Jump to content

koppel 90pk vs 110 pk

stor

Recommended Posts

Na het lezen van meerdere topics over chiptuning , enkele vragen

Ik heb een CRDI 90 pk versie van 2011, kan men die naar de originele 115 pk versie brengen door aanpassing van de originele software ?

(Behoud van garantie ?)

Volgens mij zijn beide modellen qua motor ,overbrenging, remmen verder identiek ?

Of zijn er verschillen ?

Op tuningsites kan je zowel de 90 pk / 235NM en de 115 pk / 255 NM pk versie upgraden

Denk dat er toch nog een verschil in (veiligheids)marge zit tussen het tunen van een versie met een laagste vermogen naar een hoger

tov het tunen van de zwaardere versie naar een nog zwaardere versie (140 pk/ 300Nm )

De motor kan dit vermogen en koppel wel aan maar de koppeling en versnellingsbak ?

Wat mij opviel in de koppelkromme :

bij de 90 pk / 235 NM versie gaat het max koppel peilsnel naar beneden na 2500 Tr/min

bij de 115 /255 NM versie behoud deze zijn max koppel tot dik 3000 tr/min om dan meer geleidelijk af te zwakken

Een meer verspreid koppel is voor mij meer van belang dan topvermogen en een tractorkoppel bij 1300 tr/min om dan te stoppen bij 2000 tr/min

Maar bijna nergens toont men de verschillen met een grafiek op de diverse sites

Iemand bevindingen hierover :rolleyes:

Ik heb een CRDI 90 pk versie van 2011, kan men die naar de originele 115 pk versie brengen door aanpassing van de originele software ?

(Behoud van garantie ?)

Volgens mij zijn beide modellen qua motor ,overbrenging, remmen verder identiek ?

Of zijn er verschillen ?

Op tuningsites kan je zowel de 90 pk / 235NM en de 115 pk / 255 NM pk versie upgraden

Denk dat er toch nog een verschil in (veiligheids)marge zit tussen het tunen van een versie met een laagste vermogen naar een hoger

tov het tunen van de zwaardere versie naar een nog zwaardere versie (140 pk/ 300Nm )

De motor kan dit vermogen en koppel wel aan maar de koppeling en versnellingsbak ?

bij de 90 pk / 235 NM versie gaat het max koppel peilsnel naar beneden na 2500 Tr/min

bij de 115 /255 NM versie behoud deze zijn max koppel tot dik 3000 tr/min om dan meer geleidelijk af te zwakken

Een meer verspreid koppel is voor mij meer van belang dan topvermogen en een tractorkoppel bij 1300 tr/min om dan te stoppen bij 2000 tr/min

Ik weet niet precies hoe die 2 diesels in elkaar zitten.. Maar zoals jij die koppelcurve omschrijft is mijn gok dat de turbo anders aangestuurd word.

(Behoud van garantie ?)

Of zijn er verschillen ?

via via heb ik vernomen dat APEC BELGIUM de aanpassingen op maat maakt. je bepaalt zelf hoeveel pk, hoeveel koppel, en spreiding toerental.

de 90pk motor voor 2010 was naar het schijnt identiek aan die van 115pk, vanaf 2010 blijkbaar niet meer.

APEC ligt in België dus de vraag is hoe ver je er wilt voor gaan. Op hun website http://www.apecbelgium.be staan maximum gegevens:

de 90pk tot max 125pk /// de 115pk tot 145pk /// de oude cee'ds zowel 90 als 115 tot 145pk

je kunt dus minder vragen voor een extra veiligheidsmarge maar ik stel voor dat je het knopje "contacteer ons voor meer informatie" gebruikt ;) (ik kan u alleen helpen met deze link, ik ken geen praktijk voorbeelden)

Ik heb begrepen dat er voorheen problemen waren met de turbo. Correct me if I am wrong, maar volgens mij was dit terugtunen een oplossing om met de bestaande hardware (turbo) verder te kunnen gaan.

Met andere woorden. Pas op wat je doet, het zou best zo kunnen zijn dat jij door het terugbrengen van het 'originele vermogen' een turboprobleem op jezelf afroept.

oké bedankt ik ga eens neuzen bij APEC

wat betreft turbo problemen : die zouden dan alleen bij de 115 pk versie geweest zijn

en daarna opgelost met een andere turbo ?

Ik ga nog eens verder info inwinnen en ondertussen :rolleyes: verder rijden

De Turboproblemen waren of zijn geen echte turboproblemen. De motoren van het eerste type hadden een probleem van een lekkage mbt uitlaatgasverlies tussen de cilinderkop en de uitlaatcollector en/of uitlaatgas verlies tussen turbo en uitlaatcollector. Dit euvel wordt onder garantie vervangen.

Voor mensen met dit euvel kan ik je betreffende document toesturen en kan je deze onder de neus van de dealer houden om te laten maken..

Wil je chippen zoals het heet is alles mogelijk. Wat ik je adviseer is ten alle tijden een chip op maat en je wagen voor en na laten testen op een rollenbank en darna zelf een testrit maken met betreffende ingenieur..