Nikert Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 goedendavond, Vanmiddag was ik onderweg met mijn sorento 2,5 crdi van 2004. toen ik zou afslaan wou de kia niet meer in een versnelling na wat geknoei toch nog in de 4 gekregen maar daar wil hij niet meer uit! de kia ontkoppelt nog wel normaal dus aan de koppeling kan het niet liggen! zowel met de motor aan als de motor uit wil hij niet uit de versnelling!(hij lijkt wel geblokeert te zitten) heeft iemand een idee wat het kan wezen of heeft iemand dit al een keer meegemaakt! ik hoor het graag want kan de kia niet missen! vr. gr. nikert Quote
Treespotter (aka Birdy) Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Hé Nikert, Welkom hier op het Kia forum. Nou ben ik geen techneut en heb al helemaal geen kaas gegeten van de Sorento, maar jaren geleden had ik een Vauxhall Cavalier (Ascona met Manta neusje). Daar kon ik ook ineens niet meer mee schakelen. Het probleem bij mij was dat er een spietje uit de versnellingspook was geschoten die de pook met het onderliggende bakmechanisme moest verbinden. Voor mij was de reparatie dus een fluitje van een cent. Ik hoop dat jij met jou wagen hetzelfde probleem hebt. Quote
masimo Posted October 28, 2011 Posted October 28, 2011 Lijkt mij inderdaad ook een defect in het schakelhuis. Ook ooit hetzelfde meegemaakt bij mijn Corsa. Opeens schakelde die niet meer en met moeite in de drie gekregen en tot bij de garage gekomen. Schakelhuis vervangen (120 euro) en alles weer ok. Zal voor de Sorento ongetwijfeld "wat" duurder zijn. Wie weet heb je geluk en is er slechts een klein onderdeeltje los of kapot. Quote
Crum Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 probleem zit hm waarschijnlijk in de verbinding tussen de pook en daadwerkelijk de bak, het komt regelmatig voor dat de pen achter de bediening valt. Ik weet niet of je het zelf wou proberen op te losse of dat de auto al bij een garage staat, anders de bak een stuk laten zaken zodat je de bediening los kan maken (zit bovenop de bak), dan kan je met wat gepriegel proberen zelf de schakelassen in de bak heen en weer te bewegen, waarschijnlijk lukt dat wel en is de pen er enkel achtergeschoten. Dan is het enkel een kwestie van de schakelmechanisme er weer goed op te monteren (bak in neutraal, schakelmechanisme ook en dan recht op elkaar monteren) Quote
Crum Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 aah...dat is makkelijk..dus bij nummer 3 zit de versnellingspook, en bij nummer 5 zitten de schakelassen, aan nr 5 zie je ook de pen/pal, die is waarschijnlijk achter een schakelas gevallen, kwestie van bovenste dekseltje er vanaf halen (maar dan moet de bak een stukje zakken) Quote
Jantje.2 Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Wat bij het merk waar ik voor werk nog wel is voorkomt is dat het boutje waarmee onderdeeltje 3 op de tekening van masimo los loopt/afbreekt. Dan blijft de auto ook in de versnelling staan.. waarschijnlijk is het bij jouw ook zoiets.. Quote
Recommended Posts