KCG Geplaatst 2 Oktober, 2011 Geplaatst 2 Oktober, 2011 Wij als KCG hebben vorige week een gesprek gehad met de directie van KMNL. We hebben een zestal agendapunten voorgelegd die leven onder onze forumleden. Het zijn stuk voor stuk items die niet één maar meerdere Kiarijders als onprettig ervaren. Agendapunten 1. Transparante levertijden Transparantie levertijden. Het kan niet zo zijn dat klanten in 2011 met alle sociale media in welke vorm dan ook geen enkele notie hebben wanneer hun auto wordt gemaakt en/of wordt geleverd. Er zitten soms maanden tussen hetgeen de dealer aangeeft en de werkelijke levertijd. Vaak helaas in het nadeel van de klant. Verzoek aan KMNL om uit te leggen waaraan dat ligt. 2. Garantiestickers/onderhoudsintervallen Garantiestickers en Garantie/Officiële onderhoudsintervallen en niet die van KMNL. Een tussenbeurt na één jaar voor de Sportage 3 is in de huidige tijd niet ECOfriendly. Er moet verschil gemaakt worden in zakelijke en privérijders. De garantiestickers zouden voor eenieder worden aangepast. De afkorting NVT bij de aandrijving zou verduidelijkt worden. 3. Kia Assist Kia Assist in het buitenland. Praktijk is dat je met je spullen langs de weg blijft staan (staat ook in de kleine lettertjes). Daar heb je dus letterlijk niets aan, alleen in eigen land zonder extra passagiers. Kan dat niet ala ANWB, desnoods tegen meerprijs? Deze "gratis" KIA service is in ieder geval onvoldoende om het ANWB lidmaatschap op te zeggen. 4. Sturen Sportage 3 Sturen Sportage 3 Benzine is beter (model 2010) met de laatste update, maar de auto blijft zoekerig tussen de 70-110 km/u. 5. Problemen 5-versnellingsbak 2.0L benzine Sportage 3 Sportage 3 rijders met een 2.0L 5-versnellingsbak ervaren problemen met rustig wegrijden, inhouden bij schakelen en een resonantie bij 120 km/u of circa 3.400 tpm. 6. Upgrade Navteq kaartmateriaal (Cee'd, Venga, Sportage 3 en Sorento) Dat vraagt om enige uitleg, zeker naar de vele kiarijders met een navigatiesysteem die inmiddels al ruim een jaar rondrijden met verouderd Navteq kaartmateriaal van 2009! Kosten kaartupdates marktconform! Hoe wordt omgegaan met recent aangekochte nieuwe auto’s met reeds verouderd Navteq kaartmateriaal? Daarnaast de vraag waarom het allemaal zolang moet duren voordat een nieuwe kaart door Navteq wordt geleverd. Kan dit niet vaker, waardoor (toekomstige) Kiarijders het meest recente kaartmateriaal tot hun beschikking hebben? Bij TomTom (TeleAtlas) en zijn concurrenten kan het immers ook. Daarnaast hebben wij ook een vrij recent probleem m.b.t. beschadiging aan het leer van de bestuurdersstoel van de Sportage 3 onder de aandacht van de directie gebracht. Was hun niet bekend. Aangezien dit enkele Sportagerijders betrof, die hiermee eerst naar hun dealer moeten, hebben wij er alleen melding van gemaakt, ondersteund door een kleurenkopie van de betreffende beschadiging. KMNL heeft toegezegd dit te onderzoeken. We hebben antwoorden op onze vragen gekregen. Om zorgvuldig met deze informatie om te gaan is besloten dat KMNL ons teksten aanlevert, die door ons op het forum zullen worden geplaatst. Echter, we zijn allemaal druk en ook bij Kia NL zitten ze niet stil, getuige de vele orders die geplaatst worden. Intern (personeel) is Kia NL gegroeid en zij zit inmiddels in een ruimer en mooier jasje. We moeten daarom even wachten om de juiste teksten te kunnen plaatsen. We kunnen dus nog geen vragen beantwoorden. Wij rekenen daarom op jullie begrip! Namens KCG, Smart Alex VB Labramatiër bigwade Quote
Seek123 Geplaatst 3 Oktober, 2011 Geplaatst 3 Oktober, 2011 Goed werk! Ben zelf vooral benieuwd naar het antwoord en de oplossing van vraag 5 (schakel- en optrekgedrag v.d. 2L B 5-bak). Quote
kialoog Geplaatst 3 Oktober, 2011 Geplaatst 3 Oktober, 2011 Keurig hoor KCG, naar alles eigenlijk zeer benieuwd, even geduld dus, maar menig Kia-bezitter heeft dat al of wordt daar de laatste tijd op getraind Grtz Quote
vand.m Geplaatst 3 Oktober, 2011 Geplaatst 3 Oktober, 2011 Keurig hoor KCG, naar alles eigenlijk zeer benieuwd, even geduld dus, maar menig Kia-bezitter heeft dat al of wordt daar de laatste tijd op getraind Grtz Ik heb geloof ik op verkeerde knopjes zitten drukken. Sorry! Maar ik wilde eigenlijk de mensen die de belangen behartigen van de 5000 Kia leden bedanken. Goed werk. Groet, vand.m Quote
Remko .me Geplaatst 16 Oktober, 2011 Geplaatst 16 Oktober, 2011 3. Kia Assist Kia Assist in het buitenland. Praktijk is dat je met je spullen langs de weg blijft staan (staat ook in de kleine lettertjes). Daar heb je dus letterlijk niets aan, alleen in eigen land zonder extra passagiers. Kan dat niet ala ANWB, desnoods tegen meerprijs? Deze "gratis" KIA service is in ieder geval onvoldoende om het ANWB lidmaatschap op te zeggen. Ik heb geen ANWB naast mijn Kia assist.... heb ik nu een probleem? Quote
Smart Geplaatst 16 Oktober, 2011 Geplaatst 16 Oktober, 2011 Ik heb geen ANWB naast mijn Kia assist.... heb ik nu een probleem? Even de voorwaarden lezen, lijkt mij! Quote
waldo Geplaatst 17 Oktober, 2011 Geplaatst 17 Oktober, 2011 Er gebeurd dan toch iets. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de navigatie kaartupdate. Wat al 2 jaar achterloopt loopt inmiddels al maanden achter op de beloofde datum van eind augustus. Je moet het nogal druk hebben om 2,2 jaar te doen over de gereed zijnde software van Navteq, om die uit te brengen op een Kia USB stick. Gelukkig is de auto verder wel in orde. Quote
KCG Geplaatst 17 Oktober, 2011 Topic Starter Geplaatst 17 Oktober, 2011 Wij als KCG hebben drie weken geleden een gesprek gehad met de directie van KMNL. We hebben een zevental agendapunten voorgelegd die leven onder onze forumleden. Het zijn stuk voor stuk items die niet door één maar door meerdere Kiarijders als onprettig worden ervaren. Onderstaand de antwoorden op onze vragen n.a.v. ons gesprek met KMNL in september jl. Vraag 1: Transparante levertijden Het kan niet zo zijn dat klanten in 2011 met alle sociale media in welke vorm dan ook geen enkele notie hebben wanneer hun auto wordt gemaakt en/of wordt geleverd. Er zitten soms maanden tussen hetgeen de dealer aangeeft en de werkelijke levertijd. Vaak helaas in het nadeel van de klant. Verzoek aan KMNL om uit te leggen waaraan dat ligt. Antwoord KMNL Kia heeft op dit moment wereldwijd te maken met een snel groeiende vraag waardoor de productiecapaciteit op een aantal plaatsen in de wereld c.q. voor bepaalde modellen tekortschiet. In Nederland is dat vooral bekend van de Sportage 3 die in de Kia fabriek in Zilina (Slowakije) worden geproduceerd. Er worden achter de schermen veel activiteiten ondernomen en investeringen gedaan om de capaciteit van de fabriek in Slowakije te vergroten. Het kritische pad wordt echter gevormd door de productie van motoren en transmissies en die komen allemaal uit Korea. Die fabrieken zijn echter volcontinue bedrijven (24/7) waardoor daar geen extra capaciteit te verwachten valt. Daarom wordt er op dit moment een extra productielijn voor motoren gerealiseerd in Slowakije (daar werden al de motoren voor de Cee’d gebouwd) zodat ook voor de Sportage 3 de motorenproductie in Europa kan plaatsvinden. Daarnaast is de productie van een Hyundai model uit de fabriek in Zilina weggehaald om meer ruimte te hebben en gaat de fabriek in het eerste kwartaal van 2012, na het gereedkomen van de nieuwe motorenlijn, van een twee- naar een drieploegendienst waardoor de productiecapaciteit fors omhoog gaat. Hiervoor worden op dit moment meer dan 1000 nieuwe werknemers opgeleid en getraind, worden de toeleveranciers van alle onderdelen naar deze hogere capaciteit gebracht en wordt de transportinfrastuctuur op niveau gebracht. Met al deze forse ingrepen zou de capaciteit in de loop van het eerste kwartaal 2012 redelijk in lijn moeten zijn met de vraag. Met betrekking tot de betrouwbaarheid van de leveringen geeft KMNL toe dat men tot begin 2011 maar moeizaam informatie kon geven over de te verwachten levertijden. Hierin is wel vooruitgang geboekt door aan de fabriek duidelijk te communiceren welke orders met prioriteit gebouwd moeten worden. Omdat de fabriek kampt, zoals eerder omschreven, met een gebrek aan motoren maar ook andere onderdelen (vooral navigatiesystemen, automatische transmissies, panoramadaken en bepaalde modellen lichtmetalen velgen) produceert men vooral de auto’s waarvoor alle onderdelen wel beschikbaar zijn. Daardoor komen later bestelde auto’s soms eerder binnen dan auto’s die al langer in bestelling staan. Door het opgeven van de prioriteiten (dit wordt nadrukkelijk gedaan en gevolgd sinds april 2011) wordt nu circa 90% van de orders geleverd binnen de opgegeven levertijd (en soms sneller). Alle ingrepen in de productiecapaciteit, zoals eerder omschreven, dienen ervoor te zorgen dat we in 2012 naar 100% betrouwbaarheid kunnen doorgroeien. Vraag 2: Garantiestickers/onderhoudsintervallen Garantiestickers en Garantie/Officiële onderhoudsintervallen en niet die van KMNL. Een tussenbeurt na één jaar voor de Sportage 3 is in de huidige tijd niet ECO-friendly. Er moet verschil gemaakt worden in zakelijke en privérijders. De garantiestickers zouden voor eenieder worden aangepast. De afkorting 'nvt' (niet van toepassing) bij de aandrijving zou verduidelijkt worden. Antwoord KMNL Bij de verkoop van een nieuwe Kia wordt een garantieboekje verstrekt. In dit boekje staan duidelijk de voorwaarden vermeld die aan de orde zijn indien een Kia rijder een beroep wil doen op garantie. Op de eerste pagina is een garantiesticker geplakt met de belangrijkste informatie omtrent de garantieduur in diverse categorieën (in kilometerstand e/o datum). In sommige gevallen werd er ‘nvt’ afgedrukt en dit kan leiden tot onduidelijkheid. KMNL heeft de ‘nvt’ vervangen door een betere omschrijving. Mochten Kia rijders daar prijs op stellen dan kan de Kia dealer een nieuwe sticker printen en in het boekje plakken. Er is nog steeds onduidelijkheid over de onderhoudsintervallen waar KMNL eerder over berichtte. Met name bij de nieuwe Sportage en waarschijnlijk straks ook bij de nieuwe Rio. KMNL volgt in alle gevallen het instructieboekje van de fabrikant. Maar ook dat kan blijkbaar leiden tot een enkel misverstand. Zo is er een ‘oliebeurt’ door de fabrikant voorgeschreven bij de benzinemotoren van de Sportage (en nieuwe Rio) bij 12 maanden. En een beurt interval (klein/groot) van 30.000 km. Kia rijders dienen ervoor te zorgen dat aan deze voorwaarden wordt voldaan. Voor de meeste Kia rijders zal het er op neer komen dat men eenmaal per jaar (en zo rond de 15.000 kilometer) onderhoud zal moeten laten uitvoeren. Dit is dan ook de leidraad die gehanteerd wordt. Mochten hier toch nog vragen over zijn dan kan er een email gestuurd worden naar info@kia.nl. Ook zal KMNL in de loop van december bij de FAQ op kia.nl een aantal voorbeelden plaatsen voor nog meer duidelijkheid. Vraag 3: Kia Assist in het buitenland Praktijk is dat je met je spullen langs de weg blijft staan (staat ook in de kleine lettertjes). Daar heb je dus letterlijk niets aan, alleen in eigen land zonder extra passagiers. Kan dat niet ala ANWB, desnoods tegen meerprijs? Deze "gratis" KIA service is in ieder geval onvoldoende om het ANWB lidmaatschap op te zeggen. Antwoord KMNL Door de Kia Internationale Wegenhulp (KIW) is elke nieuwe Kia verzekerd van pechhulp in het buitenland. Mocht een Kia er onverhoopt mee stoppen dan is een enkel telefoontje naar 0888-542542 voldoende om de hulptroepen in te schakelen. Deze hulp is de eerste drie jaar na aankoop gratis en vervolgens wordt deze dienst door de Kia dealer of reparateur gratis verlengd, indien regulier onderhoud wordt uitgevoerd. Helaas is er geen dekking mogelijk voor caravan of aanhanger. Deze zal de Kia organisatie ook niet gaan aanbieden omdat er (volgens de AFM) dan sprake is van een verzekeringsproduct. Hiervoor zijn aanvullende voorwaarden noodzakelijk waar de Kia dealers en reparateurs niet aan kunnen voldoen. De KIW is alleen van toepassing op in Nederland gekochte Kia’s en voorzien van een Nederlands kenteken. Vraag 4: Sturen Sportage 3 Sturen Sportage 3 benzine is beter (model 2010) met de laatste update, maar de auto blijft nog zoekerig tussen de 70-110 km/u. Antwoord KMNL Forumleden met deze klacht kunnen zich melden bij onze klantenservice op www.kia.nl. Vraag 5: Problemen versnellingsbak Sportage 3 Sportage 3 rijders met een 2.0 liter 5-versnellingsbak ervaren problemen met rustig wegrijden, inhouden bij schakelen en een resonantie bij 120 km/u of circa 3.400 tpm. Antwoord KMNL Forumleden met deze klacht kunnen zich melden bij onze klantenservice op www.kia.nl. Vraag 6: Upgrade Navteq kaartmateriaal (Cee'd, Venga, Sportage 3 en Sorento) Dat vraagt om enige uitleg, zeker naar de vele Kia rijders met een navigatiesysteem die inmiddels al ruim een jaar rondrijden met verouderd Navteq kaartmateriaal van 2009! Kosten kaartupdates marktconform! Hoe wordt omgegaan met recent aangekochte nieuwe auto’s met reeds verouderd Navteq kaartmateriaal? Daarnaast de vraag waarom het allemaal zolang moet duren voordat een nieuwe kaart door Navteq wordt geleverd. Kan dit niet vaker, waardoor (toekomstige) Kia rijders het meest recente kaartmateriaal tot hun beschikking hebben? Bij TomTom (TeleAtlas) en zijn concurrenten kan het immers ook. Antwoord KMNL Recent heeft KMNL melding gemaakt van de beschikbaarheid van een software update van LG-navigatiesystemen. Deze update kan gratis bij de Kia dealer worden uitgevoerd (zie een eerdere post). De verwachting is dat in november 2011 nieuwe kaarten gekocht kunnen worden bij de Kia dealer. Helaas heeft dit veel te lang geduurd. Maar gelukkig heeft de leverancier ons nu verzekerd dat jaarlijks updates beschikbaar komen. Meer informatie over Kia navigatie is hier te vinden. Vraag 7: Lpi Hybride versies toekomstige modellen? Kunnen wij de komende jaren nog een Lpi Hybride verwachten in een Kia model? Antwoord KMNL Vooralsnog komen er geen Kia’s met Lpi Hybride naar Europa en Nederland. De markt is eenvoudigweg te klein om een Europese versie te maken. Hetzelfde geldt ook voor de aangekondigde Picanto LPi. Wel zal er medio 2012 een (benzine) hybride variant van de Kia Optima beschikbaar komen voor de Nederlandse markt. Namens de KiaContactGroep (KCG), Smart Alex VB Labramatiér bigwade Quote
mika kjelld Geplaatst 17 Oktober, 2011 Geplaatst 17 Oktober, 2011 bedankt voor de duidelijke antwoorden hier hebben we wat aan Quote
Seek123 Geplaatst 17 Oktober, 2011 Geplaatst 17 Oktober, 2011 Vraag 5: Problemen versnellingsbak Sportage 3 Sportage 3 rijders met een 2.0 liter 5-versnellingsbak ervaren problemen met rustig wegrijden, inhouden bij schakelen en een resonantie bij 120 km/u of circa 3.400 tpm. Antwoord KMNL Forumleden met deze klacht kunnen zich melden bij onze klantenservice op www.kia.nl. Ik heb me met dit probleem zojuist via het contactformulier gemeld op de site van KMNL. Ben benieuwd of ik een weer standaard antwoord krijg of een echte oplossing. Ik hou het forum op de hoogte van de reactie van KMNL. N.B. Heel goed werk, vertegenwoordigers van de Kia Club NL. Chapeau. Thnx. Quote
Smart Geplaatst 17 Oktober, 2011 Geplaatst 17 Oktober, 2011 Namens de KCG bedankt voor de complimenten. We blijven ons inzetten voor de forumleden. Als er maar één tevreden is hebben wij ons doel bereikt. Toch willen wij de meerderheid van het forum plezieren met de juiste informatie op het juiste moment. Ik hoop daarom ook dat KMBE op dezelfde wijze haar Belgische Kia rijders kan plezieren....en dat de KCG BE een positie kan verwerven die ook de Belgische importeur en rijder aanspreekt. Quote
Seek123 Geplaatst 18 Oktober, 2011 Geplaatst 18 Oktober, 2011 Meld je allemaal massaal bij de importeur via het contactformulier op www.kia.nl als je dit probleem hebt. Wellicht dat er dan iets wordt opgelost?! Zie ook het volgende draadje: http://www.kiaclub.nl/topic/8161-gesprek-kmnl/page__pid__70910#entry70910 Quote
Veldmuis Geplaatst 18 Oktober, 2011 Geplaatst 18 Oktober, 2011 De verwachting is dat in november 2011 nieuwe kaarten gekocht kunnen worden bij de Kia dealer We blijven maar lachen...... Quote
vand.m Geplaatst 18 Oktober, 2011 Geplaatst 18 Oktober, 2011 Bedankt mensen van de KCG. Jullie zijn onmisbaar. Ik spreek mijn waardering uit over jullie inzet en spreek denk ik en hoop ik namens veel leden. Ik wens ook België veel succes met de Belgische KCG. Ik heb wel nog een vraag! Omdat ik denk dat veel recent geleverde maar ook toekomstig te leveren modellen SPIII en/of andere modellen met dezelfde NAV rijden, mis ik hier helaas het antwoord mbt. de vraag : Hoe wordt omgegaan met recent aangekochte nieuwe auto’s met reeds verouderd Navteq kaartmateriaal? Ik heb het dus niet over de update want dat antwoord is duidelijk maar over kaartmateriaal. Ik begrijp dat er nieuw kaartmateriaal in november beschikbaar komt maar je heb een paar weken of een paar maanden een nieuwe auto met verouderd kaartmateriaal. En nu? Gelijk al betalen voor nieuwe kaarten? Ook nu denk ik weer namens veel nieuwe of toekomstige rijders te spreken. Overigens dat er nu weer november wordt genoemd wanneer er nieuw kaartmateriaal ter beschikking komt betwijfel ik nu zo langzamerhand gezien de vele beloftes eerder. Groet, vand.m Quote
Smart Geplaatst 18 Oktober, 2011 Geplaatst 18 Oktober, 2011 @Seek123 Blijf vooral positief met hetgeen wordt aangeboden door KMNL. Zij willen zich echt inzetten voor een oplossing. Dat dit nu buiten de dealers om wordt geregeld is feitelijk al buitengewoon. Ik zou zeggen, neem deze schone taak op je om een aantal Sportage 3 rijders met hetzelfde probleem te mobiliseren en meld je gezamenlijk aan bij KMNL. Ik weet zeker dat zij dit heel positief zullen benaderen. Update Navteq kaartmateriaal Ons is toegezegd dat het nieuwe Navteq kaartmateriaal in november 2011 beschikbaar komt via de dealers. Ik geloof niet dat de directie hier haar vingers aan wil branden. Zij erkennen zelf ook dat dit veel te lang heeft geduurd en hebben dit ook laten blijken aan Navteq. Nieuw geleverde Sportage 3, Cee'd, Venga hebben 'nieuw' kaartmateriaal van 2010 of 2011 geleverd gekregen. Wat precies en welke versies moet je mij niet vragen. Dit is ons medegedeeld en daar kunnen wij niets van vinden, want dat kunnen wij onvoldoende verifiëren. Wij hebben daar trouwens ook niet de tijd voor. Via de dealer kun je straks een USB-stick kopen die met een code recht geeft op een éénmalige kaartupdate. De dealer kan dit ook voor jou verzorgen. Leuker kunnen wij het niet maken, wel gemakkelijker........ Quote
Specialmade Geplaatst 19 Oktober, 2011 Geplaatst 19 Oktober, 2011 @Seek123 [Nieuw geleverde Sportage 3, Cee'd, Venga hebben 'nieuw' kaartmateriaal van 2010 of 2011 geleverd gekregen. Allereerst dank voor de heldere uitleg. Ben zeer tevreden met het werk van de KCG. Chapeau. Dat KMNL zich nu niet meer kan veroorloven om "loze" beloften te doen lijkt mij duidelijk. Toch wil ik graag opmerken dat nieuwe SP3's niet (allemaal) het kaartmateriaal van 2010 of 2011 hebben. Mijn SP3, geleverd in mei 2011, heeft nog het kaartmateriaal van 2009. Ben daarom toch benieuwd hoe KMNL en/of dealer hier mee omgaat. Grtz Specialmade Quote
Smart Geplaatst 19 Oktober, 2011 Geplaatst 19 Oktober, 2011 Hoe kun je zien dat jouw kaartmateriaal van 2009 is? Is dit ná de software update nog te traceren dan? Let me now! Quote
Specialmade Geplaatst 19 Oktober, 2011 Geplaatst 19 Oktober, 2011 Hoe kun je zien dat jouw kaartmateriaal van 2009 is? Is dit ná de software update nog te traceren dan? Let me now! Dit kan ik verifiëren door aangelegde wegen in mijn (woon)omgeving. Zeker door de omvangrijke wijzigingen is dit redelijk makkelijk te constateren. Daarbij heeft een Kia verkoper onlangs bevestigd dat mijn NAVI kaarten heeft van 2009. Grtz. pecialmade Quote
Smart Geplaatst 19 Oktober, 2011 Geplaatst 19 Oktober, 2011 Dit kan ik verifiëren door aangelegde wegen in mijn (woon)omgeving. Zeker door de omvangrijke wijzigingen is dit redelijk makkelijk te constateren. Daarbij heeft een Kia verkoper onlangs bevestigd dat mijn NAVI kaarten heeft van 2009. Blijft bij mij de vraag overeind staan hoe hij dit heeft constateren! Kan hij dit uitlezen via het motormanagement, dus via de ECU? Ik ben heel benieuwd want bij mij is dit niet meer controleerbaar vanwege de vele software updates. Ik weet dat mijn navi kaartmateriaal uit 2009 stamt. Waarom ik dit zo nadrukkelijk vraag, is omdat ik helder wil krijgen of recent aangekochte auto's in aanmerking kunnen komen voor een tegemoetkoming! Ik wil dit nog weleens opnieuw voorleggen aan KMNL. Ik beloof echter niets.....! Aan de andere kant hebben zelfs de eigenaren van Kia's gekocht vanaf 2010 reeds verouderd kaartmateriaal ontvangen. We zitten blijkbaar allemaal in hetzelfde schuitje..... Quote
vand.m Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Blijft bij mij de vraag overeind staan hoe hij dit heeft constateren! Kan hij dit uitlezen via het motormanagement, dus via de ECU? Ik ben heel benieuwd want bij mij is dit niet meer controleerbaar vanwege de vele software updates. Ik weet dat mijn navi kaartmateriaal uit 2009 stamt. Kan het niet meer terug vinden maar er stond ergens dit: Een knopje met een tandwieltje ongeveer 5 sec. indrukken. Dan zou daar moeten staan de kaartversie en de software versie en hoe oud deze zijn. Ik kan het (nog)niet controleren want ik heb nog geen SPIII. Je zou dus kunnen vergelijken tussen iemand die al langer zijn tuut heeft en een recenter geleverde. Hoe hoger het getal hoe nieuwer de versie. Ik ben niet zo op de hoogte in die zaken dus verbeter me als ik het verkeerd zeg. Groet, vand.m Quote
Smart Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Een knopje met een tandwieltje ongeveer 5 sec. indrukken. Dan zou daar moeten staan de kaartversie en de software versie en hoe oud deze zijn. Dat weet ik maar daar staat volgens mij de kaartversie niet meer tussen. Of ik moet mij vergissen......kan hoor! Quote
Specialmade Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Dat weet ik maar daar staat volgens mij de kaartversie niet meer tussen. Of ik moet mij vergissen......kan hoor! Deze verkoper kent mijn auto maar al te goed en weet beslist waar hij het over heeft. Nogmaals wegen die reeds sinds 1 1/2 tot 2 jaar geleden zijn aangelegd worden niet herkent door de NAVI. Vandaar dat ik dit zo stellig kan beweren. Grtz. Specialmade Quote
jeroen1970 Geplaatst 21 Oktober, 2011 Geplaatst 21 Oktober, 2011 Dat is toch ook de beste indicator, als je met een verouderd kaartensysteem rijd zul je als je tenminste vaak verschillende routes rijd steeds vaker te maken krijgen met een veranderde verkeerssituaties. Wij hebben onze Ceed in januari 2010 gekocht, en hadden toen al last van veranderde verkeerssituaties uit 2008 en 2009. Dus zwart / wit gezien al verouderd. Dus inmiddels hopeloos verouderd. Ik moet wel zeggen dat ik de navigatie vele malen beter vindt werken als mijn verschillende tomtom systemen die ik gehad heb. En ondanks soms vreemde situaties vanwege oude kaarten komen we er altijd wel. Jeroen Quote
Smart Geplaatst 21 Oktober, 2011 Geplaatst 21 Oktober, 2011 Deze verkoper kent mijn auto maar al te goed en weet beslist waar hij het over heeft. Nogmaals wegen die reeds sinds 1 1/2 tot 2 jaar geleden zijn aangelegd worden niet herkent door de NAVI. Vandaar dat ik dit zo stellig kan beweren. Grtz. Specialmade Ik trek het ook niet in twijfel.....! Quote
HellRaver Geplaatst 27 Oktober, 2011 Geplaatst 27 Oktober, 2011 Ik trek het ook niet in twijfel.....! Nee maar KMNL schijnbaar wel... Ze denken dat hun klanten achterlijk zijn? De discussie zou niet moeten zijn uit welk jaar de kaarten komen maar dat ze hopeloos verouderd zijn en dat klanten hier serieus last van hebben. Ik weet 100% zeker dat de kaarten uit 2009 zijn, hoe ik dit zo stellig durf te zeggen komt door het volgende: Ik heb in 2009 een Navigon Navigatiesyteem aangeschaft en daar "Fresh Maps" bij aangeschaft. Je krijgt dan voor €99 2 jaar lang elk kwartaal een update met het nieuwste kaartmateriaal. Als ik de kaart van Kia (Cee'd SW 2011) vergelijk met de eerste kaart die bij de Navigon zat zijn deze exact gelijk. Bij kwartaal 3 van 2009 zijn er al verschillen waarneembaar. Mijn conclusie is dan ook dat het kaartmateriaal van Kia hooguit van het 2e kwartaal 2009 kan zijn, terwijl het in beide gevallen om Navteq kaartmateriaal gaat. De (waarschijnlijk) meer dan €200 die Kia durft te gaan vragen voor 1 update is dan ook absoluut niet marktconform. Het lijkt me dat Kia moet kunnen zien welke versie er op het navigatiesysteem staat, anders zouden ze een update kunnen verkopen aan iemand die helemaal geen update nodig heeft. Laat hun maar bewijzen dat er nieuwere kaarten op het navigatiesysteem staan i.p.v. dat ze ons met een kluitje in het riet sturen. Wij zijn tenslotte niet de experts. Het heeft er steeds meer schijn van dat Kia te groot aan het worden is en daarbij de klant uit het oog verliest. Erg jammer want tot nu toe is heel ons gezin een tevreden Kia rijder geweest, maar met dit soort geintjes verliezen ze steeds meer de trouwe klanten. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.