Jump to content

Rio nog wel BPM vrij?


Rio Rio

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Fijn een forum gevonden te hebben met allemaal liefhebbers!

Wij zijn van plan om een nieuwe Rio aan te schaffen, is de mooiste kleur (WIT!), met alle opties en navigatie en schuifdakje.

Wij schrokken nogal van de levertijd van 5!!! maanden, maar dit is op zich geen probleem.

Waar we een vraag over hebben is het volgende:

De dealer kon ons niet een garantie geven dat de auto voor 30-juni op kenteken gezet kan worden, wat dus het volgende inhoudt, zie link:

http://www.berekenjeautokosten.nl/wegenbelastingnieuws/waarom-je-nu-een-belastingvrije-auto-moet-kopen.html

Dan zou je Rio dus niet meer BPM-vrij zijn, maar moet je de volle mep gaan betalen...... Dit is duidelijk niet waarom wij voor de RIO hebben gekozen (wegenbelastingvrij en BPM-vrij)

Moesten jullie ook zolang wachten? Kan ik in de koopnota een voorwaarde inzetten dat ik kosteloos kan annuleren als er niet voor 30-juni een kenteken is aangevraagd? Kan ik de dealer de BPM laten betalen?

Alvast bedankt,

Toekomstig Rio rijder (hopelijk!)

Link to comment
Share on other sites


Wij hebben maar 3 weken moeten wachten, maar we hebben hem al vanaf oktober.

Ik denk niet dat je het geregeld krijgt om hem op papier te kopen en nog af te zeggen, want ze bestellen hem voor jou.

Dat lijkt mij ook sterk inderdaad, het probleem is alleen dat als de wagen ook maar 1 dag later op kenteken wordt gezet dit 100% BPM extra kost (dus over gehele auto incl alle pakketen)..... dat zou een domper zijn.....

Link to comment
Share on other sites


is diesel dan niet beter?? deze is dan wel bpm vrij

Sorry was niet helemaal duidelijk.

Het gaat inderdaad om de 1.1 CRDI (diesel dus) met een uitstoot van 94 gram, dit is met een marge van 1 gram nog net WEL BPM vrij.

Na 30 juni wordt de grens teruggeschroeft naar 91 gram, dus dan 100% BPM plichtig

Of ik moet de versie nemen zonder alle comfort(pack) (dus geen airco, cruise control, mistlampen etc etc), die zit wel onder de grens, maar dan kan ik net zo goed mijn huidige auto blijven rijden, ook 0,0 luxe.

Link to comment
Share on other sites


ik denk dat je even de boel goed moet nalezen.

de BPM gaat niet in 1 keer naar 'de volle mep'.

er wordt gekeken naar het verschil in uitstoot van de auto en de 'grens'. dit verschil in grammen moet men gaan betalen in een hoeveelheid euro's per gram.

per 1 juli is dat het 'verschil' volgens mij 1 gram voor de 1.1cdri en gaat het slechts over een paar tientjes. ik zou me er dus niet druk over maken.

per 1-1-2013 wordt de 'grens' weer verschoven en dan is het verschil in grammen meer en dan ga je ook meer BPM betalen. Dus over een paar jaar pas 100% BPM.

helaas lig ik nu in bed en moet morgen vroeg weer op, maar als ik tijd heb (dit weekend) dan ga ik even uitzoeken hoeveel het precies is, tenzij iemand me voor is natuurlijk,

en heel misschien staat het ook nog in de nieuwe kia prijslijst.... zou zomaar kunnen.

ik zou me veel drukker gaan maken over de wegenbelasting in 2014 die gewoon wel in 1 keer de volle mep gaat worden, ongeacht hoe 'schoon' je auto is.

let op:. men verwacht dat de dealers hun netto prijzen zullen gaan verlagen om het bpm-verlies te compenseren (moet volgens mij gewoon kunnen want nu houden ze de BPM-vrije auto's kunstmatig duur om het verschil met de BPM-plichtige auto's niet te groot te maken, en die winst gaat gewoon lekker in eigen zak waar BPM-vrijstelling dus NIET voor bedoeld was maar dat is een ander onderwerp)

