Jump to content
  • Sign Up

jwv

Leden
  • Content Count

    154
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

jwv last won the day on June 8

jwv had the most liked content!

Community Reputation

30 Excellent

About jwv

  • Rank
    Lid

Algemeen

  • Auto
    e-Niro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tja probeer dan eens of je met een afstand van 3km wel op die 30kWh/100km kan komen? Ik zou niet weten hoe, behalve 180km/u gaan rijden met kachel vol aan en ramen open ofzo. Heb namelijk eens geprobeerd om de accu snel leeg te rijden om het snelladen te testen en dat was op de NL snelwegen met 100-130km/u trajectcontroles heel erg lastig, kwam nog niet over de 24kWh/100km heen (in de winter met kachel vol aan).
  2. Gefeliciteerd @LeoS, je hebt ook meteen de mooiste kleur gekozen Hoe is dat reservewiel meegeleverd? Los of hebben ze de bakken onderin de kofferbak eruit gehaald?
  3. jwv

    Traag opladen

    Nee dan krijgt hij er ook 3 net als jij (dus ongeacht of de auto alle 3 of 2 of 1 fase gebruikt), en het vermogen wordt 50/50 verdeeld op alle 3 de fasen. In theorie kan zo’n laadpaal intelligenter, maar wordt in de praktijk alleen bij sommige laadpleinen toegepast, niet bij de simpele losse laadpalen op straat.
  4. jwv

    Traag opladen

    @Cabjo die “22kW” paal is zeer waarschijnlijk een 17kW paal, namelijk 3x25A afgezekerd i.p.v. 3x32A. Je haalt dan op 1 fase max 230V x 25A = 5,7kW. Is het een zogenaamde dubbele paal, dan wordt de stroom verdeeld over 2 auto’s. Helaas gaat dat “dom” en krijgen beide kanten 3x12A. De paal kijkt dus niet of er aan beide kanten een EV die maar 1 fase laadt zit aangesloten, in theorie zouden die dan immers beide vol op ieder een andere fase kunnen. 1x12A = 2,8kW dus dat klopt dan met jouw observatie. Een dikkere kabel helpt niet. Je kabel zal reeds 32A ondersteunen, anders had je ook de 5,8 kW niet gehaald. (Er zit een weerstand in de kabel waardoor de laadpaal kan “zien” of de kabel dik genoeg is om meer dan 16A / 3,7kW aan te kunnen).
  5. Heeft niks met snelheid of afstand te maken maar puur met tijd. Ik denk iets van 10-15 seconde je stuur niet (licht) bewegen en dan krijg je die melding. Wel jammer dat het systeem gewoon uit gaat na 2x waarschuwen en je niet veilig op de vluchtstrook stil wordt gezet. Bij een beroerte ga je dan dus op de ingestelde snelheid rechtdoor.. Dat doet Tesla wel echt veel netter.
  6. jwv

    e-Niro - Stamtafel

    NewMotion werkt prima met Ionity. Niks app.
  7. @Hippe lip mooi! Nu ook alles verklaard, maar jeetje nu ga je het pas echt ervaren! Jammer dat je dealer het systeem niet goed genoeg kent om de LFA even te checken of die wel aan stond. Het groene stuurtje zag je dan dus ook niet??
  8. Jazeker! Probeer het eens op de snelweg, zet de SCC aan en je handen los en observeer dat het stuur dan subtiele bewegingen maakt om in het midden van de baan te blijven. Flauwe bochten ook geen probleem. Bij scherpere bochten op hoge snelheid wel. En als de strepen minder goed zichtbaar zijn dan zie je het groene stuurtje knipperen, dan moet je ook zelf sturen. Sowieso niet aan te raden om zonder handen te rijden, ook niet in een Tesla. LKA kan ook uit met LFA aan als het goed is (LKA lampje is dan uit maar groene stuurtje blijft branden). LFA werkt alleen met SCC (of ACC zoals jij het noemt). Als ik de verhalen van beide kampen lees dan is de LFA+SCC van de e-Niro zo slecht nog niet: minder geavanceerd, maar heel erg betrouwbaar en voorspelbaar door de eenvoud. Heb nog nooit een noodstop meegemaakt, van Tesla rijders hoor je wel eens dat ie uit het niets vol in de ankers gaat omdat ie "schrikt" van schaduw. Dat levert dan gevaarlijke situaties op als er achterliggers zijn.
  9. Nee de LFA is niet passief, waar zeg ik dat? De LFA stuurt juist proactief mee om in midden te blijven rijden en wacht niet af tot je de lijnen over gaat om dan ineens abrupt in te grijpen. Dus continu en subtiel. Als jouw idee is dat Kia LKA vergeleken zou kunnen worden met de Autopilot (LFA + SCC) van Tesla, tja.. dat is inderdaad geen vergelijk. Weet ook dat het systeem van Tesla dat ook alleen maar doet in de cruisecontrol mode.
  10. Toch wel. Zie het zo: de LKA is reactief en corrigeert/waarschuwt als je uit de rijbaan dreigt te raken. Vandaar ook het stuiteren wat je beschrijft, het is niet bedoeld om handsfree te rijden en het wordt pas actief bij dreiging van overschrijding lijnen. De LFA is proactief en heeft als doel om de auto icm cruisecontrol op de juiste plek op de weg te houden. Je ziet dan ook het symbooltje met een een groen stuurtje in het dashboard.
  11. @Hippe lip de LKA wel ja, maar de LFA daarentegen (alleen actief als onderdeel van de SCC) is gewoon prima. Met de huidige regelgeving moet je voorlopig toch altijd je aandacht op de weg en je handen aan het stuur houden.
  12. Leuk @Prlwytzkofsky! Benieuwd naar hoe je de twee auto’s zelf met elkaar vergelijkt straks. Jep dat fanboy gedoe zie je op meer fora. En het trieste is dat het gros van die rijders 0 ervaring heeft met andere moderne auto’s. Die vinden de Tesla dan super tov hun vorige leasebak (is ie ook) maar beseffen niet dat veel andere merken ook niet stil hebben gestaan en SCC bij die merken gewoon solide en voorspelbaar werkt, terwijl de Tesla op zn minst nog buggy is maar op termijn, wellicht, echt “self driving” kan gaan worden. Het meest waardevol zijn de meningen van mensen die beide auto’s bezitten, op Tweakers is er ook iemand met een Model3 en een e-Niro (en een i3 en een inmiddels weer verkochte Kona), die kan oprecht zeggen dat ie weet waar ie het over heeft.
  13. jwv

    e-Niro - Stamtafel

    Ah Dombås! Daar was ik laatst ook, enige plek waar alle 4 de snelladers continu bezet waren. Etrons, iPaces en ik met mn e-Niro haha. Met de NewMotion pas werkt het ook prima en tarief maakt toch geen verschil.
  14. Dan moet je dus eerst je auto exporteren en dan de lokale RDW zover krijgen iets te doen dat onze RDW niet zegt te mogen (zullen wel EU regels zijn). En dan weer terug importeren. Ik denk dat je voor dat geld heel wat dagen een auto met trekhaak kan huren. Zoals het nu lijkt zijn die losse keuringen per voertuig en is / wordt het geen typegoedkeuring. Daar is de fabrikant / importeur voor nodig.
  15. Me too! Zelfs als ik nu zou moeten kiezen zou ik nog echt serieus twijfelen. Rijd nog dagelijks met heel veel plezier, eerste auto waarmee ik dat heb En mn vrouw moet de Tesla niet: te lage instap / zithoogte en te hoog “patser” gehalte om voor de deur te hebben
×
×
  • Create New...