Jump to content

Kia Rio 1.5 LS Hatchback

Recommended Posts

Ik zal ook maar eens aan een dagboek gaan. Het zal een niet al te dik gevult dagboek worden, gezien we met de Kia niet echt zo gek veel speciaals meemaken, en er eigenlijk maar weinig unieks gebeurt is met de auto.

De auto dateerd van 22 februari 2002. We zouden een maand daarop op vakantie gaan naar Frankrijk, maar met onze Opel Kadett 1.6i Expression durfden we dat niet meer aan. Deze had die oktober daarvoor een kokende motor gehad door een versleten thermostaat. Sinds dien liep hij niet echt lekker meer ook. Hij had vooral veel moeite om bij stationair aan te blijven. Er was nog wel meer mis met die auto, want de voorwielophanging was krom komen te staan door een ongeluk, de achterwielkasten waren rot en de uitlaat was lek. De auto was toen elf jaar oud, dus was het een mooie tijd voor een andere auto.

Na enkele auto's bekeken te hebben, waaronder verschillende jong gebruike Opel-stations, werd het toch de Kia Rio. In eerste instantie zouden we voor de Sedan zijn gegaan, maar toen we dit model bij de dealer bekeken, vonden we de laadruimte ?rg diep en relatief klein. Het is toen de hatchback geworden. Het bedrijf waar we 'm hebben gekocht had nog enkele Rio's in voorraad staan, waaronder de onze. Dit model stond als showmodel in de showroom van het bedrijf.

Na enkel denk/praat/rekenwerk was de koop gesloten en was het einde voor de Kadett offici?el in aantocht. De week daarop zou 'ie namelijk worden gesloopt. Het was woensdag toen we de koop sloten, en vrijdag stond 'ie al klaar. D?t is het voordeel van het kopen van een voorraadauto. Die vrijdag was het afscheid nemen van de Kadett. Toch wel jammer, en ook vrij moeilijk, want we hadden die auto al sinds '94. Toen we aankwamen bij de dealer was 'ie nog niet helemaal klaar. Een half en een stortbui verder kwam onze Emmerald groene Kia Rio 1.5 LS Hatchback voorbij gereden om afgetankt te worden.

Toen dat gedaan was, kwam de overdracht van de sleutels. De redelijk versleten sleutels van de Kadett werden omgeruilt voor de groene Kia-sleutels. Na een uitleg/kennismakingsrondje met de verkoper gemaakt te hebben, was het tijd voor de eerste keer rijden in de Rio. Ik kan me herinneren dat dat wel even wennen was. Alles is nieuw natuurlijk, en de motor had nog amper gelopen en moest nog duidelijk ingereden worden (De verkoper zij dat dit niet nodig was).

Van toen tot nu zijn er wel enkele dingen gebeurt. Zo heeft er omstreeks 35.000km een fietser op de motorkap gelegen (de auto stond al met een neuslengte in het parkeervak, toen de fietser dacht er nog wel even voorlangs te schieten). Omstreeks de 45.000km w??r schade, maar dit keer door eigen onvoorzichtigheid. Tijdens het rijden op een bospaadje een grote kei over het hoofd gezien, welke de dorpel onder het bestuurdersportier raakte. Dit is onderhand allemaal netjes opgelost.

Zoals op dit forum te lezen is geweest, is het ook niet helemaal koek-en-ei geweest met de koppeling. Deze begon omstreeks 50.000km met licht slippen in de derde versnelling. Naarmate de 60.000km in de buurt begon te komen (en daarmee ook de vakantie die geplant stond in Zuid Frankrijk) begon de derde versnelling steeds heviger te slippen. Op de terugweg van Frankrijk deed 'ie het ook in de 2e en 4e versnelling. Bij 65.000km was het slippen niet normaal meer, want nu deed op de reverse en de 1e versnelling elke versnelling het. Toch maar eens tijd voor een afspraakje met de dealer. We hebben er zo lang mee gewacht omdat we dan alles in een keer konden doen bij de APK. Dat hebben we geweten.

Bij 65.000 km hebben we de 70.000 km servicebeurt uit laten voeren. Dit was een duur geintje, want de koppeling was niet het enige. Naast een grote beurt kwam er een distributieriem, de koppeling, het voorste deel van de uitlaat, twee nieuwe voorbanden, een achterschokbreker en nog enkele kleine dingetjes extra bij. Het totaalbedrag kwam daarmee op ?1.500 euro uit. T? veel voor een auto waarvan je blij mag wezen als je het dubbele terugkrijgt bij het inruilen. Sinds dien rijd de Rio wel weer goed, maar heb ik het wel een beetje gehad met mijn dealer.

Inmiddels staat de kilometerstand om en nabij de 70.000 kilometer, en hij rijd nogsteeds goed.

Voor de Rio hebben we onder andere het volgende extra:

Pioneer Radio met afstandsbediening (wat tegenwoordig bij vrijwel elke autoradio zit)

Dakdragers en dakkoffer van Thule

Lenco DVD-speler met 2 schermen welke aan de hoofdsteunen kunnen worden gemonteerd.

Voor nu was dit het wel zo'n beetje. Een komende zaak is een vakantie naar Zuid-Belgi? over drie weken.

Foto's plaats ik later vanavond.

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eindelijk overstag Rio-man. Leuk dat je nu eindelijk ook eens een dagboek bent begonnen.

Dik of dun er is altijd wat over de Kia te vertellen. We zien de vervolg berichten wel.

Update: 12-04-2007

Linker dimlicht vervangen. Waar sommigen als advies geven: dealer en anderen de hele voorkant eraf moeten slopen, is het bij de Rio slechts het losthalen van een kapje waaruit je het stekkertje met het lampje haalt, het lampje verwisselt en alles weer op zijn plaats zet. Het was nog geen 5 minuten werk, maar het moet wel gedaan worden.

Alle verhalen zijn inderdaad welkom en leuk om te lezen... :D

Wat heb jij trouwens geluk met je lampen verwisselen...met mijn Pica was ik denk ik wel drie kwartier tot een uur bezig. De bumper moet namelijk half losgemaakt worden, voordat je bij het rechter lampje kan. Maar het is gelukt.. hopelijk hoeft het binnenkort niet weer :wink:

Groetjes, Lydia

• 3 weeks later...

Updateje maar weer:

Er staat weer een kleine 800 kilometer extra op de teller van de Rio, na een reisje richting Froidchapelle, Belgi?. Een heel mooi gebied, zeker voor de stuurman/vrouw. Je kunt op sommige stukken kilometers rijden zonder dat je ook maar een kip tegenkomt. Een Kia-dealer zat niet zo heel gek ver van mijn vakantiebestemming af, dus m?chten er problemen ontstaan zijn, had het niet veel uitgemaakt want de dealer was in de buurt. Zoals te verstaan is de reis vlekkeloos verlopen, hoewel. Halverwege de vakantie flink geschokken onderweg. We hadden even het idee dat de uitlaat er onder vandaan gevallen was, dus de Kia aan de kant gezet om te kijken, maar niets bleek van zijn plaats te zijn. Wat was het geval nu: Er werd gewerkt aan de weg op een plaats waar het niet te zien was op de weg waar wij reden. Dus dat was best wel beschamend, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen niet?

Morgen krijgt de Kia een lekkere grote schoonmaakbeurt, want dat heeft hij wel verdient (en hij is gewoon baggergoor :lol: ).

• 2 weeks later...

Agelopen vakantie is er onderweg ook een heel klein stukje gefilmt in de Rio, bergopwaards.

Let vooral op het donkere geluid van de Rio. Lekker!

• 2 weeks later...

We zijn weer een honderdtal km's verder, en er is eigenlijk niet bijzonders gebeurt.

We zijn wel stiekem al een beetje vooruit aan het kijken naar de auto die de Rio gaat opvolgen. Onderandere de Dacia Logan MCV 1.6 16V Laur?ate is een goede mogelijkheid, gezien zijn gigantische ruimte en riante prijsstelling.

Op een goede inruilprijs hoeft alleen niet gehoopt te worden. Ik heb verschillende internet-berekenprogramma's voor de waarde geraadpleegt, en ik krijg prijzen van 4300 tot 5500 euro :(

Voor wie de Logan MCV niet kent:

http://www.dacialoganmcv.nl/wp-content/gallery/gris-comte-kna-laurate/03_Gris%20Cométe%20KNA%20Lauréate.jpg

http://www.dacialoganmcv.nl/wp-content/gallery/gris-comte-kna-laurate/09_Gris%20Cométe%20KNA%20Lauréate.jpg

Geluk is niet voor eeuwig, en dat blijkt maar weer. Mooi sh*t, natuurlijk. De Rio heeft namelijk weer schade. Achteropgereden op de Land Rover, onze andere auto. :evil:

De Land Rover heeft een fikse deuk opgelopen, maar dat is nog wel recht te zetten. De Kia daarentegen heeft meer schade. Het voorpaneel, de koplamp en de bumper moeten worden vervangen.

Foto?s zeggen denk ik meer als duizend woorden.

DSC_003.jpg

DSC_002.jpg

http://www.concept-car.nl/cutenews/data/upimages/DSC_007.jpg

Hoi Rio-man,

Dat is een behoorlijke klets geweest zeg! Behoorlijk wat schade. Zonde en balen joh.

Laat je 'm repareren of gaat tie nu meteen richting Renault-dealer voor de Dacia?

Die Dacia heb ik op de RAI gezien. Heeeeel veel ruimte en waar voor betrekkelijk weinig geld. Volgens mij een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Nou veel succes en nogmaals zwaar sh.t voor je!

Groeten,

Barry

Hey Rio,

wat is dat nu...........................schade, en wel aan 2 wagens tegelijk??

Hoe krijg je het toch voor elkaar :roll:

Gelukkig is het te repareren, maar gaat toch weer een aardige duit kosten.

Hopelijk komt het snel in orde, en kan je eens zorgeloos genieten van je Rio, maar dat mag ondertussen wel na al die reparaties enz enz.

Succes verder.

Philip

Tsja het was een vage samenloop van omstandigheden + niet opletten. Gelukkig is het verzekeringswerk: de dealer heeft een offerte opgesteld van ? 2050 , - . In het vervolg wordt het wat beter opletten.

Het rare is trouwens: al die schades hebben we tot nu toe enkel met de Rio gehad. Alle auto's daarvoor, n??it problemen/schade door eigen schuld (met de vorige auto nl. een maal een kopstaartbotsing gehad buiten onze schuld om).

Ja zo zie je maar, een ongeluk ligt in een klein hoekje en is in een moment van onnadachtzaamheid gebeurd.

Gelukkig dat er verzekeringen zijn. Die verlichten het leed gelukkig qua financi?le pijn.

Nu nog hopen dat de mechaniciens de auto weer op en top repareren en zonder kleurverschil spuiten. Pas dan is het leed weer helemaal geleden.

Groeten,

Barry

Vanochtend is de Rio weggebracht naar de locale dealer. Voor vrijdag zou 'ie klaar moeten zijn, want dan verloopt door de dealer opgestelde huurcontract.

Ik ben benieuwd...

• 2 weeks later...

Updateje maar weer:

De Kia is, na ruim een week weg te zijn, nogsteeds niet terug, dus we rijden nog vrolijk rond in een Opel Corsa 1.3 CDTi Silverline uit 2005. Vandaag ben ik begonnen met een dappere poging de deuk uit het Land Rover-plaatwerk te halen. Helaas zonder enig succes, want de deuk zit er, wellicht in iets mindere mate, nog steeds in. Dat Land Rover staal is dus sterker als ik had verwacht. De deuk zit er dus makkelijker in dan dat je 'm er uit krijgt. Echter zal ik blijven proberen om die deuk zelf weg te krijgen, want het scheelt gewoon behoorlijk wat groene flappen, die je weer voor andere dingen kunt gebruiken.

De Kia verwacht ik volgende week weer voor de deur te hebben staan. Ik heb echter nog geen nadere informatie van de dealer ontvangen betreffende het nog steeds in backorder staan van de vervangingsonderdelen, waar ik overigens best van baal.

Update:

De Rio is weer in oude glorie hersteld! De dealer/schadehersteller zijn een aantal onderdelen vervangen. Zo hebben we vanaf nu een gloed nieuwe koplamp, nieuw voorscherm, nieuwe voorbumper, nieuwe wielkastdelen en een nieuwe kentekenplaat. Deze laatste daar was eigenlijk niets mee gebeurt, maar dat maakt niets uit, er zat wel een deuk in door een of andere eikel die zijn trekhaak er tegenaan gezet had. Toch weer mooi meegenomen, niet?