Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Op vakantie met een bagagebox op je dak: verbruik?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ga over een week op vakantie. Iemand ervaring met het rijden met een box op het dak?

Gaat m.n. om het brandstofverbruik.

Ik lees gemiddeld 10 tot 15% meer, klopt dit?

Geplaatst

Ik ga over een week op vakantie. Iemand ervaring met het rijden met een box op het dak?

Gaat m.n. om het brandstofverbruik.

Ik lees gemiddeld 10 tot 15% meer, klopt dit?

Mijn ervaring is zo rond de 10% meerverbruik. En dan nog afhankelijk van de grootte van de dakkoffer.

Geplaatst

Er speelt natuurlijk ook nog mee dat je dan waarschijnlijk in de rest van de auto ook flink wat gewicht hebt gepakt. Dus het meerverbruik is niet enkel voor rekening van de dakkoffer.

Geplaatst

Gaat om een 400+ liter Thule. De extra bagage is m.n. voor onze kinderen.

Dus fietsjes in de kofferbak, knuffels, handdoeken etc in de box.

Ik ga wel uit van de 10% van Smart (ik heb normaal reis/rij-gedrag, geen racen).

Ik zal proberen het gebruik eens bij te houden.

Geplaatst

De dakkoffer is van een bovengemiddelde grootte, dus het meerverbruik schommelt zo rond de 10% bij normaal rijden.

Maar het is juist dat ook de bagage een aandeel heeft in het benzineverbruik.

Geplaatst

Wij zijn met 4 pers. volle kofferbak plus dakkoffer

naar Spanje geweest gehele vakantie 3500 km gereden

Autobaan snelheid 110/120 kmh. verbruik volgens boardcomp.

7.5 L afgerond 1.13.3 Kia C eed 1.4 isg 109 pk.

mvg JD.

Geplaatst

Bedankt! Ik heb ook een 1.4 ISG 109 pk.

Wij zijn 2 volwassenen met 2 kleine kinderen. Weet ik waar ik op kan rekenen. Wij gaan niet zo ver ivm kids, en we rijden tot ongeveer midden Franrijk.

Wij zijn met 4 pers. volle kofferbak plus dakkoffer

naar Spanje geweest gehele vakantie 3500 km gereden

Autobaan snelheid 110/120 kmh. verbruik volgens boardcomp.

7.5 L afgerond 1.13.3 Kia C eed 1.4 isg 109 pk.

mvg JD.

Geplaatst

Misschien nog een puntje van aandacht ivm verbruik en veiligheid.

De bandenenspanning bij volle belading auto volgens boekje 2.4 voor

2.6 achter. Ik doe zelf altijd 2.5 voor 2.7 achter. Omdat tijdens

de vakantie de bandenspanning ook minder word en je marge overhoud

voor de terug reis. Goede vakantie gewenst.

mvg jd

Geplaatst

Met onze Ceed 1,4 ecodynamics met een spanning van 2,5 voor en 2,7 achter zaten wij telkens voor de tankbeurt op een gemiddelde van 7,4/100.

Het was een rit naar zuid Engeland van één week. Onze wagen was echt, echt , ECHT volgeladen. Vijf volwassenen (eigenlijk vier, maar die zoon van ons van dertien is groter dan zijn moeder), de kofferbak vol van vloer naar dak en van hoofdsteunen naar het achterraam en met een koffer op het dak.

De wagen heeft zich prima gehouden en geen krimp gegeven.

Geplaatst

Bandenspanning had ik nog niet eens aan gedacht...

Ik heb 26 kg aan kinderen op de achterbank, dus ik zal er een beetje tussen in gaan zitten.

Maar John en Birdfeeder iig bedankt voor de tip!

@Birdfeeder: leuke foto, en wat een MEGA KOFFER!

Geplaatst

Die koffer heb ik al jaren, maar is niet breed hoor. Het is gewoon een 380 liter probox van Halfords.

Op de Cee'd SW is hij een crime. Doordat het scharnierpunt van de klep van de Cee'd ver naar voren zit is de kofferbak alleen te benaderen via een 40 centimeter 'brievenbus'. Grote kans dat alle nieuwe stations (ook van andere merken) dit probleem hebben of gaan krijgen en dan zit je met een erg onhandig koffertje.

Dussss. Voor iedereen die nog geen koffer heeft. Ga je op vakantie en heb je een hekel aan skiën? Ga dan zeker voor een korte brede dakkoffer en niet voor deze.

Geplaatst

Ik leen een (naar ik dacht Thule Atlantis 440 liter) van een collega welke ook een Cee'd rijdt. Hij heeft er ook lakschade aan overgehouden doordat bij openen van de achterklep telkens de antenne over de lak schuurde. Ik ben hier op bedacht en wil nog even een "korte" antenne van een paar euro halen. Dit is wel een brede box, en de klep kan helemaal open. Alleen even je antenne eraf, of een korte erop (anders wordt ie platgedrukt door de box).

Geplaatst

Het was een rit naar zuid Engeland van één week.

Foto= zus van ?

Het birdfeedervrouwtje Janet.

Ellen (de zus van) en Stefan (onze zwager dus) waren met het vliegtuig naar ons toe gekomen en de volgende dag zijn wij allemaal samen gaan rijden. Een paar weken voordat wij volbepakt zijn vertrokken heb ik nog 'even' een paar kunststof ringen tussen de achterveren geplaatst om de wagen niet te ver te laten doorhangen. Waarvoor nog dank aan Outoffocus voor de aanrader.

Geplaatst

Bedankt voor de tip. Ik ga het echter even op de supermarktspriet van 7 euro houden... Morgen nog even een aantal inkoopjes doen in Duitsland (woonachtig tegen de grens), en daar hangen ze bij de super (Real, www.real.de) in het rek voor 7 euro.

Neem ik alleen mijn eigen antenne even mee naar binnen om de schroefdraad te vergelijken, maar lijkt me dat dit redelijk universeel is.

En als die niet past... dan maar even naar mijn Kia+Peugeot dealer ;)

http://www.kiaclub.nl/topic/6975-antenne/page__view__findpost__p__59961

In de gebieden met een slechtere ontvangst is deze spriet helaas een drama, maar hij past prima onder de koffer. Volgens mij is hij van één van de duurdere Peugeot's.

Geplaatst

Naar de Peu dealer gaan is niet nodig wanneer jij ook een andere korte spriet kan vinden.

De onderkant van de Cee'd spriet zit als een rubber rokje over het aansluitdraad van de voet. Ik heb bij onze originele spriet het rokje verwijderd om te gebruiken onder de Peu spriet.

Geplaatst

Ik heb nu een mooie Thule Atlantis op mijn dak zitten met 440 liter extra opslag.

De gewone antenne moest eraf. Dit heb ik opgelost door een supermarktantenne van 6,99 (ja echt waar) en hiervan de punt nog wat moeten verbuigen.... En bij die spriet zaten ook nog eens 3 schroefdraadstukken om het op zo ongeveer elke auto passend te krijgen. Je snapt af en toe niet dat ze het voor dit geld kunnen maken.

Ontvangst is er niet minder om. Daar de kofferbak zover doorloopt in het dak komt de klep wel tegen de box. Om de lakschade te voorkomen heb ik hiervoor een rol van dat anti-zon-band gehaald. Is self-adhasive. Oppervlak nat maken en erop plakken.

Ging allemaal prima! Die rol was 4,50. Nu ben ik voor 11,49 vakantie gereed (op de bandenspanning na dan...).

Ik voor vertrek de auto even aftanken en zal dan ook eens proberen het verbruik in de gaten te houden (voor de geïnterreseerden).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...