kialoog Geplaatst 9 September, 2011 Geplaatst 9 September, 2011 Ook de nieuwe Rio heeft te kampen met het vage stuurgedrag.(autoweek-rijtest) Quote
kialoog Geplaatst 9 September, 2011 Topic Starter Geplaatst 9 September, 2011 autoweek 07-09-2011 Gevoelloos ...... De achterkant heeft daar net wat meer moeite mee, maar die moet het dan ook stellen met een starre as. De besturing is behoorlijk precies, maar zoals we inmiddels van Kia gewend zijn kun je het stuur bij wijze van spreken draaien door er door een rietje naar te blazen. Het is aardig van de Koreanen dat ze ons niet willen vermoeien, maar een ietsiepietsie gevoel in het stuur zou welkom zijn. Quote
Smart Geplaatst 9 September, 2011 Geplaatst 9 September, 2011 Het stuurgedrag van de nieuwe Rio is volgens mij niet te vergelijken met de Sportage III. Het stuurgedrag van de nieuwe Rio heeft meer te maken met de gevoelloos lichte besturing, waardoor het contact met de auto (lees banden) vaag aanvoelt. Bij de Sportage III is meer sprake van constante stuurcorrecties, waardoor de auto minder goed zijn weg kan vervolgen. Quote
Peterrrrr Geplaatst 9 September, 2011 Geplaatst 9 September, 2011 Ik vind de Rio eigenlijk vrij direct sturen... sportief zelfs. Liggen wel 17" velgen onder, misschien dat dat wel verschil maakt ! Onder de sportage met 18" merk je ook weinig van het rare stuurgedrag... Quote
snellejelle1985 Geplaatst 22 September, 2012 Geplaatst 22 September, 2012 ik vind hem ook erg vaag sturen. net of je zweeft op rechte wegen, maar voor stadsverkeer super lekker Quote
xtra40 Geplaatst 22 September, 2012 Geplaatst 22 September, 2012 Ik vond het in het begin erg vervelend stuuren licht als je langzaam rijd maar zwaar als je harder gaat rijden Maar verder en zeker als je er aan bent gewend stuurt het goed ??? Hij stuurt in elk geval een heel stuk beter dan me vorige rio 2004 Quote
snellejelle1985 Geplaatst 22 September, 2012 Geplaatst 22 September, 2012 ja het is wennen, de mazda was heel erg direct, stuurde heerlijk, je voelte precies wat je deed. maar die had een pomp, dat is toch anders dan electronische stuurbekrachtiging! maar het geeft je wel het gevoel alsof je in een hele grote auto rijdt vind ik, de besturing van de Rio Quote
xtra40 Geplaatst 22 September, 2012 Geplaatst 22 September, 2012 Het gevoel is niet aleen zo maar volgens mij spoort hij ook zo ik kan hier bochten met gemak tig kilometer harder nemen Zonder het gevoel te hebben uit te breken dat viel mij meteen op dus ik ben erg tevreden En op de snel weg ben ik het sturen nu ook gewent en krijg er al geen spierpijn meer van Quote
Urbanfoto Geplaatst 22 September, 2012 Geplaatst 22 September, 2012 Ik vind de Rio eigenlijk vrij direct sturen... sportief zelfs. Liggen wel 17" velgen onder, misschien dat dat wel verschil maakt ! Mijn gedacht ook ... Quote
patrickceed Geplaatst 23 September, 2012 Geplaatst 23 September, 2012 Het is inderdaad even wennen toen ik vanuit mijn BMW naar de Kia Rio ging, maar eigenlijk vind ik het inderdaad toch wel heel erg lekker sturen. Inderdaad sportief maar ook ik heb de 17" velgen eronder. Quote
snellejelle1985 Geplaatst 23 September, 2012 Geplaatst 23 September, 2012 Mijn gedacht ook ... ik de phantoms er onder liggen, zijn ook 17 inch. ik vind het ook niet kut ofzo, maar het stuurt gewoon anders dan ik gewend ben! maar zoals ik al zei, het gevoel wat je erbij krijgt is alsof je in een hele grote auto zit vind ik maar t blijft voor mijn een beetje wennen! al hoorde meende ik ergens te lezen dat ze dat af kunnen stellen met een laptop ofzoiets omdat het electronisch aangestuurd wordt. dus mss zit er wel wa verschil in de instellingen bij iedereen? Quote
Derrek Geplaatst 30 September, 2012 Geplaatst 30 September, 2012 In het begin had ik ook de indruk dat het stuur een beetje "plakte", maar na 1000 km. is dat verdwenen en nu vind ik de Rio goed sturen. Ik vind het lichte sturen verder wel fijn. Het is inderdaad wel zo dat de achteras van de Rio het bij oneffenheden in de weg soms niet goed kan volgen en voel je een heel klein zijsprongetje achter. Maar dit heeft verder geen noemenswaardige invloed op de koers. Dit komt waarschijnlijk door het starre as ontwerp. Maar er is goed mee te leven. Quote
snellejelle1985 Geplaatst 1 Oktober, 2012 Geplaatst 1 Oktober, 2012 In het begin had ik ook de indruk dat het stuur een beetje "plakte", maar na 1000 km. is dat verdwenen en nu vind ik de Rio goed sturen. Ik vind het lichte sturen verder wel fijn. Het is inderdaad wel zo dat de achteras van de Rio het bij oneffenheden in de weg soms niet goed kan volgen en voel je een heel klein zijsprongetje achter. Maar dit heeft verder geen noemenswaardige invloed op de koers. Dit komt waarschijnlijk door het starre as ontwerp. Maar er is goed mee te leven. heb nu eens flinke stukken snelweg gereden, en idd, wat stuurt dat lekker vind het heerlijk. dus alles wat ik eerder gezegd heb klopt niet meer t was even wennen maar zou niet meer anders willen nu! Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 1 Oktober, 2012 Geplaatst 1 Oktober, 2012 Moet je nu eens terug gaan naar een auto met een op olie werkenden stuurbekrachtiging. Dat schrik je je rot vanwege het zware sturen. Dan weet je niet hoe snel je terug wil. :-) Quote
blackviper Geplaatst 1 Oktober, 2012 Geplaatst 1 Oktober, 2012 ik schakel vaak over van mijn rio naar de ford van mijn vriendin.. was wel enorm wennen. Vanuit de rio naar de ford.. jezus wat is dat zwaar en haal je bijna je bocht niet de eerste keer puur omdat je het gewoon vergeet Van de ford naar de rio stuur je soms te ver omdat je te hard stuurt.. Inmiddels ben ik het wel gewend Quote
Ronman Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Ik lees hier dat de nieuwe Kia Rio zo goed stuurt. Mijn ervaring is anders. Mijn Auto (aankoop juli 2012) stuurt al vanaf het begin zwaar. Mijn vrouw heeft een oud autootje zonder stuurbekrachtiging maar deze stuurt soepeler dan die van mij. Vooral op de snelweg boven 100km/h is het zwaar. Kleine correcties zijn het ergste dan moet je echt tegen de wieldruk insturen. Herkennen jullie dit? Ik ben al 8 keer terug naar de garage geweest maar het probleem blijft. Waarom stuurt de auto van jullie dan zo goed?? Groet Ronny Quote
Presiozo Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Ik herken me niet in jouw verhaal ronny...ik neem een rotonde met 1 vinger aan het stuur, Ook ik liep te klagen in het begin over het stuurgedrag van de auto dat het te soepel was en dat het op de snelweg helemaal erg was. Nu ben ik eraan gewend en ben er zeer tevreden over. Quote
Jordan Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Die van mij stuurt ook lekker soepel. Zoals Presiozo al zei misschien iets te soepel maar ondertussen aan gewend. Wat wel is is dat de stuurbekrachtiging minder wordt naarmate je sneller rijdt maar dat lijkt mij normaal. Je stuurbekrachtiging past zich aan je snelheid aan. Zou het misschien de stuurcorrectie zijn die inspringt ? Quote
snellejelle1985 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 denk ook dat het gewoon iets softwarematigs is... Quote
Presiozo Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 ik weet nog wel dat het bij sommige is aangepast, softwarematig alleen jij bent al 8x geweest dus wordt het wat ingewikkelder. wat hebben ze dan in de garage aangepast ? er moet toch wel verschil zijn geweest nadat ze wat hadden gedaan ? en hebben ze er zelf al in gereden om het te kunnen voelen wat jij bedoeld ? ik neem aan van wel maar post het toch maar even. Quote
Ronman Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Hoi Jongens, Bedankt voor de reacties. Elke keer als ik de auto naar de garage bracht was het wel weer iets anders. Eerst was het uitlijnen, toen was het software, toen was het, ik was te verwent en het was kia eigen. etc etc. Ieder keer was ik de auto een hele dag kwijt. iedere keer hadden ze zelf getest (zeiden ze). Maar ik had nog geen 200 meter gereden en ik wist al er is niets verandert telkens werdt er gezegd dat de software de laatse versie was en er geen update's beschikbaar waren. Ik weet het niet meer maar telkens heb ik het idee dat ik met een kluitje het riet ingestuurd wordt. Ik weet dat de electronische stuurbekrachtiging minder wordt maar bij mij valt de bekrachtiging gewoon weg boven een bepaalde snelheid en bij bochtenwerk voel je echt dat je tegen de wieldruk in moet sturen. Vooral met iets hogere snelheden is dit vermoeiend. Groet, Ronny Quote
Rio Rio Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Dan is het heel simpel, stap je in het demo model van de dealer en kijk je of dat hetzelfde stuurt. Quote
snellejelle1985 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 haha Rio Rio jij slaat de spijker op zn kop! Quote
Ronman Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Natuurlijk heb ik dit ook gedaan. Ik kreeg een volgens de dealer gelijkwaardige auto mee. De wagen was een uitleen auto die zo naar rechts trok dat ik tegenstuur moest geven om recht te blijven rijden. Ook had deze wagen bredere banden. Kortom het was dus geen gelijkwaardige auto. De wage stuurde overigens nog zwaarder dan mijn eigen. Ik heb het idee dat de betreffende garage me aan het lijntje houdt. ook de vragen met betrekking tot dit probleem die overlegd zouden worden met de importeur worden niet beantwoord. Reden nog geen contact kunnen leggen met de importeur, mensen niet aanwezig etc. Dit duurt nu al anderhalve week. Volgende week zoek ik een andere dealer om mijn probleem voor te leggen. ik had echter de stille hoop dat op dit forum een andere suggestie naar voren zou komen. Groet, Ronny Quote
snellejelle1985 Geplaatst 5 Oktober, 2012 Geplaatst 5 Oktober, 2012 maar dan zou iedereen toch lopen zeuren dat die demo auto te zwaar stuurt? als jou auto lichter stuurt dan de demo auto kan ik me eerlijk gezegd voorstellen dat het gewoon aan je eigen gevoel ligt, tenzij die demo auto ook niet goed functioneerd.... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.