Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

17 inch velgen op Picanto 2011 3 deurs

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste Kia-Liefhebbers,

zoals beloofd mijn foto's en ervaring m.b.t 17 inch velgen op mijn nieuwe Picanto.

Allereerst had de velgen besteld alvorens ik de Picanto in mijn bezit had, (niet slim ik weet het me vader had me nog zo gewaarschuwd)

nadat ik eindelijk vandaag mijn Picanto kon ophalen was ik gelijk doorgereden naar de bandenboer voor mijn 17 inch velgen, meteen de brug op en sleutelen maar... alles ging goed... was opslag verliefd.

eenmaal onderweg naar huis nam ik een verkeersdrempel met normale snelheid niet te hard niet te zacht. en ik hoorde "gggtt"

hmmmz... en ik zit er nog maar alleen in dacht ik 1 maal thuis even een ritje gereden met m'n broer (102 kg zwaar) nou dat was een drama ik reed rond alsof ik in een lamborghini reed zeg maar stapvoets drempeltjes on-effenheden in het wegdek hoorde ik het "ggtt" weer, de banden raakte dus de wielkast(rand) uiterst voorzichtig verder gereden vond ik het absoluut niet prettig om zo te rijden (ik genoot niet van mijn nieuwe Pico) nu ga ik morgen langs de bandenboer om de 17 inchjes weer eraf te halen en de originele velgen (die eigenlijk helemaal niet verkeerd zijn) er weer onder te laten zetten, ik moet nog even overleggen m.b.t. de Euro's hoe we dat gaan afhandelen maar een optie om zo te blijven rijden is er niet. (dan wordt het een 1-zitter... :P )

als optie: heb ik er nog aan gedacht op jacht te gaan naar Hulpveren maar dat moet ik eigenlijk niet willen,.. hulpveren helpen wel degelijk maar als ik een keer met 2 volwassen mensen achterin zit dan heb ik het probleem nog en moet ik altijd denken niet te hard over de drempels... nee.. even geen 17 inch meer voor mij.... ;)

letop: alles is op mijn initiatief gebeurd de Bandenboer zei ook: Maurice maximaal 16 inch,... haha (eigenwijs)

Wel laat ik deze week Pilot Pro 4300k H7 xenon monteren. bevindingen + ervaring zal ik posten.

(verwacht niet zulke problemen mee als met de 17 inch wielen)

Groet,

Maurice / MauS

Mijn Pico klaar voor de grote-wisseltruc...

17inchfoto1.jpg

De heren aan het monteren

17inchfoto3.jpg

Resultaat 1:

17inchfoto4.jpg

Resultaat deel 2:

17inchfoto5.jpg

On-beladen achterwiel

17inchfoto6.jpg

Hier kan een hulp-veer in maar ga ik waarschijnlijk niet doen,...

17inchfoto7.jpg

Geplaatst

Wel jammer, ze ogen enorm mooi onder die Pico.

Ik rij zelf ook met 17 inch onder mijn Venga, maar heb blijkbaar toch iets meer ruimte in de wielkast.

Ik had niet verwacht dat dat zoveel uitmaakte met de Pico. Ik hoop voor je dat ze die velgen/banden

terugnemen! Overigens vind ik de originele velgen absoluut niet lelijk, integendeel zelfs.

Maar ja, het oog wil ook wat hé?

Misschien in het vervolg toch even dit topic lezen!;)

Geplaatst

Jammer zeg, want het stond wel leuk. Maarja, het moet ook rijden natuurlijk. Hopelijk kun je een net dealtje maken met de bandenboer. :)

Geplaatst

Da's balen zeg. Had al gemerkt dat de achteras van de Pico erg slap geveerd en gedempt is dus dat de band zelfs bij normaal rijgedrag al aanloopt is niet vreemd.

Nu heb ik ooit eens ergens iets gelezen over een soort mechanisme dat je tussen de veer kan plaatsen waardoor 1 winding niet meer ingedrukt kan worden, waardoor

dus de ingaande slag begrensd wordt en tevens een stuggere karakteristiek bereikt wordt (hier vanwege de standaard slappe vering geen probleem dunkt me.)

Wellicht weet iemand anders hier meer van ?

Verder wel mooie velgen die je hebt gekozen, staan ook bruut onder die witte pico, fraaie combinatie. Met de originele velgen is overigens ook niks mis hoor, maar kan me zeker voorstellen dat je na het aanschouwen van die 17-inchers welhaast in katzwijm viel :lol:

Geplaatst

wow ik vond die standaard velgen al super leuk staan!

Jammer dat ze dus eigenlijk net niet passen.

Ja Jantje, ik ga vandaag informeren naar hulpveren mocht dat niet wat zijn dan 15 inch er weer onder...

Jammer zeg, want het stond wel leuk. Maarja, het moet ook rijden natuurlijk. Hopelijk kun je een net dealtje maken met de bandenboer. :)

absoluut Angelique, ik wil niet hoeven denken bij elke drempel of scherpe bocht "als die maar niet schuurt als die maar niet schuurt"

Wel jammer, ze ogen enorm mooi onder die Pico.

Ik rij zelf ook met 17 inch onder mijn Venga, maar heb blijkbaar toch iets meer ruimte in de wielkast.

Ik had niet verwacht dat dat zoveel uitmaakte met de Pico. Ik hoop voor je dat ze die velgen/banden

terugnemen! Overigens vind ik de originele velgen absoluut niet lelijk, integendeel zelfs.

Maar ja, het oog wil ook wat hé?

Misschien in het vervolg toch even dit topic lezen!;)

Je hebt helemaal gelijk Smart ik had eerst m'n auto moeten afwachten en dan testen en dan pas kopen maar ik was wat ongeduldig (na 7 maand wachten op m'n pico)

maar nu ik zo naar de originele velgen kijk vind ik die eigenlijk ook niet lelijk ik vond ze persoonlijk wat klein.. maar hoe langer ik er naar kijk hoe minder het mij opvalt..

Da's balen zeg. Had al gemerkt dat de achteras van de Pico erg slap geveerd en gedempt is dus dat de band zelfs bij normaal rijgedrag al aanloopt is niet vreemd.

Nu heb ik ooit eens ergens iets gelezen over een soort mechanisme dat je tussen de veer kan plaatsen waardoor 1 winding niet meer ingedrukt kan worden, waardoor

dus de ingaande slag begrensd wordt en tevens een stuggere karakteristiek bereikt wordt (hier vanwege de standaard slappe vering geen probleem dunkt me.)

Wellicht weet iemand anders hier meer van ?

Verder wel mooie velgen die je hebt gekozen, staan ook bruut onder die witte pico, fraaie combinatie. Met de originele velgen is overigens ook niks mis hoor, maar kan me zeker voorstellen dat je na het aanschouwen van die 17-inchers welhaast in katzwijm viel :lol:

helemaal mee eens! ik vind de achteras/vering veels te slap!! (Doet me denken aan een ouderwetse Citroen) daarom ga ik vandaag ook even hard opzoek en informeren naar een paar Hulpveren (dat is wat jij bedoeld Frietbakker) die zet je tussen de veer in en die kun je afstellen zodat die op een punt gewoon stopt met inveren. en dat stugger rijden, dat neem ik voor lief ik vind een beetje stug wel fijn. (ik kom vanaf een TT he mensen die was ook zeeer stug haha)

Geplaatst

Jammer dat het uiteindelijk niet lukt om die 17inch velgen erop te laten zitten, want het ziet er mooi uit!

Maarja je kan altijd nog mijn velgen overnemen :-D

Groet Hans.

Geplaatst

Zojuist contact gehad met de heren van Carsupport B.V. uit Krimpen a.d. IJssel er zijn wel degelijk mogelijkheden voor mijn Pico en 17 inch :-)

ik ga er binnenkort een keertje langs maar via de snelweg met mijn 17 inch dat gaat hem niet worden om toch nog met iemand (passagier) te kunnen rijden over bv een klinkerweg gaat vanmiddag de 15 inch er weer onder..

in m'n 1 tje kan ik niet met normale snelheid door een winkelerf(klinker-straat met on-effenheden) stapvoets wil wel... <_<

gewoon 15 inch er weer onder en rustig opzoek naar een passende oplossing :) ik vind de achteras sowiso heel erg slap dus andere veren komen er wel onder.

ik wil niet als er 2 mensen achterin zitten dat de hele picanto op z'n gat ligt :lol:

ps: vandaag is even kijken naar een Pilot Pro 4300K H7 setje voor in die mooie lens-lampen.

ik vind de verlichting trouwens bijzonder goed (las berichten dat het dimlicht slecht was savonds) nou ik vind het meer dan goed.

(of het kwam door m'n tijdelijke Saab 900 classic uit 1988...dat waren kaarsjes vergeleken bij de Picanto)

Geplaatst

Kijk, dat gaat alweer de goede kant op. Als we een man op de maan kunnen zetten moet 17" onder een Pico toch ook kunnen lukken laugh.gif

Betreffende die slappe achteras, inderdaad; een Citroen CX zou zich er niet voor hoeven schamen. Nu vind ik het zelf wel lekker comfi maar kan me zeker voorstellen dat een wat jonger publiek hier niet op zit te wachten.

Dus met die hulpveren sla je m.i. toch twee vliegen in een klap. Beter weggedrag en grotere velgen mogelijk.

Nu we toch bezig zijn, laat ik nog even 2 mods voorstellen: dak wrappen met carbonfolie a la M3 CSL, en verder over de gehele zijbreedte van het voertuig aanbrengen van bestickering met de tekst "Superleggera" cool.giflaugh.gif

Geplaatst

Update #2:

Nou vandaag zijn weer de 15 inch wielen eronder gezet en jawel: Heerlijk onbezorgd over drempeltjes :D

Er zijn blokkers besteld voor de achter-veren zodat de veer niet meer verder in kan door een nader aan te geven punt, hoe wat precies hoor ik later deze week, ik laat het aan de experts over waar ik mijn velgen weg heb, ik ken een aantal mensen daar persoonlijk en zij hebben echt veel ervaring.

de velgen zijn en blijven super mooi het enige wat ik wil is: met 2 volwassen mensen achterin kunnen zitten en een drempel pakken zonder dat hij gaat schuren, ik denk dat dat nog wel redelijk lastig wordt.. ik ga het meemaken.

voor nu zegt mijn Picanto: een goede nachtrust..

picantomausdark1.jpg

Geplaatst

En ook voor dit topic geldt hetzelfde als ik in het andere topic van Fragger al gezet heb:

Een ET waarde verschil van 14 mm is ten eerste al aan de erg hoge kant en niet aan te raden ivm slijtage van je lagers etc.

10 mm is toch wel het maximum, beter is een verschil van max rond de 5 mm

http://nl.wikipedia.org/wiki/ET-waarde

Ten tweede moet je niet alleen naar de ET waarde moet kijken maar ook naar de breedte van velg.

Et waarde is de afstand van het aanlegvlak tot de middellijn van de velg, dus zelfs als de ET waarde van je nieuwe velg gelijk is aan het origineel, maar je kiest voor een bredere velg, zal hij toch nog wat verder uitsteken aan zowel de binnenkant als de buitenkant. In jouw geval is de ET waarde te hoog icm waarschijnlijk ook nog eens een bredere velg, waardoor het nog verder uitsteekt en dus sneller aanloopt bij inveren.

En wat betreft de bandenmaat, gebruik alstublieft een bandenmaatcalculator zoals deze: http://www.miata.net...e/tirecalc.html (wel even op metrisch zetten)en zorg dat je zo dicht mogelijk bij de originele rolomtrek blijft (verschil best max rond de 2%)

Ik las in het topic van Fragger dat je bandenmaat 195/40/17 eronder had, maar die maken je rolomtrek veel te groot, afwijking is tov van het origineel is dan 5.7% wat veel te veel is (ook al voor de afwijking van je teller). Ook dit zorg ervoor dat het bij de minste invering aanloopt. Het zou maximaal 195/35/17 mogen zijn (+2.2% afwijking) of 195/30/17 (-1.3% afwijking) maar die maten bestaan niet, wat ook al direct aangeeft dat 17 inch geen goede maat is voor de picanto. Eventueel bestaat 185/35/17 maar zover ik weet levert alleen Nangkang in deze maat en of je die onder je auto wil hebben betwijfel ik....

• Like 1
Geplaatst

Oh ja, en die originele lichtmetalen velgen (neem aan dat het die zijn die op de grond liggen op de foto) zijn schitterend, snap niet dat je die wil vervangen, maar goed dat is persoonlijk.

15 inch oogt onder zo'n klein autootje als de Picanto ook echt niet te klein, vind die 17 inch eigenlijk veel te groot.

• Like 1
Geplaatst

Oh ja, en die originele lichtmetalen velgen (neem aan dat het die zijn die op de grond liggen op de foto) zijn schitterend, snap niet dat je die wil vervangen, maar goed dat is persoonlijk.

15 inch oogt onder zo'n klein autootje als de Picanto ook echt niet te klein, vind die 17 inch eigenlijk veel te groot.

Absoluut Leon, mijn vader zei/zegt hetzelfde... :)

Echter ben ik vrij impulsief en kon ik na 7 maanden niet meer die laatste paar dagen wachten en heb ik in-voren velgen besteld zonder te rijden/testen of het echt goed zou kunnen, maar zoals je leest: daar weten we van en daar werken we nu aan om het te fixen, en als je kijkt naar de Twingo RS: die staat ook op 17 inch lichtmetaal oke die wielkasten zijn breder en de opening daarvan is ook veel ruimer dan bij de Picanto maar de auto is van hetzelfde formaat.

x1htns.jpg

Geplaatst

Vertel mij wat. Wij wilde de beige 5-deurs met de donkere velgen. Ja die konden we bijkopen voor €899, terwijl we al de lichte in de Exterior pack hadden..... :blink: nee dank je.

Dan meer voor Titanium met de licht velgen ook erg mooi.... Want uiteindelijk vonden we de Beige in daglicht behoorlijk tegenvallen.

Geplaatst

Update #2:

Nou vandaag zijn weer de 15 inch wielen eronder gezet en jawel: Heerlijk onbezorgd over drempeltjes :D

Er zijn blokkers besteld voor de achter-veren zodat de veer niet meer verder in kan door een nader aan te geven punt, hoe wat precies hoor ik later deze week, ik laat het aan de experts over waar ik mijn velgen weg heb, ik ken een aantal mensen daar persoonlijk en zij hebben echt veel ervaring.

de velgen zijn en blijven super mooi het enige wat ik wil is: met 2 volwassen mensen achterin kunnen zitten en een drempel pakken zonder dat hij gaat schuren, ik denk dat dat nog wel redelijk lastig wordt.. ik ga het meemaken.

voor nu zegt mijn Picanto: een goede nachtrust..

picantomausdark1.jpg

Is dat het originele licht of is dit al het Xenon wat je zo graag wil?

