bobcom Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Ben nieuw op dit forum en in de wereld van de 4WD-mobielen. Heb pas een Sorento 2.5 CRDi van 2004 gekocht, 118.000 km, jaar garantie, maar de dealer is nog vrij vers - weet er niet alles van. Bovendien is het hier Italie en platteland, dus high-tech staat ook niet hoog genoteerd. Vandaar mijn vragen op dit forum. Ten eerste branden soms alle twee de 4WD-lichtjes bij het wegrijden in normale stand (ik heb de schakelaar met 2WD-4WDHi-4WDLow). Het lijkt erop dat het inschakelen van 4WD dan niet werkt, maar zeker weet ik het niet. Het is tot dusver na een poosje vanzelf overgegaan. Moet ik me a: hier zorgen over maken en b: iets aan laten doen (zo ja, wat?) Verder lees ik (op het forum en op mijn portier) de nodige waarschuwingen over het ontzien van de turbo. Ik rij vaak lange stukken, doorgaans rond de 140 km/u (3200 toeren) - hoe lang moet ik hem dan uit laten lopen, bijv. bij tanken? Tenslotte: er zitten nu 245/65/17 Wrangler banden onder (nieuw) - volgend de dealer "M & S", mud & snow, toegelaten als winterbanden in Duitsland. Klopt dit? Als ik in november door Duitsland heen moet zit ik liever goed. Zie jullie adviezen/opmerkingen graag tegemoet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Winterbanden en M+S banden Volgens de Duitse wetgeving gelden winterbanden, M+S-banden en all weather-banden (vierseizoensbanden) als geschikte banden in winterse omstandigheden. Deze banden hebben een sneeuwvlokjessymbool of een M+S-logo. Eigenlijk zijn M+S-banden zijn bedoeld voor het rijden door modder en sneeuw. Alleen als er op zo'n band ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, geldt de band als allround winterband. Het M+S-logo is te vinden op alle winterbanden, all season-banden en soms zelfs op zomerbanden, en zegt eigenlijk weinig over de eigenschappen van de band als winterband. Maar voor de Duitse wetgever zijn ze goed genoeg om aan de wettelijke definitie van winterband te voldoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Angelique Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Vraag 1: geen idee, maar het lijkt me niet kloppen. Maar mijn 4wd-switchknop ziet er anders uit, dus wie weet. Hopelijk reageert er nog iemand die dit wel weet. Vraag2: Bij starten eerst een minuut stationair laten draaien, zo ook voordat je ,m uitzet. Geen lange afstanden op hoge snelheden. 140 valt naar mijn ervaring daar nog niet onder, dan moet je meer denken aan continue 160. Vraag 3: S &W banden zijn goed voor Duitsland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted July 6, 2011 Share Posted July 6, 2011 Alleen in 2WD rijden op verharde wegen. 4WD-HI alleen gebruiken bij nat of besneeuwd wegdek of op onverharde wegen. Je mag vanuit 2WD naar 4WD-HI (en terug) schakelen tot 80 km/uur. 4WD-LOW ALLEEN INSCHAKELEN VANUIT STILSTAND (koppeling intrappen en in vrijstand) en UITSLUITEND GEBRUIKEN OP ONVERHARDE WEGEN OF IN HET TERREIN. ik schrijf dit bewust in grote letters, omdat je je tussenbak anders naar de maan helpt. En dan ben je snel 2500 euro lichter. Lees aub goed de instructies over het gebruik van vierwielaandrijving in de handleiding. Knipperende 4WD lampjes tijdens het rijden is geen goed teken. Wellicht ergens een los kontakt. Voor de zekerheid laten checken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bobcom Posted July 7, 2011 Author Share Posted July 7, 2011 Bedankt voor reacties. Probleem van de 4WD-lampjes zou wel eens samen kunnen hangen met teveel haast - starten, schakelen, weg - hee, lampjes. Ik geef de auto (mede op advies van Angelique) nu na het starten even de tijd om na te denken wat hij wil gaan doen en sindsdien geen lampjes meer gezien - behalve als ik ze wilde zien, natuurlijk. Is eigenlijk geen wonder, mijn computer heeft 3 minuten nodig om op adem te komen als hij is gestart. @masimo - lampjes springen onder het rijden niet aan, was alleen bij wegrijden dat ze bleven branden - zie boven. Adviezen voor wat betreft in- en uitschakelen 4WD: bedankt, heb uiteraard eerst het users manual gelezen (zelfs nog voor het koopcontract). Wat die banden betreft: zoveel modder en sneeuw zullen ze niet zien, en superwinterstrapatsen zal ik ook niet uithalen. Ik weet iig dat ik in D en CH aan de regeltjes voldoe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted July 7, 2011 Share Posted July 7, 2011 Alles goed dus Veel plezier met de auto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.