bigwade Geplaatst 11 Juni, 2011 Geplaatst 11 Juni, 2011 Staat ook in mijn overzicht hierboven! Nee niet helemaal en daar gaat het dus steeds om, jammer genoeg. Olie wissel is voor alle benzine motoren om het jaar of 30.000km. De bijlage is uit jouw .doc En die klopt dus niet. Quote
Smart Geplaatst 11 Juni, 2011 Geplaatst 11 Juni, 2011 Kijk eens naar deze onderhoudsintervallen in NL en DE. Kia-Wartungsintervalle.pdf Kia-Onderhoudsintervallen-per-model.pdf Quote
bigwade Geplaatst 11 Juni, 2011 Geplaatst 11 Juni, 2011 Kijk eens naar deze onderhoudsintervallen in NL en DE. Jazeker en dan staat voor de Sportage DE "Ölwechselintervall: alle 30.000 km / 12 Monate" en voor NL Bij de Sportage V benzine dient om de 12/36/60/84/108 maanden of 15.000/45.000/75.000/105.000/135.000 km een Oliebeurt uitgevoerd te worden. Daar heb ik meermalen op gewezen. De NL oliebeurt wordt er voor veel rijders ahw onnodig tussen geschoffeld. De gemiddelde boerenL met 15K per jaar heeft nergens last van. Dat dan weer wel. Quote
elmerblues Geplaatst 11 Juni, 2011 Geplaatst 11 Juni, 2011 NEEN in het boekje staat Hoofdstuk 7/12 Vervang motorolie en filter (benzine) *1 *4 *5 (Elke 30.000 km of 12 maanden) Boekje is maatgevend of ze hebben die listig herdrukt Het laatste. Bij mijn sportage, produktiedatum halverwege april, is die betreffende regel '30.000km of 12 maanden' verwijderd. Zie hier een foto uit mijn instructieboekje, bladzijde 7-12. *1 *4 *5 is hetzelfde gebleven: *1 = oliepeil elke 500km checken *4 = indien aanbevolen olie niet beschikbaar is, elke 15.000 wisselen *5 = motoroliepeil moet regelmatig worden gecontroleerd bladieblah Dit is dus een verschil met het ingescande instructieboekje zoals deze op het forum bekend is! Als ik mijn instructieboekje zou volgen, wat ik ook doe, zou ik 30.000km of 2 jaar kunnen aanhouden (rijden onder normale omstandigheden en met aanbevolen olie). Interval voor diesel en benzine is hierin gelijk getrokken. * EB maakt rondedansje Quote
elmerblues Geplaatst 12 Juni, 2011 Geplaatst 12 Juni, 2011 Tsja, feitelijk wordt het allemaal alleen nog maar verwarrender. Ook voor de dealers, want mijn dealer presteerde het dus om bij aflevering keurig een kaartje in het interieur te plakken dat ik verwacht word voor een oliewissel bij 15k. Terwijl dit dus echt niet meer in het instructieboekje staat. In ieder geval: ik hou mij aan het instructieboekje, dus 30k of 2 jaar. Dit kan geen gevolgen hebben voor de garantieperiode, want het staat er letterlijk zo in. Het vervelende is wel dat we nou niet weten of dit gaat gelden voor oudere SP3's. Het lijkt mij wel, want er is in de tussentijd technisch niks gewijzigd aan de SP3. Ik heb van het begin al aangegeven dat die 15k onderhoudsintervallen van Kia nederland pure lulkoek zijn. Ook het feit dat een dieselinterval (2 jaar) niet in de pas loopt met de benzineinterval (1 jaar). Ook vaak in discussie gegaan, waarbij hier op het forum complete discussies over onderhoudsintervallen zijn weggecensureerd onder het motto van 'klip en klaar' en 'het is duidelijk' om de verstandhouding met Kia Nederland niet te verstoren. Maar het blijkt wel dat als ergens iets onder het tapijt wordt gemoffeld, het altijd weer terugkomt. Quote
