Smart Geplaatst 4 November, 2010 Topic Starter Geplaatst 4 November, 2010 Volgens mij is de uitleg van Kia zo, dat zij duidelijk aangeven de auto eerder voor onderhoud terug te willen zien, omdat er bepaalde slijtageonderdelen aan zitten die volgens hun eerder onderhoud nodig hebben. Toch wordt verwezen naar de algemene onderhoudscycli zoals Kia Europe die hanteert. Dat betekent dat in sommige gevallen het onderhoudsboekje c.q. instructieboekje gevolgd moet worden en anders die van Kia Europe. En ja, je hebt gelijk. Om de 20.000 km of 12 maanden, wat het eerst wordt bereikt. Quote
Gia Geplaatst 11 November, 2010 Geplaatst 11 November, 2010 (aangepast) De Nieuwe Sportage heeft een onderhoudsinterval van 30.000km of 1 keer in de 24 maanden. Dit geldt voor zowel de benzine als diesel uitvoering (Zie ook ALEX VB) Dit begrijp ik niet helemaal. Als ik in het 26 oktoberkijk bij ondehoud pagina 7/9,*3 indien de aanbevolen olie etc.vervang dan iedere 20.000 km of 12 maanden motorolie etc. Vervolgens staat er weer *4 indien de aanbevolen olie etc. vevang olie etc. iedere 15000 km of 12 maanden. Als ik goed gelezen heb is het in ieder geval 1x per 12 maanden. Maar op pagina 7/10 ondehoudsschema etc. 30.000 0f 24 maanden Is er iemand mij die dit kan verklaren. 11 November, 2010 aangepast door Gia Quote
Smart Geplaatst 11 November, 2010 Topic Starter Geplaatst 11 November, 2010 Hallo Gia, kijk even hier: http://www.kiaclub.nl/showpost.php?p=46202&postcount=1 Het klopt dat jouw Sportage Quote
Smart Geplaatst 12 November, 2010 Topic Starter Geplaatst 12 November, 2010 Aanvullende reactie Director After Sales (Kia NL) n.a.v. de gerezen onduidelijkheid van de door hun aangereikte tekst m.b.t. de onderhoudsintervallen. Intervallen: Uit de reacties blijkt dat er nadere toelichting op de onderhoudsintervallen gewenst is. Wij informeren Kia rijders op het forum, op kia.nl, op mijnkia.nl en met het R&O boekje. In 2011 zullen de intervallen op al deze media overeenkomen met de instructieboekjes van KMC (Kia Motors Corporation)vertaald naar het Nederlands. Ook de dealers zullen wij informeren. Waarom wij afweken van de boekjes van KMC, heeft KMNL (Kia Motors Nederland) uitgelegd en gemotiveerd. Een klant kan ALTIJD refereren aan de intervallen genoemd in zijn/haar boekje zonder verlies van garantie. Niet iedere Kia kan dus 20.000/30.000 kilometer hanteren, want dat is niet wat er in de instructieboekjes staat. Per model Kia nagaan dus. KMNL zal in 2011 per model een schema publiceren op kia.nl / mijnkia.nl waarin de intervallen van de instructieboekjes vermeld staan. Quote
KiaVenga12 Geplaatst 12 November, 2010 Geplaatst 12 November, 2010 (aangepast) Hoe moeilijk kun je iets simpels maken. Zijn nu die schema's in het instructieboek de juiste of de interpretatie van de brief van Kia? Wat zegt de zin 'vertaald naar het Nederlands' eigenlijk? Van wat vertaald, uit het koreaans? Sinds wanneer moeten getallen als 15.000 en 30.000 worden vertaald? In het onderhoudsboekje staan die kilometrages helemaal niet alleen het aantal maanden. In het instructieboek des te duidelijker: 20.000 of na 12 maanden, voor de Venga dan. Wat moet hier nou nog aan 'vertaald' worden. Dat is toch duidelijk. Kort en goed, ik zou nu wel eens willen weten wat men zonder kromme zinnen bedoelt. En dat er auto's zijn die misschien vaker onderhoud nodig hebben omdat bezitter er races of dergelijke mee rijden, die dan meer onderhoud nodig hebben geloof ik zo wel. Is het nu zo moeilijk om te doen wat alle autofabrikanten doen; even een paar cijfers en maanden op een rijtje zetten. Misschien moeten ze dan bij Kia gewoon even bij andere merken wat info lospeuteren. Dan hoeven ze ook verklaring na verklaring af te geven van wat ze nu eigen willen. En als ze zo'n moeite hebben om een schemaatje in exel te produceren wil ik dat zelf nog wel doen, voor een leuk accesoire of zo. 13 November, 2010 aangepast door KiaVenga12 Quote
