Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

eco-stand in relatie met automaat

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Op het Duitse forum is nu een discussie gaande in hoeverre de eco-stand van invloed is op de schakelmomenten van de automaat.

De een zegt dat hij duidelijk verschil merkt als hij hem op eco 'off" zet. Hij zou dan veel eerder schakelen ............... De ander bestrijdt dit .............

Ik heb vandaag eens onderweg wat geprobeerd door hem aan en uit te ztten maar meen geen verschil te merken (behalve dan dat het eco-lampje wel en niet oplicht af en toe).

aangepast door der Rudi
Geplaatst (aangepast)
hoeverre de eco-stand van invloed is op de schakelmomenten van de automaat.

De een zegt dat hij duidelijk verschil merkt als hij hem op eco 'off" zet. Hij zou dan veel eerder schakelen ............... De ander bestrijdt dit .............

De eco-stand doet helemaal niks. Het is een indicator voor jezelf zo kun je zien of je een zuinige rijstijl hebt of niet. Let er maar eens op als je het gas snel intrapt dan gaat het lampje uit en als je langzaam intrapt en het gas loslaat dan begint die te branden..

De reden dat je het uit kunt zetten is dan ook alleen maar omdat het sommige stoort als er steeds een lapmje aan/uit gaat.

aangepast door Rick
Geplaatst (aangepast)

Rick,

Dat denk ik dus ook.

Ik heb ook geen verschil gemerkt toen ik het uitgeprobeerd heb (wel maar even; niet er speciaal voor gaan rijden).

Maar op het Duitse forum is het echt een hele discussie .............. Ik denk dat een paar het even uitproberen tijdens het rijden en dan al gauw denken dat het verschil uitmaakt.

Maar dan moet je echt hetzelfde stuk op dezelfde wijze gas geven en dan in beide standen dat stuk rijden en dan pas weet je of het wat uitmaakt.

En nogmaals: ik geloof er ook geen bal van; het is alleen om het controlelampje al dan niet te zien oplichten.

aangepast door der Rudi
Geplaatst (aangepast)

het is alleen om het controlelampje al dan niet te zien oplichten.

Ik geloof dat ik zoiets ook gelezen had ik de handleiding..

En dan zeggen ze dat als ze hem op "Off" zetten dat die dan eerder schakeld?? :P dat kan dus zowiezo al niet..

Zo zuinig mogelijk is die al uitzichzelf, daar verander je met die instelling niks aan.

Bij mij zit die met 50kmh al in de 5.. is dat normaal bij een automaat?

aangepast door Rick
Geplaatst

Dit schrijft een van die Duitsers op het forum:

Wenn ich Eco einschalte, reagiert die AT sehr wohl anders. Es ist eindeutig eine andere Schaltcharakteristik zu bemerken. Grob vereinfacht, beim Beschleunigen mit Gaspedal wird fast immer ein >Gang mehr zur

Geplaatst

Bij mij zit die met 50kmh al in de 5.. is dat normaal bij een automaat?

Dat kan.

De automaat kijkt naar rijsnelheid en stand gaspedaal en zal altijd zoeken naar de laagste overbrenging om zuinig te kunnen rijden.

Heb ooit een Duitser horen roepen, es ist alle nur Software, en hij heeft gelijk.

Geplaatst
Dit schrijft een van die Duitsers op het forum:

Wenn ich Eco einschalte, reagiert die AT sehr wohl anders. Es ist eindeutig eine andere Schaltcharakteristik zu bemerken. Grob vereinfacht, beim Beschleunigen mit Gaspedal wird fast immer ein >Gang mehr zur

Geplaatst
En dit is niet heel toevallig een extra stand van de automaat in duitsland ??

Dat weet ik niet; ik woon weliswaar in Duitsland maar heb de auto gewoon in Nederland gekocht; in die discussie wordt daar in elk geval niets over gezegd.

Iemand anders heeft op ons forum nu ook geklaagd over het sterke terugschakelen op de snelweg bij veranderende situaties als hij op de cruise control rijdt; wellicht is dat hetzelfde 'probleem'.

Zoals gezegd: ik ga het straks eens uitproberen.

Geplaatst

Toch maar eens bij de dealer aankaarten dat onrustig schakelen bij gebruik van de cruise control. Volgens mij is het niet nodig en zou dat anders moeten kunnen.

Binnenkort mijn nieuwe velgen + winterbanden ophalen, dus mooi moment om het even te bespreken. Als tenminste de winterbanden nog voor de winter beschikbaar zijn.

Marcel

Geplaatst

Hoor graag wat de dealer er over zegt Met de cruisecontrol op ongeveer 120 km is hij er onrustig heb gemerkt dat zelf bij flinke wind regelmatig teruggeschakeld word. Met of zonder eco stand het maakt m.i. niet uit

Geplaatst

Is dat hinderlijk tijdens het rijden ?

m.a.w. heb je daar last van ?

De bak gaat zsm in 6 om het verbruik te dimmen.

Bij hellinkje of tegenwind denkt bak, dat ga ik niet redden in 6 want ik moet 120 blijven rijden, bak gaat naar 5 of 4.

Bij 120 draait de motor 2400 toeren en is nogal een eindje weg van zijn optimale koppel, dus terugschakelen.

Lijkt me logisch, weet alleen niet of dit vervelend is tijdens het rijden.

Geplaatst
bij 100 en 120 km p/u doet hij in beide gevallen hetzelfde, te weten hij schakelt 2 versnellingen terug om de nieuwe snelheid te bereiken.

heb gemerkt dat zelf bij flinke wind regelmatig teruggeschakeld word.

Het lijkt er op dat de auto bij 120 per uur op een grens zit.

Volgende is voorbeeld, ik weet niet wat de precieze waarden zijn

Rustig rijden 120 km/h kiest de bak de 5e versnelling

Rustig rijden 121 km/h kiest de bak de 5e versnelling

Optrekken bij 120 km/h kiest de bak de 3e versnelling

Optrekken bij 121 km/h kiest de bak de 4e versnelling

Doordat die band precies rond de 120 km/h zit zal de bak bij kleine tegenwind net even terugschakelen en bij "kickdown" nog een extra versnelling terugschakelen.

Heel goed mogelijk dat bij het dubbele terugschakelen er ook weer snel opgeschakeld wordt naar de 4e versnelling.

Ik weet dat er bij 1 of meerdere mensen van de (ik dacht) Sorento I een aangepaste instelling van de bak is gemaakt door de dealer. Dit leverde een rustiger rijgedrag op door een verschuiving van de powerband.

Geplaatst
De bak gaat zsm in 6 om het verbruik te dimmen.

Bij hellinkje of tegenwind denkt bak, dat ga ik niet redden in 6 want ik moet 120 blijven rijden, bak gaat naar 5 of 4.

Bij 120 draait de motor 2400 toeren en is nogal een eindje weg van zijn optimale koppel, dus terugschakelen.

Maar als je niet op de cruise control rijdt, kan je wel de snelheid vasthouden in de 6e versnelling. Je kan zelfs langzaam verder versnellen zonder dat ie terugschakelt (als je je voet maar niet te diep intrapt dan).

En als je de automaat op handmatig 6 zet, dan blijft ie wel op de gewenste snelheid.

Het oogt dus nogal nutteloos om terug te schakelen als je 1 of 2 kilometer terugzakt (door helling of tegenwind). Iets meer gas in dezelfde versnelling was misschien slimmer geweest.

Lijkt me logisch, weet alleen niet of dit vervelend is tijdens het rijden.

Ja, het is erg vervelend :-) Het is vooral hinderlijk omdat het motorgeluid dus steeds varieert en je hem voelt schakelen.

Marcel

Geplaatst

Nee, dat ben ik niet met je eens.

Natuurlijk kun je de bak in M6 zetten en doorgassen helling op.

Maar omdat de auto koppel te kort komt gaat dit ten koste van de brandstof.

Er gaat nutteloos ongebruikte brandstof de uitlaat uit.

Dat is het punt.

Geplaatst
Nee, dat ben ik niet met je eens.

Natuurlijk kun je de bak in M6 zetten en doorgassen helling op.

Maar omdat de auto koppel te kort komt gaat dit ten koste van de brandstof.

Er gaat nutteloos ongebruikte brandstof de uitlaat uit.

Dat is het punt.

Ik hoef echt niet mijn voet veel in te trappen om hem op de 140km/h te houden. Eigenlijk nauwelijks, dus zeker niet 'doorgassen'.

En het brandstofverbruik is volgens mij ook gerelateerd aan het aantal RPM (elke rotatie is volgens mij injectie van brandstof ook). Als de cruise control van +/- 3000rpm (140km/h in zesde versnelling) opeens naar de 5e of de 4e gaat met 5000rpm, dan gaat de brandstof misschien niet ongebruikt de uitlaat in, maar wordt wel nutteloos opgebrand in de motor.

Ik praat hier niet over de heuvels in de Ardennen, maar gewoon de A2 tussen Utrecht en Den Bosch. En dan gewoon op het vlakke gedeelte, dus niet eens de aanlopen naar de diverse bruggen en viaducten.

Ook als ie eenmaal op de 140km/h heeft (van zijn 137 of 138km/h), dan blijft ie nog geruime tijd in de 5e versnelling voordat ie zijn 6e weer inschakelt.

Overigens had ik, als jij gelijk hebt, dan toch liever dat ie maar wat brandstof verspilt dan dat ie zo belachelijk schakelt steeds.

Wat zou ik graag met mijn laptopje door een lijst van instellingen heen willen lopen om er wat mee te spelen. Jammer dat dat nooit kan :-)

Marcel

Geplaatst

Wat zou ik graag met mijn laptopje door een lijst van instellingen heen willen lopen om er wat mee te spelen. Jammer dat dat nooit kan :-)

Marcel

Jij hebt zo'n auto, ik niet, dus ik denk alleen maar even mee.

Je hebt helemaal gelijk om eens door die instellingen heen te kunnen gaan :-)

Relatie opbouwen met dealer ? :wink:

Geplaatst
Jij hebt zo'n auto, ik niet, dus ik denk alleen maar even mee.

Niet? Ik zie je op zoveel artikelen reageren dat ik dacht dat je minstens van elke type er eentje had :-)

Ik bedoelde het niet onaardig hoor ...

Je hebt helemaal gelijk om eens door die instellingen heen te kunnen gaan :-)

Relatie opbouwen met dealer ? :wink:

Na 20 jaar een trouwe Toyota aanhanger, ben ik dat ook zeker van plan. Maar ik ben dus volledig nieuw met het KIA merk en de dealer. Overigens tot nu toe uitermate tevreden over de communicatie met de dealer in Almere.

Maar de eerste echte servicebeurt is pas over 30.000 kilometer begrijp ik en ik wil niet als een zeur overkomen bij de dealer. Daarnaast denk ik dat, ondanks dat ze erg vriendelijk zijn, de dealer niet echt veel verstand heeft van dit soort computer/electronica dingen. Het is toch vaak meer de mechanische kant van het geheel. Dat was in ieder geval bij Toyota vreselijk het geval.

Ik heb nu ook nog een Toyota RAV4 maar die gaat hopelijk in 2011 vervangen worden door een KIA Sorento als ze met een fabrieksnavigatie uitkomen.

Marcel

Geplaatst
Niet? Ik zie je op zoveel artikelen reageren dat ik dacht dat je minstens van elke type er eentje had :-)

Ik bedoelde het niet onaardig hoor ...

Ik probeer hier en daar, al dan niet kritisch, slechts behulpzaam te zijn :-)

Houdt de boel een beetje levendig hier.

Veel leden informeren naar een model, kopen er

Geplaatst
Ik probeer hier en daar, al dan niet kritisch, slechts behulpzaam te zijn :-)

Houdt de boel een beetje levendig hier.

Veel leden informeren naar een model, kopen er

Geplaatst

Mooi Man !

Maar tel alleen eens de navi terreur op dit forum w.b. fabrieks navi.

IK zou er nooit een kopen en ZEKER niet voor dat geld en ZEKER niet voor die peredure en achterhaalde "updates"

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening :-)

Die eh, auto's, ja die zijn best goed hoor :-)

Geplaatst

Diefstal is een risico inderdaad. Ik denk dat een algemeen systeem van bijv Kenwood, JVC of Pioneer makkelijker verhandelbaar is (meer potenti

Geplaatst (aangepast)

Je begrijpt het niet helemaal.

Kia Navi's worden waarschijnlijk niet gejat, denk ik.

De Pioneer Kenwood's etc wel vanwege verhandelbaarheid.

Nee het gaat juist om die Fabrieks navi's van 1500 euro.

Die zijn altijd achterhaald en kaart-updates kosten nogal geld.

Kia is afhankelijk van leverancier Hard en Software.

Dat gaat mis, lees Venga en Ceed forum of zoek hier op navi.

Stop die 1500 eu in lekkere audio en neem voor die paar keer een TT.

Dat is mijn idee :-)

Terug on topic dan maar

eco-stand in relatie met automaat :wink:

aangepast door bigwade
Geplaatst

Ook ik heb niet voor ingebouwde navi gekozen.

Natuurlijk: het ziet er strak uit maar ik heb nu een TT 1000 GO Live; echt geweldig. Verkeersinformatie ook op de doorgaande N-wegen of andere belangrijke verkeersadres; zelfs op kleine stukjes weg waar een paar honderd meter een file staat in verband met een vastgelopen spoorwegovergang staan er op; g e w e l d i g.

En niet alleen de bekende A2 etc. Da's pas iets waar je echt wat aan hebt.

En dat voor 20% van het geld ...............

Maar goed: volgens mij gaan we no off-topic ...........

Ik ben vandaag met eco-stand off gaan rijden en zonder cruise control; heb toch duidelijk het idee dat hij minder snel schakelt (raar, want je verwacht het tegenovergestelde). Net alsof hij luier is of hooguit bij normaal gas bijgeven hooguit maar 1 versnelling terugschakelt of helemaal niet terugschekelt. Ik ga het nog een paar dagen aanzien om definitieve conslusies te trekken.

Belangrijk is denk ik wel dat dan de cruise control ook op off staat; want met de cruise control geactiveerd heb ik denk ik met een heel ander softwareprogramma te maken die alles weer overruled. We zullen zien.

Geplaatst

Ik ben vandaag met eco-stand off gaan rijden en zonder cruise control; heb toch duidelijk het idee dat hij minder snel schakelt (raar, want je verwacht het tegenovergestelde). Net alsof hij luier is of hooguit bij normaal gas bijgeven hooguit maar 1 versnelling terugschakelt of helemaal niet terugschekelt. Ik ga het nog een paar dagen aanzien om definitieve conslusies te trekken.

Belangrijk is denk ik wel dat dan de cruise control ook op off staat; want met de cruise control geactiveerd heb ik denk ik met een heel ander softwareprogramma te maken die alles weer overruled. We zullen zien.

We zijn een paar dagen verder :wink:

Wat zijn de werkelijke ervaringen ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...