zonder resultaat. Nu maar eens de bekende "afstand rubbers" ingevet met vaseline. Morgen maar kijken wat voor effect dit geeft. Wordt vervolgd. Gr. Fred. Quote
bigwade Geplaatst 6 Oktober, 2010 Geplaatst 6 Oktober, 2010 Zeg Chrones, zitten we weer in de 1 regel modus ? We horen weinig leuke verhalen van je prachtige auto waar veel in gereden wordt, Jammer.. Je bent een bron van informatie, maar we lezen zo weinig. Bezoekers en potenti Quote
Smart Geplaatst 6 Oktober, 2010 Geplaatst 6 Oktober, 2010 Iedereen bedankt voor het meedenken.Beste Ad, mijn versnellingspook probeer ik nu zo min mogelijk vast te houden (wordt wel afkicken). Gr. Fred. Ad heeft ook duidelijk aangegeven dat het vasthouden van de versnellingspook niet zo goed is voor de versnellingsbak. Dit is echt geen fabeltje en ik kan je verzekeren dat dat geen goede gewoonte is. Je moet de versnellingspook gewoon de ruimte geven, enige resonantie hoort erbij. Quote
KiaVenga12 Geplaatst 7 Oktober, 2010 Geplaatst 7 Oktober, 2010 'Je moet de versnellingspook gewoon de ruimte geven, enige resonantie hoort erbij.' Precies, de enige versnellingpoken die niet resoneren zitten niet in een auto maar liggen los bij de dealer in het magazijn. Tweede optie is een versnellingspook van piepschuim of van kauwgum. Quote
flierefluiter Geplaatst 7 Oktober, 2010 Geplaatst 7 Oktober, 2010 Hallo beste Fred, Ajajajaaii, gebruik nooit vaseline op deurrubbers!! Nu geven die rubbers zwarte troep af, je krijgt het haast niet, of zelfs nooit meer uit je kleren, ongemerkt komt het ook nog op de bekleding van je auto. Gebruik altijd Glyserine, wel even van tevoren je rubbers droogvrijven hoor! Dit gebruik ik ook altijd in september al, om het vastvriezen van de deurrubbers tegen te gaan. Eerts de rubbers lekker schoonmaken, met een licht vochtige doek met reinigings middel, dan even lekker droog vrijven, laat de portieren lekker even open staan terwijl je daar mee bezig bent. Als de rubbers nu schoon en droog zijn, neemt u een wattebol of een doekje om de Glycerine lekker in de rubbers te masseren. Dit middel geeft echt gegarandeerd niet af, de rubbers zijn nu ongevoelig geworden voor het vocht, waardoor de portieren in de winter vast vriezen. Je ziet ze wel eens staan, een voet tegen de auto, twee handen aan de deurklink en trekken maar als een trekpaard, oo wat hebben die deurrubbertjes het nu kwaad, de stukken hangen aan het portier. En, dan vinden ze het heel erg raar, dat ze plots een stel gierende portieren hebben !! Nogal wiedes, ze hebben de stukken rubber er uit gesleurd, erg zonde, van de kosten die nu gaan komen, want die portier rubbers zijn volgens mij niet erg goedkoop! Zo, weer een les geleerd! Wat smeer ik op mijn portierrubbers! Wel nu, geen vaseline, een bijkomend voordeel, misschien twee, de deurubbers zullen geen vocht aannemen, en de protieren van Fred zullen ook niet meer vastvriezen. Wel een heel groot nadeel, de kleding, pas nu maar op voor moeder de vrouw!! Oeoeeefff! De beste les die er is, vraag gewoon aan de forumleden, er zal er altijd wel een zijn die iets weet, scheelt enorm in je knip. Maar we zijn allemaal mensen, en we maken allemaal fouten, ik net zo goed, dus troost u, ik ben ook niet perfect, gelukkig! met vriendelijke groet, Ad Quote
mrhope Geplaatst 7 Oktober, 2010 Topic Starter Geplaatst 7 Oktober, 2010 Ad bedankt voor de tip. Ik heb niet mijn deur rubbers ingesmeerd maar de afstand-houder-rubbers (pardon?), juist die ronde rubbers die de klep van carrosserie houden. En met succes. Het kraken is beduidend minder. Maar ik zal het vervangen voor glycerine (waar koop ik dat?), wellicht met hetzelfde resultaat. Groeten, Fred. Quote
bigwade Geplaatst 7 Oktober, 2010 Geplaatst 7 Oktober, 2010 Lijkt wel of we een "Klazien uut Zalk" in de vorm van Ad in da house hebben, Leuk ! Hoe zit het met uiervet Ad ? Klazien wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klazien_Rotstein-van_den_Brink Quote
flierefluiter Geplaatst 8 Oktober, 2010 Geplaatst 8 Oktober, 2010 hahahaha, die bigwade, U zult uiercreme bedoelen, dat is weer erg goed voor uw ruwe handen! Ja, die goede Klazien uut Zalk, ze had altijd hele goede tips, en ze werkten ook altijd. Dit zijn nu van die dingen die van moeder op dochter verder gaan, ik heb zo ook van die dingen die ik ook weer van mijn moeder heb, en ook nog zelfs van mijn oma. Let maar eens goed op, mijn oma zei altijd, voor elke menselijke kwaal is er een remedie in de natuur, en waarempel, het is ook gewoon zo. Maar daar ga ik nu niet over uitwijden, want dan ben ik nog heeeeeel erg lang bezig, en vallen u allen allemaal in een heeeele diepe slaap. Maar goed, alles is te Googlen hoor. Maar even terug naar Fred. Glycerine kunt u gewoon kopen bij een drogist, misschien ook bij het Kruidvat. Glycerine, dat gebruik ik al ruim 40 jaar voor de deurrubbers. Wat ook wel eens kan werken, dat is siliconespray, maar voordat men daaraan begint, probeer het eerst altijd even uit op een stukje waar je echt niet met je kleding langs gaat! Dit enkel voor piepende en krakende rubbers, ik weet niet of dit goedje tegen het inwerken van vocht werkt. Met vriendelijke groet, Ad Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.