JSA Posted December 10, 2011 Posted December 10, 2011 Inmiddel weet ik dat je ook je auto bij een niet kia dealer mag brengen voor het jaarlijks onderhoud met behoud van je kia garantie. je moet dan wel de door de fabrikant vastgestelde onderhoud uit laten uitvoeren volgens schema. ik neem aan dat je dan ook zowieso wel originele kia onderdelen moet gebruiken zoals oliefilter/luchtfilter/bougies etc etc ? wie weet hoe dit nu exact (juridisch) in elkaar steekt zodat je de 7 jaar garantie niet verspeeld ? en hoe zit het met je gratis pechhulp? ec
Alex VB Posted December 11, 2011 Posted December 11, 2011 Het is heel simpel. Je mag je onderhoud - lees goed ONDERHOUD - bij elk erkende garage laten uitvoeren. In Nederland is een erkende garage aangesloten bij de Bovag. Er hoeven geen originele onderdelen gebruikt worden ivm de wet op recycling, milieu etc. Men gaat er nl vanuit - en schijnt steekproefsgewijs gecontroleerd te worden dat een erkende garage kwaliteit levert. Denk aan ISO, NEN etc.. Voor garantie gevallen gelden andere regels en dan MOET je bij een kia dealer of erkende garage met originele of erkende onderdelen van KIA deze laten uitvoeren.. Deze regelgeving is btw Europees. Zolang je dus je onderhoudsintervallen aanhoudt is er niets aan de hand.. Mbt de pechverhelping laat ik de in Nederland wonende mensen je antwoorden. Maar volgens mij is deze een wassenneus..
JSA Posted December 11, 2011 Author Posted December 11, 2011 Dus als je je garantie wil waarborgen (7 jaar) mag je bij een andere erkende garage je onderhoud laen uitvoeren mits je dus originele kia onderdelen gebruikt zoals oliefilter luchfilter bougies interieurfilter etc? Je mag dus geen universele filters etc gebruiken? En dit terwijl je de interval wel blijft volgen en volgens onderhoudsschema van kia te werk gaat? Dus alles wat een kia dealer doe bij een vastgestelde beurt moet jij dan ook doen.
Smart Posted December 11, 2011 Posted December 11, 2011 Dit lees ik na het spelen met Google..... BOVAG Onafhankelijke autobedrijven die zijn aangesloten bij de BOVAG hebben kennis van elk merk. De EU-wetgeving verplicht fabrikanten namelijk dat zij hun informatie en merktrainingen open moeten stellen voor universele garagisten. Ook de fabrieksgarantie blijft behouden als je andere onderdelen op je auto laat monteren bij een universele garage. Dit is eveneens bij wet verplicht.
JSA Posted December 11, 2011 Author Posted December 11, 2011 iemand van een garage zei dat je wel naar een univerele garage mag maar dan wel originele onderdelen moet monteren. ik weet niet of dat juist is.. men heeft het niet over een aangesloten bovag bedrijf gehad. ben dus benieuwd wat nu echt de voorwaarden zijn.. technisch en kwalitatief zijn de merkloze vervangingsonderdelen zoals bijv alle filters etc gelijk aan zg merkonderdelen..alleen staat daar geen merknaampje op...
Alex VB Posted December 15, 2011 Posted December 15, 2011 Schrijf ik zo onduidelijk? Of wordt er niet gelezen wat er staat? Ik vertel precies hetzelfde, maar nu worden er nog een paar berichten vuilgemaakt.. Omdat het antwoord niet duidelijker kan dan duidelijk met dank aan bigwade sluit ik dit topic.
Recommended Posts