Patrick79 Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Zijn er gevallen bekend met spontaan blokkerende voorwielen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick79 Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 (edited) Is er niemand die iets gehoord Edited January 29, 2011 by Patrick79 spelfoutje gecorrigeerd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Ik heb het nog nooit bijdehand gehad, maar mijn eerste ingeving is dat je een sensor heb die af en toe niet lekker werkt. (meet dus een verkeerd signaal, waarop de auto met esp gaat reageren om het probleem op te lossen) P.S) doet dit probleem zich voor gewoon tijdens het rijden of tijdens het remmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick79 Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 Vrienden van ons hebben nu al meerdere malen gehad dat de ESP in hun Soul ineens, tijdens het rijden, ingrijpt. En dat zonder aanleiding. Pas geleden nog blokkeerde links voor, waardoor ze op de verkeerde weghelft terecht kwam. Een tegenligger kon haar nog net ontwijken waardoor een ongeluk is voorkomen. Na een grondig onderzoek door de dealer kon dit niet meer gebeuren is haar eind vorig jaar verzekerd en dat terwijl er "in de computer" geen foutmeldingen geregistreerd stonden. Die keer blokkeerde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Heb je het nou over je eigen auto of die van vrienden ? Dit gaat over veiligheid en moeten ze/je duidelijk omschreven met KiaNL communiceren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick79 Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 Het is gelukkig echt niet die van ons... Maar aangezien het goede vrienden zijn maak ik me wel zorgen. Er word nu zo min mogelijk in gereden en de dealer "is er nog mee bezig" vandaar dat ik verder even geen namen wil noemen. Ben op zoek naar info en tips... dit ook omdat KIAnl ze naar de dealer had terugverwezen?! Als het mijn eigen was geweest wilde ik hem hoe dan ook niet meer terug. Het lijkt wel een wagen die s'ochtends op carnavals dinsdag gemaakt is. In ieder geval zo'n gevoel zou ik eraan over houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Ben op zoek naar info en tips... dit ook omdat KIAnl ze naar de dealer had terugverwezen?! Dit kan ik me niet voorstellen. Kia neemt dit soort zaken zeer serieus Handiger is als we de verhalen uit eerste hand horen, dus laat die vrienden hier lid worden en de exacte toedracht vertellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick79 Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 ik zal het ze voorstellen... meer kan ik niet doen natuurlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lojo Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Het ESP systeem kan men uitschakelen door een eenvoudige druk op een knop. Een onbehaaglijk gevoel hoef je dan ook niet meer te hebben ,maar het is natuurlijk vervelend dat zo een hulp systeem niet normaal werkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick79 Posted February 2, 2011 Author Share Posted February 2, 2011 Dit knopje is uiteraard bekend... Maar als je de oorzaak niet kunt vinden is het ook niet zeker dat daarmee het probleem opgelost is. Het gevoel dat je in een "spookauto" rijdt blijft toch. Vooral omdat het onder verschillende omstandigheden op trad. Verder is die auto vorig jaar NIEUW gekocht, en dan is het ondenkbaar om met iets als ESP uitgeschakeld rond te rijden terwijl het gewoon hoort te werken (en dus alleen ingrijpt op het juiste moment). Wellicht dat iemand een specifiek adres/afdeling of contactpersoon bij KIAnl weet waar ze zich kunnen melden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Patrick, het blijft een vaag verhaal. Ik heb echt nergens iets gevonden over vanzelf blokkerende remmen, al dan niet aan 1 kant. Kia als fabrikant zou direct reageren, dat verzeker ik je. Die hebben echt geen zin in Prius gezeik. Het kan ook zomaar zijn dat je vrienden last hebben gehad van gladheid, aquaplaning, kuilen in