van.bemmelen Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Hallo, k zit al een tijdje met een probleem met de nieuwe Kia Sorento. Ik heb een zwarte Sorento X-cutive 2.4 handgeschakeld.bouwjaar Januari 2010. Hele fijne auto. Echter na ongeveer een half jaar begon mij een bijgeluid op te vallen. Net of er iets los in de uitlaat. Een soort resonerend geluid. Dit doet zich voor als ik gas geef tussen de 1300 en 1500 toeren. Ging mij er steeds meer aan storen, dus naar de dealer gegaan. Deze heeft het ook geconstateerd.Na een inspectie op de brug werd er niets geconstateerd. Ik kreeg te horen dat ik dan maar hoger in toeren moest gaan rijden en produkt eigenschap....blah,blah..... Hier nam ik geen genoegen mee omdat ik er vanuit ga dat het niet normaal is om rijgedrag aan te passen om geen bijgeluiden te hoeven horen. Is trouwens niet mogelijk, zou betekenen dat ik met 1500 toeren terug zou moeten schakelen van twee naar een. Probeer dit maar eens! Hierop heeft de dealer mij na deze afschuifpoging toch serieus genomen. Auto heeft twee dagen bij dealer binnen gestaan. Ik werd op gegeven moment gebeld dat men het gevonden had. Zou aan de aandrijflijn liggen. Vliegwiel zou niet goed vast gezeten hebben. Er is een nieuwe koppelingsplaat en vliegwiel ingezet. Volgens dealer was het resonerend geluid nu weg.Hun blij en ik ook dat het gevonden was. Nu heb ik gelijk na de reparatie niet meer gereden ivm vakantie van 2 mnd naar Australie en gelijk toen ik terug kwam operatie aan de enkel. Afgelopen week heb ik hem weer kunnen gebruiken en blijkt dat het geluid nog steeds aanwezig is. Dus (dure) reparatie voor niets. Nu zou ik graag willen weten of er meer mensen last van hebben:?: Ik vind trouwens ook dat hij erg makkelijk afslaat bij wegrijden vanuit stilstand als de auto warm is.:cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ger.w. Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Ik herken geen van je klachten (2,4 automaat) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Kan zijn omdat je een automaat bezit. Ik denk dat het euvel in de versnellingsbak zit. Ik blijf ondanks deze ongemakken het een fijne auto vinden. heb hiervoor een Tucson , oude model Kia Sorento en Santa Fe gehad, allemaal nieuw, maar deze rijd het fijnste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scorpioshuma Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Dus (dure) reparatie voor niets. Mag toch aannemen dat dit onder garantie valt !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Even Off Topic Wie is je dealer ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Is uiteraard garantie, maar toch. Dealer is Wolters , Ijsselstein Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Is uiteraard garantie, maar toch.Dealer is Wolters , Ijsselstein Die staat met platinum eenzaam aan de top........ Daar kan het ondanks de vreemde opmerking niet aan liggen denk ik. Suc6 met het vervolg ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luca Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Onze Sorento is ook handgeschakeld maar ik heb geen last van bijgeluiden MAAR ik vind ook dat de auto heel snel afslaat. Misschien een kwestie van afstellen?!?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nortukker Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Hallo van Bemmelen, Ik denk dat het waarschijnlijk een losse schot is in de uitlaat die bij bepaalde toerental hoort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Los schot in de uitlaat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik het geluid begon te horen. Zo klinkt het nl ook. Maar dit komt, dacht ik, alleen maar voor bij oude versleten uitlaten. Mag aannemen dat de dealer daar ook naar gekeken heeft voordat ze aan de koppeling/vliegwiel begonnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Die uitlaten worden gewoon ingekocht bij bijv. bij Bosal (Vianen !!!) Daar zit vast ook wel eens een lasser te slapen hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted February 15, 2011 Author Share Posted February 15, 2011 Ben vandaag door de dealer via email benaderd dat zij op het forum hadden gelezen dat de klacht van het bijgeluid nog niet verdwenen was. Ik ben zelf nl. (ivm omstandigheden)nog niet in de gelegenheid geweest om langs de dealer te gaan. Ze betreurden het dat de klacht nog niet verholpen was en hebben mij beloofd dat alles in het werk gesteld wordt om eea te verhelpen. Toch heel netjes van Kia Wolters. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ger.w. Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 (edited) Zeker, maakt platinum waardering als dealer daardoor zeker waar. temeer daar hij ook kennelijk af en toe het forum eens bekijkt.... Zouden meer dealers moeten doen. Bron van inspriratie en goed voor je klantencontact en follw up. Veel dealers vinden dat kennelijk niet zo erg belangrijk. Ik heb enige tijd geleden een andere dealer geprobeerd die het helemaal bont maakt. Stuurt keurige mailtjes na een onderhoudsbeurtje om te vragen of alles naar wens was.... Goed initiatief.... Na een paar kritische opmerkingen van mijn kant hoor je niets meer. En dat vind ik dan behoorlijk belachelijk worden . Edited February 15, 2011 by ger.w. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 Vandaag auto naar de dealer gebracht. Dit keer wordt nogmaals onderzocht waar het geluid, een soort rammel tussen 1300 en 1500 toeren in elke versnelling, bij het gas geven, door wordt veroorzaakt. Ik ben benieuwd of ze het vinden, ik heb mijzelf voorgenomen, als het lukt, ik de jongens van Kia Wolters op gebak tracteer. Ik begin het rammelend geluid steeds irritanter te vinden, nl. Wordt vervolgt :rolleyes: :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 We zijn benieuwd! Petje af trouwens voor de dealer. Dat ie uit zichzelf de zaak weer op pakt geeft aan dat ie graag tevreden klanten heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted July 19, 2011 Author Share Posted July 19, 2011 Na een tijdje toch deze topic ff aanzwengelen. Ben destijds bij de dealer geweest. Deze hadden eenzelfde exemplaar staan. Heb hierin meegereden en deze had dezelfde verschijnselen. Ook een bijgeluid (duidelijk hoorbaar soort rammel, vibratie) tussen de 1300 en 1500 toeren. Toen werd mij verteld dat ik het toch moest beschouwen als een "producteigenschap" en dat alle Sorento's dit wel hebben in min of meerdere mate. Ik was echter de enigste die erover klaagde. Verder had men er nog niemand over gehoord. Nu gaat hij het steeds erger doen. Ik wordt door het geluid al erop geattendeerd dat ik op moet schakelen, als ik iets langzamer ga rijden. Nu is mijn vraag of er nog meer mensen zijn die dit hebben. Het lijkt mij nl sterk, als ik het bij twee wagens hoor, anderen er geen last van hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted July 19, 2011 Share Posted July 19, 2011 Blijven volhouden met je klacht. Met een reden als "producteigenschap" laat je je als garage wel een beetje kennen, vind ik. Zo'n reden heb ik ook al eens gehoord m.b.t. trillingen in de auto. Achteraf bleek er wel degelijk een aantoonbare oorzaak, namelijk te weinig olie in het achterdifferentieel. Anders stuur je een aangetekende brief met een klacht. Per slot van rekening heb je garantie. Niet om de garage te pesten, maar om eventueel juridisch een case te hebben. Je kan dan in ieder geval aantonen dat je de klacht binnen de wettelijke garantietermijn gemeld hebt. Je zou niet de eerste zijn die te horen krijgt dat ie niet meer geholpen wordt, omdat de garantie 1 dag versteken is. Overleg anders even met je garage daarover. De garage heeft zijn medewerking natuurlijk al getoond, maar als puntje bij paaltje komt zul je op je strepen moeten staan. Neem eventueel eens kontakt op met Kia Nederland. Daar heb ik goede ervaring mee. Na mijn telefoontje destijds werd ik door de garage binnen een paar uur teruggebeld met een eventuele oplossing. Ik heb dat toen eerst voorbesproken met werkplaatschef, dus nog steeds even goede vrienden. De garage kan trouwens ook de technische helpdesk van Kia kontakteren en het probleem voorleggen. Dit kun je zelf niet, dat moet de garage doen. Mijn vaststelling is dat veel dealers te weinig met Kia Nederland praten, terwijl er voor sommige problemen al een oplossing klaarligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts