Opa Geplaatst 18 Februari, 2011 Geplaatst 18 Februari, 2011 Als het een tamelijk nutteloze gadget is waarom zetten ze het dan er op. Als je iets aanbied dan moet het ook goed werken. Doordat de instant meter 20 liter per 100km aangeeft klopt het gemiddelde verbruik op 100km niet meer. Reset deze waarde maar eens en laat je motor maar eens stationair draaien dan duurt het heel lang en heel veel kilometers voordat de waardes een klein beetje kloppen als je dan weer gaat rijden. Niet dat ik de auto heb gekozen voor deze optie. Gewoon handig als het er op zit (en goed zou werken). Beste Cycloon, Het is al herhaaldelijk gezegd: als je stil staat kan de actuele (instant) verbruiksmeter geen verbruik per 100 km aangeven, simpelweg omdat je niet rijdt. Voor "een goede werking" bij stilstand zoals jij wilt, zou er een extra (2e) meter in moeten zitten die het verbruik obv een tijdseenheid meet ipv obv afgelegde afstand bv: 0.1 liter/minuut. Maar er zit geen meter per tijdseenheid in de auto's, maar alleen maar een per afstand, en die kan dus niet meten omdat je stilstaat (hé hé....). Dus wijst een dergelijke meter ofwel niets aan (--- zoals in mijn Cee'd, die het instant verbruik in een cijfer vermeldt) ofwel, zoals in de Sportage, in een volledig rood balkje. Dit is op geen enkele manier een indicatie van het feitelijke actuele verbruik, pretendeert dat ook niet te zijn en heeft ook geen invloed op de meting van het gemiddelde verbruik (dat overigens weer wel negatief beïnvloed wordt omdat je stilstaat (wat slecht is voor je gemiddelde verbruik) maar niet omdat het instant metertje middels de rode balk aangeeft dat hij niet kan meten !). De remedie is: kijk er niet naar als je stilstaat. Ik vind het overigens spijtig dat Kia de cijfermatige aanduiding van het actuele (instant) verbruik, bij de Sportage heeft vervangen door een balkje. Dit geeft veel minder exacte info over je actuele verbruik. Ik kan in mijn Cee'd rijdend op de cruisecontrol exact zien of ik tegenwind heb, tegen vals plat op rijd of juist wind en plat mee heb. Ik vrees dat dat met de balkindicatie niet meer zal kunnen. Ik vind de verbruiksmeters overigens een waardevolle voorziening in je auto die belangrijke info geeft over je verbruik, actueel- (mits je niet stilsaat) of gemiddeld. Ik zou hem niet willen missen en ben het dus niet met Bigwade eens dat het een (tamelijk) nutteloze gadget is (Achteraf zie ik dat het laatste ook bevestigd wordt door de lengte van mijn betoog; sorry.) Quote
bigwade Geplaatst 18 Februari, 2011 Geplaatst 18 Februari, 2011 Ik kan in mijn Cee'd rijdend op de cruisecontrol exact zien of ik tegenwind heb, tegen vals plat op rijd of juist wind en plat mee heb. Ik vrees dat dat met de balkindicatie niet meer zal kunnen. Ik vind de verbruiksmeters overigens een waardevolle voorziening in je auto die belangrijke info geeft over je verbruik, actueel- (mits je niet stilsaat) of gemiddeld. Ik zou hem niet willen missen en ben het dus niet met Bigwade eens dat het een (tamelijk) nutteloze gadget is (Achteraf zie ik dat het laatste ook bevestigd wordt door de lengte van mijn betoog; sorry.) Ah, je hebt het al over meters... Die actuele is tamelijk onrustig, de gemiddelde zeker nuttig. Als je met de actuele achter een vrachtwagen gaat hangen weet de BC het vaak niet meer en jojo't heen en weer Vals plat etc. worden keurig weer gegeven en zolang je nou maar links van het midden blijft gaat het goed. Ik zou ook zeggen, na een paar tankbeurtjes weet je wel wanneer het zeer gaat doen w.b. verbruik en dan zou ik de actuele niet meer gebruiken maar de gemiddelde, maar dat is mijn bescheiden mening. Quote
der Rudi Geplaatst 18 Februari, 2011 Geplaatst 18 Februari, 2011 Ah, je hebt het al over meters... Die actuele is tamelijk onrustig, de gemiddelde zeker nuttig. Als je met de actuele achter een vrachtwagen gaat hangen weet de BC het vaak niet meer en jojo't heen en weer Vals plat etc. worden keurig weer gegeven en zolang je nou maar links van het midden blijft gaat het goed. Ik zou ook zeggen, na een paar tankbeurtjes weet je wel wanneer het zeer gaat doen w.b. verbruik en dan zou ik de actuele niet meer gebruiken maar de gemiddelde, maar dat is mijn bescheiden mening. Als het echt zo is dat het gemiddelde verbruik beinvloed wordt door het aangegeven verbruik bij stilstand (en dus 20 liter per 100 km) kan is dat op zich niet verkeerd. Want ik kan je vertellen dat de auto bij accelereren veel meer verbruikt dan 20 liter per 100km. Mijn vorige auto had ook een boordcomputer, en die gaf gewoon aan wat er daadwerkelijk verbruikt werd; bij stilstand gaf hij het verbruik PER UUR aan (leuk toch ....); dat was ongeveer 1,5 liter per uur; maar als ik dan wegreed waren verbruiken van 35 liter per 100km geen uitzondering; onder de 20 liter per 100km kwam ik niet bij accelereren vanuit stilstanbd. Dus als de Sportage met max. 20 liter per 100km rekent, en dus ook bij stilstand, dan compenseert dat het veel hogere verbruik bij accelereren. Maar dat is eigenlijk makkelijk te controleren; ik zal morgen eens bij stilstand het gemiddeld verbruik van de boordcompouter resetten (hij staat nu op 9,6) en dan kijken wat hij aangeeft als ik een minuut stilsta en daarna wegrijd. Quote
bigwade Geplaatst 18 Februari, 2011 Geplaatst 18 Februari, 2011 Als het echt zo is dat het gemiddelde verbruik beinvloed wordt door het aangegeven verbruik bij stilstand (en dus 20 liter per 100 km) kan is dat op zich niet verkeerd. Want ik kan je vertellen dat de auto bij accelereren veel meer verbruikt dan 20 liter per 100km. Mijn vorige auto had ook een boordcomputer, en die gaf gewoon aan wat er daadwerkelijk verbruikt werd; bij stilstand gaf hij het verbruik PER UUR aan (leuk toch ....); dat was ongeveer 1,5 liter per uur; maar als ik dan wegreed waren verbruiken van 35 liter per 100km geen uitzondering; onder de 20 liter per 100km kwam ik niet bij accelereren vanuit stilstanbd. Dus als de Sportage met max. 20 liter per 100km rekent, en dus ook bij stilstand, dan compenseert dat het veel hogere verbruik bij accelereren. Maar dat is eigenlijk makkelijk te controleren; ik zal morgen eens bij stilstand het gemiddeld verbruik van de boordcompouter resetten (hij staat nu op 9,6) en dan kijken wat hij aangeeft als ik een minuut stilsta en daarna wegrijd. Grappig, ik had dat met een huurbus (VW) die deed het ook per uur (bij stilstand) en dat was eigenlijk heel weinig. (idd 1-1,5 liter p/u) Bij de verschillende tankbeurten heb ik bij 1 rit van 105km er bijna 2,5 uur over gedaan en dat had met die files eigenlijk heel weinig gevolg voor het gemiddeld verbruik. Dat deed mij nog meer twijfelen aan nut en noodzaak van een start/stop systeem. Ook ik zie met optrekken etc de actuele meting altijd naar de 20L/100km vliegen en pal achter een vrachtwagen in de zuiging naar soms nul....... Nut van hybride voor het optrekken zie ik nu iig wel in... Je testje morgen zal erg weinig uitmaken, maar doe dat wel even met warme motor.. Quote
Opa Geplaatst 18 Februari, 2011 Geplaatst 18 Februari, 2011 Mijn vorige auto had ook een boordcomputer, en die gaf gewoon aan wat er daadwerkelijk verbruikt werd; bij stilstand gaf hij het verbruik PER UUR aan (leuk toch ....); dat was ongeveer 1,5 liter per uur; maar als ik dan wegreed waren verbruiken van 35 liter per 100km geen uitzondering; onder de 20 liter per 100km kwam ik niet bij accelereren vanuit stilstanbd. In tegenstelling tot wat ik dacht kan toch kennelijk wel wat Cycloon graag zou willen zien: bij stilstand aangifte in verbruik per uur. Maar Kia heeft deze verfijning dus, helaas voor Cycloon, niet. Quote
der Rudi Geplaatst 19 Februari, 2011 Geplaatst 19 Februari, 2011 Je testje morgen zal erg weinig uitmaken, maar doe dat wel even met warme motor.. Ik ben naar de autowasstraat gereden (motor was warm, althans had toen al 20 minuten gereden) en heb daar bij stilstand het verbruik gereset. Je krijgt dan die streepjes op het scherm. Omdat ik een paar minuten met draaiende motor stil heb gestaan c.q. door de wasstraat werd 'geduwd' gaf hij even later bij het wegrijden (na ongeveer 100 meter) het gemid. verbruik aan; dat lag toen al direct op rond de 40 liter per 100 km en zakte uiteraard al heel snel naar rond de 10 tot 12 per 100 km. Hieruit blijkt dus ook dat hij ook verbruiken boven de 20 liter per 100 km vast kan stellen, ondanks dat de meter maar tot de 20 liter gaat. Ik ben toen weer gestopt (met draaiende motor, zonder reset), en wat bleek: het gemid. verbruik steeg langzaam; om de 10 seconden met 0,2 liter per 100 km. Dus: als je stilstaat telt hij het verbruik wel degelijk mee om het gemid. verbruik te bepalen. En des te langer je stilstaat, des te meer dit aantikt. Maar omdat je relatief weinig stilstaat in verhouding tot de momenten dat je rijdt is het al met al peanuts. Wat betreft hybride? Zeker; dat scheelt veel. Maar besef een ding: het heeft alleen maar zin als je veel optrekt; dat betekent dus dat iedereen die veel snelweg rijdt in feite nauwelijks voordeel heeft met hybride rijden ..................... Quote
bigwade Geplaatst 19 Februari, 2011 Geplaatst 19 Februari, 2011 Maar omdat je relatief weinig stilstaat in verhouding tot de momenten dat je rijdt is het al met al peanuts. Dat was mij met file rijden dus ook al opgevallen, zeker met automaat, want die kruipt op stationair en het eco lampje gaat al heel snel branden bij iets meer snelheid. Met een handbak moet je steeds iets extra gas geven vanuit stilstand vanwege koppeling. Wat betreft hybride? Zeker; dat scheelt veel. Maar besef een ding: het heeft alleen maar zin als je veel optrekt; dat betekent dus dat iedereen die veel snelweg rijdt in feite nauwelijks voordeel heeft met hybride rijden ..................... Daar denken mensen in de Randstad heel anders over Rudi Amsterdam Utrecht (40km) kan zomaar een uur duren in de file en dat is toch echt een snelweg. En, je moet tenslotte van stad naar stad en daar begint het optrekken en remmen nogmaals. Groene golven zijn nog steeds een uitzondering, helaas.. Quote