de weg, bermpje pakken etc. Zolang we het uit eerste hand niet weten blijft het gissen. Ze kunnen uiteraard gewoon contact opnemen met Kia NL nb ik heb geen banden met Kia en werk er ook niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Het is inderdaad een vaag verhaal BW, maar het kan op zeker wel gebeuren! Het is een systeem dat met meerdere sensoren werkt, als er eentje een waarde registreert die niet klopt met wat hij verwacht door de waardes van alle andere sensoren, kan dit systeem helaas wel degelijk op deze manier ingrijpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick79 Posted February 2, 2011 Author Share Posted February 2, 2011 @Bigwade Ik heb ze zojuist nog gesproken, de aanmelding bij het forum is in behandeling. Bij Kia zijn ze dus echt weer terug verwezen naar de dealer. Maar het verhaal uit eerste hand zul je binnenkort wel vernemen vermoed ik. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat KIA zoals je zelf al aan geeft zin heeft in "prius-gezeik" maar laten we vooral hopen dat het niet bij meer auto's zal voorkomen. Greetz, Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Het is inderdaad een vaag verhaal BW, maar het kan op zeker wel gebeuren! Ja Jantje, maar denk je niet dat dan alle alarmbellen bij Kia zouden gaan rinkelen in geval dat...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Absoluut BW, als hiervan melding bij KIA gemaakt wordt, komt die auto niet meer de weg op tot ze weten wat er mis is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick79 Posted February 2, 2011 Author Share Posted February 2, 2011 Nogmaals Kia heeft ze telefonisch weer terug verwezen naar de dealer, en die wilde er zelf in gaan (laten) rijden om e.e.a proefondervindelijk vast te stellen. Zoiets kan m.i. niet want dan breng je op zijn minst alle andere weggebruikers in gevaar, niet te vergeten de (aangewezen) bestuurder. Maar goed ik ga er van uit dat ze zelf nog wel iets zullen laten weten zodra hun account geactiveerd is. Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken en de aandacht cq bezorgdheid. Greetz en alvast weltrusten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis76 Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Hallo heren Ben de eigenaar van de kia soul waar Patrick het over heeft. Gelijk vanaf het begin vertoonde de auto al de "rem" problemen. Bij de 1000km beurt hebben wij dit aangegeven. Het probleem bleef zich voordoen. In Juni van vorig jaar heeft mijn vrouw de schrik van haar leven gehad toen zij onderweg van haar werk op de provinciale weg (waar je 80 rijd) een ingreep van het systeem kreeg en dus met redelijk hoge snelheid stil kwam te staan. De auto is toen terug gegaan naar de garage waar ze een aantal fouten in het computer zagen. Er is toen een sensor in de stoel vervangen en wij konden de auto weer ophalen. Mijn vrouw rijd voornamelijk in de auto maar voelde zich vanaf toen niet meer veilig Op 26 Januari jl greep het systeem in toen mijn vrouw een aantal meters van huis was, zij reedtoen hooguit 30km. Het systeem greep links in en mijn vrouw belande op de linker weghelft waar een tegenligger gelukkig kon uitwijken door over de stoep een vluchtweg te zoeken. Ik heb toen gelijk de dealer gebelt en het verhaal uitgelegd. De auto kon gelijk gebracht worden. Het heeft een aantal dagen geduurd voordat we wat hoorden maar uiteindelijk werden we gebelt met de mededeling dat de auto klaar was. De computer gaf een groot aantal foutmeldingen aan... Ze konden niet aantonen of verklaren waar het probleem vandaan kwam maar hebben de sensor in het stuur vervangen en alles nagekeken... De garantie dat dit niet meer gebeurde konden ze niet geven Mijn vrouw heeft bij de dealer aangegeven niet meer in de auto te willen rijden, het vertrouwen is bij ons dan ook helemaal weg! Dealer heeft aangeboden om een aantal weken in de auto te gaan rijden om te kijken hoe de auto rijd, zij zullen hem dan ook dagelijks aan de computer hangen om te kijken of de foutmeldingen terug komen. Wij rijden nu in een demo-soul... Ik hoop dat jullie nu alles duidelijk is... Groetjes, Dennis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Gezien de grote tijds verschillen die er tussen de storingen gezeten heeft, zal het bij de dealer niet ook zo 1,2,3 weer gebeuren. Vervelend en raar verhaal dit, maar ik zou als ik hun was de storing eerder zoeken in de ESP ecu ipv sensoren. Vooral omdat er dus elke keer een grote hoeveelheid storingen instaan. Ik hoop dat ze iets gaan vinden.. Maar als ze nu 1 maand rijden en niks vinden, kan je nog niks garanderen denk ik helaas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Welkom hier. Geen meter meer in die auto rijden tot de boel helemaal tiptop is. Ik neem aan dat je dealer een deskundige van Kia NL heeft laten komen om het storings log te bekijken en naar een oplossing te zoeken. Geniet iig van de demo Soul.. Er rijden tig duizend Souls rond in de US en als dit vaker voor zou komen zat er een berg aan claims aan vast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis76 Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 (edited) Bedankt voor de snelle reactie. Wij gaan zaterdag naar de dealer voor meer info en misschien hebben ze al iets ontdekt. Tevens gaan wij praten hoe dit verder gaat. Mijn vrouw durft niet meer in de auto te rijden mits ze het probleem kunnen vinden. Omdat er zoveel tijdsverschil inzit tussen de keren dat het gebeurd is willen wij eigenlijk naar de dealer gaan om te kijken of het mogelijk is om een nieuwe auto te krijgen. Wij zullen iedereen hier op de hoogte houden over de stand van zaken. Groeten Edited February 3, 2011 by Dennis76 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis76 Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ben vandaag bij de dealer geweest en heb gezegd dat wij de auto niet meer terug willen. We kunnen een nieuwe auto uitkiezen voor de huidige catalogusprijs. Maar het volgende probleem is dat wij voor de zelfde auto 5 maanden moeten wachten. Blijkbaar kan kia ook niks doen omdat het probleem zich nu niet voordoet. Dat betekent in mijn ogen dat er eerst een ongeluk moet gebeuren voor er maatregelen worden genomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ben vandaag bij de dealer geweest en heb gezegd dat wij de auto niet meer terug willen.We kunnen een nieuwe auto uitkiezen voor de huidige catalogusprijs. Dat lijkt me toch normaal of mis ik iets, je hebt de "oude" auto toch al even ? Maar het volgende probleem is dat wij voor de zelfde auto 5 maanden moeten wachten. Als je in die tussentijd in die demo mag blijven rijden is er toch niks aan de hand ? Blijkbaar kan kia ook niks doen omdat het probleem zich nu niet voordoet. Dat betekent in mijn ogen dat er eerst een ongeluk moet gebeuren voor er maatregelen worden genomen. Ja en dat is niet leuk, want jullie auto gaat gewoon de handel weer in en daar wordt een ander dus weer mee opgezadeld en dat zou niet mogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis76 Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 De auto is net een jaar oud en heeft ongeveer 12000 gelopen. Het probleem ontstond voor de 1ste keer bij ongeveer 1000 kilometer. Normaal is het geen probleem als je 5 maanden moet wachten want dan rij je in je eigen auto. De demo auto waar wij nu in rijden is hun proefritauto dus is het niet mogelijk om daar 5 maanden in te rijden. Zal ook vragen wat er dan met de auto gebeurd want ik wil ook niet dat hij dan weer door verkocht word. Ik hou iedereen op de hoogte en zal maandag wel iets laten weten. Fijn weekend allemaal..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick79 Posted February 7, 2011 Author Share Posted February 7, 2011 de auto was dus vorig jaar hartstikke nieuw... nu is ie een jaar oud... in feite is het ding niks meer waard... Wie gaat deze waardevermindering op zich nemen vraag ik me af? Dit kan toch niet het risico van de koper zijn? toch? Greetz, Patrick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts