Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

vraagje over tussenbak uitschakelen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Dat is inderdaad een mooie oplossing

Echter ga ik net als Leo voor de oplossing van Masimo die geleverd word door Sunny,

Hierdoor krijg je gewoon een knop met meer opties en ik denk dat dat ook wel een aanvulling is voor de auto.

Daarvoor wil ik dan ook wel wat betalen.

Het voor zelfs voor een klein bedrag ingebouwd (dat is helemaal mooi)

Groetjes (en succes met knutselen aan de schakelaar Geposte afbeelding )

Jah, ik wil het graag zelf helemaal snappen. mogelijk dat ik dan uiteindelijk toch voor de mooie schakelaar gaat. Maar dat zal me er niet van weerhouden dit helemaal uit te zoeken :)

Geplaatst

Ik zou het ook wel willen, maar ben dan meer van een oplossing zodat ik alle standen kan blijven gebruiken.

Ik heb nu auto (4x4) en low.

Alleen om naar Duitsland te gaan voor alleen een schakelaar :(

Kunnen we geen meeting regelen waarin hij meerdere tegelijk doet :)

Geplaatst

Als we sunny verder kunnen lokken dan de duitse grens ga ik ook nadenken over de luxe uitvoering :)

Heb net deze ochtend contact gehad met Tom van het duitse forum. Deze heeft me uitgelegd wat ik waar moet zoeken.

Ik moet mijn eerder geplaatste schakeling nog aanpassen omdat de + van de koppeling ook naar de massa moet om eventueel opgewekte spanning in de spoel netjes te laten afvloeien.

Verder moet deze schakeling zonder relais van slechts 2 onderdelen goed werken. (enkel om een 2WD optie te krijgen, 4x4 LOCK begin ik niet aan. Ik vertrouw het niet om een constante 12V op deze koppeling te zetten. Het is nog wat wazig of dat de koppeling kan beschadigen. Mogelij weet sunny hier meer over). Mogelijk dat ik mijn schoonvader de pulse van de TOD computer laat meten in de 4wd LOW stand. Dan zouden we weten welke pulse een permanente lock geeft in de originele opstelling. Als we deze kunnen nabootsen kunnen we wellicht een 'nette' 4x4 lock genereren. Hopelijk doet sunny's oplossing dat ook al op de nette manier.

Het is vooral wachten op een geschikt moment en de onderdelen van Conrad.

Woon midden in Amsterdam en ga pas in mijn auto liggen klooien als ik goed ben voorbereid. Kan die auto geen uren lang uit elkaar hebben liggen.

Geplaatst

Leo van balen en ikzelf hebben met Sunny gesproken

Hij komt regelmatig in de buurt van de grens zo verwacht hij in Jan. In Heinsberg te zijn dat is voor mij 20min rijden dus is goed voor mij en voor Leo ook.

Ik vermoed echter niet dat hij door heelNederland gaat rijden omdat hij dat nu al doet in Duitsland en hij het super druk heeft.

Hij installeerd ook de knop + toebehoren voor slechts €25

Groetjes Marc

Geplaatst

Ja ik weet dat het ver is.

Weet niet of er nog iets dichter in de buurt is.

Echter is het ook geen Berlijn :)

Kijk maar iedereen moet het zelf weten.

Misschien moet je gewoon eens contact opnemen met Sunny via Dip-tech.de

Gr. Marc

Geplaatst

@bitman, jij kunt het blijkbaar wel lezen? :) ik inderdaad niet / beperkt. Ben net weer electronics for dummys aan het lezen.

heeft de goedkope oplossing dan een 52 Ohm weerstand naar de massa of zit deze inline naar de bak?

Blijkt dat ik toch redelijk dicht bij was gekomen met mijn oplossing. Ik had alleen een 100 Ohm weerstand willen nemen omdat ik het bij iemand heb zien werken met een 2 Watt lampje. Na het invullen van wat standaard formules kwam ik toch op een verweiste van 68 Ohm on-line om die situatie na te bouwen.

Heb net een mail gestuurd naar dip-tech.de om te vragen of zij weten waar ik deze kabel onder het dashbord kan vinden.

Ik kan enkel de kabel vinden daar waar hij de bak in gaat (dikke bruine in een set van 4 kabels).

Sunny doet alles onder het dashboard. Ik las elders dat de koppeling wordt aangestuurd met een pulse, mogelijk is dat dan incorrect.