der Rudi Geplaatst 19 Februari, 2011 Geplaatst 19 Februari, 2011 Daar denken mensen in de Randstad heel anders over Rudi Amsterdam Utrecht (40km) kan zomaar een uur duren in de file en dat is toch echt een snelweg. En, je moet tenslotte van stad naar stad en daar begint het optrekken en remmen nogmaals. Groene golven zijn nog steeds een uitzondering, helaas.. Mee eens; ik heb zelf 20 jaar in Nieuwegein gewoond en reed elke dag naar Delft; en dan snap je wel dat ik het begrijp. Maar wat ik bedoel met snelweg rijden is op momenten buiten de spits en/of in minder drukke regio's. En wat ik er ook mee bedoel te zeggen is dat men denkt dat als je met een hybride auto rijdt je dus veel brandstof bespaart, maar dat dat er sterk vanaf hangt wanneer je rijdt en waar je rijdt. Ik kan me voorstelen dan sommige kopers zwaar teleurgesteld zijn in het verbruik. Ik ben ervan overtuigd dat als ik smorgens om 9 uur naar den Haag rijdt vanaf mijn woonplaats (2 uur onderweg) en ik ergens aan de rand van de stad moet zijn en ik smiddags om 3 uur weer terugrij dat ik met een hybride auto nauwelijks minder brandstof verbruik dan een niet-hybride type. En dan valt zo'n aanschaf toch tegen. Ik hoop dat de verkopers dat tegen de kopers zeggen. Rij je veel stadsverkeer, dan lach je je natuurlijk kapot met zo'n auto. Een lager verbruik is geen automatisme ....................... Quote
Treespotter (aka Birdy) Geplaatst 19 Februari, 2011 Geplaatst 19 Februari, 2011 Ja maar, ja maar, het gaat bij een hybride of start/stop auto toch helemaal niet om het verbruik. In mijn ogen gaat het erom dat je dan in ieder geval bij lage snelheden of voor een stoplicht geen schadelijke stoffen staat uit te braken. Quote
bigwade Geplaatst 20 Februari, 2011 Geplaatst 20 Februari, 2011 (aangepast) Ja maar, ja maar, het gaat bij een hybride of start/stop auto toch helemaal niet om het verbruik. In mijn ogen gaat het erom dat je dan in ieder geval bij lage snelheden of voor een stoplicht geen schadelijke stoffen staat uit te braken. Dat is dus heel relatief. Je kunt je motor uitzetten, minuten laten afkoelen, en weer opnieuw starten. Kan een wetenschapper mij vertellen dat stationair laten draaien meer of minder schadelijk is dan opnieuw, kouder, starten ? Zelf heb ik altijd geleerd dat starten het meest aan brandstof kost, dus uitstoot. Een hybride die gewoon blijft lopen op benzine bij stilstand en hulp krijgt bij het optrekken van de electro ala Honda lijkt mij ideaal. Ik kan het mis hebben.. 20 Februari, 2011 aangepast door bigwade Quote
Opa Geplaatst 20 Februari, 2011 Geplaatst 20 Februari, 2011 Dat is dus heel relatief. Je kunt je motor uitzetten, minuten laten afkoelen, en weer opnieuw starten. Kan een wetenschapper mij vertellen dat stationair laten draaien meer of minder schadelijk is dan opnieuw, kouder, starten ? Zelf heb ik altijd geleerd dat starten het meest aan brandstof kost, dus uitstoot. Een hybride die gewoon blijft lopen op benzine bij stilstand en hulp krijgt bij het optrekken van de electro ala Honda lijkt mij ideaal. Ik kan het mis hebben.. Birdfeedertje zegt het m.i. juist: De hoofdzaak is (zou moeten zijn) het sparen van het milieu, maar dat we dat door een lager verbruik positief in onze portemonaie voelen is mooi meegenomen (zeker voor een Hollander). Big, Ik heb hetzelfde geleerd (héél lang geleden): Starten zou (met name bij diesels) schadelijker zijn dan het laten doorlopen van de motor. Maar je hoeft geen wetenschapper te zijn om te weten dat dat vandaag de dag achterhaald is. Waarom denk je dat al die auto's met ISG-systeem een A-label en fiscale voordelen krijgen ? Dus dat zal ook wel gelden voor Honda (of heeft die geen ISG-systeem ?). Quote
smetjesmee Geplaatst 20 Februari, 2011 Geplaatst 20 Februari, 2011 Een hybride die gewoon blijft lopen op benzine bij stilstand en hulp krijgt bij het optrekken van de electro ala Honda lijkt mij ideaal. Ik kan het mis hebben.. Je hebt het idd. mis, toch wat bv. een toyota Prius betreft. Op mijn werk hebben ze er zo één en daar rij ik geregeld mee. Bij stilstand (dus wanneer je start, aan de verkeerslichten staat, aan een overweg,...) draait de benzinemotor niet. Wanneer je accelereert gebeurt dit op accu. Pas op: dit is wanneer de accu voldoende geladen is. In het andere geval - maar dit gebeurt slechts af en toe - blijft de motor ietsje draaien om de accu bij te laden. Quote
der Rudi Geplaatst 20 Februari, 2011 Geplaatst 20 Februari, 2011 Je hebt het idd. mis, toch wat bv. een toyota Prius betreft. Op mijn werk hebben ze er zo één en daar rij ik geregeld mee. Bij stilstand (dus wanneer je start, aan de verkeerslichten staat, aan een overweg,...) draait de benzinemotor niet. Wanneer je accelereert gebeurt dit op accu. Pas op: dit is wanneer de accu voldoende geladen is. In het andere geval - maar dit gebeurt slechts af en toe - blijft de motor ietsje draaien om de accu bij te laden. 'Hybride c.q. electrisch rijden heeft de toekomst; allemaal waar. En het is ook goed dat men ermee begint. Maar zolang het nog in de kinderschoenen staat draait het bij de kopers ervan vooral om geld, je portemonnaie. Ik blijf zeggen dat als je een Prius koopt en je buiten de spits vooral op snelwegen rijdt schrik je je kapot wat het verbruik aangaat; dan zal het nauwelijks gunstiger zijn dan met elke andere auto met een moderne benzinemotor. Dus deels is het nog steeds een verkooptruc. Het is gewoon een hype op dit moment; en lease-rijders worden aangetrokken door de nul-bijtelling; want het verbruik maakt hun in principe veelal niet uit (qua kosten). Over een tijdje als de accus beter worden en er meer laadpalen zijn dan stopt hybride vanzelf denk ik. Het is gewoon een overgangsfase, iets wat typisch past bij een ontwikkeling dat nog in de kinderschoenen staat. Quote
smetjesmee Geplaatst 20 Februari, 2011 Geplaatst 20 Februari, 2011 Ik blijf zeggen dat als je een Prius koopt en je buiten de spits vooral op snelwegen rijdt schrik je je kapot wat het verbruik aangaat; dan zal het nauwelijks gunstiger zijn dan met elke andere auto met een moderne benzinemotor. Klopt helemaal! Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik het verbruik van de Prius even gaan bijhouden. Dit draait rond de 7 liter. (of voor onze Hollandse vrienden 1:14,3) En als je weet dat de fabrikant 3,7 liter verbruik opgeeft voel je je als eigenaar redelijk genaaid denk ik... Nu, we laten de prius best voor wat hij is. Back on topic. Quote
der Rudi Geplaatst 20 Februari, 2011 Geplaatst 20 Februari, 2011 Klopt helemaal! Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik het verbruik van de Prius even gaan bijhouden. Dit draait rond de 7 liter. (of voor onze Hollandse vrienden 1:14,3) En als je weet dat de fabrikant 3,7 liter verbruik opgeeft voel je je als eigenaar redelijk genaaid denk ik... Nu, we laten de prius best voor wat hij is. Back on topic. Awel ....... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.