dude-nl Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Hi all. Vanmorgen even bij de dealer geweest om alle updates te laten uitvoeren (gasklep, automaat). Nu rijdt de auto fantastisch, alleen draait hij stationair heel lichtjes een beetje onregelmatig. De dealer geeft aan dat dit het begin van klepspeling is. Klepspeling controleren kost zoals bekend 325,- Het stellen gaat me 1200,- kosten Nu meen ik dat ik al eerder andere bedragen heb zien rond gaan doe toch wat lager lagen. Ik ben dan ook benieuwd wat jullie er voor kwijt waren en bij welke dealer of uni garage. Mijn oom heeft ook een garage bedrijf en die wil het best voor me doen alleen heeft hij geen ervaring met de 3.3 Sorento. Graag jullie mening. Quote
dude-nl Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 Volgens het Kia kostenboekje (2009) kost het stellen van de kleppen 805,- euro. Scheelt toch ff 400 euro met wat de dealer me vertelde. Wie kan ermee praten over de prijzen? Quote
masimo Posted October 4, 2011 Posted October 4, 2011 Volgens de 2011 lijst kost kleppen stellen 826 Euro. Er word echter niet vermeld welk interval (op benzine) daarbij hoort. Alleen op LPG moet om de 30.000 km gekontroleerd worden a 323 euro. Als het toch moet dan maar meteen laten stellen, want bij alleen kontrole moet toch al alles van de motor af. Dus kontroleren + stellen is 826 euro. Hoeveel is je km-stand nu. Bij mij staat ie op 60.000 en er loopt niks onregelmatig. Quote
dude-nl Posted October 4, 2011 Author Posted October 4, 2011 63000km stand en loopt licht onregelmatig. Ik snap alleen niet hoe de dealer 1200 kan zeggen als het volgens het boekje 826,- is. Quote
masimo Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 Je moet hem gewoon wijzen op de Reparatie en Onderhoudsbrochure van 2011. Klaar, geen cent meer. En het bedrag is al hoog. Wat is "onregelmatig" hoor je iets of is het stationairtoerental niet konstant? Klepspeling is normaal gesproken te horen door het tikken van de kleppen. Dat hoor je aan de de bovenkant van de motor. Verder krijg je last van vermogensverlies als de klepspeling te groot is. Als je aan de voorkant iets hoort is dat de distributieketting. Dat mag even na het starten (een paar seconden), maar niet meer als je gasgeeft. Je hebt een update gehad voor de gasklep. Wat hield ie in? De gasklep bepaald ook mede de stationairloop. Quote
bigwade Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 Op jou moeten we hier onderhand ook heel zuinig zijn Mag ook wel eens gezegd worden, waarvan akte. Quote
dude-nl Posted October 6, 2011 Author Posted October 6, 2011 Ik ben zelf (oud) monteur Onregelmatig in de vorm van niet soepel spinnen als een v6 hoort te doen, hij loopt gewoon wat rommelig (zie het als HEEEELLL lichtjes stotteren/grommen zie het alsof hij heel af en toe even op 5 pitten loopt). DIt was al voor de update van de gasklep, en daarna ook. Welke update het exact was heb ik geen inzage in gehad. Hinderlijk in de vorm van dat de motor iets schud bij stationair draaien. Ik kan geen euro op het blok leggen die blijft liggen... Dit had ik zelf al ondervonden, echter bevestigde de dealer dit. Hij zegt dat dat aan de klepspeling ligt (63k nog niet controleerd, en dat icm LPG). Theoretisch kan dat kloppen, of het praktisch ook zo is weet ik dus niet. Nou ja, ik laat bij mijn oom ook meteen flaslube installeren voor betere klepsmering. Liever nu extra kosten voor het stellen dan uiteindelijk kromme kleppen... Natuurlijk kan het ook aan de bougies liggen. Nu heb ik hier meer over gelezen, alsook de slechte bougie kabels. Is het raadzaam om bij het stellen van de kleppen ook meteen de bougies te vervangen? Zijn er nog bepaalde types die aan te raden zijn zoals bijvoorbeeld de nieuwe NGK's die speciaal voor LPG gemaakt zijn? Quote
masimo Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 Als je de stationairloop van de auto zo beschrijft, dan moet ik zeggen dat mijn V6 ook niet de soepelste is. Hier een vergelijkbaar beeld. Hij is onrustig als ie stationair loopt. Inderdaad een beetje schudden bij stationair draaien. Zeker als ie koud is. Ik heb dat in het begin ook al eens bij de delar aangekaart en hij vond dat niks verontrustend. Klepspeling is toen absoluut niet ter sprake gekomen van zijn kant. Die onrustige stationairloop heeft trouwens altijd al gehad, vanaf het moment dat ik hem kocht met 33000 km op de teller. En bij die km-stand is kleppen stellen nog echt niet aan de orde. Ik ga er maar van uit dat het de 248 paardjes onder de kap zijn die vol ongeduld staan te trappelen totdat ze losgelaten worden Als je de boel uit elkaar moet gaan halen zou ik zeker meteen nieuwe bougies plaatsen. De boel ligt toch open. Echter de vervangingstermijn van de bougies bij de 3.3V6 is 150.000 km volgens het boekje. Dus het zou vreemd zijn als ze slecht zijn. Ik weet niet hoe het onder jouw kap uitziet, maar bij mij ziet alles er als nieuw uit. De motor is kurkdroog, zweet nergens. Hij glimt je bijna tegemoet, en ik poets de motor echt niet hoor. Olieverbruik: nul komma niks. Bij de vorig beurt (12000 km geleden) precies op peil gevuld en daar staat het nog steeds. En die 12000 km is inclusief een rondje Frankrijk en Italie inclusief 5 personen, dakbak en volle bepakking bij zomerse temperaturen. Vermogen nog steeds toppie. Zoals je wellicht gelezen hebt ben ik geen fan van LPG, mede door de hoge extra kosten en het grotere risico op problemen met de kleppen. Kleppen moeten regelmatig gekontroleerd en eventueel gesteld als de auto op LPG loopt. Dat heeft puur te maken met de hogere verbrandingstemperatuur van LPG. De kleppen hebben het daardoor zwaarder te verduren. Als je toch nu kleppen gaat stellen, ben ik echter wel benieuwd wat de bevindingen zijn, dus hou ons hier op de hoogte. Quote
dude-nl Posted October 6, 2011 Author Posted October 6, 2011 zal ik zeker doen, wellicht kan je ook nog in mijn andere topic reageren mbt het dasboardkastje. Kan op heel internet niks vinden over het verwijderen bij dit model... Quote
masimo Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 Meld je aan op www.kiatechinfo.com !!!!!!!! Een schat aan nuttige informatie (zeker voor de 3.3V6), vrij toegankelijk na registratie. O.a. tekeningen, schema's, in- en uitbouw procedures, serviceberichten, terugroepakties, technische bulletins. 1 Quote
bigwade Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 Maar blijf ook hier posten aub....... Zo houden we een algemeen Kia Forum.. Quote
masimo Posted October 6, 2011 Posted October 6, 2011 Tuuuurlijk, de eerder genoemde site is van Kia Motors USA (geen forum). In de USA is het heel normaal dat alle technische voertuig info vrij beschikbaar is voor iedereen. Kia USA is trouwens zeer behulpzaam als je belt met eventuele problemen. Super service. Daar kan Kia Nederland nog wat van leren. Quote
dude-nl Posted October 18, 2011 Author Posted October 18, 2011 Update (en niet positief) Vandaag is mijn oom begonnen aan de Kia. Dit om het simpele feit dat ik hem meer vertrouw dan de dealer (en hij al eerder Sorento's heeft gedaan, alleen niet de 3.3 en ook nog LPG specialist is). Vandaag is hij begonnen met demonteren. Vervolgens klepspeling meten en hij gaf de opmerking dat ze al enorm veel speling hadden, eigenlijk meer dan de tolerantie is. Moeten een enorm eind gesteld worden. De spullen (juiste maten) worden nu besteld. Nog nooit had hij gezien dat een auto met zo'n km stand zoveel slijtage had... Tja, hier is het wel bekend, maar toch had hij het in 30 jaar nog niet gezien... Hij verwacht er nog wel een behoorlijke tijd mee bezig te zijn als de spullen binnen zijn en kan me niet beloven dat vrijdagochtend de auto klaar is (ik ga een weekend weg). Wel wordt er meteen (zoals eerder besproken) meteen een "flashlube" gemonteerd voor betere smering van de kleppen. Mijn oom is al meer dan 30 jaar gasspecialist en hij zweert erbij. Ook worden meteen de bougies vervangen Zal al met al wel een flink kostenplaatje worden. Wellicht had ik beter bij de dealer kunnen laten doen voor de vaste prijs van 826,- hoewel de dealer in Waddinxveen andere prijzen noemde ivm materiaal, extra werk etc etc. Quote
masimo Posted October 18, 2011 Posted October 18, 2011 Ik las nog ergens dat de normale termijn voor klepen stellen van de 3.3V6 op gas 30.000 km en op benzine 100.000 km is. Ik ben benieuwd hoe ie loopt na het stellen. Quote