tester Geplaatst 13 November, 2010 Geplaatst 13 November, 2010 Mischien nog niet duidelijk genoeg voor KIA mr After Sales dat dit topic speelt. ALLE KIA BOEKJES HEBBEN DE EUROPESE GETALLEN AL DUS WAT IS HET PROBLEEM? benzine 20.000km ipv de nederlandse 15.000km en voor diesel 30.000 km ipv de nederlandse 20.000km Dat de nederlandse dealers hier een probleem van maken begrijp ik wel ze willen gewoon meer verdienen. CEED Forum: ~185 replies ~6400 Hits. http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3071 Dit topic is een van de top topics wat al bijna een jaar speelt zonder dat KIA met een fatsoenlijke oplossing lijkt te komen. Quote
Smart Geplaatst 13 November, 2010 Topic Starter Geplaatst 13 November, 2010 @Tester, Kia NL is op de hoogte van deze topics. Is tenslotte ook door een kleine delegatie van het forum met de directie van Kia besproken. Daarnaast financiert Kia NL dit forum. Dat alle Kia boekjes de Europese getallen hebben, dus koersen op de onderhoudsintervallen van Kia Europe (oftewel Kia Motors Corporation Korea) is onjuist. Daarvoor is het juist noodzakelijk dat er een slag gemaakt wordt door Kia NL om deze onderhoudsboekjes aan te passen/te herschrijven. Dat geldt overigens niet voor alle onderhoudsboekjes. Volgens mij is er nu grotendeels een oplossing voorhanden! Tegen welk probleem loop jij nu persoonlijk aan? Verklaar je nader! Quote
KiaVenga12 Geplaatst 13 November, 2010 Geplaatst 13 November, 2010 (aangepast) "noodzakelijk dat er een slag gemaakt wordt door Kia NL om deze onderhoudsboekjes aan te passen/te herschrijven. Dat geldt overigens niet voor alle onderhoudsboekjes." Vraag 1: Welke niet? "Daarnaast financiert Kia NL dit forum." Vraag 2: Zonder voorwaarden vooraf? 13 November, 2010 aangepast door KiaVenga12 Quote
Smart Geplaatst 13 November, 2010 Topic Starter Geplaatst 13 November, 2010 (aangepast) "noodzakelijk dat er een slag gemaakt wordt door Kia NL om deze onderhoudsboekjes aan te passen/te herschrijven. Dat geldt overigens niet voor alle onderhoudsboekjes."Vraag 1: Welke niet? Ja, dat is nu even de vraag. Welke onderhoudsboekjes wijken nu af? Dat is een onderzoek waard, vind je niet? "Daarnaast financiert Kia NL dit forum." Vraag 2: Zonder voorwaarden vooraf? Dat weet ik niet. Wij, als delegatie zijn, net zoals de moderatoren, onafhankelijk en zelfbepalend. Wij doen het belangeloos voor de forumleden. Om eerlijk te zijn kost het ons meer dan het oplevert. Maar wij klagen niet hoor! 13 November, 2010 aangepast door Smart Quote
bigwade Geplaatst 13 November, 2010 Geplaatst 13 November, 2010 Mischien nog niet duidelijk genoeg voor KIA mr After Sales dat dit topic speelt.ALLE KIA BOEKJES HEBBEN DE EUROPESE GETALLEN AL DUS WAT IS HET PROBLEEM? benzine 20.000km ipv de nederlandse 15.000km en voor diesel 30.000 km ipv de nederlandse 20.000km Dat de nederlandse dealers hier een probleem van maken begrijp ik wel ze willen gewoon meer verdienen. CEED Forum: ~185 replies ~6400 Hits. http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=3071 Nee, niet alle Kia's hebben een interval van 20 of 30K km B/D zie http://kia-presse.de/presskits/modellinformationen/ Gegevens van de Duitse Kia site, onderdeel van Kia Europa. Die kun je zonder tegenbericht van Kia M NL aanhouden. Quote
Smart Geplaatst 13 November, 2010 Topic Starter Geplaatst 13 November, 2010 zie http://kia-presse.de/presskits/modellinformationen/ Gegevens van de Duitse Kia site, onderdeel van Kia Europa. Die kun je zonder tegenbericht van Kia M NL aanhouden. Of het onderstaande bestand wat informatie betreffende deze site, inzichtelijk is gemaakt: Quote
