Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn helaas veel te laat en nog te leveren kia sportage III 1.7 CRDI is als het goed is voorzien van de zomerbanden met de maat 235/55/R18.

Nu wil ik voor deze wagen tevens winterbanden kopen. Echter neregsn wordt omschreven wat voor deze auto nu de juiste maat is. Ka ik zonder problemen afwijken van deze maat. Ik bedoel, rijdt de wagen niet langzamer als ik er 16 of 17 inch velgen met banden onder zet. Hoe is het met weglegging, als ik kleine of breder dan 235 koop.

Wie kan mij daar op antwoorden en wat is voor deze wagen de juiste maat??

Posted

Het is geen probleem om met winterbanden 1 of 2 maten minder te gaan rijden, mits de wielomtrek hetzelfde blijft.

Voor winterbanden zou ik zelfs 18 inch afraden en eerder opteren voor 16 of 17 inch.

Een wielomtrek kun je hier bepalen: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Wat ik zo zie is dat je kunt kiezen voor 17 inch: 215/65/R17 of 225/65/R17 met zo min mogelijke kilometertellerafwijking.

Kijk ook eens hier: http://www.kiaclub.n...dpost__p__27762

Suc6 ermee!;)

Posted

18" winterband is ook knetterduur en schijnt zelfs slechter te rijden/zijn dan 16" of 17". 16" zou ook moeten lukken, de X-tra heeft standaard 16".

Posted

Rij op 215 65 16 Bridgstone LM 30 en dat rijdt uitstekend. Teller registreert iets meer dan de 3000 werkelijke kilometers in de winter, maar dat maakt me niets uit.

Posted

Mijn helaas veel te laat en nog te leveren kia sportage III 1.7 CRDI is als het goed is voorzien van de zomerbanden met de maat 235/55/R18.

Nu wil ik voor deze wagen tevens winterbanden kopen. Echter neregsn wordt omschreven wat voor deze auto nu de juiste maat is. Ka ik zonder problemen afwijken van deze maat. Ik bedoel, rijdt de wagen niet langzamer als ik er 16 of 17 inch velgen met banden onder zet. Hoe is het met weglegging, als ik kleine of breder dan 235 koop.

De officiële bandenmaten die Kia voor de verschillende versies levert zijn:

215 / 70 R16

225 / 60 R17

235 / 55 R18

Ik meen elders in dit forum gelezen te hebben dat het voor winterbanden niet onverstandig is om te kiezen voor de kleinste maat (16 inch), zowel uit kostenoverweging als vooral ook uit het oogpunt van rijeigenschappen onder winterse omstandigheden.

(Ik zit zelf overigens nog te twijfelen of het bij mijn AWD die niet op wintersport gaat wel zin heeft om winterbanden te monteren ?)

Posted

(Ik zit zelf overigens nog te twijfelen of het bij mijn AWD die niet op wintersport gaat wel zin heeft om winterbanden te monteren ?)

Het grootste voordeel van winterbanden is o.a. de kortere remafstand en daar heeft de AWD weinig of geen invloed op. Ik heb dezelfde 'bak' als jij en heb de winterbanden in de maat 225/70R16 al in de garage liggen (had de velgen nog van mijn vorige Sportage)

Posted

De officiële bandenmaten die Kia voor de verschillende versies levert zijn:

215 / 70 R16

225 / 60 R17

235 / 55 R18

Ik meen elders in dit forum gelezen te hebben dat het voor winterbanden niet onverstandig is om te kiezen voor de kleinste maat (16 inch), zowel uit kostenoverweging als vooral ook uit het oogpunt van rijeigenschappen onder winterse omstandigheden.

Ik hoor van diverse personen, die ook niet op wintersport gaan toch heel positieve geluiden over het rijden op winterbanden. Het zou echt veel schelen.

Posted

Hoi,

ik bezit een Sportage 1,7 CRDI met de standaard wielen;

dus 215/70 R16

Ik heb vier winterbanden met velg met dezelfde velg besteld, type Vredestein Wintrac 4 xtreme (via www.pneuonline.be) 4 velgen met banden = 700 euro, zomerkorting

Volgens mij is je beste keuze tussen de 215 en de 225 banden;

hoe smaller de band, hoe beter de wegligging

en winterbanden maken echt wel een verschil, is niet enkel een marketingpraatje

grtz

Posted

Zoals hier al gezegd is, je mag AWD hebben maar eenmaal je geen tractie geeft of moet remmen heb je dezelfde problemen of een 2 wielaandrijving. 4x4 is een hulpmiddel maar geen tank :).

Posted

Zoals hier al gezegd is, je mag AWD hebben maar eenmaal je geen tractie geeft of moet remmen heb je dezelfde problemen of een 2 wielaandrijving. 4x4 is een hulpmiddel maar geen tank :).

Posted

Mochten jullie er iets aan hebben, lm-velgen van een Hyundai Santa fé passen ook. (zelfde steek etc.)

Heb een nieuw setje van 17" met winterbanden goedkoop op de kop weten te tikken :D

Posted

Hoi,

ik bezit een Sportage 1,7 CRDI met de standaard wielen;

dus 215/70 R16

Ik heb vier winterbanden met velg met dezelfde velg besteld, type Vredestein Wintrac 4 xtreme (via www.pneuonline.be) 4 velgen met banden = 700 euro, zomerkorting

Volgens mij is je beste keuze tussen de 215 en de 225 banden;

hoe smaller de band, hoe beter de wegligging

en winterbanden maken echt wel een verschil, is niet enkel een marketingpraatje

grtz

700 euro , heb in de week prijs laten maken bij mijn dealer voor deze maat , prijs 1250euro zegt hij :blink: