Jump to content

trekkracht sportage 2.0 x-tra febr. 2011

bonne1

Recommended Posts

Beste leden,

sinds februari j.l. ben ik ik het bezit van een sportage 2.0 x-tra. Wat mij ontzettend tegenvalt is de trekkracht die hij heeft. In de specificaties wordt hierover wel hoog opgegeven. Met optrekken en bij het inhalen kost het veel tijd voordat hij op gang is. Vergeleken met mijn vorige auto een ford cmax 2.0 diesel tdci is mijn nieuwe auto traag. zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Met vriendelijke groet,

bonne1

Je kan een dieselmotor niet vergelijken met een benzinemotor als het gaat om trekkracht.

bij een dieselmotor wordt de zuiger met 40 bar naar naar zijn ODP gestampt.

Bij een benzinemotor is dat ongeveer de helft.

De Compressieverhouding van een dieselmotor in om en nabij 1:23 de benzinemotor komt ternauwernood aan de 1:10.

Het max.koppel van de Sportage 3 komt pas vrij bij 4600 tpm en bedraagt maar 194 Nm, dit is voldoende mits je de motor maar op toeren houdt.

Wil je dus gaan inhalen met een caravan erachter bij 80 km/u dan zal je dus moeten terugschakelen naar de derde versnelling om in de buurt van die 4600 tpm komen. (Lees max trekkracht)

Een dieselmotor bereikt zijn max. koppel veel eerder bij een veel lager toerental. En zijn over het algemeen veel betere caravantrekkers.

Een voorbeeld: Ooit een landbouwtrekker met een benzinemotor tegengekomen, of een vrachtauto?

En dan kunnen we het nog hebben over een lange slag motor, een vierkante motor en een overvierkante motor, of een turbo motor, dit alles heeft te maken met het koppel (trekkracht wat een motor levert bij een bepaalt motortoerental.

Dus wi je een goede caravantrekker hebben dan moet je gaan zoeken naar een diesel aangedreven auto met een hoog koppel bij een zo laag mogelijk toerental.

Even zomaar de moderne vrachtauto bereikt zijn Max. koppel al dij ongeveer 1100 tpm !!!!!!

Ik weet niet wat dit met nieuws te maken heeft vanuit Kia Motors Nederland.

Daarom heb ik dit topic verplaatst daar naar waar dit thuishoort.

Ik weet niet wat dit met nieuws te maken heeft vanuit Kia Motors Nederland.

Daarom heb ik dit topic verplaatst daar naar waar dit thuishoort.

Dan mag je deze nogmaals verplaatsen naar SP2

De X-tra is een SP2

Voor de geruststelling van de Topic Starter, de trekkracht van de SP3 2.0 icm automaat is nog bedroevender, behalve als je

het pedaal DOOR de vloer drukt.

Dan gaat hij van Jetje.... :-)

Dan mag je deze nogmaals verplaatsen naar SP2

De X-tra is een SP2

Voor de geruststelling van de Topic Starter, de trekkracht van de SP3 2.0 icm automaat is nog bedroevender, behalve als je

het pedaal DOOR de vloer drukt.

Dan gaat hij van Jetje.... :-)

Kan ook een Sp3 zijn hoor...

Kan ook een Sp3 zijn hoor...

Feitelijk niet. Het gaat hier om een 2.0 en die zou (in principe) alleen vanaf een X-ecutive uitvoering leverbaar zijn, dit volgens de prijslijsten. Een 1.6 kan wel als X-tra geleverd worden (als enige!).

Zo zou het moeten zijn.

Echter: heel raar, maar ik heb een tijdje geleden een dealer in het hoge Noorden gesproken en die vertelde wel degelijk 2.0 X-tra's te hebben (SP3). Dus ik ben de weg kwijt :lol: Misschien alleen op speciale bestelling??

Feitelijk niet. Het gaat hier om een 2.0 en die zou (in principe) alleen vanaf een X-ecutive uitvoering leverbaar zijn, dit volgens de prijslijsten. Een 1.6 kan wel als X-tra geleverd worden (als enige!).

Zo zou het moeten zijn.

Echter: heel raar, maar ik heb een tijdje geleden een dealer in het hoge Noorden gesproken en die vertelde wel degelijk 2.0 X-tra's te hebben (SP3). Dus ik ben de weg kwijt :lol: Misschien alleen op speciale bestelling??

:offtopic:

Sorry mede (st)rijders jullie horen de motor lopen maar weten niet waar de start/stop knop zit. :no:

Vanaf het begin was er wel degelijk de mogelijkheid om Sportage III 2.0 X-tra in de Benzine en de Diesel uitvoering te kopen in Nederland. tot Oktober 2010

Bij de invoering van de 1.6 zijn deze verdwenen zie prijslijst Oktober 2010.

En voor diegene die het niet willen geloven ik heb geen video en geen foto's alleen de prijslijsten. :2guns::osama:

Hij vertelde dat hij in februari jl. zijn SP heeft gekregen dus ik ging er van uit dat het dan ook om de dan geldende leverings/prijslijst ging.

Akkoord, hij zou hem ook voor oktober kunnen hebben besteld maar dan zou hij 5 maanden hebben moeten wachten voor levering en dat kwam volgens mij toen nog niet voor met een 2.0B.

Bij de dealer in het noorden ging het dan waarschijnlijk om oude voorraad?

Hij vertelde dat hij in februari jl. zijn SP heeft gekregen dus ik ging er van uit dat het dan ook om de dan geldende leverings/prijslijst ging.

Akkoord, hij zou hem ook voor oktober kunnen hebben besteld maar dan zou hij 5 maanden hebben moeten wachten voor levering en dat kwam volgens mij toen nog niet voor met een 2.0B.

Bij de dealer in het noorden ging het dan waarschijnlijk om oude voorraad?

Naar mijn mening ging dit topic over trekkracht, of niet?

:arabia:

Je hebt helemaal gelijk :wink:

Hoe krikken we die trekkracht een beetje op

Sport luchtfilter, andere uitlaat ?

(deze klinkt zo knerperig)

Zet dat zoden aan de dijk ?

Van mij mag er ook wat meer pit in ahw.

Voor normaal mee tuffen is het voldoende, voor het sport gevoel niet.

Vandaar dat sport-age ? :wink:

Ik moet zeggen dat in het begin mij de trekkracht van de SP3 2.0 ook wat tegen viel maar nu heb ik er ruim 10.000km op de teller staan en nu lijkt de motor meer los te komem ,maar het blijft wel een motor die je op toeren moet houden voordat de (164)pk,s vrijkomen..

In het begin is de SP3 zeker in de X-tra uitvoering geleverd als 2.0

Het was al snel duidelijk dat we minimaal X-ecutive plus pack's gingen verkopen dus is de X-tra uit het assortiment gehaald.

Er zullen er vast nog een aantal in het land staan, ik had zelf een X-tra 4WD besteld en gelukkig verkocht ;)