Redhead Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Onder de rechtervoorzijde van onze Sportage 1.6 GDI lag opeens olie op het pad. Gelijk maar even naar de dealer. Die constateerde een beschadigde motorkeerring en heeft deze gelijk vervangen inclusief koppelingsplaten. (ik ben niet motortechnisch onderlegt maar ik doe mijn best). Na 2 weken rijden ligt er nog steeds een olieachtige substantie onder de auto en druppels zwarte olie-achtig spul aan de plaat onder de motor. De auto is alweer bij de dealer geweest maar de keerring is dicht en ze kunnen zo 1-2-3 niet zien waar de olie vandaan komt. Het is niet veel olie maar ik vind het niet normaal voor een spiksplinternieuwe auto. 1 februari gaat hij voor de 3e keer op de brug.. heeft iemand toevallig dezelfde ervaring met dit probleem of ben ik uniek..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NonkelSimon Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Is normaal bij auto's van dat jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Nee, dit hoort niet. Je dealer doet vast zijn best maar ik zou voor de zekerheid ook even een berichtje naar Kia NL sturen om het te melden. Heb je foto's ? Altijd handig. Het komt goed, maak je geen zorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Is normaal bij auto's van dat jaar HUH ? Nonkel, die auto is NIEUW ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NonkelSimon Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Jah was maar wat gezever Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redhead Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 Net een mail gestuurd aan KIA NL. Volgens de dealer kon ik in ieder geval tot 1 feb. normaal doorrijden. Oliepeil blijft ook gewoon goed, wel een beetje vaag. Als het dinsdag wordt opgelost (hopelijk) zal ik het wel ff melden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redhead Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 gister de auto weer opgehaald na weer 3 dagen bij de dealer. Nu was het de keerring van de versnellingsbak die lekte.. Hopen dat het nu een keertje over is en de olie gwoon daar blijft waar het hoort. Overigens wel goed geholpen door de dealer en KIA NL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dutchy Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Gelukkig Redhead, nou maar hopen dat het daarbij blijft!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 (edited) Nu was het de keerring van de versnellingsbak die lekte.. Waarschijnlijk was het vanaf het begin al de keerring van de bak die lekte, en niet de motorkeerring. De garage heeft gewoon de verkeerde diagnose gesteld. Dat is ook de reden waarom je motoroliepeil gewoon goed bleef. Soms is het ook wel eens lastig om te zien waar de lekkage vandaan komt. Olielekkages en waterlekkages (in het interieur) zijn vaak het lastigste om op te sporen. Wel goed dat ze het nu opgelost hebben. Als je bak zonder olie komt te zitten loopt ie in de soep, en je peilt nou niet dagelijks het olieniveau van je bak dus je komt er ook niet zo snel achter Edited February 6, 2011 by elmerblues Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Waarschijnlijk was het vanaf het begin al de keerring van de bak die lekte, en niet de motorkeerring. De garage heeft gewoon de verkeerde diagnose gesteld. Dat is ook de reden waarom je motoroliepeil gewoon goed bleef.Soms is het ook wel eens lastig om te zien waar de lekkage vandaan komt. Olielekkages en waterlekkages (in het interieur) zijn vaak het lastigste om op te spore. Wel goed dat ze het nu opgelost hebben. Als je bak zonder olie komt te zitten loopt ie in de soep, en je peilt nou niet dagelijks het olieniveau van je bak dus je komt er ook niet zo snel achter Niet dagelijks?? Je bedoelt denk ik toch gewoon nooit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Niet dagelijks?? Je bedoelt denk ik toch gewoon nooit? Feitelijk hoeft dat ook niet, zolang de bak niet lekt. Maar ik kan mij een auto herinneren die een peilstok op de versnellingsbak had. Dat was een oude Daihatsu Cuore met een 2 cilinder motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Een automaat dan of niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Nee, handbak! Dat was het opvallende.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 das inderdaad wel opvallend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redhead Posted February 17, 2011 Author Share Posted February 17, 2011 Had goede hoop dat de lekkage was opgelost na de laatste reparatie. Helaas lag er vanmorgen weer een plas olie onder de auto en druppels aan de onderplaat... Begin er een beetje mee aan te raken.. Ben het vertrouwen een beetje kwijt aan het raken in de wagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 Had goede hoop dat de lekkage was opgelost na de laatste reparatie. Helaas lag er vanmorgen weer een plas olie onder de auto en druppels aan de onderplaat... Begin er een beetje mee aan te raken.. Ben het vertrouwen een beetje kwijt aan het raken in de wagen. Ik zei al dat olie- en waterlekkages ontzettend moeilijk op te sporen zijn. Toch ligt het mijns inziens niet aan de auto maar in dit geval aan een dealer die gewoon beroerd is in problemen oplossen. Het is in ieder geval geen bekend probleem van de 1.6GDI. Misschien moet je eens een andere dealer proberen, vaak is het ook afhankelijk van welke (kundige) monteur of werkplaats je treft. Bij olielekkages kan het ook vaak aan hoger gelegen onderdelen liggen. Ik heb in de jaren olielekkages gezien (buiten lekke oliekeerringen) aan koppakkingen, kleppendeksel pakkingen, koelers, leidingen, banjofittings, pakkingsringen, filterhuizen, vacuumpompen en oliedrukschakelaars (dat waren overigens geen Kia's). Alle deze lekkages veroorzaken druppels (uiteindelijk) aan de onderkant. Kwestie van hele blok goed schoonmaken en daarna laten lopen op de brug, sterke lamp er bij en zoeken maar. En vooral: na de reparatie ook weer uitgebreid proefrijden/draaien. Sterkte!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redhead Posted March 7, 2011 Author Share Posted March 7, 2011 Net de auto weer opgehaald na opnieuw 2 weken in een leenauto gereden te hebben. Samen met KIA NL is ontdekt dat er een haarscheurtje bleek te zitten in de onderbak van de versnellingsbak..?? Als de motor warm wordt zweet hier olie uit. Inmiddels is ook dit onderdeel weer vervangen en rij ik weer. Hopen dat de ellende nu eindelijk eens ophoudt en ik nar 8000km eens kan gaan beginnen met genieten van de auto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MelskeH Posted March 7, 2011 Share Posted March 7, 2011 Ik zei al dat olie- en waterlekkages ontzettend moeilijk op te sporen zijn. Toch ligt het mijns inziens niet aan de auto maar in dit geval aan een dealer die gewoon beroerd is in problemen oplossen. Het is in ieder geval geen bekend probleem van de 1.6GDI. Misschien moet je eens een andere dealer proberen, vaak is het ook afhankelijk van welke (kundige) monteur of werkplaats je treft. Bij olielekkages kan het ook vaak aan hoger gelegen onderdelen liggen. Ik heb in de jaren olielekkages gezien (buiten lekke oliekeerringen) aan koppakkingen, kleppendeksel pakkingen, koelers, leidingen, banjofittings, pakkingsringen, filterhuizen, vacuumpompen en oliedrukschakelaars (dat waren overigens geen Kia's). Alle deze lekkages veroorzaken druppels (uiteindelijk) aan de onderkant. Kwestie van hele blok goed schoonmaken en daarna laten lopen op de brug, sterke lamp er bij en zoeken maar. En vooral: na de reparatie ook weer uitgebreid proefrijden/draaien. Sterkte!!! Zo te lezen ben je een expert hierin, ben je automonteur of ben je werkzaam in de auto business Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted March 7, 2011 Share Posted March 7, 2011 Zo te lezen ben je een expert hierin, ben je automonteur of ben je werkzaam in de auto business Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.