KiaVenga12 Geplaatst 14 November, 2010 Geplaatst 14 November, 2010 (aangepast) ...onderdeel van Kia Europa.Die kun je zonder tegenbericht van Kia M NL aanhouden. Tenzij en mits en als en met de kennis van vandaag zullen we maar zeggen En voor de vertalers van KiaNL : De Venga; Wartungintervall 20.000 km oder 12 monate 'Onderhoudscontrolebeurten 20.000 km of 12 maanden' 14 November, 2010 aangepast door KiaVenga12 Quote
tester Geplaatst 14 November, 2010 Geplaatst 14 November, 2010 Waarom ik taai in topic ben: Loop tegen de 20.000km met m'n diesel aan en zou dus naar de garage moeten voor onderhoud... Kia Duitsland heeft intervallen voor ALLE KIA's tot op configuratie nivo (serie nr) zorgvuldig uitgewerkt, zoals van onze ooster buren bekend. Quikscan in de nederlandse KIA boekjes (PDF's) leert dat hier ook de juiste getallen staan. KIA nederland heeft de intervallen verlaagt. Zie Link: http://www.kia.de/Service/Serviceintervalle/ Quote
bigwade Geplaatst 14 November, 2010 Geplaatst 14 November, 2010 Waarom ik taai in topic ben: Loop tegen de 20.000km met m'n diesel aan en zou dus naar de garage moeten voor onderhoud... Niet doen dus....... zie postings hierboven en Duitse intervallen die ook gelden in NL, punt. Quote
KiaVenga12 Geplaatst 15 November, 2010 Geplaatst 15 November, 2010 In Belgie snappen ze het ook al langer: http://www.kia.be/Service/Onderhoudsintervallen/ Quote
KiaVenga12 Geplaatst 17 November, 2010 Geplaatst 17 November, 2010 (aangepast) Hier nog even het officiele duitse onderhoudsschema, folder, gewijzigde versie september 2010, met de standaard werkuren voor elke klus... Kia-Wartungsintervalle.pdf 17 November, 2010 aangepast door KiaVenga12 Quote
Remko .me Geplaatst 26 December, 2010 Geplaatst 26 December, 2010 Ik vind dit bericht op de site toch wel erg vaag gezien dit offici Quote
bigwade Geplaatst 27 December, 2010 Geplaatst 27 December, 2010 Dat mogen ze dan binnen een week veranderen.... Quote
KiaVenga12 Geplaatst 27 December, 2010 Geplaatst 27 December, 2010 Wat dat betreft die site negeren. Scheelt poen en een dosis pijnstillers tegen hoofdpijn... Quote
Alex VB Geplaatst 27 December, 2010 Geplaatst 27 December, 2010 Ik ga jullie verder pesten: Dit is wat ze in Belgi Quote
Smart Geplaatst 27 December, 2010 Topic Starter Geplaatst 27 December, 2010 Laten we even het nieuwe jaar afwachten en bij voortzetting van de onduidelijkheid aan de mouw trekken van de verantwoordelijken bij KMNL, zoals bw reeds heeft aangegeven (zie link: http://www.kiaclub.nl/showpost.php?p=50822&postcount=23). @Alex, jouw optimisme m.b.t. de OH-intervallen is blijkbaar grenzeloos.......! Quote
KiaVenga12 Geplaatst 27 December, 2010 Geplaatst 27 December, 2010 (aangepast) Voor wat de Venga betreft is het handboek heel erg duidelijk hoofdstuk 7 pagina 8: Om de 20.000KM of 12 mnd. En daar kan ik me aan houden. Onderhoudsboekje vermeld de maanden, 12 24 36 enz. voor carroserieinspecties. 4 Januari, 2011 aangepast door KiaVenga12 wijziging Quote
bigwade Geplaatst 4 Januari, 2011 Geplaatst 4 Januari, 2011 Bij mijn vandaag/gisteren afgeleverde auto zat een neutraal onderhoudsboekje (zonder intervallen, geen type aanduiding) met voorin een VIN sticker. Bij mij (als zakelijk gebruiker) staat op die sticker bij Aandrijflijn: NVT, dus geen garantie kennelijk. Hoe is dat bij jullie ? NB Aandrijflijn is motor, ophanging en bak. Vraag ik mij af, waar heb ik dan WEL garantie op ? Quote
KiaVenga12 Geplaatst 4 Januari, 2011 Geplaatst 4 Januari, 2011 Vraag ik mij af, waar heb ik dan WEL garantie op ? De matten! Quote
KiaVenga12 Geplaatst 5 Januari, 2011 Geplaatst 5 Januari, 2011 (aangepast) Bij mij (als zakelijk gebruiker) staat op die sticker bij Aandrijflijn: NVT, dus geen garantie kennelijk.Hoe is dat bij jullie ? Zie voor info van KIA NL ook: http://www.kiaclub.nl/showthread.php?p=51545#post51545 5 Januari, 2011 aangepast door KiaVenga12 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.