Jump to content

Antenne Picanto afgebroken..

Recommended Posts

Posted

Hallo ik ben nieuw op het forum én sinds een week de trotse bezitter van een Kia Picanto uit 2008! :-D

Ben er helemaal blij mee maar...nu heb ik een probleem met de antenne: deze is afgebroken...

Mijn vraag aan jullie is (omdat ik hem wil vervangen): zit het schroefdraad aan de antennespriet zelf vast of zit dit schroefdraad aan het dak vast? De antenne is echt aan de basis op het dak afgebroken..!

Maar als de schroef níet op het dak zit maar aan de antenne zelf dan kan ik msch met een nijptang het gedeelte wat er nog zit eruit halen of een inkeping vijlen en met een schoevendraaier eruit halen? Als de schroef wél aan het dak vastzit moet ik waarschijnlijk de hele antenne (laten) vervangen en dat is een hoop werk?

Wie o wie heeft hier meer verstand van????

Alvast bedankt!!!

groetjes Sanne

Posted

volgens mij zit de schroefdraad aan de antenne zelf bij een oudere picanto, dus misschien krijg je het oude stukje eruit.

Anders ook een nieuw voetje, is denk ik niet zo heel veel werk, binnenlichtje eruit en de bevestiging van de zonnekleppen weghalen, dan heb je wel wat meer ruimte om het voetje los te draaien.

Posted

@ Crum: Bedankt voor je antwoord. Heb er vandaag weer eens even naar gekeken en ook langs een dealer gereden (die er verder niks vanaf wist..) Ik denk alleen dat het me toch teveel gedoe wordt om het overgebleven stukje eruit te halen. Ik ga (laat eigenlijk hihi) de antenne maar in zijn geheel vervangen. Dan kan ik gelijk een kortere erop laten zetten, vind ik wel iets mooier en ook wat praktischer. :-)

• Like 1
Posted

ik weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt. Ik had een vergelijkbare probleem gehad met mijn mazda. Bij de (mazda)dealer gingen ze de oude schroefdraad eruit boren uit het voetje en vervolgens een nieuwe antenne erin gedaan. Tot zover ik weet kan je ook zelf doen als je dealer je niet kan helpen. Je moet gewoon een goede boor hebben met een kleine spiraal. op internet kan je een kleine/korte antenne bestellen en erop zetten zonder het voetje eraf te halen.

Posted

zowiezo een algemeene tip:

doe bij het monteren van een (nieuwe) antenne een beetje copaslip aan de schroefdraad, hierdoor heb je minder snel kans dat de antenne vastroest en breekt de antenne niet af als je deze er een keer vanaf wilt halen (voor bv door de wasstraat te gaan)

Posted
...doe bij het monteren van een (nieuwe) antenne een beetje copaslip aan de schroefdraad.....

Crum, bedankt voor de tip! Maar is dat copaslip, ken het overigens niet, zo in de winkel te verkrijgen dan?

Posted

niet gelijk in de winkel te verkrijgen, wel in de auto materialen zaak. We gebruiken het ook voor de remmen, op de glijvlakken een beetje copaslip. Ook gebruiken we het vaak bij het vastzetten van bouten. Door de copaslip roest het minder snel vast. Voor diegene die zelf wielen wisseld kan er ook wel eens last van hebben dat het wiel blijft hangen op de naaf (door roestvorming), even de staalborstel er over en wat copaslip, de volgende keer gaat het een stuk makkelijker ;)

Posted

Bedankt voor alle tips!

Ben tóch ff langs (een andere) Kia-dealer gereden en de schroefdraad blijkt in het voetje te zitten :-(

Nieuw voetje gekocht en morgen er even opzetten. Dan een kleinere universele antenne plus copaslip bij de automaterialenshop kopen!

Kan ik eindelijk weer rijden én muziek luisteren :yes: zo doen Kleea Bea's dat!!! :clap: