christian-h Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 De RIo 1.1. CRDI is mijn eerste dieselauto dus ik hoor waarschijnlijk geluiden die horen bij een (driecilinder) diesel, maar ben toch benieuwd of meer mensen dit geluid horen: Hebben meer mensen met een 1.1. CRDI Rio het metaalachtig klinkende ratelgeluid bij het optrekken? Is dit gewoon het geluid wat hoort bij een driecilinder diesel?Bij hogere snelheden verdwijnt dit wel naar de achtergrond, maar je blijft dit dan ook op de achtergrond horen bij optrekken. 1 Quote
xtra40 Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Ik heb zelf geen diesel maar werk er wel veel mee maar als ik jou zo hoor is het niet normaal Dus ik raad je aan om even lans de dealer te rijden en daar even te informeeren Laat hun het even hooren dan weet je het vaak meteen Ben benieuwd wat het is ? Is moeilijk om te zeggen wat het is als je het zelf niet kan horen Quote
Jordan Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Beste Christian. Ik ben nieuw hier en zal me later deze week nog voorstellen. Ik heb sinds 2 weken een Kia Rio 1.1 CRDI. Prima auto met verbazingwekkend veel trekkracht. Die ratel die je hoort klinkt mij bekend in de oren. Heb ik namelijk ook. Het is vooral bij het accelereren te horen. Vooral als je onderin de toeren zit en dan vermogen vraagt. Het is te omschrijven als een "pruttel". Het klinkt niet heel hard en is niet echt storend vind ik. Het lijkt me ook onschuldig. Ik vraag me af of deze auto een distributieketting heeft. Dat zou de ratel/pruttel kunnen verklaren. Ik heb hiervoor een Focus gehad en die had een soortgelijk geluid en heeft toch 330.000 km gelopen. Quote
christian-h Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Ik ben hiervoor enige tijd geleden naar de dealer geweest. Die heeft mij in hun demo diesel laten rijden die precies hetzelfde geluid liet horen.Daarna heeft iemand van de garage ook nog even meegereden om het geluid zelf te horen. Conclusie was dat dit geluid gewoon hoort bij de kleine (driecilinder) diesel motor. Het hoort dus gewoonen is dus gelukkig niks om je zorgen over te maken! Ik weet wel dat de Rio beschikt over een distributieketting i.p.v. een riem, maar ik weet niet of dit een verschil uitmaakt? Quote
Rio Rio Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Ik weet wel dat de Rio beschikt over een distributieketting i.p.v. een riem, maar ik weet niet of dit een verschil uitmaakt? Dus geen riem vervangen na 80.000/100.000 km? Scheelt weer in de kosten! Quote
christian-h Posted March 16, 2012 Author Posted March 16, 2012 Dus geen riem vervangen na 80.000/100.000 km? Scheelt weer in de kosten! Nope, idd weer een mooi voordeeltje van de Rio. Had mijn vorige auto (Mazda 3 uit 2005) ook. Quote
Urbanfoto Posted March 16, 2012 Posted March 16, 2012 Nope, idd weer een mooi voordeeltje van de Rio. Had mijn vorige auto (Mazda 3 uit 2005) ook. En hoe zit dat voor de 1.4 CRDI? Riem of ketting? Quote
christian-h Posted March 18, 2012 Author Posted March 18, 2012 Voor zover ik weet zijn alle Rio's uitgerust met een distributieketting. Quote
Jordan Posted March 19, 2012 Posted March 19, 2012 Dit is geweldig nieuws. Idd weer een zorg minder. En geen distributieriem. Dan vraag ik me af waarom ik niet eerder Kia ben gaan rijden. Bedankt voor de info. Ik ga me nu even voorstellen in de daarvoor bestemde topic. Quote
bigwade Posted March 19, 2012 Posted March 19, 2012 Zo'n ketting zuipt natuurlijk wel benzine, elk voordeel hep zen nadeel... Of eh.......toch niet ? Quote
Recommended Posts