Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik lees dat de picanti last heeft van speling op de koppeling nu mijn vraag is, als ik mijn pedaal indruk pak mijn koppeling pas halverwege het indrukken, is dat bij iedereen zo?

Posted

Hahaha, ja wil alles zo vlug mogelijk schrijven want op een gsm typen is behoorlijk vervelend en dan nog maar te zwijgen van dat woordenboek:). Allee van die pedaal Zal je het wel snappen wat ik bedoel:). Hopelijk toch anders ben ik al bang dat ik op het verkeerde forum zit:).

Posted

Meestal is het zo dat halfweg de slag van het koppelingspedaal deze begint te koppelen of ontkoppelen naargelang uitgaande of ingaande slag. Gebeurt het koppelen al als je bij volledig ingedrukt pedaal nog maar iets lost dan is er hoogswaarschijnlijk wat mis met de koppelingspompen of lucht in het hydraulisch circuit van deze. Gebeurt het koppelen pas op het eindpunt van het lossen van je koppelingspedaal is je koppeling versleten (voering versleten of verbrand), dit kan je ook vaststellen bij het optrekken dat je motor plots in toeren gaat zonder bijbehorende acceleratie (doorslippen van je koppeling).

Maar wees gerust als je je koppeling goed behandeld (niet rijden met je voet rustende op het pedaal of abnormaal véél gas geven tijdens de koppelende of ontkoppelende fase) dan doe je gemakkelijk tussen de 200.000 en 300.000 km met je koppeling, ik heb zelfs weet van wagens met 400.000km met de eerste koppeling hoewel deze dan uiteraard al niet meer zo fijngevoelig werkt... :D

Posted

Gebeurt het koppelen pas op het eindpunt van het lossen van je koppelingspedaal is je koppeling versleten

Nee. Bij auto's met een hydraulische ontkoppeling (zoals de SP3) blijft het aangrijpingspunt van de koppeling waar deze altijd is, ongeacht de staat van de koppelingsplaat. Er valt ook niets aan te stellen.

Dit is het voordeel van een hydraulisch circuit t.o.v. een koppelingskabel.

Posted

Meestal is het zo dat halfweg de slag van het koppelingspedaal deze begint te koppelen of ontkoppelen naargelang uitgaande of ingaande slag. Gebeurt het koppelen al als je bij volledig ingedrukt pedaal nog maar iets lost dan is er hoogswaarschijnlijk wat mis met de koppelingspompen of lucht in het hydraulisch circuit van deze. Gebeurt het koppelen pas op het eindpunt van het lossen van je koppelingspedaal is je koppeling versleten (voering versleten of verbrand), dit kan je ook vaststellen bij het optrekken dat je motor plots in toeren gaat zonder bijbehorende acceleratie (doorslippen van je koppeling).

Maar wees gerust als je je koppeling goed behandeld (niet rijden met je voet rustende op het pedaal of abnormaal véél gas geven tijdens de koppelende of ontkoppelende fase) dan doe je gemakkelijk tussen de 200.000 en 300.000 km met je koppeling, ik heb zelfs weet van wagens met 400.000km met de eerste koppeling hoewel deze dan uiteraard al niet meer zo fijngevoelig werkt... :D

stond een x aantal jaar geleden een turboloze mercedes diesel in de autoweek bij klokje rond. die had ruim 700.000km gereden voor zijn drukgroep kapot was.. dus nog niet eens de koppelingsplaat zelf