xychix Geplaatst 23 November, 2011 Geplaatst 23 November, 2011 Aan de achterkant van de TOD zit een enkele electra kabel die de TOD in gaat. Ik heb zojuist bij iemand gezien dat hij deze had doorgekipt en er een 2 watt lampje tussen had gezet. Hierdoor werkte de electronische koppeling niet meer en reed hij permanent 2wd, alle problemen weg. Vervolgens een schakelaar over het lampje om wanneer gewenst de koppeling weer bereikbaar te maken voor de electronica. Enkel een schakelaar zonder lampje zorgt voor storingsmeldingen als je dit circuit onderbreekt. Als je de auto aan 1 kant optilt en je zet de wagen niet op contact dan zijn beide wielen vrij te draaien met de hand. Als je het contact aan zet dan kan ik het voorwiel vrij draaien, als ik enkel het achterwiel draai dan schakelt na ongeveer een 1/4 slag het voorwiel bij. Die gast met zijn zelfbouw schakelaar had het probeem dat zodra het contact aan ging deze 4x4 koppeling sloot (hij reed dus altijd 4x4). Ik ga hier eens over nadenken en kijken of ik op dit circuit een lampje kan plaatsen zodat ik iig kan zien wanneer de 4x4 in werking treed. Mogelijk vanaf dit circuit een ledje en een weerstand naar de massa? (ben nog niet zo'n electronicus) Zodra er dan spanning op deze schakeldraad komt zal het ledje + weerstand een zeer klein beetje stroom snoepen van de koppeling. Aanmemende dat deze koppeling + het extra beetje voor de LED geen zekering doet doorbranden lijkt me dit de veiligste oplossing om de TOD eens te monitoren. Quote
MarcV Geplaatst 23 November, 2011 Geplaatst 23 November, 2011 Hoi Masimo, Als ik de zekering 14 verwijder dan is het getik weg. Als ik hem dan weer erin stop maakt hij het geluid weer. Even wat over die knop via Sunny Als ik deze wil bestellen kost dat ongeveer €250 maar moet je hem dan zelf aansluiten, zo ja is dat moeilijk (heb namelijk geen flauw idee) Je kan dan dus permanent op 2 wiel of op 4 wiel rijden maar heeft dat nog consequenties op ABS en of ESP? Weet jij toevallig ook waar die sunny woont? Groetjes en sorry voor alles vragen Quote
xychix Geplaatst 23 November, 2011 Geplaatst 23 November, 2011 Hoi Masimo, Als ik de zekering 14 verwijder dan is het getik weg. Als ik hem dan weer erin stop maakt hij het geluid weer. Even wat over die knop via Sunny Als ik deze wil bestellen kost dat ongeveer €250 maar moet je hem dan zelf aansluiten, zo ja is dat moeilijk (heb namelijk geen flauw idee) Je kan dan dus permanent op 2 wiel of op 4 wiel rijden maar heeft dat nog consequenties op ABS en of ESP? Weet jij toevallig ook waar die sunny woont? Groetjes en sorry voor alles vragen Bij mijn weten zit de enige knoppenverkopert in Berlijn. Ik heb de in mijn vorige post beschreven oplossing zien werken. Ik weet niet of deze knop met een stekker geplaatst wordt maar je moet zowiezo kabels leggen vanaf de knop tot aan de tussenbak lijkt me. De goedkope oplossing is het doorknippen van 1 kabeltje en de eindjes doortrekken tot onder de bergruimte in de middenconsole (onder je rechter elleboog) Daar kun je dan vrij eenvoudig een lampje + schakelaar (auto of 2wd) of enkel een lampje (permanent 2wd) installeren. Je zou ook een 2 watt weerstand in de door te knippen draad kunnen monteren. Dit zou ook permanente 2wd betekenen. De luxe knop van Sunny heeft ook permanent 4x4 aan. Hiervoor moet je het signaal naar de TOD 'neppen / namaken' dit is al weer een stukje complexer volgens mij en is ook meer een toevoeging aan de functionaliteit dan het voorkomen van slijtage aan de TOD. De oplossing met het lampje / weerstand moet geen effect hebben op je ESP/ABS. Het zorg er enkel voor dat de electronische koppeling niet meer genoeg stroom krijgt om te sluiten. Daarom moet er ook een weerstand/lampje tussen. Doe je dat niet dan slaat je computer op 'error' omdat hij denkt dat de tussenbak stuk is. LET OP IK BEN EEN LEEK OP HET GEBIED VAN ELECTRONICA, ZELF NAVRAGEN EN NAZOEKEN. Quote
bitman Geplaatst 24 November, 2011 Geplaatst 24 November, 2011 Hoi Bitman, maak jij die schakelaars zelf of hoe moet ik het zien? Gr Leo deze schakeling komt van het duitse sorento forum en is bedacht door TransalpTom het is een goedkope oplossing van de door sunny ontworpen superlocker. als je dit wil nabouwen dan moet je dus wel enigsince met electro over weg kunnen... niet voor een beginner omdat je recht streeks on de tod module zit werken. fout aansluiten en het kan wel eens erg duur gaan worden. Quote
leo bb Geplaatst 24 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 24 November, 2011 Nee dat is niks voor mij dus,ik ga toch voor die schakelaar van Sunny.Leo Quote
masimo Geplaatst 24 November, 2011 Geplaatst 24 November, 2011 Hoi Masimo, Als ik de zekering 14 verwijder dan is het getik weg. Als ik hem dan weer erin stop maakt hij het geluid weer. Even wat over die knop via Sunny Als ik deze wil bestellen kost dat ongeveer €250 maar moet je hem dan zelf aansluiten, zo ja is dat moeilijk (heb namelijk geen flauw idee) Je kan dan dus permanent op 2 wiel of op 4 wiel rijden maar heeft dat nog consequenties op ABS en of ESP? Weet jij toevallig ook waar die sunny woont? Groetjes en sorry voor alles vragen Met de Super-Locker kun inderdaad je permanent 2WD (achterwielaandrijving) rijden of 4WD, zonder consequenties voor ABS en ESP. Wel even een waarschuwing: In de winter is een puur acherwielaangedreven Sorento erg gevoelig voor slippen. Hij gooit heel makkelijk de kont om. Aaaals je zekering 14 eruit haalt en het is dan weg, heeft het toch waarschijnlijk met 4WD / tussenbak te maken. MAAR, ik zou toch echt eerst nieuwe voorbanden erop gooien. Zoals je zei zijn ze veel verder versleten dan achter. Normaal zorgt 2 mm profieldiepteverschil al voor problemen. Als je de schakelaar van Sunny (hij heet eigenlijk Dirk Pflug en komt uit Berlijn) wil kun je best eerst kontakt met hem opnemen. Er is maandelijks een Sorento-sleutel-bijeenkomsten in Duisburg. Daar wordt je ongetwijfeld geholpen. Sunny is daar ook regelmatig. Zelf inbouwen is te doen, maar zal wat werk zijn. Geen echte electronica kennis nodig, maar wel een beetje handigheid met draadjes. Ik heb het niet zelf gedaan. Sunny is ook regelmatig in Gangelt bij een Sorento-vriend van hem. Dat is maar zo'n 25 km van Maaseik vandaan. Mischien kun je iets regelen als ie een keer in de buurt is. Quote
leo bb Geplaatst 24 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 24 November, 2011 Hoi Masimo, ik heb net een mailtje de deur uit gedaan naar dip-tech om het een en ander af te spreken,volgende week komen er nieuwe banden op en hoop ik dat het al wat minder is.Leo Quote
leo bb Geplaatst 25 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 25 November, 2011 Hoi MarkV, bel me even ik heb contact gehad met sunny en masimo nogmaals bedankt voor de goede info. Leo 0610557686 Quote
xychix Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 Hoi Masimo, ik heb net een mailtje de deur uit gedaan naar dip-tech om het een en ander af te spreken,volgende week komen er nieuwe banden op en hoop ik dat het al wat minder is.Leo Gaaf houd ons op de hoogte. Ik heb ondertussen een ON-ON schakelaar besteld met ingebouwde LED's ik wil de ene ON gewoon de standaard automatische werking van de bak laten doen en de ander ON moet een extra verbruiker krijgen waardoor de bak niet meer schakeld. Dan gaat bij een 4x4 aanvraag het LEDje dus wel branden maar schakeld de bak niet. Ik moet nog even nameten of het nu om een continue 12V stroom gaat of om een 12V puls stroom (dat las ik elders) Zou voor de werking van mijn oplossing niet uit moeten maken behalve dat de LEDje dan niet echt oplichten. Quote
masimo Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 Ik denk ook dat ik nog een nieuwe tussenbak moet hebben Maar als de banden een beetje verschillen (voor en achter) waar moeten dan welke banden liggen? Gr. Marc Maakt niks uit waar de slechtste banden liggen. Het probleem wordt daarmee niet opgelost of minder. Check eens even de rubriek "Te Koop angeboden/gevraagd". Daar bied iemand een tussenbak aan. Ook op Marktplaats.nl wordt er eentje aangeboden. Quote
MarcV Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 Hoi allemaal Ik heb net contact gehad met Dirk (Sunny). Hele aardige en behulpzame man. Ik heb ook een super-locker besteld net als Leo. Hij word bij ons allebei ingebouwd in heinsberg waarschijnlijk helaas niet meer dit jaar. Krijg dan een super-locker met een overzicht van 2x4/auto/lock bij het dashboard zoals op de foto (in deze topic) te zien bij Masimo. Even nog een 'domme' vraag is ga morgen de banden opmeten dan kan hij namelijk de hoogte in (bij mijn buurman). Als er dan een verschil blijkt te zijn Tussen te voor en achterbanden en ik zorg dat ik nieuwe banden koop. Kan het probleem met de tussenbak dan zijn opgelost? M.a.w. Hoe weet je 'zeker' of de tussenbak kapot is?? Groeten en alvast een heel goed weekend Chantal en Marc Quote
xychix Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 Hoi allemaal Ik heb net contact gehad met Dirk (Sunny). Hele aardige en behulpzame man. Ik heb ook een super-locker besteld net als Leo. Hij word bij ons allebei ingebouwd in heinsberg waarschijnlijk helaas niet meer dit jaar. Krijg dan een super-locker met een overzicht van 2x4/auto/lock bij het dashboard zoals op de foto (in deze topic) te zien bij Masimo. Even nog een 'domme' vraag is ga morgen de banden opmeten dan kan hij namelijk de hoogte in (bij mijn buurman). Als er dan een verschil blijkt te zijn Tussen te voor en achterbanden en ik zorg dat ik nieuwe banden koop. Kan het probleem met de tussenbak dan zijn opgelost? M.a.w. Hoe weet je 'zeker' of de tussenbak kapot is?? Groeten en alvast een heel goed weekend Chantal en Marc het gaat hier om de koppeling voor/achter. Als je de auto aan 1 kant opkrikt met 2 wielen van de grond moeten beide wielen vrij draaien als de auto niet op contact staat. Als je m op contact zet (niet starten) kun je het voorwiel vrij draaien en het achterwiel moet na een 1/4 tot 1/2 slag voorwaarts de koppeling activeren en de voorwielen bijschakelen. De knop achter je stuur moet hierbij op "auto" staan. Als de voorwielen meteen meedraaien (altijd meedraaien als ie op contact staat) dan heb je een permanente 4x4, dit is niet wenselijk er klopt blijkbaar al iets niet. In dit geval wil je echt zsm een schakelaar plaatsen om schade te voorkomen. Quote
masimo Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 Hoi allemaal Ik heb net contact gehad met Dirk (Sunny). Hele aardige en behulpzame man. Ik heb ook een super-locker besteld net als Leo. Hij word bij ons allebei ingebouwd in heinsberg waarschijnlijk helaas niet meer dit jaar. Krijg dan een super-locker met een overzicht van 2x4/auto/lock bij het dashboard zoals op de foto (in deze topic) te zien bij Masimo. Even nog een 'domme' vraag is ga morgen de banden opmeten dan kan hij namelijk de hoogte in (bij mijn buurman). Als er dan een verschil blijkt te zijn Tussen te voor en achterbanden en ik zorg dat ik nieuwe banden koop. Kan het probleem met de tussenbak dan zijn opgelost? M.a.w. Hoe weet je 'zeker' of de tussenbak kapot is?? Groeten en alvast een heel goed weekend Chantal en Marc Ja, het probleem kan opgelost zijn als je nieuwe banden erop legt. Op zich kan de tussenbak wel een stootje hebben, alleen langdurige mishandeling kan ie niet tegen. Oorzaak nummer 1 van een kapotte tussenbak is verkeerd gebruik. Bij de permanente 4WD is dat in Low rijden (korte bochten) op droog asfalt. Bij de handmatige 4x4 is dat 4x4Hi of Low rijden op droge wegen. Oorzaak nummer twee is te groot verschil in bandenomtrek tussen voor en achterwielen. Dit is eigenlijk een sluipende "killer". Daarom dus om de 12000 Km banden omgooien. Als de omtrekverschillen buiten de toegestane tolerantie van ongeveer 2 cm komen dan begint de bak in eerste instantie geluiden te maken (gieren) en later mechanische gebreken (trillingen, tikken, bokken) te vertonen. Je weet redelijk zeker dat de tussenbak kapot / beschadigd is als de gebreken na het verwisselen van de banden blijven. Maar ook dan nog is het niet helemaal zeker. Bij het eruit halen van zekering 14 is namelijk de gehele voor-aandrijving uitgeschakeld en draait alleen nog mee. Er kan in zeldzame gevallen ook schade in het voorste diff onstaan zijn. Daarom zeg ik, wil je de oorzaak echt boven water krijgen, eerst je banden in orde. Daarna kijken of het probleem is opgelost (goede kans) en, mocht dat helaas niet zo zijn, eventueel verder zoeken. Quote
bitman Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 Gaaf houd ons op de hoogte. Ik heb ondertussen een ON-ON schakelaar besteld met ingebouwde LED's ik wil de ene ON gewoon de standaard automatische werking van de bak laten doen en de ander ON moet een extra verbruiker krijgen waardoor de bak niet meer schakeld. Dan gaat bij een 4x4 aanvraag het LEDje dus wel branden maar schakeld de bak niet. Ik moet nog even nameten of het nu om een continue 12V stroom gaat of om een 12V puls stroom (dat las ik elders) Zou voor de werking van mijn oplossing niet uit moeten maken behalve dat de LEDje dan niet echt oplichten. als je het schema snapt dan had je kunnen zien dan het constant 12v is op moment dat je de tod locked. ook zie je in het schema dat op moment je de tod locked het groene 4x4 lampje op het dashboard brand. sunny zijn super locker doet dit anders, zijn schakeling regeld de hoeveel heid spanning, des te meer spanning des te meer de verhouding tussen de achter as en voor as met max 50% - 50%. de low super locker is het of niets 0v of alles 12v op de tod. de 52ohm weerstand houd the tod computer voor de gek zodat ie denk dat ie nog steeds the tod regeld. Quote
xychix Geplaatst 26 November, 2011 Geplaatst 26 November, 2011 @bitman, jij kunt het blijkbaar wel lezen? ik inderdaad niet / beperkt. Ben net weer electronics for dummys aan het lezen. heeft de goedkope oplossing dan een 52 Ohm weerstand naar de massa of zit deze inline naar de bak? Blijkt dat ik toch redelijk dicht bij was gekomen met mijn oplossing. Ik had alleen een 100 Ohm weerstand willen nemen omdat ik het bij iemand heb zien werken met een 2 Watt lampje. Na het invullen van wat standaard formules kwam ik toch op een verweiste van 68 Ohm on-line om die situatie na te bouwen. Heb net een mail gestuurd naar dip-tech.de om te vragen of zij weten waar ik deze kabel onder het dashbord kan vinden. Ik kan enkel de kabel vinden daar waar hij de bak in gaat (dikke bruine in een set van 4 kabels). Sunny doet alles onder het dashboard. Ik las elders dat de koppeling wordt aangestuurd met een pulse, mogelijk is dat dan incorrect. Dan nog zou mijn oplossing moeten werken alleen zullen de ledjes niet zichtbaar oplichten. Daarnaast zou ik erg graag willen weten hoeveel Amp deze koppeling trekt bij 'ON'. Ik wil dus niet op de TOD module werken maar in de lijn naar de electronische koppeling in de TOD zelf. Laat die TOD module/computer maar lekker een sein 50-50 geven als ik er voor kan zorgen dat de koppeling niet dicht klapt is mijn doel bereikt. (ik ben redelijk behouden en ga echt niet zomaar draden doorknikken, wel een interessant leertraject) Quote
xychix Geplaatst 26 November, 2011 Geplaatst 26 November, 2011 als je het schema snapt dan had je kunnen zien dan het constant 12v is op moment dat je de tod locked. ook zie je in het schema dat op moment je de tod locked het groene 4x4 lampje op het dashboard brand. sunny zijn super locker doet dit anders, zijn schakeling regeld de hoeveel heid spanning, des te meer spanning des te meer de verhouding tussen de achter as en voor as met max 50% - 50%. de low super locker is het of niets 0v of alles 12v op de tod. de 52ohm weerstand houd the tod computer voor de gek zodat ie denk dat ie nog steeds the tod regeld. Ik wil dus ook de computer voor de gek houden, als de schakelaar AAN staat mag de computer de TOD regelen, Als de schakelaar op de andere stand staat regelt de computer mijn 52 Ohm weerstand (en daarachter de TOD maar deze krijgt niet genoeg om te werken). In beide standen zie ik aan een ingebouwd LEDje in de conrad-schakelaar ('Wipschakelaar duoLED', tot 10A) of de computer graag 4x4 wil of niet. Mijn simpele switch heeft dus geen permanente 4x4. Enkel de ouderwetse werking aan de andere kant een inline 100 Ohm weerstand om er voor te zorgen dat de koppeling niet schakeld. totale kosten 10 Euro, enkel de verzendkosten van conrad maken het duur p.s. ik was/ben dus van plan ACHTER de relais te werken. Mogelijk moet ik dat idee maar herzien, denk ik nog even over na. Wat ik eigenlijk dan doe is NA de relais nog een schakelaar zetten voor TOD of Weerstand. als die op weerstand staat kan de hele schakeling doen wat hij wil maar de bak slaat niet dicht. Quote
xychix Geplaatst 26 November, 2011 Geplaatst 26 November, 2011 door bitman: als je het schema snapt dan had je kunnen zien dan het constant 12v is op moment dat je de tod locked. ook zie je in het schema dat op moment je de tod locked het groene 4x4 lampje op het dashboard brand. sunny zijn super locker doet dit anders, zijn schakeling regeld de hoeveel heid spanning, des te meer spanning des te meer de verhouding tussen de achter as en voor as met max 50% - 50%. de low super locker is het of niets 0v of alles 12v op de tod. de 52ohm weerstand houd the tod computer voor de gek zodat ie denk dat ie nog steeds the tod regeld. Ik heb nog eens gekeken, zo alles of niets is het niet. In stand 0 gaat A3 (vom steuer gerat) gewoon door het schema en KAN de koppeling inschakelen. Aannemende dan A3 van de TOD computer komt zal hij in stand 0 'gewoon' op Auto staan (in LOW zal deze hetzelfde doen als LOCK). Kom, zoekende naar het stukje over de pulse op de koppeling, dit tegen : http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=sorento%20%20%20pulse%204wd&source=web&cd=4&ved=0CF0QFjAD&url=http%3A%2F%2Fsorento.kia-club.ru%2FRepair_manual%2Fdownload%2FDOWN%2FBL%25204WD.pdf&ei=byPRTp2mKtGhOubRiZQP&usg=AFQjCNFy98uSRFbkkWprNr6zzn5-TuCS3Q&cad=rja sorry voor de lange link maar dit lijkt een nuttig document. http://www.kia-forums.com/2003-2010-sorento-forum/64697-05-sorento-ex-4wd-auto-question.html Hier is de link naar de pulse opmerking: [Electromagnetic multiplate clutch using a variable pulse (square wave) 50hz signal to control the amount of clutch engagement and hence percentage of drive to front wheels ..... from memory, someone (in Spain I think) designed a circuit for similar Hyundai system to provide multi-LED indication of amount of drive being transfered.] wat ik ook heb ontdekt, als je googled op "inurl:http://training.kia.co.kr/guid/" krijg je alle bekende documenten in een Kia Trainings centrum die toegankelijk zijn http://training.kia.co.kr/guid/200411_Basic_electronic/main.swf Die training zal ik eens doen, mogelijk dat ik dan de schema's makkelijker kan lezen Quote
xychix Geplaatst 26 November, 2011 Geplaatst 26 November, 2011 Sorry voor de vele opvolgende posts; ik vind steeds meer 'on the go' http://www.kia-forums.com/2003-2010-sorento-forum/29182-sorento-tod-ecu.html#post132101 Hier wordt uitgelegd waarom een permanente 12V voor 4x4 Lock niet wenselijk zou zijn. De posts boven de door mij geplaatste link zijn mogelijk ook interessant. Quote
xychix Geplaatst 26 November, 2011 Geplaatst 26 November, 2011 lezende in : http://www.google.nl...-TuCS3Q&cad=rja Kom ik op slide 101 de pulse tegen die naar de EMC (Electro Magnetic Clutch!?) wordt gestuurd. 50 Hz.... dit wordt ook A3 genoemd. Mogelijk dezelfde A3 als in het duitse schema? Deze A3 wordt in het duitse schema in stand I of II naar de weerstand geleid waarbij het schema zelf op de EMC respectivelijk 0 of 12 Volt zet. 12 Volt zou dus schadelijk kunnen zijn als het ding is gemaakt voor een 50Hz 12V pulse.... de stand waarin er geen stroom naar de EMC gaat en alles door de weerstand wordt gevangen (de 2WD stand) kan in mijn ogen nooit schadelijk zijn. en alleen die stand wil ik hebben. Dit hoeft van mij niet met een Relay want mijn manuele schakelaar mag op 12V 10Amp hebben en dat is toch fors. Pagina 106 laat het dan ook lijken dat zekering 14 (13 bij oudere modellen) de speed sensoren disabled waardoor hij in een 'noodloop' gaat. elders wordt hierbij uitgelegd dat dit betekend dat hij in low 50/50 doet en in auto 100/0. Als ik echter het schema op deze pagina goed bekijk vermoed ik dat zekering 3 er voor zorgt dat deze koppeling niet meer gebruikt kan worden (wel zal dan de computer in de war raken) (jammer dat de bewerk functie niet zo goed werkt, dan had ik alles in 1 reactie kunnen zetten) Quote
xychix Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 Na de hele nacht te hebben gedroomd over diodes, LED's, weerstanden en electronische koppelingen heb ik maar een tekening gemaakt van de schakeling die ik wil bouwen. de in uit gang van deze kabel is de lijn die van de TOD Computer naar de TOD loopt. Blijkbaar (afgeleid uit het duitse schema gepost door BITMAN) is dit een gele kabel die A3 heet..... Alles boven de rode lijn is essentieel een schakelaar met LED's reeds ingebouwd. Ik heb hiervoor bij conrad de "Wipschakelaar duoLED" besteld. Daarnaast wat kabel, kabel connectoren en een weerstand. Uit eerder geplaatst schema blijkt dat dit 5Watt 52 Ohm zou moeten zijn, mogelijk moet ik nog een andere halen. Ik heb een 68 Ohm 1 Watt besteld. Mogelijk kan deze de taak niet aan??? Al met al maakt dat een oplossing van minder dan 10 Euro, wel kost t een bak tijd als je nog niet thuis ben in electronica. Maar dat maakt het des te interessanter. Nu hoop ik enkel nog dat iemand mij kan vertellen waar ik de A3 kabel kan vinden onder het dashboard. En natuurlijk mag iedereen de fouten uit mijn schema trekken halen.. Waarom is het duitse schema zo veel ingewikkelder!? Omdat deze ook een permanente 4x4 mogelijk maakt. In mijn geval is het enkel het vervangen van de TOD door een weerstand. Quote
masimo Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 Jullie zijn knap bezig, maar electronica gaat me boven de pet. Ik vond nog een heel simpele oplossing in het duitse forum. Zonder poespas; alleen 2WD. Zie bijlage. Maar ik ben toch blij met mijn SuperLocker. Ik vind het zijn geld echt waard. Werkt perfect, geen extra schakelaars in mijn dashboard, en heel makkelijk weer in de originele toestand terug te brengen. Quote
xychix Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 Ik vond nog een heel simpele oplossing in het duitse forum. Zonder poespas; alleen 2WD.Zie bijlage. Dat is precies wat ik ook heb getekend. Alleen wat er bij mij 'ingewikkeld' lijkt is de schematische weergave van de conrad schakelaar In mijn eerste tekening zat de weerstand 'inline' naar de bak. In de tweede naar de massa. inline heeft mijn voorkeur en lijkt me minder storingsgevoelig. Kun je mij de link geven naar die post (ik heb een user-id / wachtwoord op dat forum dus ik zou er bij moeten kunnen) 1 schakelaar en een 52 Ohm weerstand, precies wat ik wil. Nu nog die kabel vinden..... Quote
masimo Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 ... Kun je mij de link geven naar die post (ik heb een user-id / wachtwoord op dat forum dus ik zou er bij moeten kunnen) ... Hier Quote
MarcV Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 Dat is inderdaad een mooie oplossing Echter ga ik net als Leo voor de oplossing van Masimo die geleverd word door Sunny, Hierdoor krijg je gewoon een knop met meer opties en ik denk dat dat ook wel een aanvulling is voor de auto. Daarvoor wil ik dan ook wel wat betalen. Het voor zelfs voor een klein bedrag ingebouwd (dat is helemaal mooi) Groetjes (en succes met knutselen aan de schakelaar ) Quote
xychix Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 http://f3.webmart.de/f.cfm?id=1798759&r=threadview&t=3713115&pg=1 Dank Masimo, Bovenstaande link geeft ook een interessante discussie. Hieruit blijkt dat ik in de 2wd stand niet de TOD 'open' mag laten omdat er dan inductie spanningen kunnen worden opgewekt. Dit open einde moet naar Ground. Hier ga ik nog even over nadenken. ..... nu snap ik het gebruik van relais. ik zou dan naast de 52 OHM weerstand nog een relais moeten zetten om de koppeling aan aarde te koppelen. Andere optie is toch weer de weerstand inline. Ik ben dan echter bang dat hij wel 'iets' aantrekt maar niet helemaal sluit. Dat moet ik nog uitzoeken. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.