Jump to content

1e onderhoudsbeurt in Duitsland

beatus

Recommended Posts

Nu de teller richting 10.000 km gaat en ik over anderhalve maand 3 weken Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk onveilig (hoop) te maken met de Sportage (verleden jaar was dit rond de 8000 km) is het niet onwaarschijnlijk dat de 1e onderhoudsbeurt tijdens de vakantie gaat vallen.

Zou deze nou ook gedaan mogen worden door een Kia dealer in Duitsland of Oostenrijk? Tsjechië liever even niet :D...... Anders moet ik dit voor de vakantie laten uitvoeren i.p.v. bij 15.000 km.

Wie weet hier meer over

Het laatste..

Deze regel komt uit het Kia-onderhoudsinterval boekje welke je kan downloaden bij Kia.

* Bij de Sportage V benzine dient om de 12/36/60/84/108 maanden of 15.000/45.000/75.000/105.000/135.000 km een Oliebeurt uitgevoerd te worden.

Dus allebei....

DONG! <meneer cactus stem> de volgende ronde! </meneer cactus stem>

JAAAAAAAAAAAAAAAAAHAAAAAAAAAAAAAAAAa we hebben er weer eentje !!!!! HOERA!!!! :sorcerer: :sorcerer: :sorcerer: :sorcerer:

De vorige was alweer een paar weken geleden. Het werd ook al weer eens hoog tijd!

BW, Ger.W. en andere geïnteresseerden: mannen kom er maar weer in!

*EB pakt bier en chips en kijkt weer met belangstelling toe

P.S. en deze keer niet alles gaan wegcensureren voordat ik alle reacties gelezen heb!! Dank.

Staat NIET in je boekje.

Staat op de site van KiaMNL..

Eerste is Europees en is correct

Oliebeurt is ONNODIG !

*plop, bw doet blik open en wacht af..*

Dus met andere woorden wat op de Kia site staat klopt niet ?

Plop,Plop ;)

Bij je nieuwe auto heb je documentatie gekregen middels instructieboekje.

Die moet je zorgvuldig doorlezen en interval-instructies aanhouden.

beurt 30K of 1 jaar, wat het eerste komt.

Hoe ingewikkeld is dat ?

Bij je nieuwe auto heb je documentatie gekregen middels instructieboekje.

Die moet je zorgvuldig doorlezen en interval-instructies aanhouden.

beurt 30K of 1 jaar, wat het eerste komt.

Hoe ingewikkeld is dat ?

Dat is niet ingewikkeld, maar dan klopt het niet wat op de site staat.

Dat je het instuctie-boekje moet aanhouden dat begrijp ik, ga mij auto aankomende woensdag halen

dus zal het over het onderhoud zeker hebben,wil geen misverstanden hebben hierover. Bedankt.

Zal ik je iets verrassends vertellen ?

Dealer gaat je vertellen dat jouw auto bij 15K beslist retour moet voor oliewissel van pakembeet 150 eu.

Mind you, Kia levert af met vol synthetische olie.

Bij normaal gebruik valt de 15K van KiaMNL samen met het OH interval van 1 jr. van de gemiddelde boerenl..

Voor meer/veel-rijders ligt het nogal anders…….

Oké ....... Een open deur met mijn maatje 46 proberen te openen :D

Maar is het raadzaam om een preventieve oliewissel te laten doen en een check voordat de tocht aangevangen gaat worden :)

Ik ga behoorlijk los op de snelwegen daar :P

Gisteren een navradio met acheruirij camera lateen inbouwen, werkt goed...( ooh even euthanasia op de hamster lateen uivoeren...)

M.a.w we zijn er klaar voor, volgend weekeinde een lang weekeinde naar Frankrijk...... ;) Kijken of alles werkt.

Maar is het raadzaam om een preventieve oliewissel te laten doen en een check voordat de tocht aangevangen gaat worden :)

Ik ga behoorlijk los op de snelwegen daar :P

Wat denk je zelf ??

In DE 30K 1e beurt ? de kleine dus, is oliewissel +......

Rijden man :wink:

Ik kan het zelf nog niet controleren daar ik nog aan het wachten ben tot mijn SP3 geleverd wordt maar volgens de website in België

SP3 30000km of 2 jaar

Wat de garagist me ook heeft verteld is dat de distributieriem slechts op 200000km dient vervangen te worden :o :o . Dit lijkt me geweldig overdreven.

Ik kan het zelf nog niet controleren daar ik nog aan het wachten ben tot mijn SP3 geleverd wordt maar volgens de website in België

SP3 30000km of 2 jaar

Dit klopt.

Maar voor een benzine wel met een oliewissel elk jaar

De Diesel niet, die mag 2jr of 30K

Ik dacht zelf dat er geen distributieriem meer is,maar dat daar een ketting zit? :blink::blink:

Toch bij de diesel ,of heb ik dat mis :(

Wel daar ben ik dus nog niet echt uit. De benzine versie heeft volgens bepaalde afbeeldingen die ik heb gezien wel een distributieriem. Wat de diesel betreft heb ik geen idee.

Lees dit eens.

Overigens een leuk tijdverdrijf om het wachten op je K(i)ar te verzachten: Dit forum eens volledig doorlezen (steek je een en ander van op) :D

perfect dan ziet het er toch naar uit dat de garagist gelijk had.

Zijn daar nadelen aan verbonden rijden met een aandrijfketting?

Dit klopt.

Maar voor een benzine wel met een oliewissel elk jaar

De Diesel niet, die mag 2jr of 30K

Wil niet weer de discussie opstarten...of eigenlijk wel natuurlijk. Want die 15k dealers zijn dieven van het eerste uur.

Ik heb inmiddels eens ruim de tijd genomen om het instructieboekje eens van A tot Z door te nemen...en weer terug...kan je eens aangeven waar in het instructieboekje dat staat dat de interval 30.000k of 1 jaar is? Volgens mijn boekje is het namelijk 30.000k of 2 jaar. Dit bij normale rijomstandigheden. Dus benzine interval identiek aan de diesel.

Alleen bij hele zware rijomstandigheden (waar hier in Nederland vrijwel geen sprake van is) zou je de 15k wissel dienen aan te houden OF als de aanbevolen olie (5w40 volsyntheet) niet voor handen is.

Zijn daar nadelen aan verbonden rijden met een aandrijfketting?

Geen. Alleen maar voordelen. Vooral veel gemoedsrust.

NEEN in het boekje staat Hoofdstuk 7/12

Vervang motorolie en filter (benzine) *1 *4 *5 (Elke 30.000 km of 12 maanden)

Boekje is maatgevend of ze hebben die listig herdrukt

Staat ook in mijn overzicht hierboven!