Jump to content

Help, bij de garage weten ze het ook niet meer!

Guest Warrior

Recommended Posts

Guest Warrior

Hallo Kia enthousiasten,

Help, bij de garage weten ze het ook niet meer!!!

Mijn Kia Sorento 3,5 V6 uit 2004 verbruikt op het moment 1 op 3, dit kan toch niet normaal zijn.

Het volgende heb ik al vervangen: bougies, luchtfilter, luchtmassameter, alle smeermiddelen zijn vervangen. Het olie verbruik is ook te verwaarlozen.

1 lambdasonde is vervangen in de garage, deze zou defect zijn volgens hun.

Bij de garage weten ze het nu ook niet meer, want alles schijnt in orde te zijn. :no:

Groeten Henk

Guest Warrior

Nee ook deze waarden waren goed, woensdag willen ze een verbruikersproef gaan doen!

Ik denk dat ze me niet geloven, ik ben een hele rustige rijder, dus dit verbruik is buitensporig.

Iemand toevallig enig idee waar nog naar gekeken kan worden?

Is de auto uitgelezen met een Kia (!!) computer en zijn er foutmeldingen geconstateerd?

Gasklepsensor kapot?

Controleer eens alle electrische verbindingen van sensoren, stekkers, e.d. in het aanzuig traject (inlaatspruitstuk, luchtaanvoer). Echt alle stekkers lostrekken, controleren en eens wat kontaktspray erop los laten.

Wellicht ook eens de 2 rubbertjes op bijgevoegde foto's bekijken. Als die poreus zijn trekt de motor ook veel valse lucht en raakt ie ontregeld.

post-512-0-18463600-1330268541_thumb.jpg

post-512-0-40056500-1330269192_thumb.jpg

Ik lees dan met extreme verbruiken over een kapotte thermostaat, zodat de chokeklep inspring omdat de computer denkt dat de motor nog koud is.

Is daar al na gekeken? Zet de kachel eens op vol aan, wat doet dan de temperatuurmeter?

• Like 1

Guest Warrior

Bij de Kia dealer zijn ze er achter gekomen dat mijn inlaatspruitstuk valse lucht trekt door een scheurtje. Dus deze word morgen vervangen samen met een sensor op het inlaatspruitstuk.

Wat er precies defect is schrijf ik zodra ik meer weet en de auto terug heb.

Guest Warrior

ja klopt, maar het was geen scheurtje maar de as die in het spruitstuk gaat daar zat behoorlijk speling op en een sensor die daar boven op zit.

Maar het probleem is nog steeds niet opgelost, donderdag morgen ga ik weer terug en dan word er weer verder gekeken.

Als een goede monteur zijn vak verstaat en een viergastest doet, kan hij daar waarschijnlijk een conclusie uit trekken. Er hoeven niet altijd foutcode's aanwezig te zijn, maar b.v een slippende koppeling, aanlopende remmen of brandstof lekkage zijn natuurlijk ook een factor. Ga ook niet uit van je boordcomputer! De valselucht lekkage in jouw geval moet met een viergasmeting en evt. in combinatie met een rookgenerator snel te vinden zijn.

Gr. Leo

gewoon zoms simpel met een planten spuit even nevelen over een lopende motor doet ook wel eens wonderen als je echt lekage hebt en of dit nu valse lucht is of een simpele bougie kabel die stuk is je haald dat er dan meteen mee uit of je ziet de vonken in het rond spatten of je motor gaat opeens heel raar of hard lopen

simpel maar nog steeds efectief