dude-nl Posted October 20, 2011 Author Posted October 20, 2011 Nog geen nieuws, vanmiddag ff bellen. Ik had op fora gelezen dat het om de 30k controleren is (en evt stellen) 60k zowiezo stellen... Overigens wil ik een misverstand uit de wereld helpen aangezien ik het hier al vaker heb gelezen. LPG zorgt er NIET per definitie voor dat er een hogere temperatuur is.... Het klopt dat de verbrandingstemp iets hoger ligt dan bij benzine, echter speelt de koelende factor van LPG in vloeibare vorm een enorm grote rol hierin. Dat er vaak gezegd wordt dat kleppen sneller slijten door de temp klopt echt niet... Wat wel zo is, is dat LPG geen olietoevoeging kent waardoor de smering veel minder is, je krijgt niet zoals bij benzine en diesel een mooi filmpje over je kleppen en cilinderwanden heen. Daarom dat een product als flashlube zo succesvol is. Een beetje extra smering erbij en je blok gaat nog langer mee dan op benzine... Ook op gewone benzine motoren is aangetoond de slijtage bij het gebruik van flashlube (of soortgelijke producten) veel minder is... Maar goed, voor mijn Sorento helaas te laat... Nu eerst maken en dan alsnog een top oiler erop om voorlopig geen gezeur meer te hebben Quote
bigwade Posted October 20, 2011 Posted October 20, 2011 Bij mijn weten is de teperatuur van de gasverbranding iets hoger dan benzine. Waar het vaak fout mee is gegaan is het leegrijden van de tank(s) Dan wordt het gasmengsel zo arm dat de verbrandings temperatuur enorm oploopt en die schade veroorzaakt. Moderne installaties schakelen nu zelf op tijd terug naar benzine maar dat is nog niet zo lang. Ik heb ruim 20jr op gas gereden en div. V6 koppen er doorheen gejaagd... (garantie, haha) Die extra smering is een prima idee. Quote
dude-nl Posted October 20, 2011 Author Posted October 20, 2011 Net even contact gehad met mijn oom. Helaas geen positief nieuws... De klepspeling was nog maar aan 1 kant gemeten (en niet aan beide kanten). Nu inmiddels wel na verwijderen van LPG en inlaat. Ook hier was de speling te veel Nu is hij druk bezig heel de voorkant vd auto te demonteren. bumper eraf, Airco legen, compressor eraf, LPG eraf, radiator eraf, waterpomp eraf, koelsysteem dus legen, distibutieketting oplichten, nokkenassen lichten Hij had nog even gebeld met Kia, een ervaren 1e monteur is er ca 2 volle dagen mee aan het werk... Dan vind ik de Kia prijs van 826 meevallen (826 gedeeld door 16 arbeidsuren en materiaal? = 51,- per uur). Ik vraag me af of daarin meegerekend zit: Airco opnieuw vullen, koelsysteem opnieuw vullen etc... Dan is het wachten op de stoterbussen die schijnbaar bijna niet uit voorraad leverbaar zijn. Tussen neus en lippen door kwam de melding dat ik maar niet moet rekenen om op korte termijn te rijden met de auto... Erg balen aangezien ik morgen met een volle auto een weekend weg zou gaan... (vol = 4 personen met bagage etc, en nee past niet in een standaard auto... ) Gelukkig zijn we nog gezond... Quote
dude-nl Posted October 25, 2011 Author Posted October 25, 2011 Helaas verder nog geen nieuws. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat mijn oom (nou ja, het is eigenlijk de oom van mijn vrouw...) nog op onderdelen wacht. Intussen heb ik wel begrepen dat hij hier meeleest Goedemorgen Ad! Nu had hij ook van de dealer gehoord dat het geen 826 kost maar ca 1200,- om de kleppen te stellen (ivm het vele werk). Dit vind ik er opvallend aangezien er volgens de Kia NL een vaste prijs van 826,- gerekend wordt. De dealer in W'veen gooit dat verschil op de LPG installatie die erin zit. Lijkt me toch dat het verschil daarvoor te groot is. Ik ben toch benieuwd wat Kia NL hierop te zeggen heeft. Al met al maakt het allemaal niet veel uit als hij maar goed gemaakt wordt en daar heb ik alle vertrouwen in. Het is alleen opvallend. Ik gun liever mijn oom de centen dan de dealer (sorry dealer als je meeleest...). Quote
kiaso Posted October 25, 2011 Posted October 25, 2011 Hi all. Vanmorgen even bij de dealer geweest om alle updates te laten uitvoeren (gasklep, automaat). Nu rijdt de auto fantastisch, alleen draait hij stationair heel lichtjes een beetje onregelmatig. De dealer geeft aan dat dit het begin van klepspeling is. Klepspeling controleren kost zoals bekend 325,- Het stellen gaat me 1200,- kosten Nu meen ik dat ik al eerder andere bedragen heb zien rond gaan doe toch wat lager lagen. Ik ben dan ook benieuwd wat jullie er voor kwijt waren en bij welke dealer of uni garage. Mijn oom heeft ook een garage bedrijf en die wil het best voor me doen alleen heeft hij geen ervaring met de 3.3 Sorento. Graag jullie mening. Niet laten afstellen :" onregelmatig lopen" ...........sowat... 6 cillinder...... gewoon door rijden is mij advies. ( geld klopperij). Quote
kiaso Posted October 25, 2011 Posted October 25, 2011 Niet laten afstellen :" onregelmatig lopen" ...........sowat... 6 cillinder...... gewoon door rijden is mij advies. ( geld klopperij m.i.). Quote
dude-nl Posted October 25, 2011 Author Posted October 25, 2011 Niet laten afstellen :" onregelmatig lopen" ...........sowat... 6 cillinder...... gewoon door rijden is mij advies. ( geld klopperij m.i.). En de buiten proportionele speling maar accepteren? Mijn kop straks kapot rijden? Tijdens het remmen op lage snelheid (richting stoplicht) moeten accepteren dat de auto schokt? Wat een slecht advies zeg... Dit is mijn 4e 6 cilinder en heb nog nooit gehad dat hij stationar rommelig loopt, sterker nog, een 6 cilinder spint juist altijd zo mooi... Quote
dude-nl Posted October 29, 2011 Author Posted October 29, 2011 Jaaaaaaaaaa!!!!!!! Ik heb mijn auto weer terug. De lange tijd komt met name door de tegenwerking van de Kia dealer hier in Waddinxveen die geen info aan mijn oom wilde geven over auto, speciaal gereedschap etc... De dealer probeerde zelfs mijn oom er vanaf te praten om aan de auto te beginnen, dat was werk voor een dealer, keek erg nauwkeurig (met meten enzo) en dat moest hij niet willen. Al met al is er een hoop gebeurd: - klepspeling meten en tolerantie metingen - De-en montage van alles >> carterpan (en dus olie), radiateur (en waterpomp), condensor, distributiefront, ketting, nokkenassen, stoterbussen - bougies vervangen - meteen oliefilter ook maar - flash lube systeem geinstalleerd voor betere klepsmering Het is een pittege factuur geworden. Dit komt eigenlijk voor 50% uit arbeid maar ook 50% aan onderdelen. Denk hierbij aan: - 23 Kia op maat stoterbussen - Koelvloeistof (6l) - 5w30 synt. olie (5,5l) - 6 bougies - flashlube Maar, hij rijdt als een zonnetje! Wat een verschil zeg, ik had al aangeven dat hij rommelig liep, dat is nu helemaal weg. Wel gaf mijn oom aan de een aantal kleppen al zo waren ingesleten dat er niet meer gesteld kan worden, volgende keer dat het probleem komt = koprevisie... Dat was dan weer het mindere nieuws. Maar goed, als de flashlube doet wat hij moet doen komt er misschien geen volgende keer.... Quote
masimo Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Mooi dat ie weer netjes loopt. Eh, vraag eens aan je oom wanneer ik de mijne kan brengen. Nu heeft ie ervaring en kan het sneller en goedkoper. :lol: :lol: :lol: :lol: Quote
dude-nl Posted October 30, 2011 Author Posted October 30, 2011 Mooi dat ie weer netjes loopt. Eh, vraag eens aan je oom wanneer ik de mijne kan brengen. Nu heeft ie ervaring en kan het sneller en goedkoper. :lol: :lol: :lol: :lol: Het is echt een flinke klus, had hij zich op verkeken. Maar het is gewoon stomweg sleutelen... Verder niets speciaals, alleen het mmeten van de klepspeling en stoterbussen vraagt geduld en expertise. Qua arbeid was ik niet al teveel kwijt, qua materiaal wel. De Kia prijslijst geeft de prijs weer voor het stellen, maar niet voor alle matrialen die vervangen cq ververst moeten worden gaande weg zoals: olie, koelvloeistof, meteen maar bougies, airco. Dat is bij elikaar al 300 a 400 zonder arbeid. Hij was wel echt geschrokken van de speling, en dat bij 63000km. De Sorento moet echt slecht behandeld zijn door de vorige eigenaar. Ook leuk de motorolie wel op cardan olie, zo slecht was het terwijl de auto volgens het boekje netjes zijn beurtjes kreeg... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.