Jump to content

Recommended Posts

Posted

Waarde Kia-nouten

Even een paar automaatvragen:

- Is het verstandig om de automaat in de vrij (N) te zetten wanneer je voor bijvoorbeeld het verkeerslicht staat te wachten.

- Schakel je de OD stand uit bij stadsritten.

- Is het verstandig om de automaat in stand N uit te laten rollen.

Ik verneem het graag van geoefende automaatrijders

Bij voorbaad mijn dank

Eric

Posted

Even een paar automaatvragen:

- Is het verstandig om de automaat in de vrij (N) te zetten wanneer je voor bijvoorbeeld het verkeerslicht staat te wachten.

Dat kan, als je het vervelend vind om op de rem te blijven staan

Soms ook beter na een lange remweg, de warmte van de schijf kan tussen de klemming van de blokken niet weg waardoor de schijf soms wat sneller krom kan trekken.

NB rustig weer in drive zetten, heel effe wachten tot dat alles weer pakt en dan pas gas geven, anders is je bak in no time kaduuk.

- Schakel je de OD stand uit bij stadsritten.

Niet nodig

- Is het verstandig om de automaat in stand N uit te laten rollen.

VERBODEN! zie ook instructie boekje.

NB het verversen van de bakolie (vaker dan voorgeschreven) doet de bak beslist goed.

Posted

Even een paar automaatvragen:

- Is het verstandig om de automaat in de vrij (N) te zetten wanneer je voor bijvoorbeeld het verkeerslicht staat te wachten.

Eric

Vanuit technisch oogpunt is er voor het 1 (in D laten) of het ander (in N zetten) stationair draaiend voor beide punten wat te zeggen bij een automaat:

- In D laten: je verbruikt wat meer benzine omdat de motor weerstand ondervindt van de slip in de koppelomvormer (die dan maximaal is), tevens loopt de olietemperatuur van de bakolie op bij zeer langdurig in D stilstaan (verouderd dan iets sneller want rijwindkoeling krijgt je automaatkoeler dan ook niet).

- In N laten: voor de bak het beste, koppelomvormer draait in zijn geheel mee dus geen wrijving door slip, maar je koppelingsplaatjes (of de banden, ik weet niet welke van de 2 gebruikt worden in een kia bak) belast je elke keer bij het van N->D schakelen. Op zich geen probleem, daar zijn ze voor gemaakt, maar theoretisch belast je ze meer en vaker dan als je de bak in D zou laten.

Mijn beste advies is: alleen bij langdurig stationair draaien zou ik de bak in N zetten.

Posted

- Schakel je de OD stand uit bij stadsritten.

Niet nodig

Wat is OD stand?

- Is het verstandig om de automaat in stand N uit te laten rollen.

VERBODEN! zie ook instructie boekje.

???

NB het verversen van de bakolie (vaker dan voorgeschreven) doet de bak beslist goed.

Hoe kan je de olie in de automaat dan zelf meten/vervangen?

Posted

- Schakel je de OD stand uit bij stadsritten.

Niet nodig

Wat is OD stand?

Heb jij niet, dus geen zorgen

- Is het verstandig om de automaat in stand N uit te laten rollen.

VERBODEN! zie ook instructie boekje.

???

Verboden is een groot woord.

In het boekje staat bij afdalingen niet in N zetten, maar dit geldt ook voor normale ritten.

Zelf verbied ik dit andere rijders in mijn eigen auto te doen.

Van N naar D tijdens rijden is weer een extra belasting van de bak en is niet gewenst.

NB het verversen van de bakolie (vaker dan voorgeschreven) doet de bak beslist goed.

Hoe kan je de olie in de automaat dan zelf meten/vervangen?

Dealer, ook hier, daar heb jij geen last van ook al kun je vanwege de vele korte ritten de verversing halveren w.b. tijd.

Posted

- Is het verstandig om de automaat in stand N uit te laten rollen.

VERBODEN! zie ook instructie boekje.

???

Verboden is een groot woord.

In het boekje staat bij afdalingen niet in N zetten, maar dit geldt ook voor normale ritten.

Zelf verbied ik dit andere rijders in mijn eigen auto te doen.

Van N naar D tijdens rijden is weer een extra belasting van de bak en is niet gewenst.

NB het verversen van de bakolie (vaker dan voorgeschreven) doet de bak beslist goed.

Hoe kan je de olie in de automaat dan zelf meten/vervangen?

Dealer, ook hier, daar heb jij geen last van ook al kun je vanwege de vele korte ritten de verversing halveren w.b. tijd.

Oke.

Ik heb vaker dat ik wat ver naarvoren rij op de oprit en dan sta ik stil en zet ik hem in de N om een beetje terug te rollen. Dacht dat er bedoeld werd dat dit slecht was, maar das niet dus..

Ik zal het bij de beurten erbij zeggen dat ze daarop letten. Ze weten dat ik bijna alles korte stukken rij dus misschien komen ze er zelf op om dit te doen :P

Bedankt voor de info.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...