Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wie kan mij helpen aan echte spatlappen voor mijn Sorento.

Wij gebruiken de auto voor het trekken van een caravan van ca 1800KG en hebben serieus last van opspattende stenen. Waarschijnlijk steentjes welke losschieten uit het profiel vande banden, maar slaan bijna dwars door de beplating van de caravan heen.

Of heeft iemand ervaring met een zelfbouw type spatlap?

De zogenaamde ( harde) spatlappen van Kia zijn reeds aanwezig maar doen onvoldoende.

graag reacties.

grt, Alex K

Posted

Als accessoire bestaat er niks, dus zelf aan de slag.

Hieronder een paar voorbeelden van Duitse huisvlijt.

post-512-0-77218100-1314647631_thumb.jpg

post-512-0-66028000-1314647638_thumb.jpg

post-512-0-52917300-1314647645_thumb.jpg

Posted

birdfeedertje rijdt zo nu en dan in Zweden en heeft voor zijn ceed lange lappen kunnen scoren.

Misschien heeft hij een adresje..

Posted

Ik heb daar helaas vanuit Nederland geen oplossing voor.

In het buitenland zijn de accessoires niet helemaal hetzelfde. Zoals Bigwade al aangaf heb ik langere voorspatlappen gekocht toen ik in Zweden was. Tijdens onze ritjes daar op de gravelwegen werden wij niet blij van de werking van de originele Nederlandse spatkapjes.

Om er achter te komen of er voor de Sorento langere achterspatlappen zijn lijkt het mij verstandig om de stoute schoenen aan te trekken en een Duitse of Zweedse Kia dealer te bellen. Op internet is er vast wel één te vinden. Of ga tijdens een vakantie gewoon even langs een buitenlandse dealer.

O ja. Die Zweedse lappen zijn gewoon originele Kia accessoire die worden geproduceerd in hun Belgische fabriek.

Posted

Alex K,

Kan je eventueel geen beschermingsplaat (kunststof of dun inox of alu) op de voor/onderzijde van je caravan monteren ? Anders rij je een gans jaar rond met megaspatlappen op je Sorento terwijl je ze maar enkele weken per jaar nodig hebt.

Alex

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Mensen bedankt voor alle goede tips.

Ik ben deze zomer in Noorwegen en Zweden geweest en ook daar bij dealers geen goede oplossing gevonden.

heb intussen een soortgelijke oplossing als beschrijving boven gemaakt maar dan met slotbouten vast gezet.

Deze manier van monteren en eventueel demonteren is een fluitje van een cent.

het ziet er volgens mij goed uit.

ik zal binnenkort eens de foto's plaatsen.

grt,

Alex K