Jump to content

Recommended Posts

Posted

Volgende werd in een ander draadje geschreven maar dreigde volledig 'off topic' te raken, daraaom start ik even een nieuw topic:

Hey borat, ik heb mijne bij geraard motor in geraardsbergen besteld, maar kan me geen datum zeggen.

heeft me voorgesteld om Soul te huren, maar vraag € 199 euro :huh::angry: ervoor pff ,

dit heb ik er niet voor over.

ik wacht dan wel, vind dit vrij veel voor iets wat ik erna kwijt ben.

Het hangt volledig van jouw situatie af of die € 199 veel geld is.

Bedenk dat dit als voordeel heeft dat je je huidige nummerplaat kunt laten schrappen (gebeurt sowieso op het ogenblik dat je de Sportage inschrijft, tenzij je al een nummerplaat van EU-model hebt). Dit hudt in dat je geen wegentaks meer betaalt (wat je al betaald hebt, krijg je terug - duurt wel ff) en je je verzekering kunt opzeggen (teveel aan reeds betaalde premie krijg je eveneens terug). Bij opzegging verzekering krijg je een attest van schadeverleden zodat je, bij afsluiten van een nieuwe polis, in dezelfde bonus-malus blijft

De wegentaks en verzekering van je Soul worden door KIA betaald want je hebt de Soul op basis van lease-contract. Een eventuele onderhoudsbeurt (indien je een veelrijder bent) is, dacht ik, eveneens op hun kosten (maar pin me daar niet op vast want dat weet ik niet zeker)

Indien je zelf je oude wagen wil verkopen krijg je er nu nog meer voor dan over misschien wel 5-6 maanden (zeker wanneer je Sportage pas in 2012 wordt geleverd want dan is je oude wagen opeens één jaar ouder). Komt nog bij dat, zo je huidige wagen ongevalvrij is, je niet het risico loopt dat hij nog in een ongeval wordt betrokken en je nog meer verlies lijdt (of zelfs perte-total wordt gereden).

Indien je dealer je oude voertuig aan een vastgestelde prijs overneemt blijft natuurlijk enkel het risico op een ongeval.

Het loont dus zeker de moeite een rekenmachientje ter hand te nemen en één en ander eens uit te rekenen.

Mijn vorige Sportage was nog omnium verzekerd en mijn rekening was dat ik omzeggens geen extra kosten had bij het huren van een Soul. Toen ik bij de dealer was om één en ander te bespreken bleek echter dat mijn nieuwe diezelfde dag werd gemaakt :D

Posted

ok dit begrijp ik wel,

maar voor iets waar ik niet kan aan doen, € 199 euro gaan betalen vind ik absurd.

bij aankoop word beloofd van een levertermijn, en daarna moet ik dan € 199 euro gaan betalen omdat de termijn niet lukt.

lijkt me (opgezet spel)

Posted

ok dit begrijp ik wel,

maar voor iets waar ik niet kan aan doen, € 199 euro gaan betalen vind ik absurd.

bij aankoop word beloofd van een levertermijn, en daarna moet ik dan € 199 euro gaan betalen omdat de termijn niet lukt.

lijkt me (opgezet spel)

Ik begrijp je gevoelens maar wat kan je er aan doen?

Posted

Ysie: niets zeker

Zijn hier mensen die dit doen?

is dit huur contract? of hoe werkt het exact? iemand meer info hierover

Posted

Ik vind het geweldig dat een concessiehouder/dealer dit doet. Ze zijn het niet verplicht.. En € 190,-/maand is meer dan een schappelijke prijs.. Deze auto kost hun nl ook geld en dat moet op de een of andere manier terug verdient worden.. Meestal is de dagprijs van een vervangwagen € 28,- tot € 35,-/dag.. Dus reken uit je winst..

Ik zou het doen..

Posted

Als je even uitrekent wat een auto per maand kost w.b. afschrijving, wegenbelasting en verzekering schrik je je rot.

Dan is 199,- eu/mnd een uitstekende aanbieding.

Sterker nog, ik zou die bestelling annuleren.. :lol:

Posted

Veel optie's hebben we niet, ofwel wagen annuleren (maar is dit een goede optie, moet ieder voor zich uit maken)of met oudere wagen blijven rijden maar dan kans een groter bedrag kwijt te zijn naar verkoopwaarde, of kia soul huren.

Als je eens zoals BW zei alles uitrekent is het niet zo duur en een goede oplossing maar omgekeerd ja, is natuurlijk geld teveel!!

Posted

Heeft iemand al ervaring met huren ervan?

Want ik ben bang voor schade etc... hoe verloopt dit dan allemaal?

Vraag je toch even aan de dealer ?

Ik zou er niet zo moeilijk over doen hoor.

Ik neem aan dat je er net zo zuinig mee om gaat alsof het je eigen auto zou zijn..

Voor 199 euro p/mnd ex de brandstof kun je normaal gesproken geen auto rijden hoor.

Posted

klein vraagje hierover,

Kan dit enkel als de vermelde leveringstermijn verstreken is?

Posted

Veel optie's hebben we niet, ofwel wagen annuleren (maar is dit een goede optie, moet ieder voor zich uit maken)of met oudere wagen blijven rijden maar dan kans een groter bedrag kwijt te zijn naar verkoopwaarde, of kia soul huren.

Als je eens zoals BW zei alles uitrekent is het niet zo duur en een goede oplossing maar omgekeerd ja, is natuurlijk geld teveel!!

Waar heb jij de jouwe gekocht, ik bij julien in gent. Heb er zo wel al een paar tegengekomen van die vervangsouls. ik ben vandaag weest vragen hoe het nu eigenlijk gaat voor zo een huursoul en de verkoper wist mij wel te vertellen dat het een weekje of 2 zou duren eer er eentje beschikbaar was. Maar dat zij wel alle kosten moeten dragen voor deze wagens, dus doet kia eigenlijk niets aan het probleem he, ze stellen het enkel voor en de dealer moet dit dan maar doen, terwijl die er toch eigenlijk niets kan aan doen dat die producties niet uitgevoerd worden he want dit is volgens mij het probleem he, ik dank dat die fabriek meer stilligd dan dat er gewerkt wordt.

Posted

want dit is volgens mij het probleem he, ik dank dat die fabriek meer stilligd dan dat er gewerkt wordt.

Hoe komt je hier toch bij ? :blink:

Kia BE, Kia NL, Kia WW wil heeeeeeeeeeeel graag verkopen en tevreden klanten hebben.

Denk je nou echt dat in die hyper moderne fabrieken de jungs aan de wodka hangen om 10 uur in de morgen ?

Daar staat wel ergens boven-in een hele strenge Koreaan hoor, maak je geen zorgen.

Gevalletje hogere vraag dan aanbod.

Wees blij dat ze de boel niet afraffelen.

In NL kennen we die Soul route niet maar ik kan je verzekeren dat je GEEN auto kunt rijden van ±16.000 Euro voor 6,63 Euro per dag.

Posted

Kia BE, Kia NL, Kia WW wil heeeeeeeeeeeel graag verkopen en tevreden klanten hebben.

Denk je nou echt dat in die hyper moderne fabrieken de jungs aan de wodka hangen om 10 uur in de morgen ?

Daar staat wel ergens boven-in een hele strenge Koreaan hoor, maak je geen zorgen.

Gevalletje hogere vraag dan aanbod.

Wees blij dat ze de boel niet afraffelen.

In NL kennen we die Soul route niet maar ik kan je verzekeren dat je GEEN auto kunt rijden van ±16.000 Euro voor 6,63 Euro per dag.

Zou dat matige sturen door de wodka gekomen zijn :D

Posted

Hallo! KIA is geen SAAB hoor! ;)

KIA heeft gewoon een miscalculatie gemaakt mbt de vraag naar de SP3. Het is iets wat kan gebeuren. Daarbij heeft er in Japan nog een aardbeving roet in het eten gegooid waardoor enkele onderdelen niet meer leverbaar waren en zijn. En om hier boven te komen moeten ze met man en macht werken, maar helaas zitten er maar 24 uur in een dag en zijn er 7 dagen in een week, waarvan er gebruikelijk maar 5 dgn. gewerkt worden.

Men kan het misschien absurd vinden om voor een huurwagen € 199,- te moeten betalen, maar ze bieden je wel een oplossing. KIA had je ook lekker in je vet gaar kunnen laten koken. De keus is aan jou, Een auto rijden die jou alleen maar € 199,- kost totdat die van jou geleverd is of blijven rijden met je wagen die je hebt ingeruild bij de aankoop van de Sportage en het risico lopen dat je straks moet bijbetalen omdat de waarde van je verkochte auto minder is..

Guest asterix
Posted

Mee eens en ik snap dat ze zich ook verkeken kunnen hebben op de enorme plotselinge vraag.

Maar wat ik niet goed kan begrijpen is dat het inzicht in de levertijden zo lastig is.

Ik mag toch wel hopen dat ze niet elke ochtend eens een rondje in het magazijn lopen en kijken welke auto's ze die dag kunnen maken met de onderdelen die toevallig zijn binnengekomen. Ik ga ervan uit dat ze voorraadoverzichten hebben en productieplanningen. Veel is geautomatiseerd en die robots pakken ook echt niet zomaar iets uit de bak en lassen dat vast.

Wat meer communicatie over de (correcte) status van een bestelling, productie en leverings zou 90% van de ontevredenheid al weghalen denk ik.

Marcel

Guest asterix
Posted

Oh ja, en hoe stoer zou het niet zijn als er wat camera's in de fabriek hingen zodat je via het internet naar het productieproces kan kijken ...

Marcel

Posted

Wat ik raar vind is dat er hier een paar keer sprake is van een lagere inruilwaarde van je oude wagen.Als je dealer een prijs op papier heeft gezet is hij verplicht van die prijs te handhaven ongeacht de langere leveringstijd.Laat jullie dus niet gek maken(of heb ik de kleine lettertjes over het hoofd gezien :blink: )

Posted

Als jij een inruilprijs hebt afgesproken met je dealer en je nieuwe wagen komt binnen de gestelde termijn is er niets aan de hand. Maar, duurt de levertijd 6 maanden langer of zelfs nog langer dan je in eerste instantie gehoord hebt gekregen is het niet meer dan logisch dat je dan ook 6 maanden of langer met je "oude" wagen blijft rijden, deze dan ook meer km maakt en dus voor de dealer minder waard is geworden.

Posted

Als jij een inruilprijs hebt afgesproken met je dealer en je nieuwe wagen komt binnen de gestelde termijn is er niets aan de hand. Maar, duurt de levertijd 6 maanden langer of zelfs nog langer dan je in eerste instantie gehoord hebt gekregen is het niet meer dan logisch dat je dan ook 6 maanden of langer met je "oude" wagen blijft rijden, deze dan ook meer km maakt en dus voor de dealer minder waard is geworden.

Begrijp ik wel maar jij vraagt toch niet liever dan dat je wagen geleverd wordt.In zekere zin blijven zij dan in gebreke(alhoewel de dealer ook afhankelijk is van de vooruitgang in de fabriek).

Posted

Wat ik raar vind is dat er hier een paar keer sprake is van een lagere inruilwaarde van je oude wagen.Als je dealer een prijs op papier heeft gezet is hij verplicht van die prijs te handhaven ongeacht de langere leveringstijd.Laat jullie dus niet gek maken(of heb ik de kleine lettertjes over het hoofd gezien :blink: )

Klopt, daarom dat ik schreef: Indien je zelf je oude wagen wil verkopen .....

Ik heb mijn bestelbon eens bovengehaald en de kleine lettertje gelezen.

...De overnamewaarde van het tweedehandsvoertuig, overeengekomen bij de bestelling van het nieuwe voertuig, is definitief, voor zover de staat van het tweedehandsvoertuig op het ogenblik van zijn levering door de koper, met uitzondering van kleine, voor de verkoper niet-essentiële details, volledig overeenstemt met de beschrijving ervan op het bij de bestelbon gevoegd document. (wat een zin!)

Daar kun je dus alle kanten mee op. Wanneer een flinke kras op een deur voor je dealer een 'niet-essentieel detail' is, kom je er goed van af. Vindt hij echter dat je de deur eerst moet laten herspuiten, kost het je geld...

Hetelfde met het aantal afgelegde kilometers. Op mijn bestelbon stond het aantal verwachte kilometers tegen leveringstijd. Ik had al ruim geschat, maar was er toch een paar duizend kilometer over (en ik had maar 1,5 maand langer moeten wachten). Voor mijn dealer maakte het niet uit of en hoeveel ik erover zat, maar als je te doen hebt met een muggenzifter (die je het leven zuur hebt gemaakt door hem om de 2 dagen aan zijn vel te zitten over de levertijd ;) ) kan ik mij voorstellen dat die per 1000 Km een betaald bedrag gaat aftrekken van de overeengekomen overnameprijs.

Kort gezegd, ieder moet naar zijn situatie kijken of het loont om een Soul te huren. Ik denk daarbij aan de relatie met de dealer, welke verzekering loopt op het huidige voertuig (omnium of niet, want dat bepaalt je kosten bij een eventueel ongeval), en weet ik veel wat nog kan meetellen.

Ik ben dit topic enkel gestart omdat 'dirkdsm' zo verontwaardigd was dat men hem € 199 vroeg voor die Soul en wilde enkel aantonen dat je je niet blind moet staren op dat bedrag omdat er andere kosten en risico's wegvallen waardoor het opeens toch gunstig is dan je aanvankelijk dacht.

Posted

Kort gezegd, ieder moet naar zijn situatie kijken of het loont om een Soul te huren. Ik denk daarbij aan de relatie met de dealer, welke verzekering loopt op het huidige voertuig (omnium of niet, want dat bepaalt je kosten bij een eventueel ongeval), en weet ik veel wat nog kan meetellen.

Ik ben dit topic enkel gestart omdat 'dirkdsm' zo verontwaardigd was dat men hem € 199 vroeg voor die Soul en wilde enkel aantonen dat je je niet blind moet staren op dat bedrag omdat er andere kosten en risico's wegvallen waardoor het opeens toch gunstig is dan je aanvankelijk dacht.

Ja,veel hangt af van wat voor dealer je hebt.Zoals ik een paar keer gelezen heb moet die "Geraard" in Geraardsbergen ook niet bij de beste gerekend worden.Als je je klanten al een datum van productie geeft in augustus ben je toch niet goed bezig.Dus is "dirkdsm" zijn vrees wel gegrond.

Even off topic.Voor ik mijn Sportage had was er in de industriezone aan mijn werk één die al een tijdje met zijn nieuwe Sportage mocht pronken.Was één van de gelukkigen die zijn wagen snel had(toonzaalmodel?).Nu heb ik gezien dat er al een paar weken een Soul huurwagen staat.Dan ook nog van Geraard <_< .Ofwel heeft die een serieus probleem aan zijn Sportage of nog erger,heeft hij die in de prak gereden :blink: .Zal dan ook weten wat "wachttijden" inhouden.

Posted

Ja,veel hangt af van wat voor dealer je hebt.Zoals ik een paar keer gelezen heb moet die "Geraard" in Geraardsbergen ook niet bij de beste gerekend worden.Als je je klanten al een datum van productie geeft in augustus ben je toch niet goed bezig.Dus is "dirkdsm" zijn vrees wel gegrond.

Even off topic.Voor ik mijn Sportage had was er in de industriezone aan mijn werk één die al een tijdje met zijn nieuwe Sportage mocht pronken.Was één van de gelukkigen die zijn wagen snel had(toonzaalmodel?).Nu heb ik gezien dat er al een paar weken een Soul huurwagen staat.Dan ook nog van Geraard <_< .Ofwel heeft die een serieus probleem aan zijn Sportage of nog erger,heeft hij die in de prak gereden :blink: .Zal dan ook weten wat "wachttijden" inhouden.

Misschien is het een verkoper van die Geraard die met een demowagen reed.

De demo zal verkocht zijn en nu moet ie met een ander model de baan op... hihi laugh.gif

Posted

Misschien is het een verkoper van die Geraard die met een demowagen reed.

De demo zal verkocht zijn en nu moet ie met een ander model de baan op... hihi laugh.gif

Dan moet hij als verkoper niet veel verdienen dat hij ook nog ergens anders tewerkgesteld is :lol: .

Posted

Dus als ik het goed begrijp, die je te wachten tot wanneer de datum van de leveringstermijn is overschreden vooraleer je recht hebt op deze Huurwagen.

Kan namelijk nu mijn huidige wagen verkopen maar moet nog volgens mijn bestelbon wachten tot februari 2012. :o :o :(