Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Sinds korte tijd zit mijn 2006 2,7 vast in de 4WD, als ik voorheen het "lock" knopje indrukte verscheen er 4WDLock en een groen onderstel lampje, en ook niet in de "Lock"als de voorwielen doorslipten zette hij de achterwielen bij met als indicatie het "groene onderstel"lampje.

Welnu het groene onderstel brand alleen in het begin ,bij starten, als alle lampjes aangaan,

maar verder niet meer, als ik nu de "4WDLock"aanzet gaat alleen het 4WD lampje branden.

Ik naar de Kia dealer, deze meten en kwam tot de conclusie dat deze auto permanent 4WD heeft!! en dat hoort zo!!! En van dat groene lampje wist hij ook niet waarom het uit blijft.

De monteur was niet te overtuigen van het tegendeel.

De computer uitlezen en laten resetten, een oude waarschuwing van de speedsensor LV zat er in.

Na resset geen storings melding meer .

Kortom hij heeft nu steeds 4WD, welliswaar zonder "Lock", heeft iemand eerder zoiets meegemaakt?

mvg Hans Dortland

Edited by HansD
Posted (edited)

Zoals je misschien weet heb ik zo'n auto gehad en dat het hoort is voor mij echt absolute onzin. Met het knopje kun je de 4WD inschakelen of kiezen voor 2 WD. Je merkt het trouwens ook bij het rijden of er op 4 of 2 wielen wordt aangedreven. Je dealer een Kia dealer ? Kan mij niet voorstellen

Edited by ger.w.
Posted
hallo,effe een goede hint.

zorg er wel voor dat je altijd met de zelfde merk banden rijdt en met gelijke profiel(diepte)dus altijd 4 nieuwe banden monteren.

????? :?:

Posted (edited)

Wat zegt het boekje over deze funktie? Welke lampjes moeten bij welke knopdruk branden. Het kan niet zijn dat bepaalde funkties zomaar verdwijnen.

Voor de Sorento geldt: Dat verhaal met 4 banden met gelijk profiel (eigenlijk omtrek) klopt. De tussenbak wordt mede geregeld door snelheidsensoren voor de voor- en achteras. Als de voor- en achterbanden verschillende omtrek hebben (max. verschil mag 2 cm zijn) dan gaat de tussenbak fout regelen en gaat de auto "bokken". Dat bokken zijn spanningen in de aandrijflijn vanwege het verschil in draaisnelheid tussen voor- en achterwielen. De spanningen worden dan opgevangen door de tussenbak en in het ergste geval draait ie in de soep.

Spanningen treden ook op door het rijden in 4WD stand op droge ondergrond. Dit geldt niet voor de uitvoeringen met auto 4WD. Dus met handmatige 4WD alleen in de 4x4 Hi/Lo of Lock stand rijden op losse ondergrond. Natte straten (4x4 HI) of besneeuwde straten (4x4 HI of LO) mag ook. Alleen op dat soort ondergronden kunnen de verschillen in draaisnelheid opgevangen worden door de banden en het wegdek. Dat geldt trouwens ook voor de Auto 4WD uitvoeringen in de Low stand.

Versleten banden (of voor of achter) of het rijden in 4x4 op droge straat (met bochtenwerk) heeft al menig tussenbak van Sorento's het leven gekost. En dat geeft reparatiekosten waar je echt niet vrolijk van wordt.

Edited by masimo
Posted

Dank voor de rappe reacties

Banden rondom nieuw, en Ja de dealer was een Kia dealer,4WD op dit moment is voelbaar, maar er staat geen spanning op de aandrijflijn, omdat het geheel niet in de "Lock"staat, die normaal tussen voor en achter een vaste verbinding maakt.

Maar het geheel rijd wat zweverig en ik hoor de aandrijflijn zacht brommen als ze nog koud is, dus het moet niet te lang duren , ik zal eens een andere dealer proberen.

Hoeveel Kia dealers zijn er eigenlijk in Nederland :-)

Posted

Vindt dit wel een vaag verhaal. Net voor de winter in de bossen weze rijden door de modder met 4wd ingeschakeld. Die was duidelijk zichtbaar als ik het knopje indrukte en tijdens het rijden door de modder kwam ging afentoe zelf de TCS lampje branden wat eigen ook zo hoorde tijdens slippen. Sportage uit 2005.

Posted

Hoi Kiaman,

nou dat is precies zoals het een paar weken geleden nog was, ik heb aan afspraak

met een andere Kia garage om een diagnose te stellen, want dat het nu niet klopt is helder.

HansD

Guest Gerard K
Posted

Hi, ik herken het ook niet (model 2007). Overigens ik heb er nog een een setje folders op nageslagen, maar ze zeggen allemaal hetzelfde over de 2.7; het geheel rijdt standaard in 2wd ivm met het verbruik en indien nodig schakelt het mechaniek zelf over naar 4wd (TOD).

Ik heb in het verleden wel eens zoiets vergelijkbaars gehad, maar toen bleek de "benden firma" per ongeluk voor en achter een verschillende bandenmaat opgezet te hebben (kwamen ze bij de dealer na 3 dagen onderzoek achter).

Posted

4wheel drive geld het banden verhaal,zijn veel merken die die adviseren om het te doen.slijtage banden is overgens hoger dan 2 wielaangedreven maar dat is logisch.

en maandelijks effe spanning checken:-P

Posted

laatste bericht, ik heb de stekker van het diff achter losgetrokken, en het gebrom en getrekt aan het stuur is over,kortom de 4WD is nu dus uit, en de groene wieltjes knipperen het achterdiff is dus goed, de aanstuurcomputer heeft dus een probleem, en die schijnt dus niet achter de diagnose stekker te zitten, maar is een losse eenheid.

Eerst maar weer verder zoeken.Als ik alles op een rij :-) heb gaan we weer naar de dealer, misschien dan een goeie diagnose.

HansD

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...