Dan nog zou mijn oplossing moeten werken alleen zullen de ledjes niet zichtbaar oplichten.

Daarnaast zou ik erg graag willen weten hoeveel Amp deze koppeling trekt bij 'ON'.

Ik wil dus niet op de TOD module werken maar in de lijn naar de electronische koppeling in de TOD zelf.

Laat die TOD module/computer maar lekker een sein 50-50 geven als ik er voor kan zorgen dat de koppeling niet dicht klapt is mijn doel bereikt.

(ik ben redelijk behouden en ga echt niet zomaar draden doorknikken, wel een interessant leertraject)

ja, inderdaad kan ik schemas lezen, ben amateur radio; 2e0wao laugh.gif

die tod computer zit aan de middle console gebout;

P1020240.jpg

de 56ohm weerstand komt aan de tod computer op moment je of in 2sw of 4x4 gelocked schakeld. die weerstand houd eigenlijk de tod computer voor de gek en voorkomt fout codes in the ecu.

de enigen draad die je MOET doorknippen is die gele draad omdat je schakeling er tussen moet. het kan zijn dat deze draad ook ergens achter het dashboard loopt. ik heb de relays bij de tod computer geplaats en je ziet er niets van nadat de vloer bedekking weer op zijn plaats zit.

personlijk besteed ik die €250 liever aan mijn boot en heb al die luxe toestanden niet nodig. het enige wat je ziet is 1 schakelaartje die toch altijd op 2wd staat (positie I).

Geplaatst

ja, inderdaad kan ik schemas lezen, ben amateur radio; 2e0wao laugh.gif

de enigen draad die je MOET doorknippen is die gele draad omdat je schakeling er tussen moet. het kan zijn dat deze draad ook ergens achter het dashboard loopt. ik heb de relays bij de tod computer geplaats en je ziet er niets van nadat de vloer bedekking weer op zijn plaats zit.

"Die gele draad" weet je hoeveel gele draden er onder het dashboard lopen?

Ik begrijp van Tom dat ik de TODComputer bij de rechter voet van de passagier vindt. Ik heb ook een tekeningetje waarop staat welke draad doorgeknipt dient te worden.

Ik wil nog steeds alleen op deze gele lijn werken zonder een 12V voeding of een massa voor de weerstand. De schakelaar zal de weerstand inline bijplaatsen. (zoals Masimo laatst in een schema weergaf). Ik hoef dan ook geen relais te gebruiken om de TOD naar massa te schakelen omdat deze in het circuit blijft zitten en dus eventueel opgebouwde induciespanning gewoon kwijt kan.

het enige wat je ziet is 1 schakelaartje die toch altijd op 2wd staat (positie I).

Wat ik zo jammer vindt aan de superlocker is dat deze geen indicator led heeft die oplicht als de 4x4 wordt ingeschakeld door de TOD computer in stand "0" oftewel "Auto"

Geplaatst

Ik heb anders dit mooie dingetje erbij gekregen:

LEDSL.jpg

2WD en Auto lichten groen op.

Lock licht op in rood.

Oplichten in zowel normaal als low gebruik.

Nogmaals voor de duidelijkheid: Ik heb nu zes standen (2 x drie):

"High" (normale overbrenging): 2WD, Auto en Lock

"Low" (low gearing): 2WD, Auto en Lock

Verder kan de Superlocker nog uitgebreid worden met:

1. Realtime LED-indicatie van de krachtsverdeling naar de voor-as

2. ABS-off stand (voor high en low); dus totaal 8 standen.

Geplaatst

Eh, foto van de 4x4 indicator is slecht. Het is echt een mooi helder oplichtende indicator.

Alsof het in het dashboard hoort. De inbouwlocatie mag je zelf te kiezen.

Geplaatst

Die indicator heb ik ook bij de super locker besteld vond het er heel goed uitzien bij jou op de foto en op het duitseforum

Kan niet wachten

Gr

Geplaatst

Masimo helder, maar ik wil een brandend lampje als de TOD zegt dat 4x4 aan moet. Dus een lampje dat in AUTO stand alleen brand als ik ook 4x4 rijd en niet als ik 2wd rijdt.

Ik ben namelijk wel benieuwd hoe zenuwachtig die TOD is, hoe vaak en hoelang deze inschakeld. Begrijp nu dat t als optie wel kan maar om nu nog meer uit te geven. Volgens mij ben ik al aardig op weg :) En begin t net leuk te vinden.

Ik ben aan het meten gegaan, heb de kabel gevonden.

Heb de auto opgekrikt en een voltmeter tussen de kabel en massa gezet.

Als ik nu op auto aan het achterwiel slinger dan schiet de meter even omhoog en begint het voorwiel mee te draaien. De spanning blijft er echter niet op staan maar de voorwielen blijven wel verbonden aan de achterwielen. Hoe kan ik er 'electronisch' achter komen dat deze weer los van elkaar lopen???

TOD_MOD_measure_WEB.JPG

Geplaatst

Ik heb ergens in het duitse forum gelezen dat bij de Facelift modellen (2007>) in Auto stand de 4x4 is uitgeschakeld bij snelheid onder de 7 km/uur. Dat is om schade (door verspanningen) te voorkomen bij korte draaimanoeuvres zoals bijvoorbeeld keren of inparkeren. Boven de 7 km/uur begint ie te regelen. Hoe zenuwachtig ie is weet ik echter niet.

Wellicht kunnen mensen in het duitse forum die een superlocker met LED voor-as indicatie hebben vertellen hoe de 4x4 regelt.

Ik weet zeker dat ik er eens iets over gelezen heb. Ik dacht in het Super-Locker topic.

Geplaatst

Ik heb ergens in het duitse forum gelezen dat bij de Facelift modellen (2007>) in Auto stand de 4x4 is uitgeschakeld bij snelheid onder de 7 km/uur. Dat is om schade (door verspanningen) te voorkomen bij korte draaimanoeuvres zoals bijvoorbeeld keren of inparkeren. Boven de 7 km/uur begint ie te regelen. Hoe zenuwachtig ie is weet ik echter niet.

Wellicht kunnen mensen in het duitse forum die een superlocker met LED voor-as indicatie hebben vertellen hoe de 4x4 regelt.

Ik weet zeker dat ik er eens iets over gelezen heb. Ik dacht in het Super-Locker topic.

Tnx, ga ik even naar zoeken. Toch slaat hij wel aan en blijft hij ook aan (2005 model). Alleen er blijft geen spanning op staan.

Blijkbaar is het niet nodig constand spanning te houden op de koppeling maar is een pulse voldoende om m 'om' te schakelen. Of er zit elders nog een relais dat met deze pulse de relais open zet.... ofzo....

heeft iemand een volledig bedradingsschema van de sorento??? (oh my god waar ga ik aan beginnen als electronica nieuweling. Alhowel nieuweling, gaat al best aardig )

Geplaatst

Masimo, juist. Ik zou in stand auto zo graag geen lampje hebben maar een lampje dat pas oplicht als de TOD-Computer besluit dat het tijd is voor 4x4. Je kunt dan een idee krijgen van hoe trigger happy je TOD Computer is.

• 2 weken later...
Geplaatst

Vanmorgen nieuwe banden onder de sorento laten leggen en een wereld van verschil, de tussenbak gierd ook bijna niet meer maar laat toch wel de schakelaar plaatsen door Dirk Plfug.

Geplaatst

Vanmorgen nieuwe banden onder de sorento laten leggen en een wereld van verschil, de tussenbak gierd ook bijna niet meer maar laat toch wel de schakelaar plaatsen door Dirk Plfug.

Hebben jullie al een tijd / locatie? Ik heb ondertussen bijna alle onderdelen voor een simpele schakelaar maar het blijft toch eng als je eerste soldeerklus de auto is :)

• 3 weken later...
Geplaatst

thanks, ik zal hem eens een mailtje sturen

Ik heb de laatste paar dagen gecommuniceerd met Dirk en hij komt medio maart in de buurt van nederland. ik wacht er niet op een laat het hier in Nederland inbouwen (schijnt erg simpel te zijn begreep ik. Ik zal de resultaten weer posten

Geplaatst

Ik heb de laatste paar dagen gecommuniceerd met Dirk en hij komt medio maart in de buurt van nederland. ik wacht er niet op een laat het hier in Nederland inbouwen (schijnt erg simpel te zijn begreep ik. Ik zal de resultaten weer posten

waar laat je het inbouwen dan? Heb je iemand gevonden die dat wil doen? en bestel je de schakelaar wel bij Dirk of maak je zelf iets?

Geplaatst

denk dat dat ook het idee is dude-nl, voor mij zal het echter nog altijd ruim 2 uur enkele reis zijn. Ik vraag me dus af of ik niet beter zelf iets kan inbouwen. Maar ik bekijk het tegen die tijd even.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...