Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zoals bekent heeft de SP3 de mogelijkheid om door middel van 1 simpel drukje op de knop de voorruit te ontwasemen, met een ander knopje werkt dit ook voor de achterruit en de deurspiegels.

Nu heb ik mij daar deze winter wel eens over verbaasd, namelijk het volgende gebeurde, bij een temperatuur iets onder het vriespunt sprong bij mij in deze automatische stand om de voorruit te ontwasemen ook het lampje van de airco aan.

Nu zal dat voor velen niet vreemd zijn, immers met de airco aan gaat het ontwasemen stukken sneller, maar bij mijn vorige auto weigerde de airco alle dienst als de temperatuur onder de 4,5 graden boven nul kwam, dit was naar men mij uitlegde om de airco tegen defecten te beschermen.

Nu hebben we wel 7 jaar garantie, maar ik zit niet te wachten op defecten aan het airco systeem, dus ik vind voorkomen beter dan genezen.

Is hier een techneut of kennisdrager op het forum die mij kan uitleggen waarom de airco onder deze omstandigheden wel aansprong? Werkt het KIA airco systeem anders dan van de concurrentie en kan het zonder schade op te lopen wel werken als de buitentemperatuur rond of onder het vriespunt is?

Guest Timo0103
Posted

Het lampje brand wel maar de pomp blijft uit.

Gewoon een bescherming dat de pomp niet bevriest.

Is bij elke auto hetzelfde.

Beneden de 5 graden ligt het omslagpunt. Bij snel ontwasemen springt automatisch de airco aan om het te versnellen.

Posted

Heb me er al vaker over verbaasd dat in de "auto" stand, bij de meeste auto's ook vanzelf de A/C aan gaat... Niet echt economisch, en niet handig ook, ivm vochtophoping voor het parkeren.

Posted

Heb me er al vaker over verbaasd dat in de "auto" stand, bij de meeste auto's ook vanzelf de A/C aan gaat... Niet echt economisch, en niet handig ook, ivm vochtophoping voor het parkeren.

Ik denk dat dit normaal is. Het vocht kan gewoon weglopen door een afvoer onder de verdamper.

Ik heb mijn huidige auto nu 13 jaar en heb in die 13 jaar nog nooit de climate control uitgezet. ’s Zomers koelt de airco en ’s winters ontwasemen. Daar is het toch voor?

Wel laat ik hem elke 2 jaar goed onderhouden door een specalist (dus niet de dealer!) die dan de koelvloeistof eruit zuigt, een over- en een onderdruk test uitvoert om eventueel beginnende lekkage op te sporen en vervolgens het systeem weer afvult met nieuwe koelvloeistof. En het interieurfilter vervangt.

Heb wel een keer de verdamper moeten vervangen omdat de vochtafvoer verstopt geraakt was en de verdamper met zijn voetjes in het vocht bleef staan (daar kunnen ze niet tegen). Kostte me 3 dagen zelf hobbyen om het hele dashboard uit en weer in te bouwen. Maar verder werkt de airco nog steeds perfect!

Ik adviseer dan ook om de airco wel regelmatig goed te laten onderhouden door een airco-specialist. De garages doen er doorgaans niets aan! Dan houdt je het langste plezier van je airco.

Posted

Het lampje brand wel maar de pomp blijft uit.

Gewoon een bescherming dat de pomp niet bevriest.

Is bij elke auto hetzelfde.

Beneden de 5 graden ligt het omslagpunt. Bij snel ontwasemen springt automatisch de airco aan om het te versnellen.

Nee. Het is geen kwestie dat de pomp bevriest, dat kan niet. Het koelblok, wat zich in het ventilatieblok bevind (dus in de auto) kan bevriezen.

Op dit koelblok vormt zich namelijk, tijdens het in werking zijn van de airco, allerlei condensatiedruppels. Normaal vallen die druppels in een bak, en heeft die bak een afvoer naar de onderkant van de auto (dat zijn die plasjes water onder de auto). Op het moment dat de aanvoertemperatuur van de buitenlucht lager is dan ongeveer 4 graden, loop je het risico dat dit koelblok dicht gaat vriezen doordat de condensatiedruppels gaan bevriezen. Als dat zou gebeuren zou het hele ventilatieblok niet meer werken en zou je dus ook bijv. geen voorruitontwaseming meer hebben. Da's gevaarlijk.

Dus ja het lampje brandt, en de pomp draait inderdaad niet, bij buitentemperaturen van 4,5 graad of lager, maar dat is dus ter voorkoming van het dichtvriezen van het koelblok. En dat is inderdaad bij elke auto hetzelfde.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

Posted

Nee. Het is geen kwestie dat de pomp bevriest, dat kan niet. Het koelblok, wat zich in het ventilatieblok bevind (dus in de auto) kan bevriezen.

Op dit koelblok vormt zich namelijk, tijdens het in werking zijn van de airco, allerlei condensatiedruppels. Normaal vallen die druppels in een bak, en heeft die bak een afvoer naar de onderkant van de auto (dat zijn die plasjes water onder de auto). Op het moment dat de aanvoertemperatuur van de buitenlucht lager is dan ongeveer 4 graden, loop je het risico dat dit koelblok dicht gaat vriezen doordat de condensatiedruppels gaan bevriezen. Als dat zou gebeuren zou het hele ventilatieblok niet meer werken en zou je dus ook bijv. geen voorruitontwaseming meer hebben. Da's gevaarlijk.

Dus ja het lampje brandt, en de pomp draait inderdaad niet, bij buitentemperaturen van 4,5 graad of lager, maar dat is dus ter voorkoming van het dichtvriezen van het koelblok. En dat is inderdaad bij elke auto hetzelfde.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

bijna goed

het gevaar is met een airco dat als het te koud word en je verdamper dicht vriest er in de verdamper niks meer de verdampen valt en er dus vloeistof door je verdamper naar je arco pomp loopt die dit op zijn beurt weer weer een vloeistof van wil maken maar dat gaat niet omdat het al een vloeistof is i.p.v een gas en iedereen weet dat een vloeistof niet zamen pers baar is

en gaat je airco pomp stuk vandaar ook dat er een sensor op de hoge en lage druk (vlloeistof kant en damp kant) zit te zamen met een temp sensor

het dicht vriesen van de verdamper kan trouwens ook gebeuren in de zomer als je een heele erge lange rit maakt dan kan de verdamper dicht vriesen van het aangetroken vocht

je merkt dan ook dat de airco geen of nauwlijks koude lucht geeft maar dat hij het de dag er op opeens weer goed doet ????

dit is een redelijk veel voorkomende klacht

Posted

bijna goed

het gevaar is met een airco dat als het te koud word en je verdamper dicht vriest er in de verdamper niks meer de verdampen valt en er dus vloeistof door je verdamper naar je arco pomp loopt die dit op zijn beurt weer weer een vloeistof van wil maken maar dat gaat niet omdat het al een vloeistof is i.p.v een gas en iedereen weet dat een vloeistof niet zamen pers baar is

en gaat je airco pomp stuk vandaar ook dat er een sensor op de hoge en lage druk (vlloeistof kant en damp kant) zit te zamen met een temp sensor

het dicht vriesen van de verdamper kan trouwens ook gebeuren in de zomer als je een heele erge lange rit maakt dan kan de verdamper dicht vriesen van het aangetroken vocht

je merkt dan ook dat de airco geen of nauwlijks koude lucht geeft maar dat hij het de dag er op opeens weer goed doet ????

dit is een redelijk veel voorkomende klacht

Ok, dat van dat niet verdampen van de vloeistof had ik mij nog niet eens gerealiseerd bij een dichtgevroren koelblok(verdamper)_. Dus de pomp loopt stuk door het dichtvriezen van de verdamper omdat het koelmiddel niet verdampt is (niet in gasvorm) en in vloeistofvorm weer naar de pomp gaat. Klinkt logisch! Maar de pomp bevriest dus niet, wat hier eerder werd beweerd.

Ik dacht trouwens wel dat er een temperatuursensor op de verdamper zat om het dichtvriezen van de verdamper te voorkomen. Ik heb zulke sensoren wel eens vervangen.

Posted

Dank aan de kennisdragers :flowers:

In dit geval zette het lampje mij dus op het verkeerde been, wel aan gaan maar het toch niet doen :?

Bij mijn vorige auto(ander merk) ging de airco ook niet aan onder de genoemde omstandigheden(ook niet als bijvoorbeeld de fan niet op een minimale stand stond), al was het systeem dan wel zo aardig om dit door middel van het lampje dan ook te laten zien, het lampje ging namelijk alleen aan als de airco ook daadwerkelijk aan het werk ging. Kan overigens hopen dat de airco in de SP3 mij net zo goed zal gaan dienen, heb dat andere merk meer dan 8 jaar gereden met de airco in bedrijf voor het grootste deel van het jaar, enkel in de winter(koude)maanden alleen af en toe om hem in goede conditie te houden. Natuurlijk werd hij in de winter(koude) periode ook wel ingezet om te ontwasemen, maar verder niet om zodoende onnodig benzineverbruik te vermijden, al heb ik met dat extra verbruik geen moeite, zit erg graag in een aangename auto. :D Die airco is in die 8 jaar ook nooit bijgevuld hoeven worden, diezelfde airco heeft mij er ook toe gezet dat ik nooit meer een auto zonder airco wil hebben, als je eenmaal zo verwend bent, dan wil je nooit meer zonder :)

Nogmaals dank voor de duidelijke uitleg, het was mij bekent dat een airco niet hoort te werken bij lage temperaturen om schade te voorkomen, maar mij was niet uitgelegd welke onderdelen beschermt dienden te worden, een mens is nooit te oud om te leren.

Posted

bijna goed

het gevaar is met een airco dat als het te koud word en je verdamper dicht vriest er in de verdamper niks meer de verdampen valt en er dus vloeistof door je verdamper naar je arco pomp loopt die dit op zijn beurt weer weer een vloeistof van wil maken maar dat gaat niet omdat het al een vloeistof is i.p.v een gas en iedereen weet dat een vloeistof niet zamen pers baar is

en gaat je airco pomp stuk vandaar ook dat er een sensor op de hoge en lage druk (vlloeistof kant en damp kant) zit te zamen met een temp sensor

het dicht vriesen van de verdamper kan trouwens ook gebeuren in de zomer als je een heele erge lange rit maakt dan kan de verdamper dicht vriesen van het aangetroken vocht

je merkt dan ook dat de airco geen of nauwlijks koude lucht geeft maar dat hij het de dag er op opeens weer goed doet ????

dit is een redelijk veel voorkomende klacht

Ik heb het wel even goed moeten lezen, maar bedankt! Die kennis had ik nog niet!

Posted

Er is een trucje om dit uit te zetten.

http://www.kiaclub.n...dpost__p__52014

@birdfeedertje en/of @Alex VB,

Heb geprobeerd om via dat trucje mijn airco uit te schakelen maar helaas.

Heb Airco uitgezet, ontwasemknop ingedrukt en ingedrukt houden,

vervolgens 5 x op de circulatie knop gedrukt maar.............niks,nada,noppes.

Als ik 1 x op de circulatie knop druk gaat het lampje branden, de tweede

keer drukken gaat het lampje weer uit etc. Moet ik 5 x drukken, dus lampje aan

uit - aan etc of moet het lampje 5 x aan geweest zijn voordat deze truc werkt. ?

Grtz.

Specialmade

Posted

@birdfeedertje,

Staat dit in het instructieboekje ?????

Ik lees altijd de instructieboekjes van nieuw aangeschafte spullen

onder het mom van: RTFM (Read The F*cking Manual) maar kan

me niet voor de geest halen dat ik hierover iets gelezen heb.

Maar ik ga meteen kijken of ik iets kan vinden.

Grtz.

Specialmade

Posted

Ik weet niet of dat ook in jouw instructieboekje staat Specialmade, vandaar ook dat ik dit heb gezegd.

Wanneer die optie voor jou nog mogelijk is dan staat hij daar zeker in.

Bij ons (voor de Cee'd) staat de uitleg op pagina 4/94.

Zoek eens via:

Automatisch verwarmings- en ventilatiesysteem (indien van toepassing)/voorruit ontdooien en ontwasemen/ontwasemfunctie/verwarmings- en ventilatiesysteem, handbediening.

De combinatie staat bij ons als allerlaatste item omschreven in het verwarmings/ventilatie hoofdstuk.

Posted

@Birdfeedertje,

Ik heb nogmaals mijn instructieboekje door zitten spitten maar, ik zie, helaas geen

combinatie mogelijkheid om de airo niet meer automatisch aan te laten gaan.

Zal binnenkort eens bij de garage vragen of zij hier een oplossing voor hebben

Anders misschien een Ceed kopen dan kan het wel :wub::lol:

Grtz.

Specialmade

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...