Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

werking airco bij lage buitentemperaturen

Aanbevolen Berichten

• Administrators
Geplaatst

beste mensen,

we hebben de nieuwe carens nu een maandje ongeveer. het enige wat ik nog niet heb kunnen proberen is de airco; de dealer zegt dat de airco zo ingesteld kan zijn dat ie met de huidige lage buitentemperaturen (4/5 graden) niet in werking treed omdat het dus buiten te koud is.

als ik de aircotoets in druk gaat het lampje wel aan alleen de airco zelf doet dus niets, pomp slaat niet aan etc. normaliter merk je als de airco aan gaat dat de motor er wat harder aan moet trekken wanneer de pomp inschakelt.

kan iemand bevestigen dat het klopt met dat niet inschakelen bij de huidige buitentemperatuur?

Geplaatst
beste mensen,

we hebben de nieuwe carens nu een maandje ongeveer. het enige wat ik nog niet heb kunnen proberen is de airco; de dealer zegt dat de airco zo ingesteld kan zijn dat ie met de huidige lage buitentemperaturen (4/5 graden) niet in werking treed omdat het dus buiten te koud is.

als ik de aircotoets in druk gaat het lampje wel aan alleen de airco zelf doet dus niets, pomp slaat niet aan etc. normaliter merk je als de airco aan gaat dat de motor er wat harder aan moet trekken wanneer de pomp inschakelt.

kan iemand bevestigen dat het klopt met dat niet inschakelen bij de huidige buitentemperatuur?

... klopt helemaal ,om veiligheidsredenen kan de compressor niet aanslaan beneden +/- 5 gaden C? .Immers in het circuit zit een percentage water ,zou dit beviezen ... Waarom +5 graden ,rijwind koelt tot beneden deze omgevingst? ,dus marge ... :cool:

Wil je toch de airco testen bij lage t? en ... je hebt geen afgesloten plaats ( met verluchting ,CO gevaar ! ) ... dan rijd je de motor goed warm ,laat hem dan enkele minuten stationair ( uit de wind ) draaien en scahkelt daarna de airco in ,het boeltje is dan integraal boven de 5? benedengrens opgewarmd en ... de compressor dient aan te slaan ... :shock:

So what about ... breakfirst at Tifanys ... :wink:

• 1 maand later...
Geplaatst

Ik weet niet waar jij het over hebt, maar in een airco zit helemaal geen water! Water veroorzaakt roest (de compressor is immers van staal) en roest (en dus water) wil je liever niet hebben in je aircosysteem. Bevriezen doet het spul sowieso niet, want anders zou je je auto ook niet buiten kunnen laten staan bij -10.

Bovendien, bij temperaturen rond of onder de 5 graden vind ik het wel handig als mijn ruiten ontwasemen m.b.v. de airco...!

• 1 jaar later...
Geplaatst (aangepast)

Airco's zijn zo ingesteld dat ze onder de 4 graden celcius het niet doen. In menig gebruiksaanwijzing van eender welk automerk staat dit vermeld.

Wat de reden daarvoor is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het weinig nut heeft om koude lucht nog kouder te koelen. Een airco is nl. bedoelt om te koelen. En als je het warm wilt hebben gebruik je de warmte van je motorblok.

Ontwassemen kan ook zonder airco te gebruiken. Ik zet dan meestal mijn "blazer" op de voorruit en het ontwassemt perfect.

aangepast door Alex VB
Geplaatst

Hallo,

Een airco koelt de lucht die naar binnen stroomt. Bij een ECC wordt deze lucht daarna deels door de kachelradiateur gevoerd om de gevraagde uitstroomtemperatuur te bereken. De verdamper ( zit in je kachelhuis en is het onderdeel waardoor de lucht stroomt) wordt gekoeld door het aircosysteem en zal als hij een temperatuur onder de +- 5 graden celcuis bereikt de aircopomp uitschakelen. Dit is omdat anders de waterdamp die in de doorstromende lucht zit op de verdamper vastvriest! Als je lang genoeg door zou blijven koelen zonder ervoor te zorgen dat de veramper niet te koud wordt dan vriest de hele verdamper dicht. En dan wil er geen lucht meer door!

Het komt bij een Sorento weleens voor dat de ijssensor ( temperatuursensor op de verdamper) defect raakt en een te hoge temperatuur aangeeft. Een blok ijs in je kachelhuis is dan het gevolg!

Ik hoop dat ik het zo iets verduidelijkt heb.

Groeten, Kiatech

post-530-1297852778,87_thumb.jpg

Geplaatst
Hallo,

Een airco koelt de lucht die naar binnen stroomt. Bij een ECC wordt deze lucht daarna deels door de kachelradiateur gevoerd om de gevraagde uitstroomtemperatuur te bereken. De verdamper ( zit in je kachelhuis en is het onderdeel waardoor de lucht stroomt) wordt gekoeld door het aircosysteem en zal als hij een temperatuur onder de +- 5 graden celcuis bereikt de aircopomp uitschakelen. Dit is omdat anders de waterdamp die in de doorstromende lucht zit op de verdamper vastvriest! Als je lang genoeg door zou blijven koelen zonder ervoor te zorgen dat de veramper niet te koud wordt dan vriest de hele verdamper dicht. En dan wil er geen lucht meer door!

Het komt bij een Sorento weleens voor dat de ijssensor ( temperatuursensor op de verdamper) defect raakt en een te hoge temperatuur aangeeft. Een blok ijs in je kachelhuis is dan het gevolg!

Ik hoop dat ik het zo iets verduidelijkt heb.

Groeten, Kiatech

Niet alleen de Sorento ook mijn Sportage heeft daar last van is al een keer vervangen en volgens mij is hij weer defect.

gr Frans

Geplaatst

Hoi Christiaan,

In dat geval zou bij mij die sensor ook kapot moeten zijn, want zelfs al vriest het buiten en start ik de auto voor ik ga krabben, dan voel je de aircopomp aan slaan zodra de motor loopt. Tik je het airco knopje uit, loopt de motor meteen een stuk rustiger....

Dus is de sensor dan kapot of...???

Groeten,

Peter

• 3 weken later...
  • 1 maand later...
Geplaatst

Hallo allemaal naar mijn weten als je de ac aan zet doet hij het altijd kou of niet zelf als het vriest.

Koelt hij niet dan droogt hij wel.

Ik heb al jaren ac en in de winter staat hij ook aan, als bij toeval eens iemand anders er me gereden heb is hij uit.

Dit merk ik omdat mijn ramen beslaan,zet hem aan en binnen enkele seconde begint het ontwasemen.

AC koelen niet alleen maar drogen ook de lucht, door de drogelucht verwarmd de lucht ook beter en is het sneller aangenaam.

Je kan namelijk met je verwarming knop ook je temp regellen,het is dan net een automatic klimaaat control.

PAS OP het kost je wel meer brandstof maar dan heb je ook wat.

Geplaatst (aangepast)

EL RIO GRANDE,Peter

Lees je instuktie boekje maar eens goed bij mijn auto (sportage) kan je hem op een bepaalde manier uitschakellen cq anders instellen mischien bij U ook.

aangepast door Ronald H
Geplaatst
EL RIO GRANDE,Peter

Lees je instuktie boekje maar eens goed bij mijn auto (sportage) kan je hem op een bepaalde manier uitschakellen cq anders instellen mischien bij U ook.

Ronald,

Bedenk wel dat ik g

Geplaatst (aangepast)

Hallo Peter.

Mischien kan je dit proberen.

1contact on

2aanjager uit

3lucht circulatie op ontwasemen

4Druk luchttoevoertoets binnen 3 sec 5 x in.

controle lampje lucht toevoer knippert vervolgens 3 x met tussen pauze van 0.5 sec.

nu zou hij uit geschakelt kunnen zijn.

zo ja je kan hem weer terug zetten door de accu even te ontkoppellen.

groeten Ronald

aangepast door Ronald H

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...