Jump to content

Recommended Posts

Posted

In de Kia brochure NL lees ik dat alle uitvoeringen van de Sportage een alarm en startonderbreking hebben.

Enkele vragen i.v.m. de verzekering (assessoires en m.n. de autonavigatie).

[*]Kan iemand mij vertellen hoe het alarm dan werkt?

[*]Akoestisch + knipperlichtsignalen?

[*]Wordt dit alarm door (sommige) verzekeringsmaatschappijen erkend? Mijn verzekering Centraal Beheer Achmea eist bijvoorbeeld een door haar erkend alarmsysteem voor de hoge variant van de assessoiresverzekering (d.w.z. premie € 40,00 p.j. en uitkering tot max. € 5.000,-- per gebeurtenis m

Posted (edited)

Seek123,

De instruktieboekjes van alle Kia's staan hier op de site en daar kun je precies lezen hoe en wat voor systeem het is. Gezien ik geen kater heb heb en wel 3 min de tijd had heb ik het even voor jou opgezocht.;) Dit is het boekje van de sportage3 neem aan dat je die bedoeld.

http://www.xs4all.nl/~rmfh/KIA_Sportage_III.pdf

Pagina 94 moet je zijn.

Ik weet dat er div klassen zijn in alarmsystemen. De Standaard Kia alarm behoord volgens mijn tot een van de laagste klaasen en niet geschikt voor de premi van de verzekering. Dit kun je het beste navragen bij jou eigen verzekering en wellicht ook bij je dealer. Voorkomen is beter dan genezen:roll::-D

Edited by Micle
Posted (edited)

Volgens mij heeft een Kia standaard geen alarm, uitsluitend een startonderbreking, dus klasse 1 zeg maar.

De klassen zijn als volgt ingedeeld:

Klasse 1

Deze bestaat uit een elektrisch systeem met minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, geen detectie en geen alarmering:

• minimaal twee blokkeringen (startmotor + extra blokkering, niet zijnde de startmotoronderbreking)

N.B.: Af-fabriek systemen voldoen reeds met een onderbreking op het motormanagement

Klasse 2

Deze bestaat uit minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, detectie en alarmering.

• minimaal twee automatische blokkeringen conform klasse 1
  • omtrekdetectie en ruimtelijke detectie;
  • akoestische signalering
  • optische signalering

Klasse 3

Deze bestaat uit minimaal twee automatisch inschakelende blokkeringen, detectie, alarmering alsmede een noodstroomsirene, uitgebreid met hellingdetectie.

• blokkering conform klasse 1 alsmede blokkering startmotor
  • omtrekdetectie en ruimtelijke detectie
  • optische signalering
  • hellingdetectie
  • akoestische signalering door middel van een noodstroom sirene

Klasse 4

Deze bestaat uit een elektrisch systeem dat voldoet aan de eisen van voorschrift AA03 voor klasse 1, 2 of 3 alsmede een voertuigvolgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet:

• beveiligingssysteem conform klasse 1, 2 of 3
  • een systeem dat de positie van het voertuig kan bepalen en dit kan doorgeven aan de meldkamer.

Klasse 5

Deze bestaat uit een elektrisch systeem dat voldoet aan de eisen van SCM voorschrift AA03 voor klasse 3 systemen gekoppeld aan een voertuigvolgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet:

• Beveiligingssysteem conform klasse 3
  • een systeem dat de positie van het voertuig kan bepalen en dit kan doorgeven aan de meldkamer
  • Dit systeem dient geactiveerd te worden wanneer het alarmsysteem in alarm gaat

Vorig jaar moest ik opeens ook een alarmsysteem in laten bouwen en dat kost je zomaar 500 euro. Ben uiteindelijk gewisseld van verzekeringsmaatschappij. Ohra deed daar toen absoluut niet moeilijk over en eiste pas bij een auto van 50000 euro een alarm. Interpolis ( Achmea) vroeg al een alarm klasse 3 vanaf 30000. Ik had dan ook in mijn vorige auto (Sportage) een alarm van 700 euro laten monteren. Nu dus alleen een startonderbreking, ondanks 2 din navi (Maar wel met afneembaar front)

Zie ook het draadje: http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=4149&highlight=ohra

Edited by ger.w.
Posted (edited)

De Sportage 3 heeft standaard wel een alarm (heb het zelf geprobeerd) maar die is wel een van het laagste niveau ...die wordt alleen geactiveerd als er een ruit wordt ingeslagen en de deur van buitenaf wordt geopend dan gaat er een geluidssignaal (claxon) en knipperenlichten ..

p.s ik heb het geprobeert door het zijraam te openen de auto met de sleutel af te sluiten en dan via het raam de deur te openen ...dan gaat het alarm af.

Edited by zwafra
Posted
De Sportage 3 heeft standaard wel een alarm (heb het zelf geprobeerd) maar die is wel een van het laagste niveau ...die wordt alleen geactiveerd als er een ruit wordt ingeslagen en de deur wordt geopend dan gaat er een geluidssignaal (claxon) en knipperenlichten ..

"heb het zelf geprobeerd".... ruit ingeslagen ??icon10.gif

Posted

Bedankt voor jullie reacties.

Heb mijn verzekering inderdaad al een mail geschreven met de vraag of dit KIA Sportage alarm wordt erkend (door Centraal Beheer Achmea).

Ook thnx voor de link naar de gebruikershandleiding. Heb deze meteen gedownload om verder te bestuderen. Zie even niet zo snel waar deze handleidingen precies staan op het club forum (door de klik op de link kom ik meteen in het document)?

Posted (edited)

Nou dan helpen wij jou toch gewoon eventjes mee Seek.

In linker kolom onder site navigatie klik je op forum (staat onder home)

Dan in het midden onder kop algemeen weer op forum

Dan krijg je alle mappen te zien van de discussies op het forum.

Eerste mapje digitale insrtuctieboekje Kia.

http://www.kiaclub.nl/forumdisplay.php?f=13

Dit is een van de vele mogelijkheden om er te komen.

Nog simpeler zie ik nu helemaal bovenin de site op het mapje forum klikken.

http://www.kiaclub.nl/forum.php

Dan zoals ik schreef onder algemeen forum klikken

Succes, moecht het niet lukken gewoon weer ff melden

Edited by Micle
Posted

Van de importeur en de dealer heb ik per mail bericht ontvangen dat het alarm van mijn uitvoering gelijkwaardig is aan Klasse 2.

Dit houdt in dat er een startonderbreker op de Sportage zit en dat er een alarm klinkt indien de deuren worden geopend zonder deze eerst te ontgrendelen met de sleutel. Wordt een ruit ingeslagen en naar binnen gereikt, dan gaat het alarm niet af.

Voor de Nederlandse markt wordt echter geen certificaat afgegeven.

Desgevraagd heeft mijn autoverzekering (Centraal Beheer Achmea) eveneens per mail bevestigd dat het alarm als Klasse 2 door deze maatschappij wordt erkend en geaccepteerd.

Posted

Dacht dat er voor het onderwerp ''alarm'' van de KIA Sportage (meer) belangstelling zou bestaan.

Kennelijk niet, nu er geen reacties meer verschenen.

Ok

Guest asterix
Posted

Tsja, op zich is een alarm best interessant als je het erbij krijgt. Helaas ontbreekt de ruit-breuk-detectie-sensor (3x woordwaarde) en is vooral het geluid van de toeter toch wel heel erg zielig.

Ik durf niet eens meer te toeteren als ik ergens rijd en een gevaarlijke situatie tegenkom. Ik rijd de auto dan maar tegen een boom want met zo'n toeter heb je de kans dat je juist iemand een lachstuip geeft en dus helemaal niet in staat is om op tijd weg te springen.

Ik denk dat ik maar eens iets anders ga (laten) monteren.

En een alarm ... ach, probleem is natuurlijk ook dat er niemand meer opkijkt en die etterbakken volgens mij binnen 30 seconden erin en eruit zijn. Dus de vraag is hoe nuttig het is. Het is vooral iets om aan de verzekeringsvoorwaarden te voldoen (in sommige gevallen, bij mijn verzekeringsmaatschappij was het geen eis).

Marcel

Posted

Die "toeter" da's echt een minpuntje (brief op poten naar Kia NL, toch ?) al heb ik het idee dat hij op 2 niveaus

"tuut"..

Dus als je wat harder rijd klinkt hij anders dan bij langzaam.

Kan ook tussen de oren zitten, hoor.

Ik durf het echter niet goed uit te proberen of ik moet een stiltegebied op gaan zoeken :wink:

Guest asterix
Posted

Ik dacht dat je bedoelde dat ie anders klonk als je met hoge snelheid werd aangereden op het zebrapad.

Marcel

Guest asterix
Posted

Met andere woorden, op lage snelheid iemand wegtoeteren bij het zebrapad leidt tot een lachstuip. En op hoge snelheid iemand wegtoeteren bij het zebrapad lukt dus wel ...