Geof Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Ik zou mijn sportage willen annuleren. Op mijn contract staat dat ik 6 tot 8 maanden zou moeten wachten. Gisteren kreeg ik te horen dat ik zeker 12 maanden ga moeten wachten of misschien wel nog langer. De garagehouder zag mijn vervangwagen buiten staan en ik kreeg een gemene opmerking dat ik zijn wagen wel eens mocht wassen. De maat is vol voor mij ik heb er geen zin meer in. Hoe gaat een annulatie in zijn werk? Met een aangetekend schrijven? In mijn geval kan ik de wagen dan annuleren als de 8 maand wachttijd verstreken zijn? Grtz Quote
kialoog Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Hoi, zou eigenlijk geen probleem moeten opleveren. Ze verkopen er toch veel,voor de dealer in kwestie zijn er misschien drie anderen voor jou (althans dat proef ik elke keer als ik een dealer binnen stap.) Kijk anders voor tips en handelswijze op de site van Consuwijzer, daar staan artikelen m.b.t o.a. ingebreke blijven van ....en er staan meen ik ook voorbeeldbrieven voor div. zaken indeze. T.a.v. de opmerking van je dealer dat je (de vervangauto)) wel eens mag wassen, tja, letten ze overal maar zo op, vooral als je de (eigen) auto al zou hebben, maar dan wordt het ineens een stuk minder leert de praktijk. Grtz. Quote
KVM Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Wij wachten nu reeds 10 maand op onze nieuwe Sportage, en heb er ook aan gedacht van de wagen te annuleren maar ik deed teveel verlies ! Geef de dealer niet de kans van nog meer geld te verdienen achter je rug door de wagen aan iemand anders te verkopen zonder korting te moeten geven, de Sportage is nu 2500€ duurder (in België dan toch) dan in januari! Ik weet niet of je moet betalen voor de vervangwagen, maar voor zijn onbeschofte opmerking geef je de dealer gewoon lik op stuk door met je nieuwe wagen naar een andere KIA dealer te gaan voor onderhoudsbeurten en garantie taken , ik moet wel zeggen als je een vervangwagen in nette toestand en volgetankt ontvangen hebt geef je die best in dezelfde staat terug, dat is bij mijn garage idem anders volgen er extra kosten Quote
kialoog Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 @GEOF http://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrieven/Voorbeeldbrieven_Aankoop_herstel_vervanging_en_levering/Voorbeeldbrief_Overschrijding_levertijd_door_verkoper Quote
Jantje.2 Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Ik zou mijn sportage willen annuleren. Op mijn contract staat dat ik 6 tot 8 maanden zou moeten wachten. Gisteren kreeg ik te horen dat ik zeker 12 maanden ga moeten wachten of misschien wel nog langer. De garagehouder zag mijn vervangwagen buiten staan en ik kreeg een gemene opmerking dat ik zijn wagen wel eens mocht wassen. De maat is vol voor mij ik heb er geen zin meer in. Hoe gaat een annulatie in zijn werk? Met een aangetekend schrijven? In mijn geval kan ik de wagen dan annuleren als de 8 maand wachttijd verstreken zijn? Grtz Ik weet vrij zeker dat dat gewoon een grapje van de dealer is geweest om de lucht een beetje te klaren.. let wel.. Jouw dealer kan er ook niks aan doen dat de auto er nog steeds niet is en het kost hem ook geld dat die vervangwagen rond rijdt! Quote
ErwinB Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Ja, het is natuurlijk balen dat je zo lang moet wachten. Aan de andere kant, als je je inruilwaarde al vast hebt staan, dan rijd je nu rond zonder afschrijving! Goedkoper kun je dan toch eigenlijk niet rijden. Vanaf januari gaat de BPM op alle auto's in NL omhoog en je inruilwaarde van je huidige auto zakt alleen maar... Ik moet wachten tot minimaal februari/maart. Ik heb 'm liever eerder natuurlijk, maar aan de andere kant vind ik het ook niet erg als ik een paar maanden langer moet wachten..... Al moet ik zeggen dat dat niet meevalt ! Heb je niet toevallig een zwart 1.6Gdi X-ecutive plus pack met orange pack, navigation pack, panoramadak en 18" wielen besteld ? Want als jij hem dan afbesteld dan kan ik omhoog opschuiven in de wachtrij... Quote
Jantje.2 Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Ben je bekend met hem dan?? Nee.. jij wel dan? Ik snap niet waarom op dit forum alles wat een dealer zegt altijd negatief opgevat moet worden. Misschien omdat ik bij een autodealer werk dat ik het als een van de weinige bekijk door de ogen van dealer en klant ofzo.. Alle dealer's die een bestelling plaatsen bij Kia Nederland (of belgie) zijn vanaf dat punt ook over geleverd aan de grillen van Kia nederland of Belgie.. En zij zijn weer afhankelijk van de grillen van de fabrieken waar de auto's gebouwd worden. Maar goed in de ogen van 90% van de mensen hier is de dealer een klootzak omdat ze niet te beroerd zijn om een verwachte levertijd te geven, wat meteen gezien wordt als een bindend iets door de helden hier Kom maar op met de negatieve reacties en -'tjes :) Quote
kialoog Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Wil het nog wel uitleggen maar dat doen we dan maar in PM (althans als er behoefte voor is anders zeg je het maar,wat jij wil.) Quote
Guest Timo0103 Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Nee.. jij wel dan? Ik snap niet waarom op dit forum alles wat een dealer zegt altijd negatief opgevat moet worden. Misschien omdat ik bij een autodealer werk dat ik het als een van de weinige bekijk door de ogen van dealer en klant ofzo.. Alle dealer's die een bestelling plaatsen bij Kia Nederland (of belgie) zijn vanaf dat punt ook over geleverd aan de grillen van Kia nederland of Belgie.. En zij zijn weer afhankelijk van de grillen van de fabrieken waar de auto's gebouwd worden. Maar goed in de ogen van 90% van de mensen hier is de dealer een klootzak omdat ze niet te beroerd zijn om een verwachte levertijd te geven, wat meteen gezien wordt als een bindend iets door de helden hier Kom maar op met de negatieve reacties en -'tjes :) Je hebt gewoon gelijk, een dealer is ook niets meer als een doorgeefluik. Zijn afhankelijk van de importeur en de fabriek. Het is niet anders. Quote
kialoog Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Wat dat betreft helemaal gelijk, niet meer en niet minder. Quote
bigwade Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Je hebt gewoon gelijk, een dealer is ook niets meer als een doorgeefluik. Zijn afhankelijk van de importeur en de fabriek. Het is niet anders. Hé wat is dat nou ?? doorgeefluik ?? Een dealer is een ondernemer en die kan zijn eigen neus achterna. Goede dealers doen dat, andere zitten in vaste kaders/luiken Zoals ik het hier regelmatig lees zit er nogal verschil tussen Belgische en Nederlandse dealers. Daarnaast is het ook maar net WIE je spreekt bij zo'n dealer, een pratend pak of een bevlogen medewerker. Ik geef Geof groot gelijk zijn auto te annuleren. Laat ze het maar lekker uitzoeken..... Quote
Jantje.2 Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Hé wat is dat nou ?? doorgeefluik ?? Een dealer is een ondernemer en die kan zijn eigen neus achterna. Goede dealers doen dat, andere zitten in vaste kaders/luiken Zoals ik het hier regelmatig lees zit er nogal verschil tussen Belgische en Nederlandse dealers. Daarnaast is het ook maar net WIE je spreekt bij zo'n dealer, een pratend pak of een bevlogen medewerker. Ik geef Geof groot gelijk zijn auto te annuleren. Laat ze het maar lekker uitzoeken..... Ja precies.. Als een dealer zegt tegen Kia Nederland ik wil NU die nieuwe sportage hebben want me klant zit er op te wachten.. Dan schudt Kia Nederland er zo ff eentje uit hun jaszak Dat hij hem wil annuleren kan ik begrijpen maar dat hij de schuld bij de dealer neerlegt slaat gewoon nergens op. Quote
bigwade Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Dat hij hem wil annuleren kan ik begrijpen maar dat hij de schuld bij de dealer neerlegt slaat gewoon nergens op. Daar kun je gelijk in hebben, maar meerdere maanden verschil tussen leverdatum en contract is een reden om te annuleren. Je hebt tenslotte een koopovereenkomst met de dealer. Bedrijven als Smeeing doen dan nog wat creatiefs zoals Europese in/verkoop. Je kunt als koper van dit model ook eens kijken wat er nu wel beschikbaar is. Er is zat 2eH aanbod (demo) en als je een SP3 werkelijk wilt hebben kun je overmorgen rijden. Voor leaserijders wat lastiger, dat dan weer wel. Quote
Jantje.2 Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Daar kun je gelijk in hebben, maar meerdere maanden verschil tussen leverdatum en contract is een reden om te annuleren. Je hebt tenslotte een koopovereenkomst met de dealer. Bedrijven als Smeeing doen dan nog wat creatiefs zoals Europese in/verkoop. Je kunt als koper van dit model ook eens kijken wat er nu wel beschikbaar is. Er is zat 2eH aanbod (demo) en als je een SP3 werkelijk wilt hebben kun je overmorgen rijden. Voor leaserijders wat lastiger, dat dan weer wel. Een dealer geeft geen exacte levertijd op.. ze geven een richtlijn.. Als jij ze daaraan wil opknopen dan zeggen ze toch gewoon niks meer? Quote
Smart Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Volgens mij wordt het tijd om een Belgische tegenhanger van 'onze' KiaContactGroep (KCG) te introduceren. Maar ja, daar heb je vrijwilligers voor nodig die zich belangeloos willen inzetten....! Quote
bigwade Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Oproep is er al lang maar onze Belgen zijn een beetje zoals de Grieken in de hangmat, maar dan na een Palmke of 3 Dat ze een georganiseerde busreis naar de fabriek in Korea missen begrijpen ze nog niet. Jammer. Quote
Smart Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Oproep is er al lang maar onze Belgen zijn een beetje zoals de Grieken in de hangmat, maar dan na een Palmke of 3 Dat ze een georganiseerde busreis naar de fabriek in Korea missen begrijpen ze nog niet. Jammer. Oh ja, vergeten te vertellen, ik ben volgende week even afwezig van het forum. Ben met een taalcursus bezig.....! Quote
Guest Timo0103 Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Oh ja, vergeten te vertellen, ik ben volgende week even afwezig van het forum. Ben met een taalcursus bezig.....! :D Quote
luc1 Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 @geof Ik kan zeggen dat ik je volledig begrijp,heb ook 7,5maanden moeten wachten. Maar zou je toch voorstellen om nog even te wachten. Als je hem eenmaal hebt weet je dat het het wachten waard was. Nu koop je daar inderdaad niets voor maar ik denk dat veel Sportagerijders er ook zo over denken. Hou nog even vol,hij zal er misschien eerder zijn dan je denkt!! Succes Quote
duske Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Wat is het toch vreemd in Europa. Ik kocht mijn nieuwe Sportage 4 WD met alles erop en aan in Spanje en 2 weken later had ik hem . Oke in Spanje maar die hebben tenmimste auto's op voorraad staan De garage waar ik hem kocht in Alicante had er 4 op voorraad in diverse kleuren Ik hen een technisch oranje kleur zo noemen zie daar Ik zou zeggen haal er een in Spanje envoer hem in Dan is hij nog voordeliger ook en uiteraard met de volle KiA garantie Duske € Oproep is er al lang maar onze Belgen zijn een beetje zoals de Grieken in de hangmat, maar dan na een Palmke of 3 Dat ze een georganiseerde busreis naar de fabriek in Korea missen begrijpen ze nog niet. Jammer. Quote
KVM Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Nee.. jij wel dan? Maar goed in de ogen van 90% van de mensen hier is de dealer een klootzak omdat ze niet te beroerd zijn om een verwachte levertijd te geven, wat meteen gezien wordt als een bindend iets door de helden hier Kom maar op met de negatieve reacties en -'tjes :) Klootzakken zou ik nu ook weer niet zeggen, voor mij zijn dealers gewoon verkopers die een verkoopscijfer MOETEN halen om van een hun merk/opdrachtgever erkenning te kunnen krijgen en houden. Hoe dat dit proces verloopt trekken ze hun niet aan zolang de vooropgestelde aantal wagens maar verkocht zijn, of de klant daar nu tevreden over is of niet, of de levertijden nu correct zijn of niet. En zijn we allemaal niet zo een beetje van dat principe? als we dagelijks gaan uit werken is het toch ook voor onszelf en gezinsleden een beter leven te kunnen geven zonder ons er maar ook iets van aan te trekken of iemand anders wel rondkomt op einde van de maand Quote
Jantje.2 Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Hoe dat dit proces verloopt trekken ze hun niet aan zolang de vooropgestelde aantal wagens maar verkocht zijn, of de klant daar nu tevreden over is of niet, of de levertijden nu correct zijn of niet. En zijn we allemaal niet zo een beetje van dat principe? als we dagelijks gaan uit werken is het toch ook voor onszelf en gezinsleden een beter leven te kunnen geven zonder ons er maar ook iets van aan te trekken of iemand anders wel rondkomt op einde van de maand Als jij elke dag met zo'n instelling naar je werk gaat dan heb ik toch medelijden met jouw baas. Ik ga naar me werk om mensen tevreden te houden, dat noemen ze klantenbinding.. Als je dat niet doet heb je een jaartje of 2/3 een leuke omzet en daarna weet iedereen hoe het binnen jouw bedrijf gaat en komt niemand meer terug en ben je failliet. Tuurlijk heeft niet elke verkoper de juiste instelling op dit vlak, maar feit is en blijft dat een dealer een auto besteld en daarna ook afhankelijk is.. Of moeten ze hun eigen monteurs naar de fabriek gaan sturen om daar de door hun bestelde auto's te gaan bouwen? Quote
cobus Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Iedereeen moet en mag geld verdienen maar wees wel open en transparant over je afspraken en toezeggingen lijkt me. En als iets je niet bevalt moet je het bespreekbaar maken Quote
toon Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 De meeste dealers kunnen hier niet veel aan doen. Ook voor hen is het een vervelende situatie. Grove taal vind ik op dit forum dan ook niet thuishoren. Ook ik wacht vanaf januari en heb enkele malen overwogen de wagen af te zeggen. Wat ik schandalig vind is het feit dat er niets door Kia en of de dealer wordt verteld. Een simpel telefoontje van een dealer met de uitleg dat de wagen nog niet geleverd kan worden en dat daar moeilijk zicht op te krijgen is vervelend, maar geeft in ieder geval een gevoel van betrokkenheid. Ik moest steeds zelf overal achter aan. de wagen had er al 3 keer moeten zijn. Iedere keer moest ik er weer achteraan om te horen hoe het verder zou gaan. Het vertrouwen raakte ik zo ook in de dealer kwijt. Het vertrouwen hierdoor werd in eerste instantie zodanig geschonden, dat ik op zoek ben gegaan naar een andere dealer, waar ik de wagen in houd wilde geven. Na een goed gesprek en openheid van zaken kwam het vertrouwen in de dealer weer terug. Het moest echter weer van mij uitkomen. Kortom laat als dealer iets van je horen en bouw een relatie op met je klant. Dit komt de dealer, maar ook de merknaam Kia ten goede. Het laatste wat ik kwijt wil is het feit dat Kia er zich wel heel gemakkelijk van af maakt. Voor dat mijn auto is gelevert en werd geproduceert wordt het model en of de naam 2 keer gewijzigd, maar ze leveren vervolgens een "oud model af" en dat alles onder de noemer, je krijgt toch wat je hebt gekocht. Dat je vervolgens 3 tot 4 maanden de wagen te laat gelevert krijgt vindt Kia normaal. Dat jij als koper daardoor extra risico's loopt en schade van ondervindt hoor je niemant over. Laat staan dat er, al is het een kleinigheidje, wat tegenover staat. Quote
Recommended Posts