Jump to content

blinderen van de ramen voordeuren

Recommended Posts

Posted

Jawel, daar zijn marges voor (in procenten).

De tintbedrijven kunnen je dit helemaal uitleggen wat wettelijk wel/niet mag.

Posted

Ik probeer ook deftige woorden te gebruiken.......:lol:

Posted

Let op met het tinten van ramen voor de B stijl. Het boven bedoelde percentage is 30%. Maar let op want je heb al getinte ramen, dus als daar een extra folie overheen wordt geplaatst zit je zo boven het wettelijk vastgestelde percentage en riskeer je een fikse boete. Als je de folie niet te plaatse kunt verwijderen wordt je kenteken in beslag genomen. Na controle, van de verwijdering van de folie, op het betreffende politiebureau krijg je dan je kenteken pas terug. Voor de volledigheid meld ik nog dat dit niet geldt voor de achter zijramen en de achterruit.

Grtz.

Specialmade

Posted

Ik heb een paar weken m'n achterruiten laten "tinten" omdat ik niet tevreden was met het pricacy-glas - af fabriek

http://www.glascoatingsomeren.nl/images/products/716.jpg

Dit staat er verder op de site m.b.t. het blinderen van de ramen v.d. voorportieren en voorruit;

Wetgeving

Zoals bij vele bekend is moet uw auto voldoen aan wetgeving wat betreft de lichtdoorlaatbaarheid van uw autoglas. Dit geld alleen voor de voorruit en de voorportieren, de overige ruiten mogen zo donker zijn als u wilt mits er een rechter buiten spiegel op het voertuig zit.

50% is toegestaan. Officieel moet uw auto voldoen aan de europese wetgeving en dat houd in dat de ruiten een lichtdoorlaatbaarheid moeten hebben van 70%. Dit geldt voor voorruit en voorportieren maar omdat deze waarden moeilijk te meten zijn i.v.m. omgevingslicht en weersinvloeden word er door de politie een marge van 50% gegeven. Dat wil zeggen dat ruiten gemeten door de politie minimaal 50% licht doorlaten. Dit is zelf door de politie vastgelegd.

De RDW heeft sinds 1 mei 2009 de keuringseisen verscherpt wat betreft lichtdoorlaatbaarheid. De voorportieren en voorruit dienen nu bij keuring 55% licht door te laten. Dit is nog 5% minder dan dat de politie eist.

Posted

Jawel, daar zijn marges voor (in procenten).

De tintbedrijven kunnen je dit helemaal uitleggen wat wettelijk wel/niet mag.

Dat zie je deels ook verkeerd.. Ja de ramen mogen getint zijn ECHTER mag je officieel gezien niets op de voorruit en voorste zij-ruiten plakken wat het zicht kan belemmeren. In het donker belemmert de folie toch het zicht meer dan zonder..

• 2 weeks later...
Posted

Hang er gewoon zwarte luxaflex in, die kun je opendoen als je staande wordt gehouden door de politie :lol:

• 3 weeks later...
Posted

Er zijn idd twee zaken die gelden bij folie.

1- De lichtdoorlaatheid mag niet meer dan 30 % gehinderd worden.

2- Het is verboden voorwerpen te plaatsen die het uitzicht belemmeren.

Het is heel dom om de folie te plaatsen. Ten eerste wordt je eigen zicht in de schemer en in het donker stukken verminderd.

Bij een eventuele dodelijke aanrijding zal dit meegenomen worden van een ongeluk naar dood door schuld. (je had beter moeten weten)

Verder wordt het heel moeilijk voor andere weggebruikers om oogcontact met je te maken. Hierbij kan men dus niet zien of zij gespot zijn en kan ook dat weer gevaarlijke situaties opleveren.

Cosmetisch misschien erg stoer voor een jochie van 18 maar voor de verstandige verkeersdeelnemer is folie afbreuk.

Posted

...

Verder wordt het heel moeilijk voor andere weggebruikers om oogcontact met je te maken. Hierbij kan men dus niet zien of zij gespot zijn en kan ook dat weer gevaarlijke situaties opleveren.

Cosmetisch misschien erg stoer voor een jochie van 18 maar voor de verstandige verkeersdeelnemer is folie afbreuk.

Dit kan ik 100% onderschrijven. Ik kwam ooit op een kruising een Astra tegen die compleet geblindeerd was, inclusief voorruit. Ondanks dat ik voorrang had ben ik maar stapvoets langs die auto gereden omdat je geen flauw benul hebt of die bestuurder je wel of niet gezien heeft.

Onderschat ook niet wat voor reacties dit kan uitlokken bij medeweggebruikers die over een kort lontje beschikken. Als je de verkeerde tegenkomt mag je daarna gelijk door naar Carglass voor 6 nieuwe ramen.