Jump to content

trekkracht Sportage 2.0 liter

RuudMensink

Recommended Posts

In september 2010 ben ik op pad gegaan met de nieuwe KIA Sportage 2.0 in combinatie met de Fendt 390FH.

Mijn vorige KIA had een twee liter motor van 141 pk en een koppel van 184 Nm bij 4500 tpm.

De nieuwe versie van de Sportage heeft een twee liter motor met 160 pk en een koppel van 194 Nm bij 46oo tpm.

Mijn

Voor dat ik op vakantie ging had ik ongeveer 2500 km gereden met de nieuwe Sportage voordat ik met de caravan naar Zuid Frankrijk ben geweest.

De vorige Sportage was zeker sterker in alle versnellingen en zeker in zi'n 5e.

Dus de specificaties zijn getal matig een stuk beter, maar in de praktijk dus niet.

Ik ga al gedurende 25 jaar met de caravan op stap (Zuid Frankrij)en heb dus wel "enige" ervaring met de caravan.

Ik heb hierover ook een stukje op caravantrekker.nl gezet.

Gr Ruud

Guest ceratorijder1

Toevallig had ik net beide Sportages vergeleken op caravantrekker.nl met een Hobby caravan en als uitkomst bleek dat het nieuwere type toch betere prestaties zou moeten hebben...maar ik ben zelf ook wel overtuigd (door ervaring) dat het in de praktijk wel eens anders is als dat caravantrekker.nl zegt. Toch ben ik wel benieuwd waarom Ruudmensink nu mindere prestaties ervaart.

Zoals ik al had geschreven zijn de specificatie van de nieuwe Sportage veel belovend en ik zelf was er ook vanuit gegaan dat de nieuwe Sportage sterker zou zijn.

Maar helaas kan ik dat in ieder geval niet beamen.

Het enige wat uitsluitsel zou kunnen geven is een vermogensbank die beide voertuigen zou kunnen testen. Ik hoop dat er nog meer reacties komen van mensen die voorheen met de "oude Sportage en caravan hebben gereden en nu met een nieuwe Sportage rond rijden en al met de caravan weg zijn geweest.

Geef het nog wat tijd: motor is met 2500 km echt nog niet los.

Mijn Cee'd was de eerste 5000 km zo traag als dikke str*nt door een trechter, maar het werd steeds beter. Pas boven de 10.000 km kreeg ik een beetje de indruk dat ie ingereden was. Nu staat ie op 35.000 km en loopt ie als een trein

Heb in augustus en september een ronderijs van de land van God ( Schotland ) gemaakt.

Totaal km. 2760. Auto ; Sportage m'bition , 2007 , 2.0 cvvt 2wd. Caravan ; Sudwind

485T 1200 kg. Auto heeft 32000km op de teller.

Auto heeft de caravan foutloos getrokken van begin tot eind. Geen probleem met het

gebruik van 5de versnelling behalf heuvels oprijden. Gebruik veel beter dan verwacht -

volgens bordcomputer 9.6l/100 km.

Ben heel tevreden en kan bijna niet wachten tot volgende jaar.

Guest Gerard K

Toch heeft mijn collega een soortgelijke ervaring als Ruud. Hij heeft inmiddels zo'n 9000 km gereden en heeft pas geleden zijn jaarlijkse Landal Saarburg week gedaan. Dit jaar dus met de nieuwe Sportage, en een 1550 kg zware/lichte caravan. De caravan was begin juli nog gratis gewogen (bij een caravan controle). Volgens Kia mag de nieuwe Sportage 1900 kilo trekken dus met een veilig gevoel op pad. In de praktijk voldeed hij volgens mijn collega het toch minder dan verwacht. Op de min of meer vlakke wegen geen op- of aanmerkingen maar na Vervier viel het hem op dat de trekkracht over de lange hellingen niet echt overhield. Veel terugschakelen en in zijn beleving geen pit om vertrouwd in te halen. De zigzag weg naar de camping (Landal ligt op een behoorlijke heuvel) heeft hij ervaren als een uitdaging. Hij is laaiend enthousiast over de nieuwe Sportage als solo auto, maar voorlopig hij nog wat twijfels over de prestaties met caravan (maar zoals Bigwade al aangeeft, wellicht wordt het vanzelf beter als de wagen wat meer ingereden is).

Prestaties vergelijken is niet steeds eenvoudig. De 5de versnelling van het oude model was misschien 'korter' dan de 5de van het nieuwe model waardoor inderdaad de indruk kan gewekt worden dat de nieuwe Sportage niet zo goed trekt. Daartegenover staat dat de nieuwe door zijn langere versnelling zuiniger kan zijn op snelwegritten.

Algemene regel is dat je bij het trekken anders moet schakelen. Ik rij met een automaat en ik merk ook dat hij bij belasting langer wacht met schakelen waardoor hij ook minder zijn 5de versnelling gebruikt.

Alex

Mijn vorige KIA had een twee liter motor van 141 pk en een koppel van 184 Nm bij 4500 tpm.

De nieuwe versie van de Sportage heeft een twee liter motor met 160 pk en een koppel van 194 Nm bij 46oo tpm.

Wellicht dat een koppel- en vermogenskromme meer uitsluitsel geeft; wellicht is die van de oude iets vlakker ..................

Guest Timo0103
Iemand ook ervaring met een diesel versie en een caravan?

Die trekt de caravan in tweeen :wink:.

De diesel (2.0) trekt als een beer en rijdt in mijn ogen lekkerder als de benzineversie. Heb in beide versies gereden.

Edited by Timo0103

Die trekt de caravan in tweeen :wink:.

De diesel (2.0) trekt als een beer en rijdt in mijn ogen lekkerder als de benzineversie. Heb in beide versies gereden.

Ik geloof je direct dat de diesel veeeeeeeeeeeeel beter trekt en op zich beter rijdt dan de benzine.

Ik heb nu 15 jaar diesel gereden en ben nu toch weer eens overgestapt op benzine omdat het een beetke om het even was qua kosten. Ik heb er op zich geen spijt van maar ik ben ervan overtuigd dat de diesel het cruisecontrol probleem (2 versnellingen terugschakelen bij een lichte stijging) zeker niet heeft. Zeker de common rail diesel rijden geweldig; soepel, relatief stil, altijd meer dan trekkracht, zelfs bij 1000 toeren; bij 80 km gasgeven in de 5 of 6 en weg ben je.