Remko .me Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 In september 2011 organiseerde ANWB-magazine de Kampioen voor de tweede keer de Kampioen LedenEcorace. Kia stelde hiervoor zes Rio’s met een 1,2-liter benzinemotor beschikbaar, waarmee evenveel ANWB-leden op en neer reden naar het Duitse ontwikkelingscentrum van de Koreaanse autofabrikant. Opmerkelijk: de zes ANWB-leden reden zuiniger dan Kia zelf had kunnen vermoeden. Het fabrieksverbruik van 1: 20,8 ging namelijk aan diggelen met een gemiddeld verbruik van 1: 21,84 als gunstigste score. Bekijk het videoverslag van deze zuinigheidsrit. 1 Quote
Remko .me Posted November 29, 2011 Author Posted November 29, 2011 Wat mij betreft; 1 op 21,84 - how is that possible? Ik bedoel, volgens mij is het hier via het forum wel duidelijk aangetoond dat dit niet haalbaar is. Ook niet met de comfort packs of super packs etc. Lijkt wel of er voor de ANWB iets speciaals mee gedaan is, want uitgekleed valt mee want dit zijn gewoon de PlusPack uitvoeringen. En zelfs 1 superpack uitvoering aan de lerenbekleding te zien op het stuur en climate control. Quote
bigwade Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Met maximaal 4x starten moet dat lukken.. IRL niet reëel helaas.. Quote
bigmac Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Als je niet in de stad hoeft te rijden, maar enkel kilometers kan maken... Quote
Remko .me Posted November 29, 2011 Author Posted November 29, 2011 Die man zegt ik zag op de snelweg 4,x. Nou geloof me wij zien het niet onder de 5.4 gaan op de snelweg. Quote
bigwade Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Auto hoeft maar 1x op te warmen. Ze komen warm aan bij de pomp, tanken af en gaan rijden. Dat scheelt ook echt. Ik heb met mijn 2.0-SP3 ook 5,7 oid gehaald dus 4,x met de Rio moet lukken Quote
bdegraaf Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Laat de eerste bestuurder van een Rio 1.2 die gemiddeld minder dan 5.0 / 100 km realiseert over een flinke afstand zich hier melden en vertellen hoe hij of zij dat doet. Quote
RioTom Posted November 29, 2011 Posted November 29, 2011 Laat de eerste bestuurder van een Rio 1.2 die gemiddeld minder dan 5.0 / 100 km realiseert over een flinke afstand zich hier melden en vertellen hoe hij of zij dat doet. Ik ben de uitdaging zojuist aangegaan. Ik houd jullie op de hoogte. Quote
Remko .me Posted November 29, 2011 Author Posted November 29, 2011 Ik rij 400km sommige weekenden. Daarbij ga ik twee keer in de week 2x 200km naar Eindhoven. Maximale wat ik gehaald heb is 5.4 op boardcomputer. Quote
bigmac Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Ik reed vanmorgen 65 km vanaf een volle tank (80-100 km/h); mijn bc staat nu op 4,5 gemiddeld (maar ik heb dan wel een picanto 1.0) Quote
RioTom Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Nou, hierbij mijn eigen test. Ik kan stellen dat ik wel zuinig kan rijden en het nieuwe rijden (denk ik) redelijk onder de knie heb. Gisteravond de auto volgetankt (warm) en toen een ritje van 15 km gereden. Vanochtend heb ik 40 km naar mijn werk gereden dus 65 km in het totaal. Mijn verbruik stond bij aankomst op een respectabele 4,8 liter. Daarmee heb ik dus 65 km gereden. Tussendoor moet ik van werklocatie wisselen dus moet ik korte/koude ritten doen. Vandaag was dit tweemaal. Door deze kleine ritjes is het verbruik in 10 minuten gestegen naar 5,3! Vanavond weer terug naar huis gereden en net als vanochtend ontzettend zuinig proberen te rijden (snel opschakelen, niet volgas, veel laten uitrollen in de versnelling) en het verbruik was bij thuiskomst gedaald naar 5,2. Ik ben hier alsnog tevreden mee, maar vind het uitermate knap dat de 6 rio's in de test wel heel erg zuinig zijn. Quote
bdegraaf Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Vandaag ritje Lelystad - Maastricht en terug, 490 kilometer en nog een slordige 15 in Maastricht dus ruim 500 Km. Gemiddeld 6,2 L / 100km en ik heb echt niet harder gereden dan 120 maar meest 90 - 110 en wel met airco aan vanwege de pomp. Ik kan me voorstellen dat het nog beter kan met continue 90 km / uur en airco uit, maar op zo'n afstand haal je geen 4,8 dat bestaat niet zonder trucken. En als dat wel kan ben ik de eerste die zich beschikbaar stelt om dat te leren. En bij terugkomst geeft de boordcomputer aan dat ik nog 66 kilometer kan rijden en het reserve lampje brandt... Tanken dus en dan blijkt dat er 33 liter in gaat hetgeen overeenkomt met 1:16 X 33 = 528 Km maar bij 33 liter en nog 4 in de tank (66:16=4) kom ik op 37 liter en de opgaaf van de fabriek is 43 liter. Derhalve nog 6 liter "zoek" oftewel 96 kilometer afwijking? Of is de tank geen 43 liter groot? Bart Quote
Recommended Posts