Link to comment
Share on other sites


ok, gevonden bij de overheid:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/autobelastingen

per 1 juli is de grens 92 gram.

het bijbehorende tarief is 101 euro

de 1.1cdri is 94 gram

dus denk ik: 94-92=2 * 101 = 202 euro BPM

niet fijn lijkt me, maar zeker te doen.

ik zou dit door je dealer laten bevestigen of even de belastingdienst bellen.

Link to comment
Share on other sites


ok, gevonden bij de overheid:

http://www.rijksover...autobelastingen

per 1 juli is de grens 92 gram.

het bijbehorende tarief is 101 euro

de 1.1cdri is 94 gram

dus denk ik: 94-92=2 * 101 = 202 euro BPM

niet fijn lijkt me, maar zeker te doen.

ik zou dit door je dealer laten bevestigen of even de belastingdienst bellen.

Je vergeet voor het gemak even dat je ook nog een basistarief van 11,1 procent over de catalogusprijs moet bijbetalen....

een slordige 2553 euro....

Zelfs de belastingdienst, afdeling motorrijtuigenbelasting wist het niet, ik moet ze een link geven van rijksoverheid.nl waar de nieuwe wijzigingen instaan.

Ik wordt erover teruggebeld nadat zij dat uitgezocht hebben....

Ook op de vraag of je na 2013 per gram uitstoot of op gewicht wegenbelasting moet betalen konden zij mij niet vertellen.

Toch triest dat de fiscus het zelf niet weet, maar wij zometeen wel met de gebakken peren zitten........

Link to comment
Share on other sites


basispercentage BPM (in % catalogusprijs)

2011 19%

1 januari 2012 11.1%

1 juli 2012 11.1%

Ik denk dat die 11,1% niet van toepassing is, zie tabel. Kia (en andere merken) kennende zal de netto cons.prijs wel worden teruggerekend

Link to comment
Share on other sites


basispercentage BPM (in % catalogusprijs)

2011 19%

1 januari 2012 11.1%

1 juli 2012 11.1%

Ik denk dat die 11,1% niet van toepassing is, zie tabel. Kia (en andere merken) kennende zal de netto cons.prijs wel worden teruggerekend

Allereerst ik weet het ook helemaal niet meer, maar logisch redeneren dan maar:

Nu is de Rio BPM vrij, dus ook al is de BPM 50%, je hoeft het toch niet af te staan.

Dat is op basis van CO2 uitstoot.

Vanaf 1 juli gaat de CO2 grens omlaag, waardoor je dus over de RIO wel BPM moet betalen.

Als ik nu een koopcontract teken, dan staat er dat zij alle belastingen/heffingen dat voortvloeit uit wijzigingen in de wet doorberekend aan de koper.

Met andere woorden: Als je de Rio nu aanschaft, en door de lange levertermijn je auto na 1 juli op kenteken wordt gezet, je dus genaaid wordt als de auto ook maar 1 dag na 31 juni 2012 op naam wordt gezet......?

Link to comment
Share on other sites


Ombouw BPM naar heffing op basis van CO2-uitstoot

De BPM bestaat uit een deel dat wordt berekend via een percentage van de netto prijs (met toeslagen en kortingen) van de auto en een deel dat wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot. De in 2008 ingezette ombouw van de BPM van een steeds kleiner deel netto prijs naar een steeds groter deel CO2-uitstoot gaat door. In 2013 zal het netto deel nul zijn en is het BPM bedrag dus alleen nog afhankelijk van de CO2-uitstoot. Wel blijft er een verschil tussen de BPM voor diesel en benzine auto’s. In de tabel onder is de voorgestelde regeling opgenomen. De ombouw van de BPM op basis van absolute CO2-uitstoot geldt alleen voor personenauto’s. Voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s blijft de catalogusprijs als grondslag gelden. Op dit moment zijn er voor deze categorieën namelijk geen goede CO2-gegevens beschikbaar. Introductie 4e schijf in de heffing op basis van CO2-uitstootVoorgesteld wordt om de CO2 afhankelijke BPM voortaan via 4 schijven te berekenen in plaats van drie. In de tabel is dit uitgewerkt.

