Jump to content

Zoemend geluid in achter Differentieel

Lendering

Recommended Posts

Beste forum leden,

Ik rij al vanaf 2004 na alle tevredenheid met verschillende Sorento 's .

Sind een aantal weken een vreemd zoemend geluid achter in de auto, wat steeds meer werd.

Afgelopen week toch maar even na de garage en ja hoor groot probleem.

Het achter Differentieel is stuk (auto heeft pas 88000km gelopen) en moet worden vervangen.

Schade post 3200 euro, als je snel zegt is het veel.

Nu is de komt het verveelde van het verhaal en meteen een les voor alle leden.

De auto is van 3-juli-2008 dus net iets meer als 3jaar en dus geen garantie meer nu zou je denken dat er toch spraken is van een coulance regeling.

Maar nee Kia nederland zegt deze auto is in 2009 ingevoerd uit duitseland en kunnen dus niets doen. Op mijn vraag waarom niet was het antwoord.

We hebben niets aan deze auto verdien daarom.

Dus het moraal van het verhaal let goed op aan het einde van je garantie periode....

Ik ben klaar met Kia

Frank Lendering

Heel vervelend verhaal natuurlijk.

Hoe heb je de auto gekocht? Bij een garagebedrijf of particulier?

Oorzaak is waarschijnlijk slecht onderhoud of geen onderhoud aan de diff's. Als de olie uit het differentieel zwart is zal de originele olie (met koolstof toevoeging) er nog inzitten, terwijl de olie (bij normaal gebruik) iedere 2 jr / 30.000 km ververst moet worden.

Ik kwam laatst een achterdiff tegen via Onderdelenlijn.nl. Zat nog in de achter-as. De komplete achter-as moest 750 euro kosten. Dus wellicht even de "slopers" rondbellen. Onderdeelnummer van het diff staat wellicht nog op het diff op een wit stickertje.

Heel vervelend verhaal natuurlijk.

Hoe heb je de auto gekocht? Bij een garagebedrijf of particulier?

Oorzaak is waarschijnlijk slecht onderhoud of geen onderhoud aan de diff's. Als de olie uit het differentieel zwart is zal de originele olie (met koolstof toevoeging) er nog inzitten, terwijl de olie (bij normaal gebruik) iedere 2 jr / 30.000 km ververst moet worden.

Beste Masimo,

Ik deze auto bij een garage in deutseland gekocht met 7000 km erop en was toen net geen jaar oud.

Ben toen in nederland meteen naar winters in valkenswaard gegaan voor zijn eerste beurt.

Al andere beurt zijn optijd gebeurt en door winters.

Ook heeft de auto niet een druppel olie gelekt.

Ik denk niet dat er spraken is van slecht onderhoud maar een productie fout van daar dat ik niet blij ben.

Ik heb zelf tegen Kia Nederland zegt dat ik de uren en de inkoopsprijs van het Diff wil betalen(750$ plus 4 uur arbeid) maar nee.

Antwoord Kia Nederland wij geven geen inkoopprijs door aan klanten. (ff goed googlen en je weet wat het kost ik Korea)

Voor als nog gaat Kia ook geen geld meer aan mij verdienen.

Frank Lendering

Benieuwd wanneer BW komt met ze zure bom/auw gurk award :D

voor de rest kan ik me de reactie van KMNL best goed begrijpen als zij voor elke import auto moeten gaan opdraaien gaan ze failliet.. Je zou voor coulance toch echt bij je dealer moeten zijn..

Beste Masimo,

Ik deze auto bij een garage in deutseland gekocht met 7000 km erop en was toen net geen jaar oud.

Ben toen in nederland meteen naar winters in valkenswaard gegaan voor zijn eerste beurt.

Al andere beurt zijn optijd gebeurt en door winters.

Ook heeft de auto niet een druppel olie gelekt.

Ik denk niet dat er spraken is van slecht onderhoud maar een productie fout van daar dat ik niet blij ben.

Ik heb zelf tegen Kia Nederland zegt dat ik de uren en de inkoopsprijs van het Diff wil betalen(750$ plus 4 uur arbeid) maar nee.

Antwoord Kia Nederland wij geven geen inkoopprijs door aan klanten. (ff goed googlen en je weet wat het kost ik Korea)

Voor als nog gaat Kia ook geen geld meer aan mij verdienen.

Frank Lendering

Ik weet niet of de garage er al aan gewerkt heeft. Maar als er nog niemand aan het diff gezeten heeft zou ik toch de olie aflaten en kontroleren. Goed kijken wat er voor zooi op de magnetische aflaatschroef zit.

Verder je rekeningen nakijken wat er bij de verschillende onderhoudsbeurten gedaan is.

Ik weet niet welk achterdifferentieel in jouw Sorento zit: Limited Slip (LSD) of een gewoon.

Als er toch olie ververst is, is mischien de foute olie gebruikt (zonder LS toevoeging in een LSD).

Je zou niet de eerste zijn die voor niet gepleegd of verkeerd onderhoud betaald. Ik ben wellicht bevooroordeeld m.b.t. dealers/garages vanwege een aantal slechte ervaringen.

Als je onderhoudsboekje afgetekend is en toch blijkt dat het onderhoud niet of niet juist is gebeurd, heb je in ieder geval een poot om op te staan.

Over prijzen hoef je me niks te vertellen. We worden in Nederland gewoon opgelicht. Ik heb laatst remschijven vervangen. Dealer vraagt 150 euro voor een achterschijf, de automaterialenzaak 120 euro, terwijl een schijf in Duitsland 38 euro kost. Onderdelen zijn in Duitsland enorm goedkoper.

Wat is hier met dat forum aan de hand. Volop bericht aan het bewerken, heb ik daar plots geen recht toe????

Anyway, nieuwe poging:

Ik weet niet of de garage er al aan gewerkt heeft. Maar als er nog niemand aan het diff gezeten heeft zou ik toch de olie aflaten en kontroleren. Opvangen in een maatbeker en hoeveelheid en toestand checken. Foto's!!! Goed kijken wat er voor zooi op de magnetische aflaatschroef zit (evt. metaalsplinters).

Verder je rekeningen nakijken wat er bij de verschillende onderhoudsbeurten gedaan is.

Ik weet niet welk achterdifferentieel in jouw Sorento zit: Limited Slip (LSD) of een gewoon.

Als er toch olie ververst is, is mischien de foute olie gebruikt (zonder LS toevoeging in een LSD).

Je zou niet de eerste zijn die voor niet gepleegd of verkeerd onderhoud betaald. Ik ben wellicht bevooroordeeld m.b.t. dealers/garages vanwege een aantal slechte ervaringen.

Als je onderhoudsboekje afgetekend is en toch blijkt dat het onderhoud niet of niet juist is gebeurd, heb je in ieder geval een poot om op te staan.

Ik heb ook een probleem gehad met het achterdiff. Dat veroorzaakte vibraties in de auto. Ik heb mijn Sorento gekocht toen ie 3 jaar oud was met 33.000 km op de teller. Boekjes erbij, alles netjes afgetekend. Alle olies ververst, ook de diffs? "Ja, natuurlijk meneer, we zorgen hier goed voor Uw auto!" Ja, dooooeeeii.

Drie lokale dealer hebben het probleem onderzocht (kosten waren voor de verkoper). Na uren zoeken, uitlijnen, balanceren, wielen verwisselen, cardan-assen demonteren, tussenbak kontroles en wat niet al meer, stonden alle drie voor een raadsel en hebben de oorzaak niet kunnen vinden. "Producteigenschap" was de mooiste verklaring die ik heb gehoord.

Bij nader onderzoek (twee uurtjes door mijn monteur en mijzelf met tips van de Duitse Sorento-forum) bleek dat te weinig olie in het achterdiff zat. 1,3 i.p.v. 1,6 ltr. Kosten: twee tientjes aan nieuwe olie.

Mijn conclusie over dit voorval snap je wel.

M.b.t. prijzen een vergelijkbare mening. We worden in Nederland gewoon opgelicht. Ik heb laatst remschijven vervangen. Dealer vraagt 150 euro voor een achterschijf, de automaterialenzaak 120 euro, terwijl een schijf in Duitsland 38 euro kost. Onderdelen zijn in Duitsland enorm goedkoper.

Masimo,

We gaan zeker controleren hoe en wat er met het Diff aandehand is en waar het door veroorzaakt is.

En ander ding is dat ik zowel de Bovag en mijn rechtsbijstaand erop ga zetten.

De onderdelen dienen 10 tot 15 jaar mee te gaan volgens andere leveranciers.

Het mag namelijk niet uitmaken of de auto uit duitseland of uit nederland komt zij verhalen het toch bij Kia Korea.

Ik leg me er zeker niet bij neer...

Feitelijk zou je terug moeten gaan naar je oorspronkelijke verkoper.

Dat KiaNL moeilijk gaat doen over een import auto, ik weet het niet, maar kan me er wel iets bij voorstellen.

Vind het wel kinderachtig dat er net na de garantie niet thuis wordt gegeven.

Aan de andere kant had je ook eens na kunnen gaan wat de DE route voor gevolgen zou hebben w.b. garantie, VOOR je aankoop.

Zeker voor deze dure onderdelen.

Neem anders je verlies en laat de reparatie lekker in DE doen.

Ben je per saldo alsnog goedkoper uit dan een originele NL auto.

Suc6 en hou ons op de hoogte.

• 4 weeks later...

dan zou je eens een LandRover moeten kopen.

daar vliegen de tussenbakken je om de oren, elke 125.000 ben je aan de beurt. geen garantie en geen tussenbakken op voorraad vlgs de LandRover Ned.

hebben wel een mogelijkheid via de zwarte markt (prijs maal twee) terwijl in het centraal magazijn in Frankrijk het schap vol ligt met tussenbakken.

schade € 5 - 6.000,00 per keer. en dat voor een tussen bak van €1.250,00 Maar het is en blijft een constructiefout waar LR NIETS aan wil doen.

grt Alex K

daar vliegen de tussenbakken je om de oren, elke 125.000 ben je aan de beurt. geen garantie en geen tussenbakken op voorraad vlgs de LandRover Ned.

hebben wel een mogelijkheid via de zwarte markt (prijs maal twee) terwijl in het centraal magazijn in Frankrijk het schap vol ligt met tussenbakken.

schade € 5 - 6.000,00 per keer. en dat voor een tussen bak van €1.250,00 Maar het is en blijft een constructiefout waar LR NIETS aan wil doen.

grt Alex K

welk model LR is dat? Want wij hebben hier toch aardig wat LR's gehad (defender en discovery 2 en 3) en dat probleem nog nooit gehad.

• 2 weeks later...

grt Alex K

welk model LR is dat? Want wij hebben hier toch aardig wat LR's gehad (defender en discovery 2 en 3) en dat probleem nog nooit gehad.

het ging in mijn geval om een Freelander met nog geen 120.000 op de teller. en nooit in terrein gebruikt.

grt Alex K