Smart Geplaatst 12 Juni, 2011 Geplaatst 12 Juni, 2011 Even voor de duidelijkheid. Er worden geen discussies weggemoffeld om te voorkomen dat daarmee de verstandhouding met Kia NL wordt verstoord. Die discussie durf IK wel aan! Quote
bigwade Geplaatst 12 Juni, 2011 Geplaatst 12 Juni, 2011 Dat is helaas, eenmalig wel gebeurd........ Ik heb de NL oliebeurten die er tussen gefrommeld waren aangekaart en ben daar op aangesproken. Dat werd een minder frisse discussie en de boel is weggehaald. Feit blijft dat OH voor de SP3 NIET HELDER IS.. Quote
Smart Geplaatst 12 Juni, 2011 Geplaatst 12 Juni, 2011 Daar weet ik niets van of is mij bij gebleven. Als dat zo is dan vind ik dat wel schandalig! Quote
Sjölp Geplaatst 13 Juni, 2011 Geplaatst 13 Juni, 2011 Tsja, feitelijk wordt het allemaal alleen nog maar verwarrender. Ook voor de dealers, want mijn dealer presteerde het dus om bij aflevering keurig een kaartje in het interieur te plakken dat ik verwacht word voor een oliewissel bij 15k. Terwijl dit dus echt niet meer in het instructieboekje staat. Was bij mij ook het geval maar er werd wel bij gezegd dat dit niet verplicht is en geen invloed heeft op de garantie. Volgende beurt blijft dan op 30.000 Km (dus weer maar 15K) en daarna om de 30K. Ik denk dat ik die 15K-beurt mooi ga overslaan. Quote
Alex VB Geplaatst 13 Juni, 2011 Geplaatst 13 Juni, 2011 Wees in Belgie op je hoede met het "skippen" van een onderhoudsbeurt ongeacht welk model je rijdt.. Je onderhoudsboekje is maatgevend normaal gesproken maar KIA BE en vooral de dealers wijken regelmatig af van de intervallen vermeld in je onderhoudsboekje en bij een garantie reparatie ben JIJ de klos omdat je zelfstandig volgens hun de intervallen hebt gewijzigd. Quote
elmerblues Geplaatst 13 Juni, 2011 Geplaatst 13 Juni, 2011 Dus even voor de duidelijkheid: jij als goed terwillende Belg houdt je aan de intervallen het instructieboekje zoals de fabriek het heeft gespecificeerd. De dealerorganisatie en de dealers wijken vervolgens bewust van de fabrieksintervallen af om meer geld binnen te harken. En jij bent dan de klos omdat je zelfstandig de intervallen hebt gewijzigd? Rare jongens, die Belgen. Ik zeg, annexeren die hap Quote
Alex VB Geplaatst 13 Juni, 2011 Geplaatst 13 Juni, 2011 Gelukkig is dat - mij bekend - tot nu toe nog maar bij 1 persoon zo gebeurd.. Ik was tot begin mei erg te spreken over de garantiebepalingen van KMBE totdat ze een kapotte turbo gingen linken met de onderhoudsintervallen. om de 30.000 ipv de 20.000 wat voor de huidige dieselmotoren absoluut geen probleem meer dient te zijn. TZT zal ik daar een nieuw topic over openen en dan mag iedereen zijn mening vormen. Quote
smetjesmee Geplaatst 13 Juni, 2011 Geplaatst 13 Juni, 2011 Dus even voor de duidelijkheid: jij als goed terwillende Belg houdt je aan de intervallen het instructieboekje zoals de fabriek het heeft gespecificeerd. De dealerorganisatie en de dealers wijken vervolgens bewust van de fabrieksintervallen af om meer geld binnen te harken. En jij bent dan de klos omdat je zelfstandig de intervallen hebt gewijzigd? Rare jongens, die Belgen. Ik zeg, annexeren die hap Persoonlijk denk ik dat alles afhangt van wat de lezer verstaat onder de term 'normaal gebruik'. Gezien de topicstarter met een 1.6GDI rijdt heb ik het hier enkel over de benzinemotoren. Ik ga er ook vanuit dat de aanbevolen olie gebruikt wordt. ==> De OH-intervallen die beschreven worden in de handleiding zijn tweeërlei: 1. Voor de chauffeur die zijn auto 'normaal' gebruikt geldt idd. een oliewissel om de 30.000 km of 24 maanden (wat eerst bereikt wordt) 2. voor de chauffeur die zijn auto 'niet normaal' gebruikt (= onder zware omstandigheden cfr. handleiding 7-20) gebeurt dit om de 15.000 km of 6 maanden. In de handl. 7-10 zie je wat men bedoelt onder 'verzwaard gebruik'. Volgens mij wordt dit door de dealers verschillend geïnterpreteerd (wellicht ook per land) a) veel korte ritten --> onze SP3 wordt dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer (2 x 6 km per dag). Als je dat bekijkt op jaarbasis zijn dat ongelofelijk veel korte ritten. Dus verzwaard gebruik...? b ) rijden in extreem stofferige of zanderige gebieden --> n.v.t. c) Intensief gebruik van het remsysteem --> n.v.t. (mensen in bergachtige gebieden zoals in Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, NO-Frankrijk, Italië vallen daar wel onder) Zo ook voor de Ardennen in België kan je je afvragen...? d) gebieden waar veel zout e.d. gebruikt worden (niet op de patatten maar op de baan hé ) --> enkel in de winter van toepassing bij ons. e) rijden op ruwe modderige wegen --> niet van toepassing op onze SP3 wegens geen AWD f) rijden in heuvelachtige gebieden --> idem als bij c) g) langdurig stationair draaien of rijden met lage toerentallen --> van toepassing op wie dagelijks in de file staat, ongeacht het land h) gedurende lange tijd rijden bij lage temp. en/of in een extreem vochtig klimaat --> n.v.t. in België i) > 50% rijden in druk stadsverkeer bij temp. > 32°C --> n.v.t. in België, of toch niet vaak... Neem nu 2 chauffeurs in België. De ene woont in de Ardennen, is vertegenwoordiger en rijdt veel km waarbij hij vaak in de file staat. De andere chauffeur woont aan zee, is gepensioneerd en haalt z'n SP3 enkel op zondag uit voor een korte uitstap met madam. Volgens mij gebruikt chauffeur 1 z'n wagen onder verzwaarde omstandigheden terwijl chauffeur 2 die normaal gebruikt. Ik denk dat iedereen voor zijn eigen moet uitmaken welke onderhoudsintervallen ie respecteert. En als je bereid bent daar 200 euro per jaar meer voor op te hoesten, en je voelt je er goed bij... waarom zou je dat dan niet doen? Je auto vaart er immers wel bij. En wat de dealer betreft: natuurlijk heeft die liever dat iedereen wat vroeger binnenkomt, maar niemand die zegt dat dit niet bediscussieerbaar is. Ik (2.0 CRDi) ga om de 15000 km of 1 keer per jaar omdat ik mij daar goed bij voel... Da's mijn mening... Quote
kialoog Geplaatst 13 Juni, 2011 Geplaatst 13 Juni, 2011 Nou, beetje vaag toch alles bijelkaar. 2 verschillende instructieboekjes, teksten wel en niet aangepast, zwaar of normaal gebruik, oliewissel ja - oliewissel nee enz. Ook ik heb een kaarje in de auto gevonden waarop staat: wij verwachten u voor uw volgende onderhoudsbeurt voor 07-05-2012 dus 1 jaar na aflevering = 15.000 km. Zijn hier ook dealers die dit lezen, ik zou zeggen spreek U uit over dit onderwerp, en nog beter gewoon van Kia Ned /Be, wel zo zuiver. Kialoog. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.