Ga naar inhoud

Officieel bericht Kia Motors Nederland m.b.t. ontbreken VSM-pakket Rio IV


KCG

Aanbevolen Berichten

Onderstaand een officieel bericht van Kia Motors Nederland (KMNL) n.a.v. het ontbrekende VSM Pakket op de Rio IV.

De afgelopen maanden zijn er op het KiaClub forum en bij KMNL diverse klachten binnen gekomen over het ontbreken van een VSM pakket op de Rio IV. Aanvankelijk leek het erop dat het uitzonderingen betrof en zijn de klachten afzonderlijk met de Kia rijders besproken (al dan niet door, via of met de dealer). Naarmate de tijd vorderde en er meer reacties kwamen is KMNL dieper op de zaak ingegaan en heeft uitgebreid onderzoek gedaan. Dit heeft enkele maanden geduurd. De groep bleek groter dat gedacht en de exacte aantallen zijn vastgesteld.

KMNL biedt excuses aan voor het ontbreken van het VSM pakket. Zij heeft recent alle betreffende Rio IV rijders omtrent het ontbrekende pakket geïnformeerd en hen een passende oplossing aangeboden.

Het VSM pakket bestaat uit drie componenten:

1. Vehicle stability management (VSM)

2. Hill-start Assist Control (HAC)

3. ESS: Noodstopsignaal

Voor de goede orde: ESP is wel aanwezig op de betreffende Rio’s IV, alsmede ABS.

Vehicle Stability Management (VSM)

Dit is een aanvulling op ESP en zorgt voor een betere stuurreactie bij het rijden op een glad wegdek ,of wanneer de auto tijdens het remmen een verschil in weerstand waarneemt tussen de rechter- en linkerwielen. Als het VSM in werking is, gaat het controlelampje ESP knipperen. Als het Vehicle Stability Management werkt, voelt u mogelijk lichte trillingen in de auto. Dit wordt veroorzaakt door het aansturen van de remmen en is normaal.

Hill-start Assist Control (HAC)

Hill-start Assist Control is een comfort verhogende functie. De functie is bedoeld om te voorkomen dat de auto achteruitrolt wanneer u stopt op een helling en weer wilt wegrijden. De HAC zorgt ervoor dat de remmen nog 2 seconden bediend blijven nadat de bestuurder het rempedaal losgelaten heeft. In deze tijd heeft de bestuurder voldoende tijd om het gaspedaal in te trappen om weg te rijden. De remdruk wordt verminderd zodra het systeem detecteert dat de bestuurder weg wil rijden.

ESS: Noodstopsignaal

Het ESS-systeem waarschuwt achteropkomende bestuurders door het remlicht te laten knipperen wanneer de auto plotseling tot stilstand komt of het ABS wordt geactiveerd (het systeem wordt geactiveerd wanneer de rijsnelheid hoger dan 55 km/h is en de auto ten minste 7 m/s² vertraagt of het ABS wordt geactiveerd wanneer de auto een noodstop maakt).

Mochten Rio IV rijders nog vragen hebben dan kan gebeld worden naar: 0888 - 542 542

Kia Motors Nederland

Namens de KCG,

Smart

Specialmade

Warmentuuter

Alex VB

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb nog niets mogen horen of ontvangen vandaag, heb specifiek aangegeven dat financiële compensatie geen optie is, gewoon vervanging van mijn auto die 3 weken oud is.. ben benieuwd dus

Ik neem dan aan dat je auto, direct na het constateren van het missen van het pakket, nu bij de dealer staat in afwachting van de oplossing ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als KCG hebben wij 8 dagen geleden op eigen initiatief het probleem m.b.t. het ontbrekende VSM pakket op de Rio IV aanhangig gemaakt bij KMNL.

Wij hebben hun verzocht om het probleem voor onze forumleden én vooral ook de grote groep Rio bezitters buiten het forum op te lossen. Deze groep

is namelijk niet gekend in de actuele problematiek m.b.t. het VSM pakket. Dit blijkt ook uit de vele reacties die vanavond op het forum werden geplaatst.

Wij hebben gepleit voor erkenning van het probleem en een passende tegemoetkoming. Let wel, de thans voorgelegde compensatie wordt door KMNL

aangeboden aan de Rio IV bezitters en niet door de KCG, wij hebben hier totaal geen invloed op gehad.

Namens de KCG,

Smart

Specialmade

Alex VB

Warmentuuter

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind het heeeeeel netjes door jullie geregeld dit verdient een dikke pluim

En ook van kia nl vind ik het zeer netjes geregeld

Zo,n enorm gemis en ernstig is het nu ook weer niet

Alle veiligheids middelen zitten er op alleen moet je je voet op de rem houden op een steile heling

Dat dee ik toch al

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind het heeeeeel netjes door jullie geregeld dit verdient een dikke pluim

En ook van kia nl vind ik het zeer netjes geregeld

Zo,n enorm gemis en ernstig is het nu ook weer niet

Alle veiligheids middelen zitten er op alleen moet je je voet op de rem houden op een steile heling

Dat dee ik toch al

Je kunt het "netjes" vinden van Kia Motors Nederland, maar het is natuurlijk wel zeer mager.

Let eens op de inruilwaarde van je auto over enige tijd....Deze auto staat dan te boek als "die uit een serie met een gebrek".

Je kunt natuurlijk wel op je vingers natellen dat dit meer dan € 450,00 op de inruil gaat schelen.

Het gemis zal je waarschijnlijk niet direct merken, maar mocht je onverhoopt toch in een vervelende verkeerssituatie terechtkomen, dan is dat het misschien wél!

Ik ben er in ieder geval met mijn Rio op achteruit gegaan. Mijn inruilauto had de optie stabilisatie en noodstopsignaal wél.

Vandaag Kia Motors Nederland gemeld dat ik niet akkoord ga met het "aanbod"

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Lees mijn bericht is op het bericht hier:

http://www.kiaclub.nl/topic/10822-geen-vsm-pakket-oa-hill-assist-gemonteerd-op-kia-rio/page__st__400#entry108643

Dan nogmaals je reactie lezen.

Inruil verhaal is nergens op gebaseerd en niet waar.

Veiligheid ook niet, lees daarbij ook is in mijn eigen topic over ongeluk.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Veiligheid ook niet, lees daarbij ook is in mijn eigen topic over ongeluk.

Ehhh, jouw ongeluk was op rechte weg met te weinig afstand op je voorganger, is dus eigen schuld en heeft niets met VSM te maken. Tevens is er niemand bij jou achterop geknald, ESS ..............?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...