Seek123 Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 Heb gisteren mijn SP (SP3 2WD 2L 163PK 5 bak handgeschakeld) laten tunen door Vtune in Huizen, Noord Holland. www.vtune.nl Daarbij is een zogenoemde Piggyback tussen de lichtroze draad uit kabelboom gezet. Omdat dit volgens de site, offerte en telefonische informatie van Vtune de oplossing zou zijn voor het slechte opschakel gedrag van dit model (een soort van inhouden moment bij het optrekken van stilstand in de 1, maar vooral een ''wiebel'' van de 1 naar de 2). Dit zou naar verluidt vooral worden veroorzaakt door de afstelling van het motormanagement i.v.m. voorgeschreven emissienormen, waar KIA misschien wel iets aan zou kunnen doen, maar dat niet mag i.v.m. wet- en regelgeving rondom uitstoot en energielabels. Een euvel van alle, althans vele nieuwe energiezuinige nieuwe modellen tegenwoordig. De eerste indruk op de terugweg (naar Limburg) was dat het euvel duidelijk minder was. En de auto soepeler rijdt en sneller reageert. Nog geen brandstofbesparing kunnen constateren volgens de boordcomputer. Maar Vtune zegt dat enkele dagen en een aantal kilometers nodig zijn om de tuning optimaal te laten werken (alle sensoren e.d. moeten zich opnieuw instellen). Uitgangspunt van Vtune bij de koop, binnen tien dagen: niet goed, geld terug. Kosten: normaal € 299, actie nu: € 250. Staat allemaal (ook garantie) zwart op wit op ondertekende factuur. Volgens Vtune zijn al tientallen KIA SP3's door hen getuned. Door particulieren, dealers en zelfs de importeur zou contacten hebben. Zal het forum op de hoogte houden van de ervaringen. Quote
PowerAutoBoot Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 Hoe zit het met de garantie van KIA? Quote
Seek123 Posted September 25, 2011 Author Posted September 25, 2011 Tuning blijft ver binnen veiligheidsmarges van standaard KIA motor sensoren. M.a.w. er kan niks gebeuren. Sommige zaken moet je als leek / niet technicus in goed vertrouwen voor waar aannemen. Niet waar? Heb ik althans maar gedaan. Quote
PowerAutoBoot Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 Dank u ik wacht de bevindingen wel af de mijne heeft gelukkig het haperen bij optrekken niet Quote
bigwade Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 Tuning blijft ver binnen veiligheidsmarges van standaard KIA motor sensoren. M.a.w. er kan niks gebeuren. Sommige zaken moet je als leek / niet technicus in goed vertrouwen voor waar aannemen. Niet waar? Heb ik althans maar gedaan. Je hebt gisteren een lange rit gemaakt en vandaag misschien ook wel wat gereden. Is je op-trek pobleem nu over ? Dat Vtune contact zou hebben met de importeur lijkt me kras, misschien met het hoofd postkamer.. Quote
bigwade Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 @sportagent1 Hé gast, dit wordt een beetje hinderlijk, zelfde reply na al mijn postings. U is aangemeld bij de moderators...... Quote
Seek123 Posted September 25, 2011 Author Posted September 25, 2011 ''Je hebt gisteren een lange rit gemaakt en vandaag misschien ook wel wat gereden.'' Vandaag heb ik motor gereden in de Ardennen, gezien het prachtige najaarsweer. ''Is je op-trek pobleem nu over?'' Beduidend minder. Ik houd het forum op de hoogte. Voor m'n werk echter maak ik door de week gebruik van het openbaar vervoer (trein). Mijn autogebruik beperkt zich normaliter hoofdzakelijk tot het weekend. ''Dat Vtune contact zou hebben met de importeur lijkt me kras, misschien met het hoofd postkamer.. '' Dat vond ik ook al. Quote
Seek123 Posted September 25, 2011 Author Posted September 25, 2011 ''Je hebt gisteren een lange rit gemaakt en vandaag misschien ook wel wat gereden.'' Gisteren was terug over de autosnelweg. Dan rijdt mijn SP3 perfect. Ligt als een blok op de weg. Het opschakelprobleem zit h'm in de 1e en 2e vernelling en die gebuik je op de korte stukjes en helemaal niet op de snelweg. Dus vandaar dat m'n ervaring met de getunde auto nog beperkt is. Maar nogmaals, lijkt vooralsnog beduidend en opvallend minder. Wordt vervolgd na meer ritjes op de korte afstand, de komende week / weken. Quote
frankd Posted September 25, 2011 Posted September 25, 2011 is het vermogen en koppel ook omhoog gegaan, of is dit zuiver voor het opschakelen gedaan? Quote
Seek123 Posted September 26, 2011 Author Posted September 26, 2011 Volgens opgave van Vtune (zie ook www.vtune.nl): Het vermogen van uw Kia Sportage 2.0 zal van 163 pk stijgen naar 180 pk. Naast het vermogen zal ook de trekkracht toenemen, van 194 Nm naar 215 Nm. Mij was het voornamelijk te doen om het inhouden bij het optrekken in de 1 en 2 op te lossen. Quote
Etiennep Posted September 30, 2011 Posted September 30, 2011 En... merk je het PK verschil goed? Ik vind de sp3 2L nogal een slak Quote
Seek123 Posted September 30, 2011 Author Posted September 30, 2011 Ja, nog niet vergelijkbaar met mijn motor, een BMW 1200 GS maar ik merk wel verbetering. Van accelleratie, trekkracht en opschakelgedrag. Het benzine verbruik is hetzelfde gebleven. Niet zuiniger. Van de stuurupdate van afgelopen maandag merk ik vooral dat het stuur na een bocht niet meer zo snel spontaan in de rechtuit stand schiet, maar soepeler door mijn handen glijdt. Quote
Guest Timo0103 Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 Volgens opgave van Vtune (zie ook www.vtune.nl): Het vermogen van uw Kia Sportage 2.0 zal van 163 pk stijgen naar 180 pk. Naast het vermogen zal ook de trekkracht toenemen, van 194 Nm naar 215 Nm. Mij was het voornamelijk te doen om het inhouden bij het optrekken in de 1 en 2 op te lossen. 180 pk vindt ik wat hoog aangehouden door de mannen van vtune. Met een atmosferische motor haal je zo'n winst niet als je niet wat meer aanpassingen gaat doen. 10 pk winst is een veel reëler beeld, het koppel klopt wel qua winst. Quote
vand.m Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 En... merk je het PK verschil goed? Ik vind de sp3 2L nogal een slak Als ik vragen mag, ga je hem ook laten tunen. Ik zag dat je een automaat heb en die ga ik ook een keer krijgen. Naar verwachting 2e week oktober. Heb nl. gelezen bij andere forummers dat ze de automaat ook erg traag vinden. Ben dus benieuwd of er al iemand de automaat heeft laten tunen en wat het resultaat is, bezineverbruik beter of slechter, acceleratie beter of het zelfde etc. Maar ook de garantie is wel even een punt. Groet, vand.m Quote
Banneman Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 Ben zeer benieuwd naar je verdere rij-ervaring met het overschakelen Seek123, want dat is nu een drama van 1 naar 2. Beste Seek123 heb je je dealer ook nog geprobeerd te laten meebetalen aan het tunen. Het blijft natuurlijk vreemd dat de emissievoorschriften tot het inhouden leiden. Dat heeft geen enkel ander merk. Quote
bigwade Posted October 1, 2011 Posted October 1, 2011 Ook ik zou van Seek123 een veel uitgebreidere rapportage van deze tuning zien dan deze berichtjes. Is het aan en uit schakelbaar, kun je dan verschillen merken met power, schakelen en meer ? Of zit het voor dat bedrag enkel tussen de oren. Kan ook hoor, heb ik tenslotte met mijn sportluchtfilter ook ; niks aantoonbaars behalve een leuker soundje bij gas intrappen. Quote
Seek123 Posted October 1, 2011 Author Posted October 1, 2011 Ben zeer benieuwd naar je verdere rij-ervaring met het overschakelen Seek123, want dat is nu een drama van 1 naar 2. Beste Seek123 heb je je dealer ook nog geprobeerd te laten meebetalen aan het tunen. Het blijft natuurlijk vreemd dat de emissievoorschriften tot het inhouden leiden. Dat heeft geen enkel ander merk. Heb al eerder mijn ervaringen hierboven weergegeven. Schakelen van 1 naar 2 is duidelijk verbeterd, maar nog niet 100%. Nee, niet geprobeerd dealer te laten meebetalen. Zo'n verzoek lijkt me vooralsnog ook een heilloze weg. Denk niet dat KIA het enige merk is. Meerdere nieuwe energiezuinige auto's schijnen dit probleem te hebben. Quote
Seek123 Posted October 1, 2011 Author Posted October 1, 2011 Ook ik zou van Seek123 een veel uitgebreidere rapportage van deze tuning zien dan deze berichtjes. Is het aan en uit schakelbaar, kun je dan verschillen merken met power, schakelen en meer ? Of zit het voor dat bedrag enkel tussen de oren. Kan ook hoor, heb ik tenslotte met mijn sportluchtfilter ook ; niks aantoonbaars behalve een leuker soundje bij gas intrappen. Piggyback tuning is niet aan- en uitschakelbaar. Ongetwijfeld zit het ook tussen de oren. Quote
flipperdeflap Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 Over oren gesproken, ik heb er wel oren naar, maar al die Kia-rijervaringen klinken wel heeeeeeeel erg positief op de site van vtune... maar laat ik de stoute schoenen ook maar eens aantrekken en een offerte aanvragen Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de reactie van de dealer wanneer bij de beurt de piggybag wordt ontdekt (wordt de wagen uit de garantie geschrapt?) Quote
flipperdeflap Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 Dat Vtune contact zou hebben met de importeur lijkt me kras, misschien met het hoofd postkamer.. Nee, ik las op de site met de heer Langeweg, afdeling Verkoop Quote
bigwade Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 Nee, ik las op de site met de heer Langeweg, afdeling Verkoop Langeweg is "medewerker van een dealer" en als deze meneer echt is mag hij zich hier melden.. Geen contact bij importeur iig.. Quote
bigwade Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 piggybag = piggyback Huh ?? http://www.made.com/collection/piggy-bag-collection Quote
Guest Timo0103 Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 Ik zou liever even bellen met Bull-power in Dronten. Ietsjes duurder maar je weet wel precies wat het vermogen is voor en na de tuning door middel van rollerbank. Vtune propt er maar een stukje standaard software in en thats it. Helaas lees ik te veel negatieve verhalen over vtune. Quote
Recommended Posts