Jump to content

Olielekkage Sportage 1.6 GDI


Redhead

Recommended Posts

Onder de rechtervoorzijde van onze Sportage 1.6 GDI lag opeens olie op het pad. Gelijk maar even naar de dealer. Die constateerde een beschadigde motorkeerring en heeft deze gelijk vervangen inclusief koppelingsplaten. (ik ben niet motortechnisch onderlegt maar ik doe mijn best). Na 2 weken rijden ligt er nog steeds een olieachtige substantie onder de auto en druppels zwarte olie-achtig spul aan de plaat onder de motor. De auto is alweer bij de dealer geweest maar de keerring is dicht en ze kunnen zo 1-2-3 niet zien waar de olie vandaan komt. Het is niet veel olie maar ik vind het niet normaal voor een spiksplinternieuwe auto. 1 februari gaat hij voor de 3e keer op de brug.. heeft iemand toevallig dezelfde ervaring met dit probleem of ben ik uniek..??

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...
Nu was het de keerring van de versnellingsbak die lekte..

Waarschijnlijk was het vanaf het begin al de keerring van de bak die lekte, en niet de motorkeerring. De garage heeft gewoon de verkeerde diagnose gesteld. Dat is ook de reden waarom je motoroliepeil gewoon goed bleef.

Soms is het ook wel eens lastig om te zien waar de lekkage vandaan komt. Olielekkages en waterlekkages (in het interieur) zijn vaak het lastigste om op te sporen.

Wel goed dat ze het nu opgelost hebben. Als je bak zonder olie komt te zitten loopt ie in de soep, en je peilt nou niet dagelijks het olieniveau van je bak dus je komt er ook niet zo snel achter :-P

Edited by elmerblues
Link to comment
Share on other sites


Waarschijnlijk was het vanaf het begin al de keerring van de bak die lekte, en niet de motorkeerring. De garage heeft gewoon de verkeerde diagnose gesteld. Dat is ook de reden waarom je motoroliepeil gewoon goed bleef.

Soms is het ook wel eens lastig om te zien waar de lekkage vandaan komt. Olielekkages en waterlekkages (in het interieur) zijn vaak het lastigste om op te spore.

Wel goed dat ze het nu opgelost hebben. Als je bak zonder olie komt te zitten loopt ie in de soep, en je peilt nou niet dagelijks het olieniveau van je bak dus je komt er ook niet zo snel achter :-P

Niet dagelijks?? Je bedoelt denk ik toch gewoon nooit? :P

Link to comment
Share on other sites


Niet dagelijks?? Je bedoelt denk ik toch gewoon nooit? :P

Feitelijk hoeft dat ook niet, zolang de bak niet lekt. Maar ik kan mij een auto herinneren die een peilstok op de versnellingsbak had. Dat was een oude Daihatsu Cuore met een 2 cilinder motor.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

Had goede hoop dat de lekkage was opgelost na de laatste reparatie.

Helaas lag er vanmorgen weer een plas olie onder de auto en druppels aan de onderplaat...

Begin er een beetje mee aan te raken..

Ben het vertrouwen een beetje kwijt aan het raken in de wagen.

Ik zei al dat olie- en waterlekkages ontzettend moeilijk op te sporen zijn. Toch ligt het mijns inziens niet aan de auto maar in dit geval aan een dealer die gewoon beroerd is in problemen oplossen. Het is in ieder geval geen bekend probleem van de 1.6GDI. Misschien moet je eens een andere dealer proberen, vaak is het ook afhankelijk van welke (kundige) monteur of werkplaats je treft.

Bij olielekkages kan het ook vaak aan hoger gelegen onderdelen liggen. Ik heb in de jaren olielekkages gezien (buiten lekke oliekeerringen) aan koppakkingen, kleppendeksel pakkingen, koelers, leidingen, banjofittings, pakkingsringen, filterhuizen, vacuumpompen en oliedrukschakelaars (dat waren overigens geen Kia's). Alle deze lekkages veroorzaken druppels (uiteindelijk) aan de onderkant. Kwestie van hele blok goed schoonmaken en daarna laten lopen op de brug, sterke lamp er bij en zoeken maar. En vooral: na de reparatie ook weer uitgebreid proefrijden/draaien.

Sterkte!!!

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

Net de auto weer opgehaald na opnieuw 2 weken in een leenauto gereden te hebben.

Samen met KIA NL is ontdekt dat er een haarscheurtje bleek te zitten in de onderbak van de versnellingsbak..??

Als de motor warm wordt zweet hier olie uit. Inmiddels is ook dit onderdeel weer vervangen en rij ik weer.

Hopen dat de ellende nu eindelijk eens ophoudt en ik nar 8000km eens kan gaan beginnen met genieten van de auto.

Link to comment
Share on other sites


Ik zei al dat olie- en waterlekkages ontzettend moeilijk op te sporen zijn. Toch ligt het mijns inziens niet aan de auto maar in dit geval aan een dealer die gewoon beroerd is in problemen oplossen. Het is in ieder geval geen bekend probleem van de 1.6GDI. Misschien moet je eens een andere dealer proberen, vaak is het ook afhankelijk van welke (kundige) monteur of werkplaats je treft.

Bij olielekkages kan het ook vaak aan hoger gelegen onderdelen liggen. Ik heb in de jaren olielekkages gezien (buiten lekke oliekeerringen) aan koppakkingen, kleppendeksel pakkingen, koelers, leidingen, banjofittings, pakkingsringen, filterhuizen, vacuumpompen en oliedrukschakelaars (dat waren overigens geen Kia's). Alle deze lekkages veroorzaken druppels (uiteindelijk) aan de onderkant. Kwestie van hele blok goed schoonmaken en daarna laten lopen op de brug, sterke lamp er bij en zoeken maar. En vooral: na de reparatie ook weer uitgebreid proefrijden/draaien.

Sterkte!!!

Zo te lezen ben je een expert hierin, ben je automonteur of ben je werkzaam in de auto business B)

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...