Ga naar inhoud

Start stop systeem


jovader

Aanbevolen Berichten

@Jo, Waarom zou je dat willen ?

SS systemen zijn er voor typegoedkeuring en niet voor enige vorm van bezuiniging of zorg voor het milieu.

Heb al tijden een riante fles wijn klaar staan voor iemand die met bonnen en vast rij traject aan kan tonen

dat SS zuiniger zou rijden.

Type Kia maakt me niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites


ter info : citaat KIA

Hoe werkt het start/stopsysteem ISG van Kia?

ISG: Intelligent Stop and GO system

ISG is een onderdeel van het EcoDynamics systeem van uw Kia, dat een brandstofbesparing oplevert en de CO2 uitstoot vermindert.

Waarom een intelligent Stop en Start systeem?

Kia hanteert het uitgangspunt dat een stop en start systeem alleen mag werken als het starten van de motor geen extra energie kost.

Hoe doen ze dat?

Door een intelligent laadsysteem te combineren met een AGM accu. Een AGM accu is als geen ander in staat zeer snel bij te laden door korte hoge laadstromen opgewekt door de dynamo. Ten tweede kan deze accu langdurig stroom leveren. De dynamo laadt het meest als de wielen de motor aandrijven (bij afremmen op de motor). De AGM accu is dus in staat deze stootsgewijze ladingen goed op te slaan en kan vervolgens langdurig stroom leveren, waardoor de dynamo tijdens normaal rijden niet of nauwelijks hoeft te laden. Dit levert de brandstofbesparing op en vermindert de CO2 uitstoot!

Wat heeft dat met het stop en start systeem te maken?

De energie die verzameld wordt tijdens het afremmen op de motor is ‘gratis’. Een computer telt deze ‘gratis’ lading bij elkaar op: de state of charge. Wanneer deze boven de 80% komt kan het stop en start systeem in actie komen wanneer er aan een aantal andere voorwaarden voldaan wordt. Het starten van de motor kost dus geen brandstof.

Waarom brandt dat oranje lampje?

Het lampje geeft aan dat alleen het stop en start systeem niet actief is. Meestal komt dit doordat de state of charge onder de 80% is. Let wel: de besparing op brandstof en uitstoot door het intelligent laadsysteem gaat gewoon door!

Het is verwarrend: dan werkt stop en start het wel, dan weer niet.

Op deze manier wil Kia voorkomen dat u het kind van de rekening wordt. Immers, als de motor steeds weer zou stoppen en starten moet de dynamo gaan laden terwijl de motor gewoon draait en juist dát kost brandstof/uitstoot.

Kan ik er wat aan doen?

Het beste is gewoon te rijden zoals u dat altijd gewend bent, het systeem regelt zichzelf en past zich aan uw situatie aan. Soms kan dat betekenen dat het stop en start systeem weinig in actie komt. Vaker op de motor afremmen helpt de state of charge te verhogen.

Conclusie

Kia heeft een uniek systeem ontwikkeld dat onder alle omstandigheden brandstof bespaart en de CO2-uitstoot vermindert met als bonus een stop en start systeem. Dagelijks zijn 8.000 ingenieurs in Korea bezig met brandstofbesparende en uitstootverminderende systemen te ontwikkelen zodat ook in de toekomst Kia toonaangevend kan zijn op milieugebied.

Start/Stop systeem

De Kia met het EcoDynamics-label is uitgerust met een motorvermogenbesparend dynamo-managementsysteem en Intelligent Stop&Go technologie (ISG), waardoor u minder brandstof verbruikt. Zodra u stopt, wordt de motor namelijk automatisch uitgeschakeld en weer ingeschakeld wanneer u verder rijdt. Zo bespaart u niet alleen tot 15% brandstof, maar verminderen de hoeveelheid motorgeluid en uitlaatgassen ook.

Tot zover het citaat van KIA

Vanaf dag 1 werkt het bij mij niet, altijd brand het gele ledje in de desbetreffende schakelaar ten teken dat het dus niet actief is (rem altijd op de motor af)

Dat deze accu een zg AGM accu snel oplaad is volgens mij niet zo, heb hem door laten meten en kwam dik onder de 80% uit, men kan hem brengen naar meer als 80% maar dat kost ongeveer een dag om dat te halen?? Deze accu's laden dus niet op zoals vroeger als men een stuk gaat rijden,

Zal er maar geen punt meer van maken, vreemd blijf ik het wel vinden - en kan niet meedoen voor de wijn indeze :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou ja, nog even dit dan, terwijl ik het nog een keer lees vraag ik mij dan ook af waarom zit het er eigenlijk op dat isg :

----------------------------------------

Waarom brandt dat oranje lampje?

Het lampje geeft aan dat alleen het stop en start systeem niet actief is. Meestal komt dit doordat de state of charge onder de 80% is. Let wel: de besparing op brandstof en uitstoot door het intelligent laadsysteem gaat gewoon door!

Het is verwarrend: dan werkt stop en start het wel, dan weer niet.

Op deze manier wil Kia voorkomen dat u het kind van de rekening wordt. Immers, als de motor steeds weer zou stoppen en starten moet de dynamo gaan laden terwijl de motor gewoon draait en juist dát kost brandstof/uitstoot.

Kan ik er wat aan doen?

Het beste is gewoon te rijden zoals u dat altijd gewend bent, het systeem regelt zichzelf en past zich aan uw situatie aan. Soms kan dat betekenen dat het stop en start systeem weinig in actie komt. Vaker op de motor afremmen helpt de state of charge te verhogen.

---------------------------------------

inderdaad zoals Bigwade al aangaf alleen maar voor het B labeltje te verkrijgen.

Nou hulde dan maar, er werken dus 8000 man aan?? in ieder geval werkverschaffing, is ook wel wat waard tegenwoordig.

Meen ook gelezen te hebben dat vanaf 2013 alle auto's hiermee uitgerust moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Bij mijn pro ceed heeft het ISG alleen het eerste jaar sporadisch gewerkt *uitgaande van het oranje lampje dat heel vaak bleef branden*

Het laatste jaar heeft het lampje continu gebrand.. zelfs toen ik naar Madrid gereden was brandde het lampje nog :) Lijkt mij toch dat de motor dan warm genoeg is en de accu vergenoeg bij geladen ;) airco stond uit want reed daar lekker rond met de ramen open

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ferry82

ben al een keer of 3 geweest de afgelopen maanden (o.a. voor dit item)zelfs doorgemeten en idd accu onder de 80%, maar ja, dan geen tijd (schijnt nogal een tijdje te duren dat bijladen van dit soort accu's) of de domme opmerking "gebruikt u het vaak dan????

Service, aftersales is hopeloos, heb de dealers nou niet echt dicht in de buurt zitten dus naar een andere is ook zowat, kijk het nog even aan en dan zie ik wel, wat

te doen.

(gisteren kreeg ik zelfs een melding met de tekst "start the engine" op de display van de radio?? nog niet eerder gezien. Had de radio een minuut of 3 aan met de motor uit.)

Dus er zal wel iets zijn wat niet helemaal jofel werkt.

Grtz.

Link naar reactie
Delen op andere sites


.....gisteren kreeg ik zelfs een melding met de tekst "start the engine" op de display van de radio?? nog niet eerder gezien. Had de radio een minuut of 3 aan met de motor uit). Dus er zal wel iets zijn wat niet helemaal jofel werkt.

Dat is normaal en krijgen alle bezitters van het ISG-systeem te zien. Kan niet los gezien worden van het ISG-systeem.

Ik was gewend om bij het autowassen de radio aan te hebben, maar kreeg dezelfde tekst te zien. Ik heb wel begrepen

dat de radio langer speelt als je de sleutel eruit laat, maar zelf nog niet geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is normaal en krijgen alle bezitters van het ISG-systeem te zien. Kan niet los gezien worden van het ISG-systeem.

Ik was gewend om bij het autowassen de radio aan te hebben, maar kreeg dezelfde tekst te zien. Ik heb wel begrepen

dat de radio langer speelt als je de sleutel eruit laat, maar zelf nog niet geprobeerd.

Ik heb het ook (fabrieksnavi-systeem) en heb geen ISG.

Op het display zie je trouwens het icoontje van een batterij en hoeveel die geladen is.

Over welke batterij het hier gaat is mij een raadsel.

't Is in ieder geval ferm ambetant dat je zelf moet zingen bij het autowassen...laugh.gifwink.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites


....'t Is in ieder geval ferm ambetant dat je zelf moet zingen bij het autowassen...laugh.gifwink.gif

Ja, knap lastig en je wilt dat de buren ook gewoon goedendag blijven zeggen, ja toch, niet dan?:D

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het ook (fabrieksnavi-systeem) en heb geen ISG.

Op het display zie je trouwens het icoontje van een batterij en hoeveel die geladen is.

Over welke batterij het hier gaat is mij een raadsel.

Naast het tekentje van de blauwe tand? Dat is batterij van je telefoon..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Eerder stond er op het forum al een link naar een filmpje waarin een Hyundai Ix35 achteraf voorzien werd van start/stop systeem. Op de website van dit bedrijf is het te bekijken. Ik heb het betreffende bedrijf een vraag gesteld over dit product. Kreeg het volgende antwoord:

Dank je wel voor de interesse in de Smart Save Box, deze kan worden ingebouwd in de Kia Sportage, de kosten hiervan zullen zoals het er nu voorstaat ca. 415,= bedragen inclusief inbouw.

We zijn op dit moment bezig met de voorbereidingen van de marktintroductie, dat betekent dat op dit moment de Smart Save Box nog niet leverbaar is, dit zal nog ca. 3 maanden duren.

We zullen u op de hoogte houden zodra de Smart Save Box beschikbaar is.

Wat betreft de garantie, wij hebben geen afspraken met auto fabrikanten/importeurs over de Garantie.

Met vriendelijke groet,

Rien de Bruijn

Voertuig Innovatie Techniek Nederland B.V.

Tel. 0252-416901

www.vitnl.com

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het ook (fabrieksnavi-systeem) en heb geen ISG.

Die 2.0B en 2.0CRDI hebben geen standaard geen ISG (staat ook verder los van je navi, heeft er niets mee te maken). En volgens je sig heb jij een 2.0CRDI dus dat klopt wel. Alleen de 1.6GDI en de 1.7CRDI hebben standaard ISG en dus ook die beroerde ecodynamics sticker (die je er trouwens af kunt halen met een fohn en wat visdraad).

Er is wel een kleine uitzondering: eind 2010 is een partij 1.6GDI/1.7CRDI uitgegeleverd zonder ISG, maar dat was omdat Korea toentertijd leveringsproblemen had met die ISG systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...