bron: http://www.eu-import...egels-2012.html

Resume:

de % zijn op 1-1 en 1-7 gelijk (beide 11,1%), het gaat dus alleen om het CO uitstoot deel, dus 202 euro voor een 1.1 diesel en 606 euro voor een 1.2 benzine.

Link to comment
Share on other sites


Ombouw BPM naar heffing op basis van CO2-uitstoot

De BPM bestaat uit een deel dat wordt berekend via een percentage van de netto prijs (met toeslagen en kortingen) van de auto en een deel dat wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot. De in 2008 ingezette ombouw van de BPM van een steeds kleiner deel netto prijs naar een steeds groter deel CO2-uitstoot gaat door. In 2013 zal het netto deel nul zijn en is het BPM bedrag dus alleen nog afhankelijk van de CO2-uitstoot. Wel blijft er een verschil tussen de BPM voor diesel en benzine auto’s. In de tabel onder is de voorgestelde regeling opgenomen. De ombouw van de BPM op basis van absolute CO2-uitstoot geldt alleen voor personenauto’s. Voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s blijft de catalogusprijs als grondslag gelden. Op dit moment zijn er voor deze categorieën namelijk geen goede CO2-gegevens beschikbaar. Introductie 4e schijf in de heffing op basis van CO2-uitstootVoorgesteld wordt om de CO2 afhankelijke BPM voortaan via 4 schijven te berekenen in plaats van drie. In de tabel is dit uitgewerkt.

bron: http://www.eu-import...egels-2012.html

Resume:

de % zijn op 1-1 en 1-7 gelijk (beide 11,1%), het gaat dus alleen om het CO uitstoot deel, dus 202 euro voor een 1.1 diesel en 606 euro voor een 1.2 benzine.

Bedankt voor het meedenken en opzoeken.

Ik wacht het telefoontje van de belastingdienst af. Uiteraard vermeld ik hier het antwoord.

Link to comment
Share on other sites


Je vergeet voor het gemak even dat je ook nog een basistarief van 11,1 procent over de catalogusprijs moet bijbetalen....

een slordige 2553 euro....

Zelfs de belastingdienst, afdeling motorrijtuigenbelasting wist het niet, ik moet ze een link geven van rijksoverheid.nl waar de nieuwe wijzigingen instaan.

Ik wordt erover teruggebeld nadat zij dat uitgezocht hebben....

Ook op de vraag of je na 2013 per gram uitstoot of op gewicht wegenbelasting moet betalen konden zij mij niet vertellen.

Toch triest dat de fiscus het zelf niet weet, maar wij zometeen wel met de gebakken peren zitten........

AAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH,

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik was die basistarief helemaal vergeten. Omdat je nu bpm-plichtig bent, zul je die moeten gaan betalen.

Dat is niet meer grappig.

Ik hoop dat het telefoontje een ander verhaal laat horen.......

lijkt me verstandig om eentje te kopen die eerder te leveren is.

Link to comment
Share on other sites


.

lijkt me verstandig om eentje te kopen die eerder te leveren is.

Juist...lijkt mij ook. Misschien eens verder kijken bij andere dealers of zij de door jou uitgekozen uitvoering eerder kunnen leveren?

Link to comment
Share on other sites


Wij hebben net ook een auto besteld (ander merk) voor de zaak (geen lease) en inderdaad bij de dealer een ontbindende voorwaarde gesteld als de auto niet op tijd geleverd wordt. Het KAN dus wel. Maar of jouw dealer het doet is een tweede....

Link to comment
Share on other sites


www.nieuweautoprijzen.nl voorspelt niet veel goeds....

Als ik dat zo lees krijg ik sterk de indruk dat het sec om uitmelken gaat.

Luxe pakketjes worden onbetaalbaar.

Dit heeft echt niks met milieu te maken.

Ben toch benieuwd hoe die regelmakers dat thuis aan hun kinderen uitleggen, bij de boerenkool,

wat papa die dag nou weer voor leuks heeft verzonnen voor de mensen.

Link to comment
Share on other sites


Uiteraad was de belastingdienst om 17:02 uur al ingepakt en vertrokken en natuurlijk zonder teruggebeld te zijn....

Ik heb met Kia Nederland contact gehad en hadden volgende week een bijeenkomst betreffende het onderwerp BPM.

Mij kon de marketing afdeling niks met zekerheid zeggen, maar om hun concurrentiepositie te behouden vond de gene die ik aan de telefoon had het aannemelijk dat de bruto prijzen na 1 juli zouden dalen om zo incl BPM niet onder te doen voor de concurrentie.

Maar daar heb je natuurlijk nu niks aan als je liever gisteren als vandaag een nieuwe Rio wilt aanschaffen.

Het is een enorm risico wat je nu neemt, vanavond nog bel ik mijn dealer om hem te laten kijken naar wat er uit voorraad te leveren valt.

Zij hebben sowieso een zilvere Rio diesel in de aanbieding, bommetje vol maar zonder schuifdakje (valt mee te leven), maar de kleur...... bah...niet mijn smaak. Maar zo rij je wel een Rio met 2 a 3 maanden.

Twijfel twijfel....

Link to comment
Share on other sites


Uiteindelijk niet teruggebeld.....

Ik heb contact gehad met rijksoverheid en zij bevestigen het verhaal.

Vanaf 1 juli 2012 moet je over de RIO weer BPM betalen.

Ik heb vandaag een witte Rio 1.1 CRDI besteld met superpack en navigatiepack :clap:

Na een aantal keer aandringen het volgende voor elkaar gekregen:

Clausule erin gezet dat wanneer de Rio na 1 juli 2012 meer dan 300 euro duurder wordt, ik kosteloos kan annuleren.

En nu een kwestie van wachten, gaat zo'n 4/5 maanden duren :pinch:

Link to comment
Share on other sites


Zojuist was een levertijd indicatie toegevoegd bij mijn bestelling, 15 juni.

Ik heb daarna even gebeld met nieuweautokopen.nl of mij dat geld gaat kosten mocht het toch 1 juli of later worden.

Zij gaven aan dat ze niet verwachten dat het later dan 15 juni zal worden en dat als het toch het geval is dan zorgen ze ervoor dat de dealer die kosten betaald.

Link to comment
Share on other sites


Zojuist was een levertijd indicatie toegevoegd bij mijn bestelling, 15 juni.

Ik heb daarna even gebeld met nieuweautokopen.nl of mij dat geld gaat kosten mocht het toch 1 juli of later worden.

Zij gaven aan dat ze niet verwachten dat het later dan 15 juni zal worden en dat als het toch het geval is dan zorgen ze ervoor dat de dealer die kosten betaald.

Erg netjes van ze!

Het is inmiddels 1 week later na besteldatum.... verschrikkelijk dat wachten

Link to comment
Share on other sites


Zojuist was een levertijd indicatie toegevoegd bij mijn bestelling, 15 juni.

Ik heb daarna even gebeld met nieuweautokopen.nl of mij dat geld gaat kosten mocht het toch 1 juli of later worden.

Zij gaven aan dat ze niet verwachten dat het later dan 15 juni zal worden en dat als het toch het geval is dan zorgen ze ervoor dat de dealer die kosten betaald.

Dat zou ik dan maar zwart op wit zien te regelen, lijkt me :P Gaat toch om al snel 1500 euro.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...