Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

ik zit met een probleempje.Ik heb een sorento 2.4 ex uit 2003 (is waarschijnlijk op zich al het probleem )die niet goed doortrekt als je een beetje gas geeft. Bij rustig optrekken en licht gas geven is er niks aan de hand maar zodra je bijv. de snelweg op gaat en een beetje door moet trekken houdt de motor in.

Het volgende is reeds vervangen en/of gerepareerd in het afgelopen jaar : onderblokrevisie

Luchtmassameter

Bobines + kabels

katalysators.

Ik weet niet meer waar het aan kan liggen, heeft iemand een soortgelijke ervaring en zo ja, hoe is dat opgelost?

Geplaatst

Brandstofdruk is gecontrolleerd en is goed.

Gaspedaalsensor moet ik dan nog laten checken.

Ik kom hier nog op terug en alvast bedankt.

Geplaatst

De auto is bij een zoon van een collega van mij geweest. Die is monteur en ik vertouw hem.Hij doet er alles aan om de Sorento in orde krijgen maar wist het ook niet meer. Vandaar dat ik hier om hulp vraag.

• 2 weken later...
Geplaatst

Ik heb alle sensoren laten checken. Deze zijn allemaal in orde.

Zou het nog aan het injectiesysteem kunnen liggen ?

Geplaatst

Dat zou ik zeker laten controleren. Verder kan ik er ook niks over zeggen, aangezien ik mijn kennis verder niet toereikend is.

Ik heb wel nog een andere vraag. Kun je ons vertellen wat er bij de revisie van het onderblok aan het licht is gekomen en welke onderdelen vervangen zijn? Er zijn namelijk veel mensen met een 2.4 (waaronder ik zelf vorig jaar), die dezelfde problemen hebben. Hoog olieverbruik / kapotte kats. Ook op Problemcar zijn er zat onderwerpen over te vinden.

De oorzaak wordt vaak beschreven als te harde zuigerveren / schraapveren die de cylinderwanden beschadigen (uithonen). Op het Duitse Sorentoforum beschrijft echter iemand dat in zijn geval de oorzaak is dat in 2 van de 4 cylinders de zuigerveren zelf versleten zijn. De cylinders werden opgemeten en zijn qua maat ok en binnen de toegestane toleranties. Verder waren bij hem eveneens de klepsteeldichtingen versleten.

Voor beide beschrijvingen is het resultaat overigens hetzelfde: geen vermogen / hoog olievebruik / kat kapot.

Geplaatst

Dat zou ik zeker laten controleren. Verder kan ik er ook niks over zeggen, aangezien ik mijn kennis verder niet toereikend is.

Ik heb wel nog een andere vraag. Kun je ons vertellen wat er bij de revisie van het onderblok aan het licht is gekomen en welke onderdelen vervangen zijn? Er zijn namelijk veel mensen met een 2.4 (waaronder ik zelf vorig jaar), die dezelfde problemen hebben. Hoog olieverbruik / kapotte kats. Ook op Problemcar zijn er zat onderwerpen over te vinden.

De oorzaak wordt vaak beschreven als te harde zuigerveren / schraapveren die de cylinderwanden beschadigen (uithonen). Op het Duitse Sorentoforum beschrijft echter iemand dat in zijn geval de oorzaak is dat in 2 van de 4 cylinders de zuigerveren zelf versleten zijn. De cylinders werden opgemeten en zijn qua maat ok en binnen de toegestane toleranties. Verder waren bij hem eveneens de klepsteeldichtingen versleten.

Voor beide beschrijvingen is het resultaat overigens hetzelfde: geen vermogen / hoog olievebruik / kat kapot.

Ik vraag het nog even precies na en laat dat dan even weten. Kan even duren.

• 3 weken later...
Geplaatst

Daar was ik weer.

Ik heb het nagevraagd en in mijn geval waren inderdaad de zuiger- en schraapveren slecht. Deze zijn vervangen. De cilinderwanden waren nog goed alleen de kop heeft een komplete revisie ondergaan.

Voor het inhouden is het injectiesysteem vervangen en het gaat nu een stuk beter. Kosten van het onderdeel zijn 150 euro. Dat valt op zich nog mee. Deze klus was in een klein uurtje geklaard.

Gr. Rob

Geplaatst

Goed te horen dat de Sorento weer goed rijdt.

Je zegt: "het gaat nu een stuk beter". Dat klinkt alsof hij nog niet naar tevredenheid rijdt, of toch wel?

Geplaatst

Goed te horen dat de Sorento weer goed rijdt.

Je zegt: "het gaat nu een stuk beter". Dat klinkt alsof hij nog niet naar tevredenheid rijdt, of toch wel?

Hij loopt een beetje langzaam naar de 120 en verder maar ik weet niet of dit normaal is . 0 tot 100 gaat prima.

Geplaatst

Ik herken het van mijn vorige. Dat was ook een 2.4. Tot 100 kan ie goed mee, daarboven wordt het wat problematischer :rolleyes:

Evenredig met mijn andere auto, een Corsa 1.2. De helft van het gewicht en de helft van het vermogen, dus even "snel". Alleen de grootte van de Sorento laat je meer verwachten, helaas. Ik zei altijd dat de 2.4 Sorento een fijne auto was, als je maar niet harder dan 100 hoeft.

Nu ben ik verwend met de 3.3V6. Die 109 pk extra zijn heel erg fijn. Lekker GTI'tjes de stuipen op het lijf jagen :lol: :lol: :lol:

En dat terwijl het verbruik vrijwel hetzelfde is als van de 2.4, gemiddeld zo'n 1 op 8.

Geplaatst

Dat klinkt lekker. Maar ja, ik heb de Sorento pas een jaar dus daar rij ik nog wel even mee door. Verder rijdt het prima. Dat is dus een kwestie van accepteren en doorgaan.

• 4 maanden later...
Geplaatst

Dat klinkt lekker. Maar ja, ik heb de Sorento pas een jaar dus daar rij ik nog wel even mee door. Verder rijdt het prima. Dat is dus een kwestie van accepteren en doorgaan.

Ben afgelopen vakantie naar Italie op vakantie geweest en heb me doodgeergerd aan het vermogen ( of eigenlijk het gebrek aan ) van de sorento. Ik werd tegen de berg op gewoon ingehaald door vrachtwagens met aanhanger.

Weer alles uitgelezen maar geen electrische problemen. Daarna terug naar mijn "mannetje", die heeft de voorste kat uitgeboord en de timing van de ontsteking gechecked ( was in orde ) en voila, ik heb nu weer vermogen :D . Heeft een half jaar geduurd en waarschijnlijk voor niks een luchtmassameter, injectiespruitstuk en bobines aangeschaft :angry: .

Deze zijn dus nu te koop t.e.a. bod

Paaltje

Geplaatst

1ste kat bestaat uit 2 delen..als het eerste deel loskomt gaat deze liggen rammelen waardoor het 2de gedeelte van de kat vol komt te zitten en de 2de kat helemaal dicht..laatst nog een sorento gehad waarbij de eerste kat los lag..eerste gedeelte eruit gehaalt en 2de kat zat helemaal verstopt..ook dezefde klachten..kwam niet boven de 100..

Geplaatst

...

Het volgende is reeds vervangen en/of gerepareerd in het afgelopen jaar : onderblokrevisie

Luchtmassameter

Bobines + kabels

katalysators.

...

Ik kan me nog goed mijn vakantie naar Frankrijk herinneren, vlak voordat de auto kat-problemen begon aan te geven. Volgeladen (5 personen + bagage + dakbak), in de Ardennen, ging ie volgas met 70 in zijn drie de berg op :(

Maar de 1e katalysator was toch al vervangen?

Werd ie dan vervangen door een slechte / 2e handse?

Ik heb destijds de keramische kat vervangen door een metaal kat. Die laatste is veel openener van struktuur en kan ook veel beter tegen hoge temperaturen. En nog veeeeel goedkoper ook.

Hoe zit het met de 4-gasmeting? Zijn de waardes goed met een doorgeboorde kat?

Geplaatst

...

Luchtmassameter

Bobines + kabels

katalysators.

...

Ik kan me nog goed mijn vakantie naar Frankrijk herinneren, vlak voordat de auto kat-problemen begon aan te geven. Volgeladen (5 personen + bagage + dakbak), in de Ardennen, ging ie volgas met 70 in zijn drie de berg op :(

Maar de 1e katalysator was toch al vervangen?

Werd ie dan vervangen door een slechte / 2e handse?

Ik heb destijds de keramische kat vervangen door een metaal kat. Die laatste is veel openener van struktuur en kan ook veel beter tegen hoge temperaturen. En nog veeeeel goedkoper ook.

Hoe zit het met de 4-gasmeting? Zijn de waardes goed met een doorgeboorde kat?

Daar heb ik geen idee van. Ik laat de sorento gewoon weer door hem keuren kan er weinig mis gaan denk ik. Misschien laat ik over een poosje ook wel een stalen katalysator inzetten als de financien het toe laten.

om nog even terug te komen op de kat. Die is bij een bedrijf geweest die heeft geconstateerd dat er niks mis mee was."je kon er nog doorheen kijken" zeiden zij. Vandaar dat we ergens anders de oorzaak zochten.

Geplaatst

..."je kon er nog doorheen kijken"...

Hieronder een foto van zo'n type kat in nieuwstaat. In de sorento-kat zitten twee zulke cilindervormige delen(+/- 5 cm hoog) op elkaar.

Knap van die gasten.

Geen problemen tot nu toe met oranje lampjes op het dashboard? Of hoger benzineverbruik?

Er zit namelijk een lambdasonde vóór de kat en eentje erna. In principe zou de na-kat sonde nu foute waarden moeten detecteren omdat de kat niks meer doet. Maar wellicht heb je geluk en merk je er niks van.

post-512-0-53349600-1314740164_thumb.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...