Geplaatst

phoenix2149 hier is nog niets aan gedaan gewoon de standaard H7 halogeen lamp :) moet wel zeggen dat het in het donker wel net xenon lijkt dat komt omdat pal eronder die leds lekker mee zitten te branden en daardoor heb je een look dat je denkt... 'is het nou xenon of is het geen xenon' voor mensen die het dus niet weten...

ik ga zeer binnenkort met de xenon aan de gang, nadat mijn 17 inch velgen zaak is afgehandeld/opgelost ;)

Geplaatst

Heej Maurice,

Jammer dat de velgen niet direct passen, had al wel een betje zon idee maar zonder proberen natuurlijk nooit geen zekerheid.

Ze zagen er wel vet uit maar zou zelf die velg in een 16" doen omdat ze op onze auto's optisch al groter lijken.

Ze vragen bij mij met de orginele zelfs al of het 16" is.

Succes met de eventuelen mods.

Geplaatst

Heej Maurice,

Jammer dat de velgen niet direct passen, had al wel een betje zon idee maar zonder proberen natuurlijk nooit geen zekerheid.

Ze zagen er wel vet uit maar zou zelf die velg in een 16" doen omdat ze op onze auto's optisch al groter lijken.

Ze vragen bij mij met de orginele zelfs al of het 16" is.

Succes met de eventuelen mods.

Dat is toevallig Marc, gisteren bij m'n neef.. hij kijkt en zegt wat heb je eronder zitten 16 inch ? ik zo nee 15 ;)

je hebt gelijk hoor en origineel is zeker niet verkeerd, maar bij 16 inch zit je ook wel haast aan 195 breed dus wordt het niet veel anders van,

vanmiddag langs de banden-boer en dan gaan de 17 inchies er weer op + modificatie :angel:

Geplaatst

Maar die 15 inch velgen zouden toch geen probleem moeten geven met 4 man als je een drempel neemt? Kia verkoopt oa 15 inch velgen voor de picanto, dus ik neem aan dat dat wel kan denk ik?

Groet Hans

Geplaatst

de 17 inch velgen zijn weer gemonteerd! :D

ik kan weer drempels normaal nemen 4 robberblokken per veer doet wonderen :angel:

en ja het comfort is er minder op geworden maar dat vind ik persoonlijk niet erg hoe stugger hoe sportiever :nuke:

Nee over een paar maanden gaan de winterbanden er weer onder (originele 15 inch kia velg) dus komt helemaal goed.

fotos van de blokjes etc zal ik van't weekend even hier posten.

@ Hans,

wanneer men de waardes volgens instructieboekje aanhoudt dan gaat het gewoon goed.

en ook die drempel met 4 man kun je dan gerust nemen. :)

Geplaatst

Welke bandenmaat heb je er nu onder ? Vind het erg vet, paar duidelijkere foto's zouden niet misstaan trouwens ;)

Peter ik heb eronder:

Continental Sportcontact 3 maat: 195/40/17

ik zal hier vanavond even een paar foto's plaatsen van de brede 'sloffen' :tank:

ook zal ik foto's plaatsen van de achterveer-modificatie

Geplaatst

Update #3

De 17 inch wielen zijn weer gemonteerd met enige 'simpele' modificatie aan de achterveren:

per achter veer zijn 4 rubberen-blockers geplaatst: zodat de veer niet te ver kan doorzakken bij drempels en/of belading.

resultaat: het rijdt prima (wel stugger dan zonder de blockers) maar dat vind ik zelf helemaal niet erg.

toekomst: ik ga nieuwe schokbrekers bestellen die ik ga modificeren met rubberen ringen en ik laat hulpveren plaatsen in de bestaande veer.

dan is het wat meer bestand tegen zwaardere langdurige belasting. (vakanties vol bagage of met 4 volwassen mensen in de picanto rijden)

hieronder de foto's:

2011-09-23%25252016.36.26.jpg

2011-09-23%25252016.26.32.jpg

2011-09-23%25252016.38.58.jpg

2011-09-23%25252018.55.11.jpg

2011-09-25%25252015.33.45.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...